ALICE buigt zich over logistieke strategie EU

De onlangs in Brussel opgerichte Alliance for Logistic Innovation through Collaboration in Europe (ALICE) heeft opdracht gekregen een nieuwe strategie te bedenken voor logistieke innovatie in Europa.ALICE is een initiatief van een aantal grote Europese bedrijven met ondersteuning van de EU- directeuren Onidi (DG Move) en Soares (DG RTD).

Logistiek is een van de belangrijkste sectoren voor de Europese economie, goed voor bijna 14% van het Bruto Binnenlands Product (BBP) van Europa. De sector is bovendien van invloed op de kwaliteit en concurrentiekracht van andere sectoren (zowel productie als diensten). Logistiek maakt zo’n 10% tot 15 % uit van de totale kosten van een product. Door middel van innovaties (slimmer, efficiënter, schoner) zou de logistieke sector zo’n 10% tot 30% kunnen besparen. Dat zou voor de Europese industrie een kostenreductie van zo’n 100 tot 300 miljard euro betekenen.

Top 10

Er staan zes Europese landen in de Top 10 van de World Logistics Performance Index 2012, een publicatie van de Wereldbank. Nederland bezet de vijfde plaats, boven bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Japan. Europa is daarmee een wereldleider, maar tegelijkertijd zijn de uitdagingen om het beter en vooral, schoner, te doen enorm. Ralph Keck, voorzitter van ALICE en vice-president Product Supply bij Procter & Gamble formuleert het als volgt: ‘Verhoging van de efficiëntie in de logistiek is van groot belang voor de verdere groei van handel en industrie op mondiaal niveau. De ultieme uitdaging voor ons is om de Europese industrie veerkrachtig en sterk te maken door middel van een logistieke sector die is gebaseerd op het principe van "people, planet, profit". Dat wil zeggen een sector die economisch, duurzaam en maatschappelijk verantwoord bijdraagt aan zowel de concurrentiekracht van de Europese industrie, als aan het Europese beleid.’

Vice-voorzitter Henk Zijm van ALICE en wetenschappelijk directeur van Dinalog, voegt daaraan toe: ‘Samenwerking tussen alle stakeholders is van groot belang. Tot op heden werd de logistiek in Brussel vooral als synoniem met transport gezien. Echter, veel beslissingen die transport-efficiency en duurzaamheid sterk beïnvloeden worden op het niveau van de supply chain genomen, door verladers of producenten, niet door de transportsector. Vandaar onze slogan "Logistics is more than transport" en onze inspanningen juist ook de verladers aan boord te krijgen. Dat is ook door onze Europese counterparts goed opgepikt.’

Eensgezind

ALICE is volgens de initiatiefnemers opgericht omdat alle partijen in de keten, zowel verladers als logistieke dienstverleners, wetenschappers en overheid het eens zijn over de noodzaak van een overkoepelend beleid en een gezamenlijke strategie op het terrein van logistiek en supply chain-management, waarin innovatie centraal staat. (PN)

ALICE buigt zich over logistieke strategie EU | Schuttevaer.nl

ALICE buigt zich over logistieke strategie EU

De onlangs in Brussel opgerichte Alliance for Logistic Innovation through Collaboration in Europe (ALICE) heeft opdracht gekregen een nieuwe strategie te bedenken voor logistieke innovatie in Europa.ALICE is een initiatief van een aantal grote Europese bedrijven met ondersteuning van de EU- directeuren Onidi (DG Move) en Soares (DG RTD).

Logistiek is een van de belangrijkste sectoren voor de Europese economie, goed voor bijna 14% van het Bruto Binnenlands Product (BBP) van Europa. De sector is bovendien van invloed op de kwaliteit en concurrentiekracht van andere sectoren (zowel productie als diensten). Logistiek maakt zo’n 10% tot 15 % uit van de totale kosten van een product. Door middel van innovaties (slimmer, efficiënter, schoner) zou de logistieke sector zo’n 10% tot 30% kunnen besparen. Dat zou voor de Europese industrie een kostenreductie van zo’n 100 tot 300 miljard euro betekenen.

Top 10

Er staan zes Europese landen in de Top 10 van de World Logistics Performance Index 2012, een publicatie van de Wereldbank. Nederland bezet de vijfde plaats, boven bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Japan. Europa is daarmee een wereldleider, maar tegelijkertijd zijn de uitdagingen om het beter en vooral, schoner, te doen enorm. Ralph Keck, voorzitter van ALICE en vice-president Product Supply bij Procter & Gamble formuleert het als volgt: ‘Verhoging van de efficiëntie in de logistiek is van groot belang voor de verdere groei van handel en industrie op mondiaal niveau. De ultieme uitdaging voor ons is om de Europese industrie veerkrachtig en sterk te maken door middel van een logistieke sector die is gebaseerd op het principe van "people, planet, profit". Dat wil zeggen een sector die economisch, duurzaam en maatschappelijk verantwoord bijdraagt aan zowel de concurrentiekracht van de Europese industrie, als aan het Europese beleid.’

Vice-voorzitter Henk Zijm van ALICE en wetenschappelijk directeur van Dinalog, voegt daaraan toe: ‘Samenwerking tussen alle stakeholders is van groot belang. Tot op heden werd de logistiek in Brussel vooral als synoniem met transport gezien. Echter, veel beslissingen die transport-efficiency en duurzaamheid sterk beïnvloeden worden op het niveau van de supply chain genomen, door verladers of producenten, niet door de transportsector. Vandaar onze slogan "Logistics is more than transport" en onze inspanningen juist ook de verladers aan boord te krijgen. Dat is ook door onze Europese counterparts goed opgepikt.’

Eensgezind

ALICE is volgens de initiatiefnemers opgericht omdat alle partijen in de keten, zowel verladers als logistieke dienstverleners, wetenschappers en overheid het eens zijn over de noodzaak van een overkoepelend beleid en een gezamenlijke strategie op het terrein van logistiek en supply chain-management, waarin innovatie centraal staat. (PN)