Nieuw spitsentransport geeft ‘boost’ aan vervoer over water

Een viertal spitsen vaart sinds begin dit jaar in lijndienst tussen Dompierre-sur-Besbre aan het canal latéral à la Loire en Mulhouse, aan het canal du Rhône au Rhin (beter bekend als de Doubs). In Dompierre laden ze bij de gieterij van Sept-Fons auto-onderdelen voor de PSA Peugeot-Citroënfabriek in Mulhouse en daarvandaan brengen ze oud ijzer naar Dompierre.

walhall

PSA heeft voor vervoer over water gekozen omdat dit milieuvriendelijker is én omdat door de transportduur geen opslag meer nodig is. Gegoten onderdelen, zoals remschijven, moeten tussen gieten en verwerken namelijk 10 dagen ‘rusten’, en dat is precies de tijd die een spits nodig heeft voor dit traject van 440 kilometer en 189 sluizen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuw spitsentransport geeft ‘boost’ aan vervoer over water | Schuttevaer.nl

Nieuw spitsentransport geeft ‘boost’ aan vervoer over water

Een viertal spitsen vaart sinds begin dit jaar in lijndienst tussen Dompierre-sur-Besbre aan het canal latéral à la Loire en Mulhouse, aan het canal du Rhône au Rhin (beter bekend als de Doubs). In Dompierre laden ze bij de gieterij van Sept-Fons auto-onderdelen voor de PSA Peugeot-Citroënfabriek in Mulhouse en daarvandaan brengen ze oud ijzer naar Dompierre.

walhall

PSA heeft voor vervoer over water gekozen omdat dit milieuvriendelijker is én omdat door de transportduur geen opslag meer nodig is. Gegoten onderdelen, zoals remschijven, moeten tussen gieten en verwerken namelijk 10 dagen ‘rusten’, en dat is precies de tijd die een spits nodig heeft voor dit traject van 440 kilometer en 189 sluizen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer