BBU, CBRB en Schuttevaer: ‘We zijn klaar voor transitie’

‘Het is inderdaad een cruciale fase in het transitieproces, het CBRB is er klaar voor’, reageert directeur ing. Robert Tieman van het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart op de oproep die binnenvaartondernemer Frank Galle in deze krant doet met zijn opiniestuk ‘De Binnenvaart Top 100′. Een al even instemmend geluid komt van directeur Erik van Toor (‘De hele binnenvaart is er klaar voor.’) van de BinnenvaartBrancheUnie (BBU) en directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer, die er ook klaar voor zijn.

CBRB en BBU reageren instemmend op opiniestuk Frank Galle

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • Beste Jan (Blonk)

    Wij hebben als bestuurders al vaker achter dezelfde tafel gezeten en dat gaat altijd goed zoals je weet. Simpelweg omdat we dezelfde belangen nastreven. Laten we volgende week weer samen aan tafel zitten bij een brainstormsessie en daar discuteren over de definitie van integrale versus federatieve vereniging.
    Het laatste wordt vanwege de klank en de associatie met het verleden liever koepelorganisatie genoemd.
    De werkgroep adviseert duidelijk 1 uitvoeringsorganisatie, de weg daarnaar toe is via een koepelorganisatie. En die herken je ook in het organigram en komt ook overeen met je eerdere tekst en het BBU standpunt
    …en het doel om met één stem als varende ondernemers te spreken kan toch bereikt worden.
    Dat is iets wat wél een brede steun krijgt en door iedereen gedragen kan worden….

    Vanaf de CBRB zijde is er een duidelijke voorkeur voor een integrale organisatie, zoekend naar de oplossing middels de werkgroep kwamen we tot de organisatie die functioneert als 1 stem naar derden, waarbij desgewenst een vereniging zich niet opheft maar ook niet profileert en wel kan evalueren na verloop van tijd. Zo krijg je twee werelden bij elkaar, zo kun je starten.

    De noodzaak te komen tot 1 organisatie heerst bij iedere bestuurder, dagelijks wordt je geconfronteerd met de onmacht als sector zoals een klein stukje vandaag in het reformatorisch dagblad (geen consensus sloopgelden in het verleden).
    Ik ben overtuigd van ieders goede wil en laten we vooral omarmen wat we in de wel hebben kunnen bereiken.

    Geplaatst door: Jacco Theunisse op
  • @Henk Wanders

    Op de eindejaars vergadering van 2011 van de CBOB,was ik aanwezig.

    Daar werd door de heer Kraaijeveld uitgelegd dat een samen gaan van diverse bonden werkt.
    Hij deed dat uitleggen aan de hand van zijn eigen ervaring als voorzitter van een grote bond waar kleinere bonden deel van uitmaakten.

    Nu lees ik van u, dat van een federatie geen spraken is( een gepasseerd station schrijft u).

    Uit wat voor functie schrijft u dat?

    Uit de werkgroep “De Korte” of uit de CBRB?

    Een heleboel schippers en ik worden nu wel wantrouwend.

    Wilt u hier eens duidelijk aangeven hoe deze verhouding die u nu schrijft ligt, met alle eerdere uitspraken van mensen dit hier heel intensief mee bezig zijn en die heel andere dingen hier over zeggen.

    Een heleboel schippers en ik worden namelijk nu wel erg wantrouwend.

    Geplaatst door: Dirk Steenstra op
  • Goedendag dhr. Wanders

    Als lid van de werkgroep gaat u volgens mij u boekje ver te buiten, want volgens mij maakt u deel uit van een werkgroep en maak ik deel uit van een bestuur. Wanneer u stelt dat we het station van een federatie al ver gepasseerd zijn maakt u 2 fouten.
    1: U hebt niet alleen aan het advies meegewerkt maar u wil ook de conclusie, die volgens u getrokken zou moeten worden, vast aan de besturen meedelen.
    2: Het is u persoonlijk blijkbaar volkomen ontgaan dat de overige organisaties, naast uw organisatie, allemaal van begin af aan een federatief model nastreven.

    Enige onduidelijkheid word echter door uw betoog wel weggenomen, want voor mij persoonlijk zie ik in het organigram wel een federatief model omdat de meeste organisaties blijven bestaan en zichtbaar blijven maar wel intensief gaan samenwerken.
    Maar u hebt duidelijk gemaakt dat ik dat verkeerd zie en er geen federatief model gezocht kan worden in dit voorstel. Waarvoor dank.
    Ik zie de democratische totstandkoming van deze samenwerking met belangstelling tegemoet.
    Op persoonlijke titel
    Jan Blonk

    Geplaatst door: Jan Blonk ms Princess op
  • Gerrit,
    Zolang jij niet op de hoogte bent van de doelstellingen van een brancheorganisatie zou ik me niet wagen aan een reactie. Komt een beetje onprofessioneel over.

    Geplaatst door: Remco op
  • Heb totaal geen vertrauwen in de CBRB!Hier wordt enkel gesproken over samen werken.Er word niet gesproken dat de vracht prijs niet aanvaarbaar is! Moeten wij geloven dat zij die zelf ook bevrachten mee helpen de vrachtprijs te verhogen?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Beste mensen
    Ik ben aangenaam verrast van de kritieken als je n.l de balans opmaak blijkt er toch een meerheid te zijn voor deze gemeenschappelijke organisatie. En het is ook heel belangrijk dat dit door gaat.Maar de heer John Verboom, waarom maandag de trein stoppen u geeft aan dat er meer duidelijkheid en tijd genomen moet worden. Maar zo moeilijk is het niet we moeten gemeen schappelijk gedreven zijn.We varen allemaal door hetzelfde vaarwater waar heel veel belang voor een ieder is voor grote en kleine schepen ieder schip is in zijn eigen vaarwater een groot schip.
    Mhr Blonk we praten niet over een Federatie dan begrijp U het helaas niet dat station wij reeds gepasseerd zijn.
    Dhr Hens ik ken U al heel lang heb ook veel respect maar dat heb ik gezien mijn status binnenvaart ondernemer voor iedereen maar. Dat U het er niet mee eens bent is toch jammer. De mensen waar U niet mee op het canape wilt zitten is onverstandig .Waarom? Alle partijen hebben elkaar juist nodig ik ben blij dat u dit toch even aanhaald dit geeft maar weer aan dat dit ook duidelijkheid behoefd.Het geeft maar weer aan hoe belangrijk dit is.Mooi als die belangen onder een hoed spannen.Het dwingt respect af als wij ons niet weer in een underdog positie laten afschepen om in vakterm te spreken.U verteld heel vaak dat U het er niet mee eens bent daar kunnen we dan nu in een gezammelijke branchorganisatie het verweer onder bouwen want dat wil men toch.Problemen regelgeving en daar is genoeg te doen zowel voor kleine en groote schepen.Want als je met een stem naar buiten treed word men als gerespekteerden ondernemers gehoord. Bevrachters waarom kan ik hier een beetje over mee praten omdat we dat zelf zijn met Unibarge. Met eigen schepen te exploiteren zijn we ook als familie binnenvaartondernemers wat ons heel duidelijk maakt dat een bevrachter zonder schepen niet kan funktioneren.Geen enkele verlader heeft zin om 100 telefoons te krijgen of te plegen voor 5 reizen.Heren duidelijk beide patijen kunnen niet zonder elkaar.Daarom is onze vraag stap over U schaduw heen. Denk na en hier en daar is er best nog een discussie maar met vereende krachten losssen we die ook op.Vanuit de werkgroep de Korte waar ik deel van uitmaak leefd dit bij alle patijen dank U

    Geplaatst door: henk wanders op
  • Hopelijk worden de laatste stappen naar 1 grote organisatie snel gezet.

    Brede branchevertegenwoordiging is de toekomst.

    Marco

    Geplaatst door: Leijten Scheepvaart vof op
  • Hierbij wil ik graag mijn steun betuigen aan de inzet van de bestuurders en medewerkers van de SE bonden.
    Het is hoog tijd dat we de handen in elkaar slaan en op die manier als een brede branche organisatie naar buiten te komen.
    Ik denk dat er best medewerkers zijn die niet goed weten waar ze aan toe zijn,maar mijn inziens zal er voor iedereen werk zijn.
    Het is onontkoombaar dat er best wel een stoel gewisseld zal worden,maar belangrijk is dat ieder zijn beste kwaliteiten inzet.
    In de tijd dat wij sinds 1976 georganiseerd zijn is er altijd voor de binnenvaart gewerkt,maar ieder op zijn eigen manier maar meestal wel met de zelfde doelstelling.
    Ik wil de tegen standers vragen om toch ook hun beste beentje voor te blijven zetten want iedereen helemaal naar de zin maken is lastig.
    Ik roep iedereen op om lid te worden van een organisatie dan kan je meedenken/praten.
    Alleen bereik je niet veel en het is erg makkelijk om kritiek te geven op alles wat fout gaat,maar er zijn ook veel positieve zaken.
    Ik wens de besturen van de organisaties veel succes en ik sta achter jullie.
    Ook hoop ik dat de ASV hun kennis en activiteit met ons gaat delen.
    Ik hoor niet graag dat het alleen een organisaties voor kleine schepen is want ze bestaan al erg lang en iedereen mag daar ook lid worden volgens mij.
    Dat wij bij de CBRB misschien wat leden groepen hebben die dit niet leuk vinden is mogelijk maar daar valt over te praten en moet men daar uit komen.
    Wij laten ons als leden echt wel horen op de vergaderingen

    P.Schapers
    Fixut Maris

    Geplaatst door: Piet Schapers op
  • Hierbij willen wij alle bestuursleden van de diverse organisaties oproepen de lijn naar een ketenbrede branche organisatie door te zetten. Respect en inzicht zullen de best werkende ingrediënten zijn om het aantal bestuurders sterk te doen laten verminderen. Mocht men hier onderling niet op korte termijn uit kunnen komen, stel ik voor om een onafhankelijk bureau in te schakelen dat kan onderzoeken wie er het best op welke plaats zou kunnen functioneren.
    Wij willen benadrukken dat enige haast geboden is, het is vijf voor twaalf.
    Uitstel of onnodig geneuzel over ego gerelateerde perikelen kan desastreuze gevolgen hebben voor de branche.

    Timro BV / Triple-T Shipping BV
    R.Timmerman

    Geplaatst door: R.Timmerman op
  • Jammer ksv jammer!

    Geplaatst door: mvg op
  • Ik ben nog steeds een grote tegenstander van een keten brede organisatie. In de tijd dat we lid geweest zijn bij het CBRB, ben ik enkele keren geconfronteerd geworden met het feit dat bepaalde zaken niet bespreekbaar waren. De rede, het zou de grote leden van het CBRB niet passen. We kunnen niet om het feit heen dat de belangen van bankiers, bevrachters, uitzenbureaus en de reders niet altijd mijn belangen zijn. Er zijn teveel verschillende commerciële belangen om een keten breede organisatie de basis te geven die het verdiend. Samenwerken uitstekend, maar niet samen op de canapé, voor je het weet lig je ervoor. Zolang dat niet wordt ingezien, zie ik één grote organisatie niet zitten.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • In Jip en Janneke taal.
    Een fundatie staat steviger op 3 peilers dan 1.
    In een groep van 3 moeten er 2 samenwerken om tot een beslissing te komen.
    In een groep van 3 is niet 1 de sterkste.

    Bij deze stel ik mijn positie als bestuurder openlijk ter beschikking ten behoeve van de ENE Organisatie.

    Geplaatst door: Wilco Ooms op
  • Vanaf het begin van dit proces ben ik nauw betrokken geweest bij en een groot voorstander van dit proces, maar vanaf het begin tot dit bericht toe begrijp ik niet waarom er vanuit het CBRB keer op keer provocerende en stemmingmakerige uitlatingen gedaan worden waarvan men vooraf weet dat deze verkeerd kunnen vallen.
    Wanneer ik als voorstander hier ook nu weer mee geconfronteerd word, kan ik de meer gereserveerden in de BBU geen ongelijk geven om vooral zorgvuldig te werk te gaan en niet het proces te laten manipuleren.
    Vanuit de BBU, die overigens veruit de grootste is, hoor ik berichten over wederzijds respect en op basis van gelijkwaardigheid onderhandelen!
    Nu inhoudelijk: Dhr. Kraaijeveld heeft vanaf het eerste moment benadrukt dat de bestaande organisaties zich niet moeten opheffen omdat veel leden trouw zijn aan hun vereniging/bond.
    Wanneer deze fuseren moeten ze zichzelf opheffen en dan verlies je gegarandeerd veel leden. Dat is niet gewenst en ook niet nodig wanneer je de fusie vervangt door federatief samenwerken. Dan kan iedereen trouw blijven aan zijn/haar organisatie en het doel om met één stem als varende ondernemers te spreken kan toch bereikt worden.
    Dat is iets wat wél een brede steun krijgt en door iedereen gedragen kan worden.
    En wat de gereserveerde bestuursleden betreft, zij vertegenwoordigen hun achterban en dienen zich te verantwoorden aan hun leden. Dat is geen dwarsliggen of egoïstisch gedrag maar verantwoordelijkheid nemen. Goed bedacht en doordacht kan deze federatie dan uiteindelijk wel slagen.

    Op persoonlijke titel
    Jan Blonk ms Princess

    Geplaatst door: Jan Blonk ms Princess op
  • Beste allemaal,

    Alle reactie`s overzient kom ik tot èèn conclusie. De trein die Kraaijeveld een enorme duw gegeven heb, moet maandag tot stilstand komen. Dit proces gaat niet zorgvuldig genoeg en levert het ons meer verlies dan winst. Verder sluit ik me aan bij Dhr Meeusen.

    Geplaatst door: John Verboom op
  • Ik hoop dat degenen die voor deze taak staan zich niet uit het veld laten slaan door lieden die alleen maar problemen zien. We moeten volwassen worden. Onze concurrenten weg en spoor hebben geoliede machines in den haag en brussel. Wij lopen daarin al minstens twintig jaar achter. KSV is een prima clubje, maar ze zullen de rest nodig hebben en de rest hun. Zolang leden (niet ondernemers) menen dat ze voor 50 E. contributie een vergadering naar hun hand kunnen zetten, is er daar iets flink mis.

    Geplaatst door: * op
  • Kon.Schuttevaer incorporeren in deze samenwerking(of wordt het een Fusie?). Dit voelt steeds meer en meer als ‘een vierkante bout in een rond gat willen plaatsen’. Een groot deel van de leden van Kon.Schuttevaer is helemaal geen ondernemer, ook vele bestuursleden binnen deze vereniging zijn helemaal geen Schipper-ondernemer.

    Waarom zou ik nog langer lid blijven van Kon.Schuttevaer, waardoor ik dan (in-)direct ook deel uit ga maken van een ondernemersvereniging? Ik ben een werknemer geen werkgever in de binnenvaart, maar ik vind nautisch-technische belangenbehartiging van levensbelang voor mij en mijn collega’s. Ik kom persoonlijk dan ook graag dit jaar naar het Landelijk Congres van de K.s.v.. Hier hoop ik van het landelijk Hoofdbestuur te horen hoe ze mijn dilemma gaan wegnemen.

    Ik hoop van ganze harte dat ik en vele anderen met mij, zich binnenkort NIET gedwongen gaan voelen om het lidmaatschap van de K.s.v. op te moeten gaan zeggen vanwege deze ontwikkelingen.

    Ik wens de Directeur, het secretariaat en het H.B. veel wijsheid toe in de komende maanden!

    Geplaatst door: Doet er niet toe op
  • “Op het niveau van de werkorganisaties neemt de eensgezindheid toe, meldt Van Toor in ‘Blog 10′ op de BBU-website. In een directeurenoverleg werkt hij samen met Kees de Vries (Koninklijke Schuttevaer ) en Robert Tieman (CBRB) aan de inhoud van een convenant als basis voor die ene organisatie.”

    Mijn advies: sluit een goed convenant af, verdeel de taken, bespreek regelmatig met elkaar de resultaten en behoud ieder je eigen identiteit.

    Geplaatst door: anton van megen op
  • CBRB-VO leden:
    De hand van de BBU is al een hele tijd uitgestoken naar uw zijde: wordt lid van de grootste club en deze zal alleen maar groter worden. Probleem opgelost zou ik zeggen…

    Geplaatst door: – op
  • Na een jaar van ’transitie’ kan ik het niet laten om te zeggen; wanneer krijgt die samenvoeging en samenwerking zijn uitwerking op concrete zaken. Het was Dhr Galle die vorig jaar met een lijst van concrete zaken kwam die in het transitiecomité vorm had moeten krijgen. Wat heeft Arie Kraaijeveld daarvan gebakken. Weinig!! Samenvoegen is nog steeds iets anders dan samenwerken. Ik hoop dat de brancheorganisaties dat wel doorhebben en niet een ontwrichting veroorzaken voor de belanghebbenden.

    Al met al veel wijsheid toegewenst aan de bestuurders.

    Geplaatst door: dude op
  • Geachte heer Meeusen, u bent volgens de website bestuurder van CBOB. Eén van de honderd binnenvaartbestuurders. Hoe lang moet er nog gepraat worden in een sector waarin de problemen langzamerhand niet meer te overzien zijn? Weer 15 jaar? Stop met praten, voeg alle sterke kanten van CBRB, BBU en KS samen en zorg voor een lobby waaraan de landbouw en wegvervoer een puntje kunnen zuigen. Geef de nieuwe generatie een kans en hou op met achterhoedegevechten voeren om je eigen bestuurszetel veilig te stellen. 100 bestuurders zijn er 90 te veel. Frank Galle, hartelijk dank voor uw duidelijke analyse. Erik van Toor, Robert Tieman en Kees de Vries: succes met bouwen. Wij volgen het met belangstelling en verwachten resultaat van u.

    Geplaatst door: Johan Visser op
  • Het bovenstaande verhaal leidt tot een regelrechte fusie. Toch is het soms beter om te komen tot andere vormen van samenwerken. Fuserende organisaties houden namelijk door de kracht van de fusie op te bestaan. Niet iedereen lijkt zich dat goed te realiseren, maar ook niet iedereen zal dat accepteren. Het is daarom van belang om tot een bewuste keuze te komen. Op dit moment papagaait iedereen elkaar na en hoor je de veel te hoge verwachtingen van een ketenbrede brancheorganisatie luid verkondigt. Maar als straks deze club niet slagvaardig optreedt ten behoeve van de varende ondernemer vanwege de veelheid aan tegengestelde belangen zijn de grootste voorstanders het eerste vertrokken. Men realiseert zich te weinig dat dit fusieplan op zich de problemen in de binnenvaart niet zal kunnen oplossen. Voorstanders zouden zich dat bewust moeten zijn en de torenhoge verwachtingen moeten temperen. In plaats daarvan wakkert men het vuur, via de media, juist aan om vooral snel tot het beoogde doel te komen. Dat moet er toe leiden dat de BBU zich opheft en deel wordt van de CBRB, maar dat noemen we dan BLN. Dit laatste wordt natuurlijk in alle toonaarden ontkent, maar wie verder kijkt dan zijn neus lang is, ziet dat het straks die kant op gaat. Natuurlijk moeten we openstaan voor samenwerking, maar welke organisatorische en juridische vorm voor deze samenwerking het meest geschikt is, is uiteraard afhankelijk van het doel van de samenwerking en de intenties van de samenwerkende partijen. Vaak verzuimen partijen om deze zaken eerst ten opzichte van elkaar duidelijk te krijgen en stort men zich in allerlei discussies over de vorm. Het zou mij verstandig lijken als partijen wat meer tijd nemen om naar elkaar toe te groeien in plaats van zoveel druk op de ketel te zetten dat straks het schip wel moet stranden in het zicht van de haven.

    Geplaatst door: Peter Meeusen op
  • Heren bestuurders,

    U heeft ondertussen genoeg tijd besteed aan praten over een transitie. Laat zien dat u de slagvaardigheid van een ondernemersorganisatie heeft.

    Mijn vertrouwen heeft u om de verschillende belangen op een juiste manier te kunnen vertegenwoordigen in 1 sterke stem naar buiten toe!

    Eric van Dam
    VOF Sympathie Shipping

    Geplaatst door: Eric van Dam op
  • Na 29 jaar lid te zijn geweest en twee jaar ongeorganiseerd zijn wij opnieuw lid geworden van een branche organisatie om een signaal
    af te geven dat wij voorstander zijn van één belangenorganisatie voor de binnenvaart.
    De huidige structuur van organisaties vinden wij onvoldoende effectief, een nieuwe structuur is noodzakelijk om de gehele binnenvaart beter te bedienen.
    Wij menen dat een meerderheid van de leden voorstander is, ook en misschien wel JUIST een meerderheid van de ongeorganiseerden welke hun interesse zijn verloren
    na hun ervaringen met de slecht functionerende gevestigde orde.
    Het moment is aangebroken dat de “100 bestuurders” zich moeten gaan schikken naar de wensen van de leden en de behoefte van de binnenvaart.
    De organisaties, en wat ons betreft die ene organisatie is van de leden, zij bepalen de koers!
    Wij danken en steunen Dhr. Galle n.a.v. dit ingezonden stuk en de werkgroep de Korte voor hun specifieke inzet in dit proces.
    Tenslotte hopen wij op breed draagvlak van onze collega’s op dit forum zodat een duidelijk signaal wordt gegeven.

    Fam. Pikaart
    Shipping Factory BV

    Geplaatst door: Hans Pikaart op
  • Ik hoop dat nu iedereen in ziet dat het tijd is om de ego’s opzij te zetten ,en je daadwerkelijk in te gaan zetten voor een verbetering van de bedrijfstak.

    Geplaatst door: bevrachter op
  • Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) in wording zoals eerder aangekondigd maar nu dan ook met de vereniging Schuttevaer erbij.

    Geplaatst door: Rob op
  • Wat een positief bericht. De binnenvaart verlangt volgens mij naar een nieuwe organisatie structuur. Één grote en sterke branche organisatie is absoluut noodzakelijk. Momenteel hebben we teveel kleine clubjes en hoewel er onderling veel contact is, komt er niet een eensluidend beleid naar buiten. Natuurlijk worden er wel enkele resultaten geboekt, maar volgens mij veel te weinig. Bovendien heeft men zich in de media te vaak negatief uitgelaten over de ander, hetgeen ons als bedrijfstak een slecht imago opleverde. Juist daarom ben ik aangesloten bij de grootste van al die clubjes, namelijk de ongeorganiseerden.
    Maar bij het lezen van bovenstaand artikel is er weer hoop. Als we nu niet samen verder gaan, dan wordt het nooit meer iets. Kom maar op met die nieuwe ene organisatie, ik sta te popelen om lid te worden.
    Ik hoop dan ook, dat de alle top 100 leden zich positief zullen uitspreken over het advies van de werkgroep varende ondernemers. Ik wens hen veel wijsheid. Soms moet je bij dit soort beslissingen over je eigen schaduw heen stappen. Maar juist daarmee kun je veel respect verdienen.
    Bram Deurwaarder
    Addio Maritieme Logistiek

    Geplaatst door: Bram Deurwaarder op

Reageer

BBU, CBRB en Schuttevaer: ‘We zijn klaar voor transitie’ | Schuttevaer.nl

BBU, CBRB en Schuttevaer: ‘We zijn klaar voor transitie’

‘Het is inderdaad een cruciale fase in het transitieproces, het CBRB is er klaar voor’, reageert directeur ing. Robert Tieman van het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart op de oproep die binnenvaartondernemer Frank Galle in deze krant doet met zijn opiniestuk ‘De Binnenvaart Top 100′. Een al even instemmend geluid komt van directeur Erik van Toor (‘De hele binnenvaart is er klaar voor.’) van de BinnenvaartBrancheUnie (BBU) en directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer, die er ook klaar voor zijn.

CBRB en BBU reageren instemmend op opiniestuk Frank Galle

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • Beste Jan (Blonk)

    Wij hebben als bestuurders al vaker achter dezelfde tafel gezeten en dat gaat altijd goed zoals je weet. Simpelweg omdat we dezelfde belangen nastreven. Laten we volgende week weer samen aan tafel zitten bij een brainstormsessie en daar discuteren over de definitie van integrale versus federatieve vereniging.
    Het laatste wordt vanwege de klank en de associatie met het verleden liever koepelorganisatie genoemd.
    De werkgroep adviseert duidelijk 1 uitvoeringsorganisatie, de weg daarnaar toe is via een koepelorganisatie. En die herken je ook in het organigram en komt ook overeen met je eerdere tekst en het BBU standpunt
    …en het doel om met één stem als varende ondernemers te spreken kan toch bereikt worden.
    Dat is iets wat wél een brede steun krijgt en door iedereen gedragen kan worden….

    Vanaf de CBRB zijde is er een duidelijke voorkeur voor een integrale organisatie, zoekend naar de oplossing middels de werkgroep kwamen we tot de organisatie die functioneert als 1 stem naar derden, waarbij desgewenst een vereniging zich niet opheft maar ook niet profileert en wel kan evalueren na verloop van tijd. Zo krijg je twee werelden bij elkaar, zo kun je starten.

    De noodzaak te komen tot 1 organisatie heerst bij iedere bestuurder, dagelijks wordt je geconfronteerd met de onmacht als sector zoals een klein stukje vandaag in het reformatorisch dagblad (geen consensus sloopgelden in het verleden).
    Ik ben overtuigd van ieders goede wil en laten we vooral omarmen wat we in de wel hebben kunnen bereiken.

    Geplaatst door: Jacco Theunisse op
  • @Henk Wanders

    Op de eindejaars vergadering van 2011 van de CBOB,was ik aanwezig.

    Daar werd door de heer Kraaijeveld uitgelegd dat een samen gaan van diverse bonden werkt.
    Hij deed dat uitleggen aan de hand van zijn eigen ervaring als voorzitter van een grote bond waar kleinere bonden deel van uitmaakten.

    Nu lees ik van u, dat van een federatie geen spraken is( een gepasseerd station schrijft u).

    Uit wat voor functie schrijft u dat?

    Uit de werkgroep “De Korte” of uit de CBRB?

    Een heleboel schippers en ik worden nu wel wantrouwend.

    Wilt u hier eens duidelijk aangeven hoe deze verhouding die u nu schrijft ligt, met alle eerdere uitspraken van mensen dit hier heel intensief mee bezig zijn en die heel andere dingen hier over zeggen.

    Een heleboel schippers en ik worden namelijk nu wel erg wantrouwend.

    Geplaatst door: Dirk Steenstra op
  • Goedendag dhr. Wanders

    Als lid van de werkgroep gaat u volgens mij u boekje ver te buiten, want volgens mij maakt u deel uit van een werkgroep en maak ik deel uit van een bestuur. Wanneer u stelt dat we het station van een federatie al ver gepasseerd zijn maakt u 2 fouten.
    1: U hebt niet alleen aan het advies meegewerkt maar u wil ook de conclusie, die volgens u getrokken zou moeten worden, vast aan de besturen meedelen.
    2: Het is u persoonlijk blijkbaar volkomen ontgaan dat de overige organisaties, naast uw organisatie, allemaal van begin af aan een federatief model nastreven.

    Enige onduidelijkheid word echter door uw betoog wel weggenomen, want voor mij persoonlijk zie ik in het organigram wel een federatief model omdat de meeste organisaties blijven bestaan en zichtbaar blijven maar wel intensief gaan samenwerken.
    Maar u hebt duidelijk gemaakt dat ik dat verkeerd zie en er geen federatief model gezocht kan worden in dit voorstel. Waarvoor dank.
    Ik zie de democratische totstandkoming van deze samenwerking met belangstelling tegemoet.
    Op persoonlijke titel
    Jan Blonk

    Geplaatst door: Jan Blonk ms Princess op
  • Gerrit,
    Zolang jij niet op de hoogte bent van de doelstellingen van een brancheorganisatie zou ik me niet wagen aan een reactie. Komt een beetje onprofessioneel over.

    Geplaatst door: Remco op
  • Heb totaal geen vertrauwen in de CBRB!Hier wordt enkel gesproken over samen werken.Er word niet gesproken dat de vracht prijs niet aanvaarbaar is! Moeten wij geloven dat zij die zelf ook bevrachten mee helpen de vrachtprijs te verhogen?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Beste mensen
    Ik ben aangenaam verrast van de kritieken als je n.l de balans opmaak blijkt er toch een meerheid te zijn voor deze gemeenschappelijke organisatie. En het is ook heel belangrijk dat dit door gaat.Maar de heer John Verboom, waarom maandag de trein stoppen u geeft aan dat er meer duidelijkheid en tijd genomen moet worden. Maar zo moeilijk is het niet we moeten gemeen schappelijk gedreven zijn.We varen allemaal door hetzelfde vaarwater waar heel veel belang voor een ieder is voor grote en kleine schepen ieder schip is in zijn eigen vaarwater een groot schip.
    Mhr Blonk we praten niet over een Federatie dan begrijp U het helaas niet dat station wij reeds gepasseerd zijn.
    Dhr Hens ik ken U al heel lang heb ook veel respect maar dat heb ik gezien mijn status binnenvaart ondernemer voor iedereen maar. Dat U het er niet mee eens bent is toch jammer. De mensen waar U niet mee op het canape wilt zitten is onverstandig .Waarom? Alle partijen hebben elkaar juist nodig ik ben blij dat u dit toch even aanhaald dit geeft maar weer aan dat dit ook duidelijkheid behoefd.Het geeft maar weer aan hoe belangrijk dit is.Mooi als die belangen onder een hoed spannen.Het dwingt respect af als wij ons niet weer in een underdog positie laten afschepen om in vakterm te spreken.U verteld heel vaak dat U het er niet mee eens bent daar kunnen we dan nu in een gezammelijke branchorganisatie het verweer onder bouwen want dat wil men toch.Problemen regelgeving en daar is genoeg te doen zowel voor kleine en groote schepen.Want als je met een stem naar buiten treed word men als gerespekteerden ondernemers gehoord. Bevrachters waarom kan ik hier een beetje over mee praten omdat we dat zelf zijn met Unibarge. Met eigen schepen te exploiteren zijn we ook als familie binnenvaartondernemers wat ons heel duidelijk maakt dat een bevrachter zonder schepen niet kan funktioneren.Geen enkele verlader heeft zin om 100 telefoons te krijgen of te plegen voor 5 reizen.Heren duidelijk beide patijen kunnen niet zonder elkaar.Daarom is onze vraag stap over U schaduw heen. Denk na en hier en daar is er best nog een discussie maar met vereende krachten losssen we die ook op.Vanuit de werkgroep de Korte waar ik deel van uitmaak leefd dit bij alle patijen dank U

    Geplaatst door: henk wanders op
  • Hopelijk worden de laatste stappen naar 1 grote organisatie snel gezet.

    Brede branchevertegenwoordiging is de toekomst.

    Marco

    Geplaatst door: Leijten Scheepvaart vof op
  • Hierbij wil ik graag mijn steun betuigen aan de inzet van de bestuurders en medewerkers van de SE bonden.
    Het is hoog tijd dat we de handen in elkaar slaan en op die manier als een brede branche organisatie naar buiten te komen.
    Ik denk dat er best medewerkers zijn die niet goed weten waar ze aan toe zijn,maar mijn inziens zal er voor iedereen werk zijn.
    Het is onontkoombaar dat er best wel een stoel gewisseld zal worden,maar belangrijk is dat ieder zijn beste kwaliteiten inzet.
    In de tijd dat wij sinds 1976 georganiseerd zijn is er altijd voor de binnenvaart gewerkt,maar ieder op zijn eigen manier maar meestal wel met de zelfde doelstelling.
    Ik wil de tegen standers vragen om toch ook hun beste beentje voor te blijven zetten want iedereen helemaal naar de zin maken is lastig.
    Ik roep iedereen op om lid te worden van een organisatie dan kan je meedenken/praten.
    Alleen bereik je niet veel en het is erg makkelijk om kritiek te geven op alles wat fout gaat,maar er zijn ook veel positieve zaken.
    Ik wens de besturen van de organisaties veel succes en ik sta achter jullie.
    Ook hoop ik dat de ASV hun kennis en activiteit met ons gaat delen.
    Ik hoor niet graag dat het alleen een organisaties voor kleine schepen is want ze bestaan al erg lang en iedereen mag daar ook lid worden volgens mij.
    Dat wij bij de CBRB misschien wat leden groepen hebben die dit niet leuk vinden is mogelijk maar daar valt over te praten en moet men daar uit komen.
    Wij laten ons als leden echt wel horen op de vergaderingen

    P.Schapers
    Fixut Maris

    Geplaatst door: Piet Schapers op
  • Hierbij willen wij alle bestuursleden van de diverse organisaties oproepen de lijn naar een ketenbrede branche organisatie door te zetten. Respect en inzicht zullen de best werkende ingrediënten zijn om het aantal bestuurders sterk te doen laten verminderen. Mocht men hier onderling niet op korte termijn uit kunnen komen, stel ik voor om een onafhankelijk bureau in te schakelen dat kan onderzoeken wie er het best op welke plaats zou kunnen functioneren.
    Wij willen benadrukken dat enige haast geboden is, het is vijf voor twaalf.
    Uitstel of onnodig geneuzel over ego gerelateerde perikelen kan desastreuze gevolgen hebben voor de branche.

    Timro BV / Triple-T Shipping BV
    R.Timmerman

    Geplaatst door: R.Timmerman op
  • Jammer ksv jammer!

    Geplaatst door: mvg op
  • Ik ben nog steeds een grote tegenstander van een keten brede organisatie. In de tijd dat we lid geweest zijn bij het CBRB, ben ik enkele keren geconfronteerd geworden met het feit dat bepaalde zaken niet bespreekbaar waren. De rede, het zou de grote leden van het CBRB niet passen. We kunnen niet om het feit heen dat de belangen van bankiers, bevrachters, uitzenbureaus en de reders niet altijd mijn belangen zijn. Er zijn teveel verschillende commerciële belangen om een keten breede organisatie de basis te geven die het verdiend. Samenwerken uitstekend, maar niet samen op de canapé, voor je het weet lig je ervoor. Zolang dat niet wordt ingezien, zie ik één grote organisatie niet zitten.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • In Jip en Janneke taal.
    Een fundatie staat steviger op 3 peilers dan 1.
    In een groep van 3 moeten er 2 samenwerken om tot een beslissing te komen.
    In een groep van 3 is niet 1 de sterkste.

    Bij deze stel ik mijn positie als bestuurder openlijk ter beschikking ten behoeve van de ENE Organisatie.

    Geplaatst door: Wilco Ooms op
  • Vanaf het begin van dit proces ben ik nauw betrokken geweest bij en een groot voorstander van dit proces, maar vanaf het begin tot dit bericht toe begrijp ik niet waarom er vanuit het CBRB keer op keer provocerende en stemmingmakerige uitlatingen gedaan worden waarvan men vooraf weet dat deze verkeerd kunnen vallen.
    Wanneer ik als voorstander hier ook nu weer mee geconfronteerd word, kan ik de meer gereserveerden in de BBU geen ongelijk geven om vooral zorgvuldig te werk te gaan en niet het proces te laten manipuleren.
    Vanuit de BBU, die overigens veruit de grootste is, hoor ik berichten over wederzijds respect en op basis van gelijkwaardigheid onderhandelen!
    Nu inhoudelijk: Dhr. Kraaijeveld heeft vanaf het eerste moment benadrukt dat de bestaande organisaties zich niet moeten opheffen omdat veel leden trouw zijn aan hun vereniging/bond.
    Wanneer deze fuseren moeten ze zichzelf opheffen en dan verlies je gegarandeerd veel leden. Dat is niet gewenst en ook niet nodig wanneer je de fusie vervangt door federatief samenwerken. Dan kan iedereen trouw blijven aan zijn/haar organisatie en het doel om met één stem als varende ondernemers te spreken kan toch bereikt worden.
    Dat is iets wat wél een brede steun krijgt en door iedereen gedragen kan worden.
    En wat de gereserveerde bestuursleden betreft, zij vertegenwoordigen hun achterban en dienen zich te verantwoorden aan hun leden. Dat is geen dwarsliggen of egoïstisch gedrag maar verantwoordelijkheid nemen. Goed bedacht en doordacht kan deze federatie dan uiteindelijk wel slagen.

    Op persoonlijke titel
    Jan Blonk ms Princess

    Geplaatst door: Jan Blonk ms Princess op
  • Beste allemaal,

    Alle reactie`s overzient kom ik tot èèn conclusie. De trein die Kraaijeveld een enorme duw gegeven heb, moet maandag tot stilstand komen. Dit proces gaat niet zorgvuldig genoeg en levert het ons meer verlies dan winst. Verder sluit ik me aan bij Dhr Meeusen.

    Geplaatst door: John Verboom op
  • Ik hoop dat degenen die voor deze taak staan zich niet uit het veld laten slaan door lieden die alleen maar problemen zien. We moeten volwassen worden. Onze concurrenten weg en spoor hebben geoliede machines in den haag en brussel. Wij lopen daarin al minstens twintig jaar achter. KSV is een prima clubje, maar ze zullen de rest nodig hebben en de rest hun. Zolang leden (niet ondernemers) menen dat ze voor 50 E. contributie een vergadering naar hun hand kunnen zetten, is er daar iets flink mis.

    Geplaatst door: * op
  • Kon.Schuttevaer incorporeren in deze samenwerking(of wordt het een Fusie?). Dit voelt steeds meer en meer als ‘een vierkante bout in een rond gat willen plaatsen’. Een groot deel van de leden van Kon.Schuttevaer is helemaal geen ondernemer, ook vele bestuursleden binnen deze vereniging zijn helemaal geen Schipper-ondernemer.

    Waarom zou ik nog langer lid blijven van Kon.Schuttevaer, waardoor ik dan (in-)direct ook deel uit ga maken van een ondernemersvereniging? Ik ben een werknemer geen werkgever in de binnenvaart, maar ik vind nautisch-technische belangenbehartiging van levensbelang voor mij en mijn collega’s. Ik kom persoonlijk dan ook graag dit jaar naar het Landelijk Congres van de K.s.v.. Hier hoop ik van het landelijk Hoofdbestuur te horen hoe ze mijn dilemma gaan wegnemen.

    Ik hoop van ganze harte dat ik en vele anderen met mij, zich binnenkort NIET gedwongen gaan voelen om het lidmaatschap van de K.s.v. op te moeten gaan zeggen vanwege deze ontwikkelingen.

    Ik wens de Directeur, het secretariaat en het H.B. veel wijsheid toe in de komende maanden!

    Geplaatst door: Doet er niet toe op
  • “Op het niveau van de werkorganisaties neemt de eensgezindheid toe, meldt Van Toor in ‘Blog 10′ op de BBU-website. In een directeurenoverleg werkt hij samen met Kees de Vries (Koninklijke Schuttevaer ) en Robert Tieman (CBRB) aan de inhoud van een convenant als basis voor die ene organisatie.”

    Mijn advies: sluit een goed convenant af, verdeel de taken, bespreek regelmatig met elkaar de resultaten en behoud ieder je eigen identiteit.

    Geplaatst door: anton van megen op
  • CBRB-VO leden:
    De hand van de BBU is al een hele tijd uitgestoken naar uw zijde: wordt lid van de grootste club en deze zal alleen maar groter worden. Probleem opgelost zou ik zeggen…

    Geplaatst door: – op
  • Na een jaar van ’transitie’ kan ik het niet laten om te zeggen; wanneer krijgt die samenvoeging en samenwerking zijn uitwerking op concrete zaken. Het was Dhr Galle die vorig jaar met een lijst van concrete zaken kwam die in het transitiecomité vorm had moeten krijgen. Wat heeft Arie Kraaijeveld daarvan gebakken. Weinig!! Samenvoegen is nog steeds iets anders dan samenwerken. Ik hoop dat de brancheorganisaties dat wel doorhebben en niet een ontwrichting veroorzaken voor de belanghebbenden.

    Al met al veel wijsheid toegewenst aan de bestuurders.

    Geplaatst door: dude op
  • Geachte heer Meeusen, u bent volgens de website bestuurder van CBOB. Eén van de honderd binnenvaartbestuurders. Hoe lang moet er nog gepraat worden in een sector waarin de problemen langzamerhand niet meer te overzien zijn? Weer 15 jaar? Stop met praten, voeg alle sterke kanten van CBRB, BBU en KS samen en zorg voor een lobby waaraan de landbouw en wegvervoer een puntje kunnen zuigen. Geef de nieuwe generatie een kans en hou op met achterhoedegevechten voeren om je eigen bestuurszetel veilig te stellen. 100 bestuurders zijn er 90 te veel. Frank Galle, hartelijk dank voor uw duidelijke analyse. Erik van Toor, Robert Tieman en Kees de Vries: succes met bouwen. Wij volgen het met belangstelling en verwachten resultaat van u.

    Geplaatst door: Johan Visser op
  • Het bovenstaande verhaal leidt tot een regelrechte fusie. Toch is het soms beter om te komen tot andere vormen van samenwerken. Fuserende organisaties houden namelijk door de kracht van de fusie op te bestaan. Niet iedereen lijkt zich dat goed te realiseren, maar ook niet iedereen zal dat accepteren. Het is daarom van belang om tot een bewuste keuze te komen. Op dit moment papagaait iedereen elkaar na en hoor je de veel te hoge verwachtingen van een ketenbrede brancheorganisatie luid verkondigt. Maar als straks deze club niet slagvaardig optreedt ten behoeve van de varende ondernemer vanwege de veelheid aan tegengestelde belangen zijn de grootste voorstanders het eerste vertrokken. Men realiseert zich te weinig dat dit fusieplan op zich de problemen in de binnenvaart niet zal kunnen oplossen. Voorstanders zouden zich dat bewust moeten zijn en de torenhoge verwachtingen moeten temperen. In plaats daarvan wakkert men het vuur, via de media, juist aan om vooral snel tot het beoogde doel te komen. Dat moet er toe leiden dat de BBU zich opheft en deel wordt van de CBRB, maar dat noemen we dan BLN. Dit laatste wordt natuurlijk in alle toonaarden ontkent, maar wie verder kijkt dan zijn neus lang is, ziet dat het straks die kant op gaat. Natuurlijk moeten we openstaan voor samenwerking, maar welke organisatorische en juridische vorm voor deze samenwerking het meest geschikt is, is uiteraard afhankelijk van het doel van de samenwerking en de intenties van de samenwerkende partijen. Vaak verzuimen partijen om deze zaken eerst ten opzichte van elkaar duidelijk te krijgen en stort men zich in allerlei discussies over de vorm. Het zou mij verstandig lijken als partijen wat meer tijd nemen om naar elkaar toe te groeien in plaats van zoveel druk op de ketel te zetten dat straks het schip wel moet stranden in het zicht van de haven.

    Geplaatst door: Peter Meeusen op
  • Heren bestuurders,

    U heeft ondertussen genoeg tijd besteed aan praten over een transitie. Laat zien dat u de slagvaardigheid van een ondernemersorganisatie heeft.

    Mijn vertrouwen heeft u om de verschillende belangen op een juiste manier te kunnen vertegenwoordigen in 1 sterke stem naar buiten toe!

    Eric van Dam
    VOF Sympathie Shipping

    Geplaatst door: Eric van Dam op
  • Na 29 jaar lid te zijn geweest en twee jaar ongeorganiseerd zijn wij opnieuw lid geworden van een branche organisatie om een signaal
    af te geven dat wij voorstander zijn van één belangenorganisatie voor de binnenvaart.
    De huidige structuur van organisaties vinden wij onvoldoende effectief, een nieuwe structuur is noodzakelijk om de gehele binnenvaart beter te bedienen.
    Wij menen dat een meerderheid van de leden voorstander is, ook en misschien wel JUIST een meerderheid van de ongeorganiseerden welke hun interesse zijn verloren
    na hun ervaringen met de slecht functionerende gevestigde orde.
    Het moment is aangebroken dat de “100 bestuurders” zich moeten gaan schikken naar de wensen van de leden en de behoefte van de binnenvaart.
    De organisaties, en wat ons betreft die ene organisatie is van de leden, zij bepalen de koers!
    Wij danken en steunen Dhr. Galle n.a.v. dit ingezonden stuk en de werkgroep de Korte voor hun specifieke inzet in dit proces.
    Tenslotte hopen wij op breed draagvlak van onze collega’s op dit forum zodat een duidelijk signaal wordt gegeven.

    Fam. Pikaart
    Shipping Factory BV

    Geplaatst door: Hans Pikaart op
  • Ik hoop dat nu iedereen in ziet dat het tijd is om de ego’s opzij te zetten ,en je daadwerkelijk in te gaan zetten voor een verbetering van de bedrijfstak.

    Geplaatst door: bevrachter op
  • Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) in wording zoals eerder aangekondigd maar nu dan ook met de vereniging Schuttevaer erbij.

    Geplaatst door: Rob op
  • Wat een positief bericht. De binnenvaart verlangt volgens mij naar een nieuwe organisatie structuur. Één grote en sterke branche organisatie is absoluut noodzakelijk. Momenteel hebben we teveel kleine clubjes en hoewel er onderling veel contact is, komt er niet een eensluidend beleid naar buiten. Natuurlijk worden er wel enkele resultaten geboekt, maar volgens mij veel te weinig. Bovendien heeft men zich in de media te vaak negatief uitgelaten over de ander, hetgeen ons als bedrijfstak een slecht imago opleverde. Juist daarom ben ik aangesloten bij de grootste van al die clubjes, namelijk de ongeorganiseerden.
    Maar bij het lezen van bovenstaand artikel is er weer hoop. Als we nu niet samen verder gaan, dan wordt het nooit meer iets. Kom maar op met die nieuwe ene organisatie, ik sta te popelen om lid te worden.
    Ik hoop dan ook, dat de alle top 100 leden zich positief zullen uitspreken over het advies van de werkgroep varende ondernemers. Ik wens hen veel wijsheid. Soms moet je bij dit soort beslissingen over je eigen schaduw heen stappen. Maar juist daarmee kun je veel respect verdienen.
    Bram Deurwaarder
    Addio Maritieme Logistiek

    Geplaatst door: Bram Deurwaarder op

Reageer