Bernic nog omhoog bij Fresnes

Het lege Nederlandse binnenvaartschip Bernic ligt al ruim een week omhoog beneden sluis Fresnes, op de splitsing van de Franse Schelde en het Canal Pommeroeul-Condé.

Bernic gestrand

Het schip heeft zich vrijdagavond 4 november vastgevaren, doordat de schipper in de veronderstelling verkeerde dat deze verbinding naar het Belgische Canal Nimy-Blaton normaal toegankelijk was. Het 12 kilometer lange kanaal is echter sinds 1992 gesloten vanwege verondieping. Dit probleem werd tot nu toe niet opgelost, omdat België en Frankrijk het niet eens konden worden over de baggerkosten. Vervolgens werden de werkzaamheden uitgesteld omdat omwonenden bezwaar maakten tegen de aanleg van slibdepots langs de Franse Schelde.
Intussen is de met betonning afgebakende kanaalmonding zo ondiep geworden dat de modder bijna boven het wateroppervlak uitkomt. Er konden dan ook geen geladen schepen in de buurt komen om de Bernic vlot te trekken. Maandagmiddag zat het schip nog steeds vast, in afwachting van een sleepboot.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • @moppie en anoniem; ik denk dat Werner helemaal niet zo gek denkt. Als ik de foto`s goed zie zit de schroefas volgens mij nog onder water, als je dan RUSTIG op een paar honderd toeren achteruit draaid wil er echt nog wel eens beweging komen.In het verleden zat ik in een zandgat ook wel eens wat droog door vallend water, op deze manier heb ik hem altijd los gekregen.Ok, het is wel zand, maar het werkte wel, met teveel toeren ben je alleen maar aan het schuimkloppen.Volpompen om dan de slib in te klinken lijkt mij averechts te werken;kijk maar in het verleden op bijv. het Brasemer Meer, als daar een geladen schip omhoog zat moest hij wel een paar honderd ton lossen eer dat het schip weer loskwam door de zuig/kleefkracht van het slib.
    Er kunnen geen geladen schepen bijkomen, ok, maar je kan toch een tros uitbrengen met de roeiboot? Al met al zal het geen eenvoudig klusje zijn want hij zit zo te zien toch wel zo`n 20 cm omhoog.
    Veel succes toegewenst!

    Geplaatst door: kds op
  • Als ik dit lees snap ik niet dat er de laatste tijd zoveel schepen in de problemen hebben gezeten want zo te lezen zijn er alleen maar perfekte schippers.
    Bertus sterkte en laat je niet van de wijs brengen door alle kritiek van anderen.

    Geplaatst door: Jan Hoeve m/s Harja op
  • Joep
    Je hebt groot gelijk hoor !
    Beter iets doen dan niets, en jouw idee is volgens mij zo gek nog niet .
    En een kleine vlakreparatie is goedkoper dan 10 dagen droog zitten .

    Geplaatst door: Wouter op
  • ruim volpompen(zonder modder)met dompelpompen zo max.mogelijk tot het achterschip echt vastzit,ballast eruit tot tunnel nog onderzit dan hopen dat er beweging in komt,anders dit herhalen tot het achterschip echt wegzakt in de modder,wie weet?

    Geplaatst door: eric op
  • @ Joep … Ergens is jou idee misschien zo gek niet , maar ik weet niet of ik het zou durven. Er hoeft maar een verkeerde steen te liggen en je prikt hem zo door je vlak. Zal wel niet maar neem het risico eens he .

    Is die man inmiddels al eens weg daar ? Ik neem aan dat er inmiddels toch wel grote lege schepen in de buurt zijn ( geweest ) ? Die hadden dan toch een poging kunnen wagen hem los te trekken.

    Of dat mag niet van de verzekering maar dat weet ik uiteraard niet.

    Geplaatst door: arie op
  • Tja bij de handjes.
    Ik zie nog steeds water rondom het schip. Beter iets doen dan niets doen lijkt me.

    Geplaatst door: Joep op
  • pingpongballen of heliumballonnen denk ik

    Geplaatst door: leen op
  • Joep. Ruim volpompen met wat ?

    Geplaatst door: moddergeus op
  • Hi
    Er vanuitgaande dat het slappe blubber is. Ruim volpompen het schip zal weg zaken in de blub. Weer leeg pompen en dan heb je ruimte onder het vlak. En dan wringen maar en desnoods nog een paar keer herhalen. Je moet toch wat he?
    Gr

    Geplaatst door: Joep op
  • @Werner, ik vind het geen DOMME opmerking, op niet subtiele wijze heb je al te horen gekeregen dat het niet kan.
    Laat je niet kisten door deze wijzen die je niet eens beleefd op de onmogelijkheid wijzen en besef:
    Een domme kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden!!

    P.s: het schip is ong 65 mtr lang, met een leeg schip en de schroef deels boven water produceer je niet genoeg schroefwater om over de (hele) lengte het slik weg te spoelen, het werkt gewoonweg niet. Daarnaast zuigt slik je nogal vast, denk maar aan je laarsen in de blubber.
    Vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Hans op
  • Dit is een spijtig voorval, maar ik moet zeggen dat wij heel Frankrijk vroeger doorkruist hebben en ook Duitsland en we hadden steeds een vaarkaart van onze vaargebieden bij de hand liggen…
    Dit had veel leed kunnen voorkomen.
    We hopen voor de Bernic dar het snel tot een oplossing komt, zodat ze weer verder kunnen.

    Geplaatst door: Jo op
  • dag ome bertus als ik je zo de reacties van een aantal domme koppen lees weet ik waar het water wel zit ik hoop dat je snel weer vlot bent. groet benjamin

    Geplaatst door: Benjamin op
  • zou het ook geen Frans taalgebrek geweest zijn, helemaal verkeerd verstaan hebben en dan maar eigen zin doen, als ze in 2013 beginnen baggeren dan zit je goed.

    Geplaatst door: kwikky op
  • Laten we allemaal niet zo oordelen het is al erg genoeg, domme fout of niet het is gebeurt, laten we nu maar hopen dat je snel weer weg kom daar, Bert veel sterkte en hopelijk komen we je snel weer tegen.
    Groetjes owen&jose.

    Geplaatst door: M/’s mystique! op
  • kijk eens goed naar de foto`s waar de tunnel steekt? hoezo modder weg spoelen uit je zelf?

    Geplaatst door: anoniem op
  • Nou Werner ik heb inderdaad nog nooit zo`n domme opmerking gelezen. Dacht je nou echt dat men dat zelf al niet had gedaan? Dat is weeer typisch een gevalletje : De beste stuurlui staan aan wal

    Geplaatst door: moppie op
  • Misschien een stomme opmerking. Als hij eens een paar uur achteruit draait dan spoelt hij misschien het slib onder zijn schip vandaan en kan hij weer verder. Alles beter dan daar een week zitten.

    Geplaatst door: Werner op
  • Sterkte Bertus en hoop dat je snel vlot bent.Al dat bureaucratische gedoe, daar zakt je broek vanaf.
    gr Brune

    Geplaatst door: Brune op
  • beste frits even een vraagje ben je zelf al eens in fresnes geweest ,of ben je ook zo een man die alleen maar op de rijn vaart even ter info in frankrijk mag je je handen stijf dichtknijpen als er überhaupt al tonnen liggen (ik spreek uit ervaring heb bijna tien jaar naar Valenciennes gevaren)en als je er nog nooit geweest bent is het gewoon een rotgat slechte verlichting alleen blinde tonnen en als ze al een keer baggeren mag je blij zijn dat er een waxine lichtje als ankerlampje brand.bertus sterkte jong ik hoop dast nait teveul kapot hest groetn jan

    Geplaatst door: jan uil ex ms Janine op
  • hoe moet ik dit zeggen veel vinden misschien dom dat dit gebeurd is maar evengoed is de vnf mede verantwoordelijk bij dit incident bij het uitvaren van deze sluis staat een blauw wit bord richting doornik hoofdvaarwater richting condee neven vaarwater tien meter daarachter verplicht naar links staat schuin rechts in donker niet goed zichtbaar radar plat grote echo schip open (liggen rode tonnen) samenloop van omstandig heden dus zo dom vindt ik het nog niet als je er nog niet geweest bent bord staat een beetje misplaatst .

    Geplaatst door: m/s cupido op
  • Gelukkig zijn er ook mensen die wel met het leed van een ander begaan zijn. Daarvoor hartelijk dank. Het probleem op het ogenblik is dat bergers zoveel geld willen vangen dat ze gelijk met pensioen kunnen gaan. Dus zoekt de verzekering naar goedkopere alternatieven. Helaas moeten daar weer bureaucraten hun goedkeuring over geven. En ja hoe lang dat gaat duren?

    Geplaatst door: iemand die weet waar het in dit geval over gaat !! op
  • nu belgie gesplist is zal zeker alles langer duren ,van een kale kip ken je geen pluimen trekken, ik hoop dat die man vlug weer normaal kan varen. jacky

    Geplaatst door: jacques-m/s suzy op
  • Eric, hier kan je zien hoe de regeringen zijn begaan met de scheepvaart. Een hoop geschreeuw en weinig wol.Een wat die boeien betreft, een oud 200 ltr. olievat met een ketting was enige tijd geleden hier en daar heel normaal.Maar 20 jaar achterstaligt onderhoud, daar heb jij zeker goedkeuring voor van SI en CCR? Wij moeten alles in orde hebben, maar wat voor ons in orde moet zijn is hier en daar ver beneden pijl.

    Geplaatst door: johan d op
  • @hagens,mijn naam staat er al bij ipv.om het even welk synoniem te gebruiken als naam.idd.had het een oost-europese schipper geweest dan had je zo’n reactie niet geschreven,dan had het waarschlijk gew.commentaar over plaatsbekendheid enz.en loods meenemen etc.

    Geplaatst door: eric op
  • Eric,gelukkig staan de beste stuurlui aan wal.
    En zet je achternaam erachter dan kunnen we om jou lachen als er wat voorkomt, of je moet daar te discreet voor wezen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Het kanaal is dicht sinds ’92 bijna 20jr!en er liggen boeien die liggen er zo maar niet het zijn wel gele boeien,zelfs de nawatransen hebben er zich nog niet vastgevaren,dit zegt wel iets over de betreffende schipper.Had het een oost-europese schipper geweest dan zou het mij minder verwonderen.

    Geplaatst door: eric op

Reageer

Bernic nog omhoog bij Fresnes | Schuttevaer.nl

Bernic nog omhoog bij Fresnes

Het lege Nederlandse binnenvaartschip Bernic ligt al ruim een week omhoog beneden sluis Fresnes, op de splitsing van de Franse Schelde en het Canal Pommeroeul-Condé.

Bernic gestrand

Het schip heeft zich vrijdagavond 4 november vastgevaren, doordat de schipper in de veronderstelling verkeerde dat deze verbinding naar het Belgische Canal Nimy-Blaton normaal toegankelijk was. Het 12 kilometer lange kanaal is echter sinds 1992 gesloten vanwege verondieping. Dit probleem werd tot nu toe niet opgelost, omdat België en Frankrijk het niet eens konden worden over de baggerkosten. Vervolgens werden de werkzaamheden uitgesteld omdat omwonenden bezwaar maakten tegen de aanleg van slibdepots langs de Franse Schelde.
Intussen is de met betonning afgebakende kanaalmonding zo ondiep geworden dat de modder bijna boven het wateroppervlak uitkomt. Er konden dan ook geen geladen schepen in de buurt komen om de Bernic vlot te trekken. Maandagmiddag zat het schip nog steeds vast, in afwachting van een sleepboot.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • @moppie en anoniem; ik denk dat Werner helemaal niet zo gek denkt. Als ik de foto`s goed zie zit de schroefas volgens mij nog onder water, als je dan RUSTIG op een paar honderd toeren achteruit draaid wil er echt nog wel eens beweging komen.In het verleden zat ik in een zandgat ook wel eens wat droog door vallend water, op deze manier heb ik hem altijd los gekregen.Ok, het is wel zand, maar het werkte wel, met teveel toeren ben je alleen maar aan het schuimkloppen.Volpompen om dan de slib in te klinken lijkt mij averechts te werken;kijk maar in het verleden op bijv. het Brasemer Meer, als daar een geladen schip omhoog zat moest hij wel een paar honderd ton lossen eer dat het schip weer loskwam door de zuig/kleefkracht van het slib.
    Er kunnen geen geladen schepen bijkomen, ok, maar je kan toch een tros uitbrengen met de roeiboot? Al met al zal het geen eenvoudig klusje zijn want hij zit zo te zien toch wel zo`n 20 cm omhoog.
    Veel succes toegewenst!

    Geplaatst door: kds op
  • Als ik dit lees snap ik niet dat er de laatste tijd zoveel schepen in de problemen hebben gezeten want zo te lezen zijn er alleen maar perfekte schippers.
    Bertus sterkte en laat je niet van de wijs brengen door alle kritiek van anderen.

    Geplaatst door: Jan Hoeve m/s Harja op
  • Joep
    Je hebt groot gelijk hoor !
    Beter iets doen dan niets, en jouw idee is volgens mij zo gek nog niet .
    En een kleine vlakreparatie is goedkoper dan 10 dagen droog zitten .

    Geplaatst door: Wouter op
  • ruim volpompen(zonder modder)met dompelpompen zo max.mogelijk tot het achterschip echt vastzit,ballast eruit tot tunnel nog onderzit dan hopen dat er beweging in komt,anders dit herhalen tot het achterschip echt wegzakt in de modder,wie weet?

    Geplaatst door: eric op
  • @ Joep … Ergens is jou idee misschien zo gek niet , maar ik weet niet of ik het zou durven. Er hoeft maar een verkeerde steen te liggen en je prikt hem zo door je vlak. Zal wel niet maar neem het risico eens he .

    Is die man inmiddels al eens weg daar ? Ik neem aan dat er inmiddels toch wel grote lege schepen in de buurt zijn ( geweest ) ? Die hadden dan toch een poging kunnen wagen hem los te trekken.

    Of dat mag niet van de verzekering maar dat weet ik uiteraard niet.

    Geplaatst door: arie op
  • Tja bij de handjes.
    Ik zie nog steeds water rondom het schip. Beter iets doen dan niets doen lijkt me.

    Geplaatst door: Joep op
  • pingpongballen of heliumballonnen denk ik

    Geplaatst door: leen op
  • Joep. Ruim volpompen met wat ?

    Geplaatst door: moddergeus op
  • Hi
    Er vanuitgaande dat het slappe blubber is. Ruim volpompen het schip zal weg zaken in de blub. Weer leeg pompen en dan heb je ruimte onder het vlak. En dan wringen maar en desnoods nog een paar keer herhalen. Je moet toch wat he?
    Gr

    Geplaatst door: Joep op
  • @Werner, ik vind het geen DOMME opmerking, op niet subtiele wijze heb je al te horen gekeregen dat het niet kan.
    Laat je niet kisten door deze wijzen die je niet eens beleefd op de onmogelijkheid wijzen en besef:
    Een domme kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden!!

    P.s: het schip is ong 65 mtr lang, met een leeg schip en de schroef deels boven water produceer je niet genoeg schroefwater om over de (hele) lengte het slik weg te spoelen, het werkt gewoonweg niet. Daarnaast zuigt slik je nogal vast, denk maar aan je laarsen in de blubber.
    Vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Hans op
  • Dit is een spijtig voorval, maar ik moet zeggen dat wij heel Frankrijk vroeger doorkruist hebben en ook Duitsland en we hadden steeds een vaarkaart van onze vaargebieden bij de hand liggen…
    Dit had veel leed kunnen voorkomen.
    We hopen voor de Bernic dar het snel tot een oplossing komt, zodat ze weer verder kunnen.

    Geplaatst door: Jo op
  • dag ome bertus als ik je zo de reacties van een aantal domme koppen lees weet ik waar het water wel zit ik hoop dat je snel weer vlot bent. groet benjamin

    Geplaatst door: Benjamin op
  • zou het ook geen Frans taalgebrek geweest zijn, helemaal verkeerd verstaan hebben en dan maar eigen zin doen, als ze in 2013 beginnen baggeren dan zit je goed.

    Geplaatst door: kwikky op
  • Laten we allemaal niet zo oordelen het is al erg genoeg, domme fout of niet het is gebeurt, laten we nu maar hopen dat je snel weer weg kom daar, Bert veel sterkte en hopelijk komen we je snel weer tegen.
    Groetjes owen&jose.

    Geplaatst door: M/’s mystique! op
  • kijk eens goed naar de foto`s waar de tunnel steekt? hoezo modder weg spoelen uit je zelf?

    Geplaatst door: anoniem op
  • Nou Werner ik heb inderdaad nog nooit zo`n domme opmerking gelezen. Dacht je nou echt dat men dat zelf al niet had gedaan? Dat is weeer typisch een gevalletje : De beste stuurlui staan aan wal

    Geplaatst door: moppie op
  • Misschien een stomme opmerking. Als hij eens een paar uur achteruit draait dan spoelt hij misschien het slib onder zijn schip vandaan en kan hij weer verder. Alles beter dan daar een week zitten.

    Geplaatst door: Werner op
  • Sterkte Bertus en hoop dat je snel vlot bent.Al dat bureaucratische gedoe, daar zakt je broek vanaf.
    gr Brune

    Geplaatst door: Brune op
  • beste frits even een vraagje ben je zelf al eens in fresnes geweest ,of ben je ook zo een man die alleen maar op de rijn vaart even ter info in frankrijk mag je je handen stijf dichtknijpen als er überhaupt al tonnen liggen (ik spreek uit ervaring heb bijna tien jaar naar Valenciennes gevaren)en als je er nog nooit geweest bent is het gewoon een rotgat slechte verlichting alleen blinde tonnen en als ze al een keer baggeren mag je blij zijn dat er een waxine lichtje als ankerlampje brand.bertus sterkte jong ik hoop dast nait teveul kapot hest groetn jan

    Geplaatst door: jan uil ex ms Janine op
  • hoe moet ik dit zeggen veel vinden misschien dom dat dit gebeurd is maar evengoed is de vnf mede verantwoordelijk bij dit incident bij het uitvaren van deze sluis staat een blauw wit bord richting doornik hoofdvaarwater richting condee neven vaarwater tien meter daarachter verplicht naar links staat schuin rechts in donker niet goed zichtbaar radar plat grote echo schip open (liggen rode tonnen) samenloop van omstandig heden dus zo dom vindt ik het nog niet als je er nog niet geweest bent bord staat een beetje misplaatst .

    Geplaatst door: m/s cupido op
  • Gelukkig zijn er ook mensen die wel met het leed van een ander begaan zijn. Daarvoor hartelijk dank. Het probleem op het ogenblik is dat bergers zoveel geld willen vangen dat ze gelijk met pensioen kunnen gaan. Dus zoekt de verzekering naar goedkopere alternatieven. Helaas moeten daar weer bureaucraten hun goedkeuring over geven. En ja hoe lang dat gaat duren?

    Geplaatst door: iemand die weet waar het in dit geval over gaat !! op
  • nu belgie gesplist is zal zeker alles langer duren ,van een kale kip ken je geen pluimen trekken, ik hoop dat die man vlug weer normaal kan varen. jacky

    Geplaatst door: jacques-m/s suzy op
  • Eric, hier kan je zien hoe de regeringen zijn begaan met de scheepvaart. Een hoop geschreeuw en weinig wol.Een wat die boeien betreft, een oud 200 ltr. olievat met een ketting was enige tijd geleden hier en daar heel normaal.Maar 20 jaar achterstaligt onderhoud, daar heb jij zeker goedkeuring voor van SI en CCR? Wij moeten alles in orde hebben, maar wat voor ons in orde moet zijn is hier en daar ver beneden pijl.

    Geplaatst door: johan d op
  • @hagens,mijn naam staat er al bij ipv.om het even welk synoniem te gebruiken als naam.idd.had het een oost-europese schipper geweest dan had je zo’n reactie niet geschreven,dan had het waarschlijk gew.commentaar over plaatsbekendheid enz.en loods meenemen etc.

    Geplaatst door: eric op
  • Eric,gelukkig staan de beste stuurlui aan wal.
    En zet je achternaam erachter dan kunnen we om jou lachen als er wat voorkomt, of je moet daar te discreet voor wezen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Het kanaal is dicht sinds ’92 bijna 20jr!en er liggen boeien die liggen er zo maar niet het zijn wel gele boeien,zelfs de nawatransen hebben er zich nog niet vastgevaren,dit zegt wel iets over de betreffende schipper.Had het een oost-europese schipper geweest dan zou het mij minder verwonderen.

    Geplaatst door: eric op

Reageer