Nawatrans VI tegen brugpijler op Weser

De 80 meter lange Nawatrans VI is dinsdagavond 12 augustus rond 19 uur op het Schleusenkanal van de Weser bij Langwedel lekgeslagen na een aanvaring met een brug.

Volgens de schipper (55) werd zijn schip na het passeren van sluis Etesen opeens onbestuurbaar en kon hij daarom de pijler van de brug niet meer ontwijken. Daarbij reet de boeg van het met 1200 ton kolen geladen schip open en stroomde er water in het laadruim. Er raakte niemand gewond.
Brandweer en andere hulpdiensten waren vervolgens meer dan 14 uur in touw. Ze pompten  het water uit het schip, de  kolen werden in een ander schip overgeslagen en de gasolie werd uit het schip gepompt. Duikers konden het gat in de boeg van 40 x 10 centimeter uiteindelijk provisorisch met zandzakken dichten.
De schade bedraagt volgens de Wasserschutzpolizei (WSP) rond de 70.000 euro. Het Schleusenkanal was tijdens de werkzaamheden gestremd.  De WSP onderzoekt de oorzaak van de aanvaring. (MdV)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nawatrans VI tegen brugpijler op Weser | Schuttevaer.nl

Nawatrans VI tegen brugpijler op Weser

De 80 meter lange Nawatrans VI is dinsdagavond 12 augustus rond 19 uur op het Schleusenkanal van de Weser bij Langwedel lekgeslagen na een aanvaring met een brug.

Volgens de schipper (55) werd zijn schip na het passeren van sluis Etesen opeens onbestuurbaar en kon hij daarom de pijler van de brug niet meer ontwijken. Daarbij reet de boeg van het met 1200 ton kolen geladen schip open en stroomde er water in het laadruim. Er raakte niemand gewond.
Brandweer en andere hulpdiensten waren vervolgens meer dan 14 uur in touw. Ze pompten  het water uit het schip, de  kolen werden in een ander schip overgeslagen en de gasolie werd uit het schip gepompt. Duikers konden het gat in de boeg van 40 x 10 centimeter uiteindelijk provisorisch met zandzakken dichten.
De schade bedraagt volgens de Wasserschutzpolizei (WSP) rond de 70.000 euro. Het Schleusenkanal was tijdens de werkzaamheden gestremd.  De WSP onderzoekt de oorzaak van de aanvaring. (MdV)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer