Storm: Slecht weer drijft kotters naar binnen

Door de eerste najaarsstorm van dit jaar moesten verscheidene kotters min of meer noodgedwongen hun visreis afbreken. Zo moest de GO 26 Arend-Jan van Firma Jan Lokker en Zonen uit Goedereede de haven opzoeken vanwege problemen met het pulstuig door het slechte weer.

Storm: Slecht weer drijft kotters naar binnen

De ruim 42 meter lange en 2.000 PK sterke kotter GO 26 havent normaal gesproken in IJmuiden, maar voor herstel van de schade aan het pulstuig lag Scheveningen dit keer dichter bij de visgronden. Zowel in de Zuid als in de Noord liepen meerdere grote kotters Breskens, Vlissingen, Stellendam, Den Helder of Harlingen binnen, om na het luwen van de storm weer naar de visgronden te vertrekken. De garnalenkotters gingen allemaal al eerder van de zee af. Veel grote kotters bleven doorvissen en zochten waar mogelijk een oppertje op.

Wind in de ruimen

Multraship in Terneuzen moest dinsdagavond tijdens de storm het binnenvaartschip The-An 1 te hulp schieten in de Put van Terneuzen. Het diep geladen schip was met open ruimen bij Terneuzen de Westerschelde op gegaan richting Hansweert.

Nog maar nauwelijks buiten trok de wind sterk aan en in de Put van Terneuzen ging het zo tekeer dat schip en opvarenden, naar verluidt een gezin met kinderen, in moeilijkheden kwamen.

Volgens directeur Leendert Muller van Multraship probeerde de schipper zijn schip met de kont op de wind gaande te houden. Maar hij kon niet voorkomen dat ze op die manier richting de kust verdaagde.

De Multratug 19, 22 en 26 schoten te hulp en slaagden er in het slechte weer in een sleepverbinding te maken en personeel aan boord te brengen. Met een van de slepers als ‘oppertje’ lukte het de The-An 1 voorzichtig over stuur naar Terneuzen terug te brengen.

Sleep verloren

De sleepboot En Avant 20 is dinsdagavond op circa 70 kilometer noordwest van Den Helder zijn sleep verloren. De 135 meter lange bak met 15.000 ton stenen is op drift gegaan en bedreigde twee platformen op de Noordzee.

Het Kustwachtcentrum stuurde er direct de kustwachtsleepboot Ievoli Amaranth op af. Op de locatie stond een windkracht 8 Beaufort uit het noordwesten met uitschieters naar 9. Rond middernacht vormde de bak geen gevaar meer voor de platformen. De Ievoli Amaranth en de En Avant 20 bleven bij de bak, die richting Texel dreef, ongeveer 20 kilometer uit de kust. Bergingsmaatschappij Svitzer Salvage en Noordzee Helikopters Vlaanderen wachtten een mogelijkheid af om mensen van de Ievoli Amaranth met een kustwachthelikopter over te zetten. Die brachten woensdagochtend een sleepverbinding tot stand.

Bij het Kustwachtcentrum Den Helder kwamen in de loop van de nacht meldingen binnen van verloren ladingen.

Om 03:20 uur meldde het schip Ernst Hagendorn dat het circa 60 pakketten hout had verloren op ongeveer 65 kilometer noord van Terschelling. Om 07:40 uur meldde het containerschip Grande Francia dat het vier 40-voets containers had verloren op circa 16 kilometer noord van Terschelling. Het Kustwachtvliegtuig zou vanmorgen kijken hoe de situatie ter plaatse is.

Vier schepen hebben gemeld één of meerdere reddingsvlotten te hebben verloren gedurende de nacht. Een vlot werd aangetroffen door een passerend schip in de aanlooproute naar Rotterdam. Een Kustwachthelikopter heeft het vlot onderzocht maar er was niemand aan boord.

Keringen deels dicht

De Oosterscheldekering en Hollandsche IJsselkering zijn in de avond/nacht van 21 oktober gesloten en bleven tot woensdagochtend dicht. Het criterium voor de Maeslantkering en Hartelkering is niet gehaald, deze keringen zijn niet gesloten.

Dinsdagavond laat nam de kans dat het criterium voor sluiting van Maeslantkering (waterstand boven +3.00 meter NAP bij Rotterdam) overschreden zou worden toe. Rijkswaterstaat trof voorbereidingen voor sluiting, bijvoorbeeld door de scheepvaart te informeren en stil te leggen. Uiteindelijk werd rond 4.00 uur een hoogste waterstand van +2.71 meter NAP gemeten bij Rotterdam. Het sluitingscriterium voor de Maeslant- en Hartelkering werd hiermee niet bereikt. De scheepvaartstremming is daarna opgeheven.

Sluizen en bruggen dicht

In heel Nederland werden als gevolg van het hoge water en de harde wind verschillende sluizen en waterkeringen gestremd en bruggen niet bediend. Dit was het geval bij: Lorentzsluizen, Kornwerderzand; Tsjerk Hiddessluizen; Ketelbrug Wantijbrug, brug in de N3; Alblasserdamsebrug; Merwedebrug, zowel Gorinchem als Papendrecht; Haringvlietbrug; Hollandsche IJsselkering; Volkeraksluizen, brug over benedenhoofd; Keersluis Schipdiep, Oude Maasje; Westsluis, Middensluis en Oostsluis Terneuzen; Keersluis Goaiingaryp; Keersluis Broek, Noardbroeksterfeart; Jousterslûs, JousterSylroede.
Rijkswaterstaat informeerde de scheepvaart via de gebruikelijke kanalen, zoals de uurberichten die door de verkeersposten worden uitgegeven en de Berichten aan de Scheepvaart (BAS). Op www.vaarweginformatie.nl staat actuele informatie over de beschikbaarheid van de vaarweg.

Ander stormnieuws:

In Zierikzee bleven de 24 platbodems die sinds zondag meedoen aan de Bietentocht dinsdag en ook woensdagochtend nog noodgedwongen aan de kant. (PZC) (PN / DvdM)

Stormnieuws en -foto’s? Deel ze met andere lezers. Mail naar redactie@schuttevaer.nl

Storm: Slecht weer drijft kotters naar binnen | Schuttevaer.nl

Storm: Slecht weer drijft kotters naar binnen

Door de eerste najaarsstorm van dit jaar moesten verscheidene kotters min of meer noodgedwongen hun visreis afbreken. Zo moest de GO 26 Arend-Jan van Firma Jan Lokker en Zonen uit Goedereede de haven opzoeken vanwege problemen met het pulstuig door het slechte weer.

Storm: Slecht weer drijft kotters naar binnen

De ruim 42 meter lange en 2.000 PK sterke kotter GO 26 havent normaal gesproken in IJmuiden, maar voor herstel van de schade aan het pulstuig lag Scheveningen dit keer dichter bij de visgronden. Zowel in de Zuid als in de Noord liepen meerdere grote kotters Breskens, Vlissingen, Stellendam, Den Helder of Harlingen binnen, om na het luwen van de storm weer naar de visgronden te vertrekken. De garnalenkotters gingen allemaal al eerder van de zee af. Veel grote kotters bleven doorvissen en zochten waar mogelijk een oppertje op.

Wind in de ruimen

Multraship in Terneuzen moest dinsdagavond tijdens de storm het binnenvaartschip The-An 1 te hulp schieten in de Put van Terneuzen. Het diep geladen schip was met open ruimen bij Terneuzen de Westerschelde op gegaan richting Hansweert.

Nog maar nauwelijks buiten trok de wind sterk aan en in de Put van Terneuzen ging het zo tekeer dat schip en opvarenden, naar verluidt een gezin met kinderen, in moeilijkheden kwamen.

Volgens directeur Leendert Muller van Multraship probeerde de schipper zijn schip met de kont op de wind gaande te houden. Maar hij kon niet voorkomen dat ze op die manier richting de kust verdaagde.

De Multratug 19, 22 en 26 schoten te hulp en slaagden er in het slechte weer in een sleepverbinding te maken en personeel aan boord te brengen. Met een van de slepers als ‘oppertje’ lukte het de The-An 1 voorzichtig over stuur naar Terneuzen terug te brengen.

Sleep verloren

De sleepboot En Avant 20 is dinsdagavond op circa 70 kilometer noordwest van Den Helder zijn sleep verloren. De 135 meter lange bak met 15.000 ton stenen is op drift gegaan en bedreigde twee platformen op de Noordzee.

Het Kustwachtcentrum stuurde er direct de kustwachtsleepboot Ievoli Amaranth op af. Op de locatie stond een windkracht 8 Beaufort uit het noordwesten met uitschieters naar 9. Rond middernacht vormde de bak geen gevaar meer voor de platformen. De Ievoli Amaranth en de En Avant 20 bleven bij de bak, die richting Texel dreef, ongeveer 20 kilometer uit de kust. Bergingsmaatschappij Svitzer Salvage en Noordzee Helikopters Vlaanderen wachtten een mogelijkheid af om mensen van de Ievoli Amaranth met een kustwachthelikopter over te zetten. Die brachten woensdagochtend een sleepverbinding tot stand.

Bij het Kustwachtcentrum Den Helder kwamen in de loop van de nacht meldingen binnen van verloren ladingen.

Om 03:20 uur meldde het schip Ernst Hagendorn dat het circa 60 pakketten hout had verloren op ongeveer 65 kilometer noord van Terschelling. Om 07:40 uur meldde het containerschip Grande Francia dat het vier 40-voets containers had verloren op circa 16 kilometer noord van Terschelling. Het Kustwachtvliegtuig zou vanmorgen kijken hoe de situatie ter plaatse is.

Vier schepen hebben gemeld één of meerdere reddingsvlotten te hebben verloren gedurende de nacht. Een vlot werd aangetroffen door een passerend schip in de aanlooproute naar Rotterdam. Een Kustwachthelikopter heeft het vlot onderzocht maar er was niemand aan boord.

Keringen deels dicht

De Oosterscheldekering en Hollandsche IJsselkering zijn in de avond/nacht van 21 oktober gesloten en bleven tot woensdagochtend dicht. Het criterium voor de Maeslantkering en Hartelkering is niet gehaald, deze keringen zijn niet gesloten.

Dinsdagavond laat nam de kans dat het criterium voor sluiting van Maeslantkering (waterstand boven +3.00 meter NAP bij Rotterdam) overschreden zou worden toe. Rijkswaterstaat trof voorbereidingen voor sluiting, bijvoorbeeld door de scheepvaart te informeren en stil te leggen. Uiteindelijk werd rond 4.00 uur een hoogste waterstand van +2.71 meter NAP gemeten bij Rotterdam. Het sluitingscriterium voor de Maeslant- en Hartelkering werd hiermee niet bereikt. De scheepvaartstremming is daarna opgeheven.

Sluizen en bruggen dicht

In heel Nederland werden als gevolg van het hoge water en de harde wind verschillende sluizen en waterkeringen gestremd en bruggen niet bediend. Dit was het geval bij: Lorentzsluizen, Kornwerderzand; Tsjerk Hiddessluizen; Ketelbrug Wantijbrug, brug in de N3; Alblasserdamsebrug; Merwedebrug, zowel Gorinchem als Papendrecht; Haringvlietbrug; Hollandsche IJsselkering; Volkeraksluizen, brug over benedenhoofd; Keersluis Schipdiep, Oude Maasje; Westsluis, Middensluis en Oostsluis Terneuzen; Keersluis Goaiingaryp; Keersluis Broek, Noardbroeksterfeart; Jousterslûs, JousterSylroede.
Rijkswaterstaat informeerde de scheepvaart via de gebruikelijke kanalen, zoals de uurberichten die door de verkeersposten worden uitgegeven en de Berichten aan de Scheepvaart (BAS). Op www.vaarweginformatie.nl staat actuele informatie over de beschikbaarheid van de vaarweg.

Ander stormnieuws:

In Zierikzee bleven de 24 platbodems die sinds zondag meedoen aan de Bietentocht dinsdag en ook woensdagochtend nog noodgedwongen aan de kant. (PZC) (PN / DvdM)

Stormnieuws en -foto’s? Deel ze met andere lezers. Mail naar redactie@schuttevaer.nl