Man en vrouw overleden na overvaren jacht bij Grou

De 67-jarige man uit Lottum, die dinsdag zwaar gewond raakte bij een aanvaring tussen een binnenvaartschip en een plezierjacht op het Prinses Margrietkanaal bij Grou, is vrijdag overleden. Woensdag overleed zijn 64-jarige vrouw. Dat meldt de politie.

Twee zwaar gewonden bij overvaren jacht

Het motorjacht met de twee opvarenden zonk, maar werd later geborgen. Het ongeval gebeurde rond kwart voor drie dinsdagmiddag 25 juni nabij camping en waterpark Yn’e Lijte. Stuurman Wouter Abrahamse van de cementtanker Lijnbaansgracht zag het ongeluk gebeuren en heeft gepoogd de slachtoffers te redden. Abrahamse voer achter het lege motorvrachtschip Laborieux toen dat het plezierjacht overvoer. ‘We hoorden ineens een hoop getoeter voor ons’, zegt hij. ‘Toen zagen we een jacht ondersteboven tevoorschijn komen. We zijn er gelijk naar toe gegaan en hebben het jacht ingepikt met de autokraan om het weer boven water te krijgen. Dat lukte niet, maar we kregen het wel weer overeind.’

Eén van de slachtoffers kon uit het jacht kruipen en was even bij kennis. Hulpdiensten en duikers waren inmiddels gearriveerd. Zij hebben via een raam ook het tweede slachtoffer uit het jacht gehaald. Volgens Abrahamse heeft het tweede slachtoffer zeker 10 minuten onder water gelegen. Beiden werden naar een ziekenhuis gebracht. Om 17.45 uur meldde de politie dat de toestand van beide slachtoffers stabiel maar kritiek was.

De politie zegt nog niets over de oorzaak bekend te kunnen maken.
Het onderzoek, uitgevoerd door de waterpolitie, kan enkele weken in beslag
nemen. Het uitlezen en analyseren van de navigatieapparatuur vergt de nodige
zorgvuldigheid en tijd. Als het onderzoek is afgerond zullen de resultaten in
eerste instantie worden gedeeld met de betrokkenen.

Het kraanschip Klasina lichtte dinsdagavond het jacht en rond 20 uur was de beroepsvaart weer normaal. De vaart op het Prinses Margrietkanaal was dinsdagmiddag gestremd. Bij de spoorbrug en bij Trije Hus lagen aan het eind van de middag ruim 10 binnenschepen te wachten. (TP)

<iframe width="590" height="332" src="http://nos.nl/embed/?id=e:522440&autoplay=0" frameborder="0" scrolling="no" allowfullscreen="" id="player-522440"></iframe>

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • Paul nog gecondoleerd met het verlies van je lieve ouders. Je brief zegt alles heel goed en bedank daar hebt iedereen wat aan> Nog maal sterkte.

    Geplaatst door: Ben van Gulick op
  • Als zoon van de twee slachtoffers, heb ik al uw berichten gelezen en kan u alle mededelen dat mijn ouders al zeer lang varen. Inderdaad een huurboot, , een eigen boot konden ze zich niet veroorloven. Ze zijn samen in Friesland overleden waar ze heel graag kwamen. Schuldvraag is niet relevant, daar niemand een ongeluk als de deze wilde hebben. Daar is niemand bij gebaat. Ook de schipper en zijn vrouw niet. Dat is iets wat je nooit meer zult vergeten. Hun wens ik dan ook alle sterkte toe en hoop dat ze het een plaatsje kunnen geven. Verder wil ik alle hulpverleners bedanken voor hun enorme inzet. Voor hun zijn dit soort ongelukken zeker niet prettig. Als laatste de bemanning van de cementtanker Lijnbaansgracht voor hun poging mijn beide ouders te helpen. Heel hartelijk bedankt vanuit mijn hart Geef het een plaatsje.

    Geplaatst door: Paul Kroh op
  • Beste nabestaande en de Familie van de Laborieux in een woord verschrikkelijk!
    Jan ik sprak je een dag na het ongeval je was duidelijk erg van aangeslagen en jij had er alle hoop op dat het misschien goed kwam met de mensen van het jacht want waar leven is, is hoop.
    het slechtste scenario is bewaarheid.
    Jan, wij leven met jullie en de nabestaande van de overledenen mee.
    Wij wensen alle betrokkenen heel veel sterkte bij de verwerking in deze zeer zware tijd.

    Groetjes Chris en Renate van den Boogaart.

    Geplaatst door: C.H. van den Boogaart op
  • Beste nabestaande en de Familie van de Laborieux in een woord verschrikkelijk!
    Jan ik sprak je een dag na het ongeval je was duidelijk erg van aangeslagen en jij had er alle hoop op dat het misschien goed kwam met de mensen van het jacht want waar leven is, is hoop.
    het slechtste scenario is bewaarheid.
    Jan, wij leven met jullie en de nabestaande van de overledenen mee.
    Wij wensen alle betrokkenen heel veel sterkte bij de verwerking in deze zeer zware tijd.

    Groetjes Chris en Renate van den Boogaart.

    Geplaatst door: C.H. van den Boogaart op
  • Mr:Toolen Onzinnige discussies zijn het nooit,is leuk te weten hoe U er voor denkten hoe wij er over denken Misschien komt er iets moois uit.Wij alleen maal op het water maken dingen mee, Achteraf zeg je altijd had ik het maar zo gedaan? Ik moet gewoon zegen in algemeen gaat het heel goed om in contact komen met de schippers,en ze geven je alle mee de werking van daar dat het meestal goed gaat op het water? Ja toch?
    Groetjes

    Geplaatst door: Ben van Gulick op
  • Laat ik voorop stellen dat een week met drie dodelijke slachtoffers in de pleziervaart een zwarte week is. Ik wens de nabestaanden heel veel sterkte toe met dit grote verlies, en de (beroeps-)schipper die bij het ongeval in Grouw betrokken was veel sterkte bij de verwerking van dit trieste gebeuren. Want ocver dat laatste heb ik nog niet veel gelezen, maar het zal je maar gebeuren!

    Ik heb drie dingen: een plezierjachtje, een marifoon en een vaarbewijs. Een vrachtschip ligt bijna dwars over het kanaal en ik wil er graag langs. Dus roep ik die schipper op met de vraag wat zijn plan is. Wil hij nu vertrekken dan wacht ik even, als hij dat niet doet, vaar ik achter hem langs. Tot driemaal toe opgeroepen, maar geen enkele reactie. Als ik vlakbij ben, vertrekt hij, waardoor ik aardige problemen krijg (5 ton bootje in het schroefwater van een 100+ schip is echt geen lolletje). Ik vraag me nu af of ik als pleziervaarder ook een meldpunt krijg. Ik constateer dat dit soort discussies na ieder ongeval opnieuw oplaait, zelfs door lieden die volgens mij niet weten waarover ze het hebben (Hart van Nederland op de avond van het ongeval). Het bezit van vaarbewijs of marifoon is niet de oplossing. We zouden eens wat meer respect voor elkaar en wat minder haast moeten hebben, dan zou het allemaal wat beter verlopen. Laten we ophouden met dit soort onzinnige discussies en laten we wat meer rekening met elkaar houden!

    Geplaatst door: J. van der Toolen op

  • Tja, dan moet een voetganger ook een loopbewijs en een fietser een fietsrijbewijs etc.” Van Mr Frank.

    Ik vind het erg kort door de bocht! Verkeersregels
    wordt je van huis uit geleerd, een bootje varen komt weer anderen dingen kijken, Die U ook bekent zijn. Maar zeg het het valt zat mee met de ongelukjes op het water als je ziet wat er in de rondte vaart. Dus lekker laten varen.

    Geplaatst door: Ben van Gulick op
  • Wij hebben gisteren op een haar na een jacht(ca. 13 meter) gemist op het meer van Grou.
    Gelijk melding gemaakt bij de verhuurder en de politie.
    Beide gaan actie ondernemen!
    De verhuurder heeft mij teruggebeld met de mededeling dat de Duitse huurder niet had op zitten letten.
    Kortom hij heeft mij totaal niet gezien!

    Het kost wat tijd maar als we meer meldingen maken van dit soort taferelen moet de overheid wat ondernemen lijkt mij.

    Fijne zondag,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • http://www.brugwachters.nl

    Dit naar aanleiding van de vraag of er een site voor brug/sluiswachters is.
    En beste mensen, de beste stuurlui staan altijd aan wal.
    Diep tragisch wat hier gebeurt is, mijn oprechte deelneming aan de familie van de omgekomen dame en heer.

    Geplaatst door: R Frohwein op
  • “waar regels zijn hoort een vaarbewijs bij.”

    Tja, dan moet een voetganger ook een loopbewijs en een fietser een fietsrijbewijs etc.

    Geplaatst door: Frank Kommer op
  • Dank U Heb het gelezen,dus het aantal aanvaringen valt reuzen mee als ik het zo lees.Ook stond er in waar regels zijn hoort een vaarbewijs bij. Maar denk dat de bootjes verhuur daar niet zit te wachten.

    Geplaatst door: Ben van Gulick op
  • “Uit de rapportage Scheepsongevallen (V&W, AVV 2004) blijkt dat er jaarlijks ongeveer 300 ongelukken gebeuren op de binnenwateren waarbij pleziervaart is betrokken. Jaarlijks vallen er zes tot acht doden (V&W, BOVW) bij ongevallen waarbij scheepvaart op de binnenwateren is betrokken. Aan de pleziervaart zijn vier tot vijf ongevallen met dodelijke afloop toe te wijzen. Van dit aantal wordt 50% veroorzaakt door brand/ontploffing door gas aan boord. De overige doden vallen te betreuren door overvaren door beroepsvaart schepen, snelle boten of onkunde van de pleziervaarder.”

    http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=jaarlijks%20doden%20pleziervaart&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CC0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fbestanden%2Fdocumenten-en-publicaties%2Frapporten%2F2008%2F07%2F01%2Fde-pleziervaart-in-beeld-verkenning-van-de-risico-s-voor-waterkwaliteit-en-vaarwegveiligheid%2Fpleziervaart-in-beeld.pdf&ei=sdDNUdKqBMzsO-HMgJgI&usg=AFQjCNEiTccNtSlyXBNQRloTyH0M1y81sA&bvm=bv.48572450,d.bGE

    Geplaatst door: Frank Kommer op
  • En is volgens u de omvang van het probleem Mr Frank

    Geplaatst door: Ben van Gulick op
  • Het is heel begrijpelijk dat na elk ongeluk zoals hier besproken, het volstroomt met reacties van “kijk eens, ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Ze moeten allemaal een marifoon en vaarbewijs hebben” Maar dat zegt nog steeds niet veel over de omvang van het probleem.

    Zou er een website voor brugwachters zijn? Ik denk dat die hetzelfde reageren als weer eens een domme schipper verkeerd is geladen of zijn stuurhut vergeet te laten zakken en de brug ramt. “Ze moeten allemaal een laser-hoogtemeter-installatie aanschaffen!”

    Geplaatst door: Frank Kommer op
  • Op het SPUI verledenjaar varend van oudemaas naar haringvliet voor stroom pontje opgeroepen kanaal 10 geen reactie lag aan de kant van Hekelinge, ik stuurde naar bakboord 12km p/u schipper ging van autodek naar boven,kijkt naar mij geeft vol gas en steekt over op 10meter afstand heb ik vol achteruit moeten doen op geen ongeluk te maken

    Geplaatst door: wim abcouwer op
  • Wij hebben bijna hetzelfde meegemaakt op dezelfde locatie! maar toen ging het net goed!!! Ik zou zeggen zulke jachtjes moeten een marifoon verplicht aanboord hebben zodat ze contact met de schipper kunnen hebben en dat zulke ongelukken minder gebeuren…… Hier kunnen schippers niet veel aan veranderen je hebt gewoon veel dodenhoeken als je leeg bent! Heel veel sterkte die dit meegemaakt hebben en voor de familieleden !!!!!!

    Geplaatst door: William Verboom op
  • Het is een droevige gebeurtenis voor zowel de familie van het jacht, als voor de opvarende van de Laborieux.
    Het gaat in beide gevallen niet in de koude kleren zitten.

    Veel sterkte,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Ik zeg niet dat het moet het vaarbewijs? Toch een beetje kennis kan geen kwaad. Mensen die het al hebben gehaald top. Ja ongelukken blijft altijd ook met vaarbewijs, Foutjes maken we alleen maal ook de binnen schippers.Nu mag je met een bootje varen al weet je hele maal niks van regels. En regels zijn der dus moet je ze ook weten.
    Daar ken je het mee doen>
    Gr Ben

    Geplaatst door: Ben van Gulick op
  • het was een huur bootje,dat wil niet zeggen dat ze konden varen daar moeten ze mee naar kijken,het is bijna niet tedoen viir de binnen schippers met al die jachtjes ,levensgevaarlijk,

    Geplaatst door: bh den breejen op
  • @Sulzer

    Uw anekdotisch bewijs zegt niets.
    Ik kom met regelmaat automobilisten tegen die idiote en onlogische dingen doen. En die hebben een rijbewijs.

    “die landen zijn er”
    Wat voor landen? Landen die een vaarbewijs eisen om een roeispaan vast te mogen houden? Ja, vooral duitstalige landen hebben daar een handje van. Ook op ijs van een halve meter dik mag je niet schaatsen omdat de inspecteur nog niet is langsgeweest.

    Wilt u zo een enge samenleving? Zo een samenleving waar een roeiboot AIS moet hebben omdat er 0,1 leven per jaar mee wordt gered?

    Geplaatst door: Frank Kommer op
  • Eerst Gods zegen over de doden.

    Even wil ik een ervaring delen van dinsdag 25.06. Uitloop Gelderse ijssel. 100 meter voor Ketelmeer.
    Een roeiboot met visser blik naar het westen gericht, positie 1/3 uit de noordelijke oever. Wind 5 beaufort uit Nw. Waarom daar vissen en niet 100 meter verder op het ruime Ketelmeer, waar de stortput IJsseloog een goede opper geeft. Sommige mensen komen zo erg suïcidaal over. En dan de verontwaardigde blik van zo.n water recreant
    als het weer net goed gaat.
    OOk een goede: met de visboot in de haven monding liggen. En dan de paniek als de BB motor niet start bij een kopvoor binnenvarend schip.

    En Frank, die landen zijn er .

    Geplaatst door: Boy Sulzer op
  • [ vaarbewijs wel of niet ]

    Hoeveel doden en gewonden vallen er per jaar op het water? Welk deel is aan de pleziervaart te wijden? Welk deel aan vaarbewijslozen? Vergelijk dat eens met het wegverkeer. Moet Jan en Alleman dan een vaarbewijs halen om een roeispaan te mogen vasthouden?

    Even speculeren: een echtpaar van midden 60 met een eigen motorjacht. Die zijn vast begonnen met varen in de jaren 70, misschien zelfs zeilend, en dus zeer ervaren. Helaas, nu toch een (inschattings-)foutje gemaakt of een technisch mankement? Kan de beste gebeuren.

    Geplaatst door: Frank Kommer op
  • Ja toch altijd weer jammer dat het weer gebeurd! Krijg je toch weer vragen moet het vaarbewijs wel of niet. Is altijd beter,

    Geplaatst door: Ben van Gulick op
  • Mooi werk Lijnbaansgracht!!

    Geplaatst door: Pieter Wierenga op

Reageer

Man en vrouw overleden na overvaren jacht bij Grou | Schuttevaer.nl

Man en vrouw overleden na overvaren jacht bij Grou

De 67-jarige man uit Lottum, die dinsdag zwaar gewond raakte bij een aanvaring tussen een binnenvaartschip en een plezierjacht op het Prinses Margrietkanaal bij Grou, is vrijdag overleden. Woensdag overleed zijn 64-jarige vrouw. Dat meldt de politie.

Twee zwaar gewonden bij overvaren jacht

Het motorjacht met de twee opvarenden zonk, maar werd later geborgen. Het ongeval gebeurde rond kwart voor drie dinsdagmiddag 25 juni nabij camping en waterpark Yn’e Lijte. Stuurman Wouter Abrahamse van de cementtanker Lijnbaansgracht zag het ongeluk gebeuren en heeft gepoogd de slachtoffers te redden. Abrahamse voer achter het lege motorvrachtschip Laborieux toen dat het plezierjacht overvoer. ‘We hoorden ineens een hoop getoeter voor ons’, zegt hij. ‘Toen zagen we een jacht ondersteboven tevoorschijn komen. We zijn er gelijk naar toe gegaan en hebben het jacht ingepikt met de autokraan om het weer boven water te krijgen. Dat lukte niet, maar we kregen het wel weer overeind.’

Eén van de slachtoffers kon uit het jacht kruipen en was even bij kennis. Hulpdiensten en duikers waren inmiddels gearriveerd. Zij hebben via een raam ook het tweede slachtoffer uit het jacht gehaald. Volgens Abrahamse heeft het tweede slachtoffer zeker 10 minuten onder water gelegen. Beiden werden naar een ziekenhuis gebracht. Om 17.45 uur meldde de politie dat de toestand van beide slachtoffers stabiel maar kritiek was.

De politie zegt nog niets over de oorzaak bekend te kunnen maken.
Het onderzoek, uitgevoerd door de waterpolitie, kan enkele weken in beslag
nemen. Het uitlezen en analyseren van de navigatieapparatuur vergt de nodige
zorgvuldigheid en tijd. Als het onderzoek is afgerond zullen de resultaten in
eerste instantie worden gedeeld met de betrokkenen.

Het kraanschip Klasina lichtte dinsdagavond het jacht en rond 20 uur was de beroepsvaart weer normaal. De vaart op het Prinses Margrietkanaal was dinsdagmiddag gestremd. Bij de spoorbrug en bij Trije Hus lagen aan het eind van de middag ruim 10 binnenschepen te wachten. (TP)

<iframe width="590" height="332" src="http://nos.nl/embed/?id=e:522440&autoplay=0" frameborder="0" scrolling="no" allowfullscreen="" id="player-522440"></iframe>

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • Paul nog gecondoleerd met het verlies van je lieve ouders. Je brief zegt alles heel goed en bedank daar hebt iedereen wat aan> Nog maal sterkte.

    Geplaatst door: Ben van Gulick op
  • Als zoon van de twee slachtoffers, heb ik al uw berichten gelezen en kan u alle mededelen dat mijn ouders al zeer lang varen. Inderdaad een huurboot, , een eigen boot konden ze zich niet veroorloven. Ze zijn samen in Friesland overleden waar ze heel graag kwamen. Schuldvraag is niet relevant, daar niemand een ongeluk als de deze wilde hebben. Daar is niemand bij gebaat. Ook de schipper en zijn vrouw niet. Dat is iets wat je nooit meer zult vergeten. Hun wens ik dan ook alle sterkte toe en hoop dat ze het een plaatsje kunnen geven. Verder wil ik alle hulpverleners bedanken voor hun enorme inzet. Voor hun zijn dit soort ongelukken zeker niet prettig. Als laatste de bemanning van de cementtanker Lijnbaansgracht voor hun poging mijn beide ouders te helpen. Heel hartelijk bedankt vanuit mijn hart Geef het een plaatsje.

    Geplaatst door: Paul Kroh op
  • Beste nabestaande en de Familie van de Laborieux in een woord verschrikkelijk!
    Jan ik sprak je een dag na het ongeval je was duidelijk erg van aangeslagen en jij had er alle hoop op dat het misschien goed kwam met de mensen van het jacht want waar leven is, is hoop.
    het slechtste scenario is bewaarheid.
    Jan, wij leven met jullie en de nabestaande van de overledenen mee.
    Wij wensen alle betrokkenen heel veel sterkte bij de verwerking in deze zeer zware tijd.

    Groetjes Chris en Renate van den Boogaart.

    Geplaatst door: C.H. van den Boogaart op
  • Beste nabestaande en de Familie van de Laborieux in een woord verschrikkelijk!
    Jan ik sprak je een dag na het ongeval je was duidelijk erg van aangeslagen en jij had er alle hoop op dat het misschien goed kwam met de mensen van het jacht want waar leven is, is hoop.
    het slechtste scenario is bewaarheid.
    Jan, wij leven met jullie en de nabestaande van de overledenen mee.
    Wij wensen alle betrokkenen heel veel sterkte bij de verwerking in deze zeer zware tijd.

    Groetjes Chris en Renate van den Boogaart.

    Geplaatst door: C.H. van den Boogaart op
  • Mr:Toolen Onzinnige discussies zijn het nooit,is leuk te weten hoe U er voor denkten hoe wij er over denken Misschien komt er iets moois uit.Wij alleen maal op het water maken dingen mee, Achteraf zeg je altijd had ik het maar zo gedaan? Ik moet gewoon zegen in algemeen gaat het heel goed om in contact komen met de schippers,en ze geven je alle mee de werking van daar dat het meestal goed gaat op het water? Ja toch?
    Groetjes

    Geplaatst door: Ben van Gulick op
  • Laat ik voorop stellen dat een week met drie dodelijke slachtoffers in de pleziervaart een zwarte week is. Ik wens de nabestaanden heel veel sterkte toe met dit grote verlies, en de (beroeps-)schipper die bij het ongeval in Grouw betrokken was veel sterkte bij de verwerking van dit trieste gebeuren. Want ocver dat laatste heb ik nog niet veel gelezen, maar het zal je maar gebeuren!

    Ik heb drie dingen: een plezierjachtje, een marifoon en een vaarbewijs. Een vrachtschip ligt bijna dwars over het kanaal en ik wil er graag langs. Dus roep ik die schipper op met de vraag wat zijn plan is. Wil hij nu vertrekken dan wacht ik even, als hij dat niet doet, vaar ik achter hem langs. Tot driemaal toe opgeroepen, maar geen enkele reactie. Als ik vlakbij ben, vertrekt hij, waardoor ik aardige problemen krijg (5 ton bootje in het schroefwater van een 100+ schip is echt geen lolletje). Ik vraag me nu af of ik als pleziervaarder ook een meldpunt krijg. Ik constateer dat dit soort discussies na ieder ongeval opnieuw oplaait, zelfs door lieden die volgens mij niet weten waarover ze het hebben (Hart van Nederland op de avond van het ongeval). Het bezit van vaarbewijs of marifoon is niet de oplossing. We zouden eens wat meer respect voor elkaar en wat minder haast moeten hebben, dan zou het allemaal wat beter verlopen. Laten we ophouden met dit soort onzinnige discussies en laten we wat meer rekening met elkaar houden!

    Geplaatst door: J. van der Toolen op

  • Tja, dan moet een voetganger ook een loopbewijs en een fietser een fietsrijbewijs etc.” Van Mr Frank.

    Ik vind het erg kort door de bocht! Verkeersregels
    wordt je van huis uit geleerd, een bootje varen komt weer anderen dingen kijken, Die U ook bekent zijn. Maar zeg het het valt zat mee met de ongelukjes op het water als je ziet wat er in de rondte vaart. Dus lekker laten varen.

    Geplaatst door: Ben van Gulick op
  • Wij hebben gisteren op een haar na een jacht(ca. 13 meter) gemist op het meer van Grou.
    Gelijk melding gemaakt bij de verhuurder en de politie.
    Beide gaan actie ondernemen!
    De verhuurder heeft mij teruggebeld met de mededeling dat de Duitse huurder niet had op zitten letten.
    Kortom hij heeft mij totaal niet gezien!

    Het kost wat tijd maar als we meer meldingen maken van dit soort taferelen moet de overheid wat ondernemen lijkt mij.

    Fijne zondag,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • http://www.brugwachters.nl

    Dit naar aanleiding van de vraag of er een site voor brug/sluiswachters is.
    En beste mensen, de beste stuurlui staan altijd aan wal.
    Diep tragisch wat hier gebeurt is, mijn oprechte deelneming aan de familie van de omgekomen dame en heer.

    Geplaatst door: R Frohwein op
  • “waar regels zijn hoort een vaarbewijs bij.”

    Tja, dan moet een voetganger ook een loopbewijs en een fietser een fietsrijbewijs etc.

    Geplaatst door: Frank Kommer op
  • Dank U Heb het gelezen,dus het aantal aanvaringen valt reuzen mee als ik het zo lees.Ook stond er in waar regels zijn hoort een vaarbewijs bij. Maar denk dat de bootjes verhuur daar niet zit te wachten.

    Geplaatst door: Ben van Gulick op
  • “Uit de rapportage Scheepsongevallen (V&W, AVV 2004) blijkt dat er jaarlijks ongeveer 300 ongelukken gebeuren op de binnenwateren waarbij pleziervaart is betrokken. Jaarlijks vallen er zes tot acht doden (V&W, BOVW) bij ongevallen waarbij scheepvaart op de binnenwateren is betrokken. Aan de pleziervaart zijn vier tot vijf ongevallen met dodelijke afloop toe te wijzen. Van dit aantal wordt 50% veroorzaakt door brand/ontploffing door gas aan boord. De overige doden vallen te betreuren door overvaren door beroepsvaart schepen, snelle boten of onkunde van de pleziervaarder.”

    http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=jaarlijks%20doden%20pleziervaart&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CC0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fbestanden%2Fdocumenten-en-publicaties%2Frapporten%2F2008%2F07%2F01%2Fde-pleziervaart-in-beeld-verkenning-van-de-risico-s-voor-waterkwaliteit-en-vaarwegveiligheid%2Fpleziervaart-in-beeld.pdf&ei=sdDNUdKqBMzsO-HMgJgI&usg=AFQjCNEiTccNtSlyXBNQRloTyH0M1y81sA&bvm=bv.48572450,d.bGE

    Geplaatst door: Frank Kommer op
  • En is volgens u de omvang van het probleem Mr Frank

    Geplaatst door: Ben van Gulick op
  • Het is heel begrijpelijk dat na elk ongeluk zoals hier besproken, het volstroomt met reacties van “kijk eens, ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Ze moeten allemaal een marifoon en vaarbewijs hebben” Maar dat zegt nog steeds niet veel over de omvang van het probleem.

    Zou er een website voor brugwachters zijn? Ik denk dat die hetzelfde reageren als weer eens een domme schipper verkeerd is geladen of zijn stuurhut vergeet te laten zakken en de brug ramt. “Ze moeten allemaal een laser-hoogtemeter-installatie aanschaffen!”

    Geplaatst door: Frank Kommer op
  • Op het SPUI verledenjaar varend van oudemaas naar haringvliet voor stroom pontje opgeroepen kanaal 10 geen reactie lag aan de kant van Hekelinge, ik stuurde naar bakboord 12km p/u schipper ging van autodek naar boven,kijkt naar mij geeft vol gas en steekt over op 10meter afstand heb ik vol achteruit moeten doen op geen ongeluk te maken

    Geplaatst door: wim abcouwer op
  • Wij hebben bijna hetzelfde meegemaakt op dezelfde locatie! maar toen ging het net goed!!! Ik zou zeggen zulke jachtjes moeten een marifoon verplicht aanboord hebben zodat ze contact met de schipper kunnen hebben en dat zulke ongelukken minder gebeuren…… Hier kunnen schippers niet veel aan veranderen je hebt gewoon veel dodenhoeken als je leeg bent! Heel veel sterkte die dit meegemaakt hebben en voor de familieleden !!!!!!

    Geplaatst door: William Verboom op
  • Het is een droevige gebeurtenis voor zowel de familie van het jacht, als voor de opvarende van de Laborieux.
    Het gaat in beide gevallen niet in de koude kleren zitten.

    Veel sterkte,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Ik zeg niet dat het moet het vaarbewijs? Toch een beetje kennis kan geen kwaad. Mensen die het al hebben gehaald top. Ja ongelukken blijft altijd ook met vaarbewijs, Foutjes maken we alleen maal ook de binnen schippers.Nu mag je met een bootje varen al weet je hele maal niks van regels. En regels zijn der dus moet je ze ook weten.
    Daar ken je het mee doen>
    Gr Ben

    Geplaatst door: Ben van Gulick op
  • het was een huur bootje,dat wil niet zeggen dat ze konden varen daar moeten ze mee naar kijken,het is bijna niet tedoen viir de binnen schippers met al die jachtjes ,levensgevaarlijk,

    Geplaatst door: bh den breejen op
  • @Sulzer

    Uw anekdotisch bewijs zegt niets.
    Ik kom met regelmaat automobilisten tegen die idiote en onlogische dingen doen. En die hebben een rijbewijs.

    “die landen zijn er”
    Wat voor landen? Landen die een vaarbewijs eisen om een roeispaan vast te mogen houden? Ja, vooral duitstalige landen hebben daar een handje van. Ook op ijs van een halve meter dik mag je niet schaatsen omdat de inspecteur nog niet is langsgeweest.

    Wilt u zo een enge samenleving? Zo een samenleving waar een roeiboot AIS moet hebben omdat er 0,1 leven per jaar mee wordt gered?

    Geplaatst door: Frank Kommer op
  • Eerst Gods zegen over de doden.

    Even wil ik een ervaring delen van dinsdag 25.06. Uitloop Gelderse ijssel. 100 meter voor Ketelmeer.
    Een roeiboot met visser blik naar het westen gericht, positie 1/3 uit de noordelijke oever. Wind 5 beaufort uit Nw. Waarom daar vissen en niet 100 meter verder op het ruime Ketelmeer, waar de stortput IJsseloog een goede opper geeft. Sommige mensen komen zo erg suïcidaal over. En dan de verontwaardigde blik van zo.n water recreant
    als het weer net goed gaat.
    OOk een goede: met de visboot in de haven monding liggen. En dan de paniek als de BB motor niet start bij een kopvoor binnenvarend schip.

    En Frank, die landen zijn er .

    Geplaatst door: Boy Sulzer op
  • [ vaarbewijs wel of niet ]

    Hoeveel doden en gewonden vallen er per jaar op het water? Welk deel is aan de pleziervaart te wijden? Welk deel aan vaarbewijslozen? Vergelijk dat eens met het wegverkeer. Moet Jan en Alleman dan een vaarbewijs halen om een roeispaan te mogen vasthouden?

    Even speculeren: een echtpaar van midden 60 met een eigen motorjacht. Die zijn vast begonnen met varen in de jaren 70, misschien zelfs zeilend, en dus zeer ervaren. Helaas, nu toch een (inschattings-)foutje gemaakt of een technisch mankement? Kan de beste gebeuren.

    Geplaatst door: Frank Kommer op
  • Ja toch altijd weer jammer dat het weer gebeurd! Krijg je toch weer vragen moet het vaarbewijs wel of niet. Is altijd beter,

    Geplaatst door: Ben van Gulick op
  • Mooi werk Lijnbaansgracht!!

    Geplaatst door: Pieter Wierenga op

Reageer