Voorwaardelijke straf voor onnodig kruisen verkeersscheidingsstelsel

Het lijkt op door rood licht rijden op een leeg kruispunt. Niemand te zien, dus oversteken maar. En dan toch, pats, twee weken voorwaardelijk. Zoiets overkwam de kapitein van de Bitland op de Oostzee.

De bitumen-, olie- en chemicaliëntanker van TBS Tarbit Tankers was 7 maart 2014 met koolteer onderweg van Liepaja in Letland naar Nyborg in Denemarken. Rond 11 uur naderde het schip het vaargebied ten zuiden van de Hoburgsbank. Het zicht was goed en de wind west-zuidwest 5. Kapitein W.D. had de wacht. Hij was bekend met het vaargebied en kende het verkeersscheidingsstelsel, dat ook duidelijk op de kaart is vermeld. Wie er geen gebruik van moet maken, dient hier buiten te blijven en het stelsel zeker niet zonder noodzaak te kruisen. Maar dat laatste deed de kapitein met de Bitland nu juist wel, precies zoals ‘de geplande koers op de door de hem gebezigde kaart’ aangaf.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Voorwaardelijke straf voor onnodig kruisen verkeersscheidingsstelsel | Schuttevaer.nl

Voorwaardelijke straf voor onnodig kruisen verkeersscheidingsstelsel

Het lijkt op door rood licht rijden op een leeg kruispunt. Niemand te zien, dus oversteken maar. En dan toch, pats, twee weken voorwaardelijk. Zoiets overkwam de kapitein van de Bitland op de Oostzee.

De bitumen-, olie- en chemicaliëntanker van TBS Tarbit Tankers was 7 maart 2014 met koolteer onderweg van Liepaja in Letland naar Nyborg in Denemarken. Rond 11 uur naderde het schip het vaargebied ten zuiden van de Hoburgsbank. Het zicht was goed en de wind west-zuidwest 5. Kapitein W.D. had de wacht. Hij was bekend met het vaargebied en kende het verkeersscheidingsstelsel, dat ook duidelijk op de kaart is vermeld. Wie er geen gebruik van moet maken, dient hier buiten te blijven en het stelsel zeker niet zonder noodzaak te kruisen. Maar dat laatste deed de kapitein met de Bitland nu juist wel, precies zoals ‘de geplande koers op de door de hem gebezigde kaart’ aangaf.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer