Gratis elektricien bij walstroomproblemen

Wie regelmatig problemen heeft met een walstroomaansluiting in Rotterdam kan op kosten van Havenbedrijf Rotterdam een elektricien aan boord krijgen om de oorzaak van de problemen op te sporen. ‘We hebben dit na overleg met de drie binnenvaartorganisaties aangeboden’, zegt een woordvoerder van het havenbedrijf.

walstroom

Door Marja de Vet
De elektricien kan in een quick scan van maximaal twee uur kijken wat er aan boord scheelt en dat zo mogelijk verhelpen, zodat een schip daarna gebruik kan maken van de walstroom. De verwachting is dat andere havens deze regeling zullen overnemen.
Bijna drie maanden na invoering van de controles op het aggregaatverbod in grote delen van Rotterdam zijn er nog steeds problemen met de walstroomvoorzieningen. Zo leiden onbereikbare aardlekschakelaars tot grote ergernis en zijn er nog regelmatig mensen die niet begrijpen hoe de stroomkasten werken. Maar volgens beheerder Utiliq gaat het steeds beter en volgens het Havenbedrijf Rotterdam draait er vrijwel geen generator meer op plekken waar dat niet mag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • En oja als ik dan nog een extra argument van veiligheid eraan mag toevoegen voor het niet hebben van een aardlekschakelaar in de walstroomkast…..

    Bij calamiteiten zal het zeker een probleem op gaan leveren als de gehele elektrische installatie in één keer afschakeld.

    Niet alleen bij een water lekkega sta je in het donker, ook nog eens zal de lensinstallatie niet werken………

    Hetzelfde bij brand….een leiding brand door en je staat in het donker te hopen op bluswater die nooit gaat komen uit je automatische blus installatie omdat de walstroom je pomp niet meer van stroom voorziet…

    Okay en dan ben ik voorlopig weer ff stil…

    Geplaatst door: Elektricien op
  • Stickertje “alleen voor doorlussen” boven de wandcontactdoos van de walstroomkast plaatsen en dan mag de aardlek gewoon weg gelaten worden…

    Normen geldende voor tijdelijke installaties…

    De normen voor aardlekschakelaars zijn als volgt:
    – 300 mA aardlekschakelaar bij aansluitpunten > 32 A;
    – 30 mA aardlekschakelaar bij aansluitpunten ? 32 A.
    Als uitzondering hierop mag een verdeelkast één
    contactdoos hebben voor doorlussen naar een volgende verdeelinrichting (lees scheepsinrichting). Voorwaarden
    zijn dat deze herkenbaar, dus separaat van andere
    contactdozen, is geplaatst en voorzien is van het
    opschrift: “alleen geschikt voor doorlussen”. Een betere oplossing is het toepassen van een stopcontact
    met een afwijkend klokgetal.
    – Ook 400 V groepen ? 32 A moeten met een 30 mA
    aardlekschakelaar zijn beveiligd, dit omdat onder de
    definitie van handgereedschap ook valt:
    · dompelpompen;
    · kleine compressoren met handvat;
    · cirkelzaagmachines 400 V (o.a. voor het zagen van
    bielzen);
    · natsteenzagen in half draagbare uitvoering.
    – Aardlekschakelaars klasse AC mogen vanaf
    1 januari 2001 niet meer in nieuwe tijdelijke installaties
    worden toegepast; slechts aardlekschakelaars
    van klasse A zijn dan toegestaan. Een en ander is
    vastgelegd in NEN-EN en IEC 60.439-4.

    Geplaatst door: Elektricien op
  • Trouwens….

    30mA aardlekschakelaars in woningen.

    1e In woningen is gebruik van aardlekschakelaars hoger dan 30mA en het gebruik van aardlekschakelaars type AC is niet toegestaan.
    2e In een woning moeten alle eindgroepen waarop wandcontactdozen en/of verlichting zitten , zijn beveiligd door een aardlekschakelaar.
    3e Het minimaal aantal aardlekschakelaars voor een woning is 2 stuks.
    4e Op één aardlekschakelaar mag maximaal 4 eindgroepen worden aangesloten.
    Dit volgens voorschriften NEN 1010 bepalingen 8.531.2.1.4 en 8.531.2.102

    Waarom mag het in een schip wel allemaal op één 30 mA Aardlekschakelaar zitten….. Volgens mij zijn deze voorschriften ooit bedacht om in de nacht bij één storing in de installatie nog wel de mogelijkheid te blijven beschikken over voldoende verlichting………..

    http://www.vvplus.nl/5415/Februari-2007-NEN-1010.pdf

    Geplaatst door: Elektricien op
  • Ik sluit mij volledig aan bij R.A. Steenbergen.!!

    Je lost je daarmee ook de problemen van de oude 4-draads (Alleen 3x Fase + 1x Nul) elektriciteits installaties aan boord mee op.

    Een oplossing voor dit probleem zou ook kunnen zijn om voor de aardlekschakelaar een gezamelijke nul en aarde te gebruiken, hetzij geleverd door de electriciteits leverancier via de aangevoerde leiding of door een aardpen zoals in vroegere jaren gebruikelijk was bij de drijfsinstallaties, waardoor hier geen aard/nul potentiëel verschil ontstaat waar de differentieëlschakelaar (aardlekschakelaar) op zal gaan reageren bij 4-draads installaties.

    Trouwens ik heb het nog meegemaakt dat voor natte ruimtes (lees wasmachine in de badkamer) een aardlek schakelaar van een een half Ampere (=500mA) geïnstalleerd werd…..

    30mA is inderdaad VEEL TE WEINIG EN ONWERKBAAR!!!!!

    Zeker op een schip omdat de installaties (onbedoeld) hun eigen aarding middels intensief contact met het grondwater maken en ook daar weer potentieël verschillen kunnen gaan ontstaan met de aarding in de walstroomkast (schoon aangeleverde aarde vanuit de leverancier ipv geslagen aarde).

    En in twee uur aardproblemen oplossen… UHM NEE!!

    Zelfs niet op een nieuwbouw schip met een moderne scheepsinstallatie. In een standaard modern woonhuis met daarin een, vergeleken met een schip, simpele installatie wordt al krap. Want elk aspect van de installatie moet nauwkeurig onder de lope genomen worden. Okay, staat de broodrooster op het aanrecht in een plas water, dan is het probleem snel gevonden. Is er achter een onzichtbare water lekkage in een van de buiten muren, dan wordt de foutopsoring toch echt gecomliceerder als mede het oplossen daarvan.

    Laat staan op een schip met een 4-draads installatie, want die zal minimaal geheel vervangen moeten worden om het probleem op te lossen…

    WEG MET DIE AARDLEK..!!!!!

    Geplaatst door: Electricien op
  • @Jos,
    Dat zou idd een oplossing kunnen zijn, maar het probleem zit m vaak in de gebruite apparatuur aan boord . Ik noem maar even een simpele acculader heeft al problemen met een A.L.S. omdat secundair van de lader de min (van de accu of ander apparatuur) aan de scheepshuid zit.
    Maar ik zou idd die gratis elec zo en zo eerst laten komen, al is het alleen maar om gratis de boel te komen opnemen zodat er daarna snel een oplossing kan worden gemaakt.

    Geplaatst door: Scheeps Elektriciën op
  • Zou het nu niet handiger zijn om de installatie (en dat geldt echt niet alleen voor “oudere” schepen)aan te passen (nul niet in schakelkast aan schip maar bij generator) i.p.v. onnodige walstroomtrafo´s te kopen?
    Ik zou die elektricien laten komen, al was het maar omdat-ie gratis is.
    (ik zou liever zeggen: een sigaar uit eigen doos 😉

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • @Rayce,
    Ik ben het met je eens hoor. Wij bieden ook alleen maar een oplossing.
    Ik had het zelf ook chiquer gevonden als de walaansluitingen zonder aardlekschakelaar zouden worden uitgevoerd.
    Je hebt immers aan boord al je eigen beveiligingen incl. Een A.L.S. In de woning voor de cruciale apparaten.
    Maar jah regels he…….

    Geplaatst door: Scheeps elektricien op
  • waar heb je dat nog een gratis elctricien. alles kost geld tegenwoordig, maar de elec is gratis, ik zou zeggen geniet er van want voor jet het weet gaan ze er geld voor vragen en dan kun je net zo goed met de buurman/vrouw.

    Geplaatst door: buurman op
  • beste scheepselectricien

    je snapt natuurlijk wel dat dit nergens over gaat. eerst verplicht worden voor walstroom dan een belachelijke kwh prijs vragen en als het niet werkt moet je ook doodleuk nog maar even een scheidingstrafo van 4500 euro kopen.
    we hebben trouwens een (pracht) van een harheidclausule m.b.t. de ccr regels van max. inversteeringsbedrag 2500 euro gaan we wel effe doodleuk 4500 euro aan een scheidingstrafo uitgeven.

    ik mag toch hopen dat de brancheorganisaties niet akkord gaan met alleen de toewijzing van een gratis electricien.

    Geplaatst door: Rayce op
  • @ Eventuele klant,

    De prijs van een scheidingstrafo hangt een beetje af van de installatie aan boord. Wil je walspanning 1 fase 230V of wil je 3 fase 230/400V met 32A, dan kom je zo rond de 4500,00 Euro incl. montage.

    Geplaatst door: Scheeps Elektriciën op
  • Dat de walstroom bij een scheepswerf vaak wel goed gaat, komt omdat daar soms geen aardlekschakelaar tussen zit.

    De gemeente wil de elektricien 2 uren naar het schip sturen. Ik kan u nu al vertellen dat dat vaak veel te kort is. Aardlekproblemen kunnen zeer gecompliceerd zijn. En soms zijn ze ‘met opzet’ veroorzaakt. Bijvoorbeeld door in een autokraan ‘zonder nul’ in de kast, toch een halogeenlamp te maken en daarbij de nul vanaf de aarde te pakken. Werkt prima, lamp brandt perfect. Totdat…. je aan een aardlekaansluiting komt.

    De beste oplossing is: Al die aardlekschakelaars aan de wal er tussenuit gooien. En niet met de smoes aankomen dat dat de veiligheid ten kwade komt, want als het schip met z’n aggregaat draait, heeft hij ook geen aardlekschakelaar.
    Natuurlijk is een aardlekschakelaar veiliger, maar dan moeten ze op het schip zitten en ook op de aggregaten werken.

    In een huis heb je soms al meerdere aardlekschakelaars van 30mA, en op een schip zou het hele schip ineens op 1x 30mA moeten?

    De genoemde oplossing van de scheidingstrafo is mijns inziens het paard achter de wagen spannen.
    Echter, de aardlekproblemen écht oplossen kan wel meer dan een dag kosten.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen, elektricien op
  • Als je als bedrijf een produkt aan de overheid levert, moet je zorgen dat je nog jaren garantie levert tegen betaling. Veranderde eisen… nieuwe kasten… En zo heb ik m’n bedrijfje. En de weekenden nog vrij ook.

    Geplaatst door: willem op
  • allemaal leuk maar ik lees hier niets over de prijs, die nog steeds veel te hoog is.
    de branchorganisatie’s maakten zich toch sterk voor een prijs van 17 cent/kwh?

    Geplaatst door: rayce op
  • Goedendag Scheepselektricien, wat kost die scheidingstrafo?
    En als ik walstroom bij een scheepswerf krijg aangeboden, dan is er geen vuilje aan de lucht en als je van deze nieuwe kasten( die een vermogen kosten) wil tappen knalt die aardlek er uit. Dus m.i.z. zijn die kasten niet goed. Ze hoeven alleen maar stroom te leveren en geen aardlek beveiliging, omdat dit in het systeem aanboord al aanwezig is. Of is dit te simpel geredeneerd???

    Geplaatst door: eventuele klant op
  • heel mooi allemaal maar nog steeds NIKS geregeld voor klanten met een NIET NL bankverbinding!!! Maar Utileq is tevreden?

    Geplaatst door: Hans op
  • hallo Marja,

    Bedankt dat je aandacht aan dit onderwerp hebt besteed. Ik ben immers die schipper die het met het havenbedrijf aan de stok kreeg.
    Ik wil het echter nog wat duidelijker maken.
    Ten eerste had ik in eerste instantie geen problemen met het havenbedrijf, maar met citytec
    waar je de storing meld. Citytec meldde dat er nieuwe afspraken met Untiliq zijn gemaakt over het verhelpen van storingen. De aanrijtijd voor een storing is verruimd naar 24 uur. Nu is een storing in 90% van de gevallen een uitgevallen aardlek. Ik ben toen gebeld door Gerrissen van Untiliq, deze vertelde mij dat er een structureel
    probleem bij walstroom was. Een aardlek resetten kost Untiliq in sommige gevallen eu. 200,-, immers citytec hersteld de storing en stuurt de rekening naar Untiliq. Om kosten te beparen hebben ze daarom 24 uur ruimte ingebouwd. Ik heb mijnheer Gerrissen toen gevraagd waarom de kasten niet allemaal zo uitgevoerd zijn als in de Maashaven, daar kun je immers de aardlek zelf resetten. Het antwoord van de Heer gerrissen was, tot mijn grote verbazing; In de maashaven komen nieuwe kasten, waar je als schipper de aardlek ook NIET meer zelf kunt resetten!!!
    Ik persoonlijk maak al ca. 12 jaar gebruik van walstroom en ik ben er tevreden over. Mijn electrische installatie is goed. Als je installatie aan boord niet goed is gaat de aardlek er continu uit, structureel probleem.
    Maar een aardlek gaat er heel dikwijls uit door
    bijv. een waterkoker, een afwasmachine of een stuk gereedschap wat eventjes in de regen heeft gelegen enz. Dit zijn dingen die thuis ook wel eens gebeuren. Wat ik mijn collega,s adviseer is,
    voordat je je kabel naar de wal brengt, log eerst in, kijk dan of het lampje brand in de kast. Brand het lampje niet, dan heb je geen spanning, meld dit bij het havenbedrijf en je krijgt een generator gebruik ontheffing. Mijn eindconclusie
    is; het havenbedrijf heeft samen met Untiliq een structureel probleem, ze kunnen immers niet snel een storing verhelpen, bevestigd door dhr. Gerrissen. Hierdoor komt de verplichting tot walstroom op de tocht te staan. Immers, als je dingen verplicht, is er ook een prestatie nodig van de partij die die dingen verplicht.

    En dan nog het laatste, IK ZIT NIET OP EEN ELECTRICIEN TE WACHTEN!!!!!!!maar wel op een reset
    bare aardlek schakelaar!

    mvrgr. ad le cessie.

    Geplaatst door: ad le cessie op
  • Wij plaatsen aan boord van wat oudere schepen (met nul aan aarde) een scheidings trafo. Zo kan men wel gebruik maken van de wal aansluiting met aardlekschakelaar.

    Geplaatst door: Scheeps elektricien op
  • Ik ken iid oude schepen waar de aarde en de nul in de boordinstallatie niet gescheiden zijn. Iets waar niet iedere aardlekschakelaar op de wal aansluiting blij mee is en de stroom af schakeld.

    Geplaatst door: Elektricien op
  • Blijft het ook gratis als de electro man overal de nul bij ons eraf haalt? Walstroom is namelijk niet voor ons bestemd, schip van de jaren 50. Of we moeten veel geld uitbesteden hieraan.

    Nu zijn we er al tijden niet meer geweest, nemen zelfs geen reis aan vanuit of naar Rotterdam ivm de walstroom, gekker moet het niet worden eigelijk.

    Geplaatst door: Schippersvrouw op

Reageer

Gratis elektricien bij walstroomproblemen | Schuttevaer.nl

Gratis elektricien bij walstroomproblemen

Wie regelmatig problemen heeft met een walstroomaansluiting in Rotterdam kan op kosten van Havenbedrijf Rotterdam een elektricien aan boord krijgen om de oorzaak van de problemen op te sporen. ‘We hebben dit na overleg met de drie binnenvaartorganisaties aangeboden’, zegt een woordvoerder van het havenbedrijf.

walstroom

Door Marja de Vet
De elektricien kan in een quick scan van maximaal twee uur kijken wat er aan boord scheelt en dat zo mogelijk verhelpen, zodat een schip daarna gebruik kan maken van de walstroom. De verwachting is dat andere havens deze regeling zullen overnemen.
Bijna drie maanden na invoering van de controles op het aggregaatverbod in grote delen van Rotterdam zijn er nog steeds problemen met de walstroomvoorzieningen. Zo leiden onbereikbare aardlekschakelaars tot grote ergernis en zijn er nog regelmatig mensen die niet begrijpen hoe de stroomkasten werken. Maar volgens beheerder Utiliq gaat het steeds beter en volgens het Havenbedrijf Rotterdam draait er vrijwel geen generator meer op plekken waar dat niet mag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • En oja als ik dan nog een extra argument van veiligheid eraan mag toevoegen voor het niet hebben van een aardlekschakelaar in de walstroomkast…..

    Bij calamiteiten zal het zeker een probleem op gaan leveren als de gehele elektrische installatie in één keer afschakeld.

    Niet alleen bij een water lekkega sta je in het donker, ook nog eens zal de lensinstallatie niet werken………

    Hetzelfde bij brand….een leiding brand door en je staat in het donker te hopen op bluswater die nooit gaat komen uit je automatische blus installatie omdat de walstroom je pomp niet meer van stroom voorziet…

    Okay en dan ben ik voorlopig weer ff stil…

    Geplaatst door: Elektricien op
  • Stickertje “alleen voor doorlussen” boven de wandcontactdoos van de walstroomkast plaatsen en dan mag de aardlek gewoon weg gelaten worden…

    Normen geldende voor tijdelijke installaties…

    De normen voor aardlekschakelaars zijn als volgt:
    – 300 mA aardlekschakelaar bij aansluitpunten > 32 A;
    – 30 mA aardlekschakelaar bij aansluitpunten ? 32 A.
    Als uitzondering hierop mag een verdeelkast één
    contactdoos hebben voor doorlussen naar een volgende verdeelinrichting (lees scheepsinrichting). Voorwaarden
    zijn dat deze herkenbaar, dus separaat van andere
    contactdozen, is geplaatst en voorzien is van het
    opschrift: “alleen geschikt voor doorlussen”. Een betere oplossing is het toepassen van een stopcontact
    met een afwijkend klokgetal.
    – Ook 400 V groepen ? 32 A moeten met een 30 mA
    aardlekschakelaar zijn beveiligd, dit omdat onder de
    definitie van handgereedschap ook valt:
    · dompelpompen;
    · kleine compressoren met handvat;
    · cirkelzaagmachines 400 V (o.a. voor het zagen van
    bielzen);
    · natsteenzagen in half draagbare uitvoering.
    – Aardlekschakelaars klasse AC mogen vanaf
    1 januari 2001 niet meer in nieuwe tijdelijke installaties
    worden toegepast; slechts aardlekschakelaars
    van klasse A zijn dan toegestaan. Een en ander is
    vastgelegd in NEN-EN en IEC 60.439-4.

    Geplaatst door: Elektricien op
  • Trouwens….

    30mA aardlekschakelaars in woningen.

    1e In woningen is gebruik van aardlekschakelaars hoger dan 30mA en het gebruik van aardlekschakelaars type AC is niet toegestaan.
    2e In een woning moeten alle eindgroepen waarop wandcontactdozen en/of verlichting zitten , zijn beveiligd door een aardlekschakelaar.
    3e Het minimaal aantal aardlekschakelaars voor een woning is 2 stuks.
    4e Op één aardlekschakelaar mag maximaal 4 eindgroepen worden aangesloten.
    Dit volgens voorschriften NEN 1010 bepalingen 8.531.2.1.4 en 8.531.2.102

    Waarom mag het in een schip wel allemaal op één 30 mA Aardlekschakelaar zitten….. Volgens mij zijn deze voorschriften ooit bedacht om in de nacht bij één storing in de installatie nog wel de mogelijkheid te blijven beschikken over voldoende verlichting………..

    http://www.vvplus.nl/5415/Februari-2007-NEN-1010.pdf

    Geplaatst door: Elektricien op
  • Ik sluit mij volledig aan bij R.A. Steenbergen.!!

    Je lost je daarmee ook de problemen van de oude 4-draads (Alleen 3x Fase + 1x Nul) elektriciteits installaties aan boord mee op.

    Een oplossing voor dit probleem zou ook kunnen zijn om voor de aardlekschakelaar een gezamelijke nul en aarde te gebruiken, hetzij geleverd door de electriciteits leverancier via de aangevoerde leiding of door een aardpen zoals in vroegere jaren gebruikelijk was bij de drijfsinstallaties, waardoor hier geen aard/nul potentiëel verschil ontstaat waar de differentieëlschakelaar (aardlekschakelaar) op zal gaan reageren bij 4-draads installaties.

    Trouwens ik heb het nog meegemaakt dat voor natte ruimtes (lees wasmachine in de badkamer) een aardlek schakelaar van een een half Ampere (=500mA) geïnstalleerd werd…..

    30mA is inderdaad VEEL TE WEINIG EN ONWERKBAAR!!!!!

    Zeker op een schip omdat de installaties (onbedoeld) hun eigen aarding middels intensief contact met het grondwater maken en ook daar weer potentieël verschillen kunnen gaan ontstaan met de aarding in de walstroomkast (schoon aangeleverde aarde vanuit de leverancier ipv geslagen aarde).

    En in twee uur aardproblemen oplossen… UHM NEE!!

    Zelfs niet op een nieuwbouw schip met een moderne scheepsinstallatie. In een standaard modern woonhuis met daarin een, vergeleken met een schip, simpele installatie wordt al krap. Want elk aspect van de installatie moet nauwkeurig onder de lope genomen worden. Okay, staat de broodrooster op het aanrecht in een plas water, dan is het probleem snel gevonden. Is er achter een onzichtbare water lekkage in een van de buiten muren, dan wordt de foutopsoring toch echt gecomliceerder als mede het oplossen daarvan.

    Laat staan op een schip met een 4-draads installatie, want die zal minimaal geheel vervangen moeten worden om het probleem op te lossen…

    WEG MET DIE AARDLEK..!!!!!

    Geplaatst door: Electricien op
  • @Jos,
    Dat zou idd een oplossing kunnen zijn, maar het probleem zit m vaak in de gebruite apparatuur aan boord . Ik noem maar even een simpele acculader heeft al problemen met een A.L.S. omdat secundair van de lader de min (van de accu of ander apparatuur) aan de scheepshuid zit.
    Maar ik zou idd die gratis elec zo en zo eerst laten komen, al is het alleen maar om gratis de boel te komen opnemen zodat er daarna snel een oplossing kan worden gemaakt.

    Geplaatst door: Scheeps Elektriciën op
  • Zou het nu niet handiger zijn om de installatie (en dat geldt echt niet alleen voor “oudere” schepen)aan te passen (nul niet in schakelkast aan schip maar bij generator) i.p.v. onnodige walstroomtrafo´s te kopen?
    Ik zou die elektricien laten komen, al was het maar omdat-ie gratis is.
    (ik zou liever zeggen: een sigaar uit eigen doos 😉

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • @Rayce,
    Ik ben het met je eens hoor. Wij bieden ook alleen maar een oplossing.
    Ik had het zelf ook chiquer gevonden als de walaansluitingen zonder aardlekschakelaar zouden worden uitgevoerd.
    Je hebt immers aan boord al je eigen beveiligingen incl. Een A.L.S. In de woning voor de cruciale apparaten.
    Maar jah regels he…….

    Geplaatst door: Scheeps elektricien op
  • waar heb je dat nog een gratis elctricien. alles kost geld tegenwoordig, maar de elec is gratis, ik zou zeggen geniet er van want voor jet het weet gaan ze er geld voor vragen en dan kun je net zo goed met de buurman/vrouw.

    Geplaatst door: buurman op
  • beste scheepselectricien

    je snapt natuurlijk wel dat dit nergens over gaat. eerst verplicht worden voor walstroom dan een belachelijke kwh prijs vragen en als het niet werkt moet je ook doodleuk nog maar even een scheidingstrafo van 4500 euro kopen.
    we hebben trouwens een (pracht) van een harheidclausule m.b.t. de ccr regels van max. inversteeringsbedrag 2500 euro gaan we wel effe doodleuk 4500 euro aan een scheidingstrafo uitgeven.

    ik mag toch hopen dat de brancheorganisaties niet akkord gaan met alleen de toewijzing van een gratis electricien.

    Geplaatst door: Rayce op
  • @ Eventuele klant,

    De prijs van een scheidingstrafo hangt een beetje af van de installatie aan boord. Wil je walspanning 1 fase 230V of wil je 3 fase 230/400V met 32A, dan kom je zo rond de 4500,00 Euro incl. montage.

    Geplaatst door: Scheeps Elektriciën op
  • Dat de walstroom bij een scheepswerf vaak wel goed gaat, komt omdat daar soms geen aardlekschakelaar tussen zit.

    De gemeente wil de elektricien 2 uren naar het schip sturen. Ik kan u nu al vertellen dat dat vaak veel te kort is. Aardlekproblemen kunnen zeer gecompliceerd zijn. En soms zijn ze ‘met opzet’ veroorzaakt. Bijvoorbeeld door in een autokraan ‘zonder nul’ in de kast, toch een halogeenlamp te maken en daarbij de nul vanaf de aarde te pakken. Werkt prima, lamp brandt perfect. Totdat…. je aan een aardlekaansluiting komt.

    De beste oplossing is: Al die aardlekschakelaars aan de wal er tussenuit gooien. En niet met de smoes aankomen dat dat de veiligheid ten kwade komt, want als het schip met z’n aggregaat draait, heeft hij ook geen aardlekschakelaar.
    Natuurlijk is een aardlekschakelaar veiliger, maar dan moeten ze op het schip zitten en ook op de aggregaten werken.

    In een huis heb je soms al meerdere aardlekschakelaars van 30mA, en op een schip zou het hele schip ineens op 1x 30mA moeten?

    De genoemde oplossing van de scheidingstrafo is mijns inziens het paard achter de wagen spannen.
    Echter, de aardlekproblemen écht oplossen kan wel meer dan een dag kosten.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen, elektricien op
  • Als je als bedrijf een produkt aan de overheid levert, moet je zorgen dat je nog jaren garantie levert tegen betaling. Veranderde eisen… nieuwe kasten… En zo heb ik m’n bedrijfje. En de weekenden nog vrij ook.

    Geplaatst door: willem op
  • allemaal leuk maar ik lees hier niets over de prijs, die nog steeds veel te hoog is.
    de branchorganisatie’s maakten zich toch sterk voor een prijs van 17 cent/kwh?

    Geplaatst door: rayce op
  • Goedendag Scheepselektricien, wat kost die scheidingstrafo?
    En als ik walstroom bij een scheepswerf krijg aangeboden, dan is er geen vuilje aan de lucht en als je van deze nieuwe kasten( die een vermogen kosten) wil tappen knalt die aardlek er uit. Dus m.i.z. zijn die kasten niet goed. Ze hoeven alleen maar stroom te leveren en geen aardlek beveiliging, omdat dit in het systeem aanboord al aanwezig is. Of is dit te simpel geredeneerd???

    Geplaatst door: eventuele klant op
  • heel mooi allemaal maar nog steeds NIKS geregeld voor klanten met een NIET NL bankverbinding!!! Maar Utileq is tevreden?

    Geplaatst door: Hans op
  • hallo Marja,

    Bedankt dat je aandacht aan dit onderwerp hebt besteed. Ik ben immers die schipper die het met het havenbedrijf aan de stok kreeg.
    Ik wil het echter nog wat duidelijker maken.
    Ten eerste had ik in eerste instantie geen problemen met het havenbedrijf, maar met citytec
    waar je de storing meld. Citytec meldde dat er nieuwe afspraken met Untiliq zijn gemaakt over het verhelpen van storingen. De aanrijtijd voor een storing is verruimd naar 24 uur. Nu is een storing in 90% van de gevallen een uitgevallen aardlek. Ik ben toen gebeld door Gerrissen van Untiliq, deze vertelde mij dat er een structureel
    probleem bij walstroom was. Een aardlek resetten kost Untiliq in sommige gevallen eu. 200,-, immers citytec hersteld de storing en stuurt de rekening naar Untiliq. Om kosten te beparen hebben ze daarom 24 uur ruimte ingebouwd. Ik heb mijnheer Gerrissen toen gevraagd waarom de kasten niet allemaal zo uitgevoerd zijn als in de Maashaven, daar kun je immers de aardlek zelf resetten. Het antwoord van de Heer gerrissen was, tot mijn grote verbazing; In de maashaven komen nieuwe kasten, waar je als schipper de aardlek ook NIET meer zelf kunt resetten!!!
    Ik persoonlijk maak al ca. 12 jaar gebruik van walstroom en ik ben er tevreden over. Mijn electrische installatie is goed. Als je installatie aan boord niet goed is gaat de aardlek er continu uit, structureel probleem.
    Maar een aardlek gaat er heel dikwijls uit door
    bijv. een waterkoker, een afwasmachine of een stuk gereedschap wat eventjes in de regen heeft gelegen enz. Dit zijn dingen die thuis ook wel eens gebeuren. Wat ik mijn collega,s adviseer is,
    voordat je je kabel naar de wal brengt, log eerst in, kijk dan of het lampje brand in de kast. Brand het lampje niet, dan heb je geen spanning, meld dit bij het havenbedrijf en je krijgt een generator gebruik ontheffing. Mijn eindconclusie
    is; het havenbedrijf heeft samen met Untiliq een structureel probleem, ze kunnen immers niet snel een storing verhelpen, bevestigd door dhr. Gerrissen. Hierdoor komt de verplichting tot walstroom op de tocht te staan. Immers, als je dingen verplicht, is er ook een prestatie nodig van de partij die die dingen verplicht.

    En dan nog het laatste, IK ZIT NIET OP EEN ELECTRICIEN TE WACHTEN!!!!!!!maar wel op een reset
    bare aardlek schakelaar!

    mvrgr. ad le cessie.

    Geplaatst door: ad le cessie op
  • Wij plaatsen aan boord van wat oudere schepen (met nul aan aarde) een scheidings trafo. Zo kan men wel gebruik maken van de wal aansluiting met aardlekschakelaar.

    Geplaatst door: Scheeps elektricien op
  • Ik ken iid oude schepen waar de aarde en de nul in de boordinstallatie niet gescheiden zijn. Iets waar niet iedere aardlekschakelaar op de wal aansluiting blij mee is en de stroom af schakeld.

    Geplaatst door: Elektricien op
  • Blijft het ook gratis als de electro man overal de nul bij ons eraf haalt? Walstroom is namelijk niet voor ons bestemd, schip van de jaren 50. Of we moeten veel geld uitbesteden hieraan.

    Nu zijn we er al tijden niet meer geweest, nemen zelfs geen reis aan vanuit of naar Rotterdam ivm de walstroom, gekker moet het niet worden eigelijk.

    Geplaatst door: Schippersvrouw op

Reageer