‘Vermakelijkheidsretributie is een gedrocht’

Ocean Diva BV heeft namens De Vereniging Passagiersvaart Amsterdams Havenwater (VPAH) donderdag 28 juli een tweede rechtszaak gevoerd tegen de gemeente Amsterdam over de ‘vermakelijkheidsretributie te water’. De VPAH vindt het onverteerbaar dat de leden, meest eigenaren van partyschepen, moeten meebetalen aan het onderhoud van de waterwegen, terwijl andere partijen worden uitgezonderd. Een eerste zaak was al 3 december vorig jaar, maar de rechter vond het nodig zaak aan meervoudige kamer voor te leggen, hetgeen de 28e heeft plaatsgevonden.

Door Tessa Heerschop
In Amsterdam moet sinds 1995 ‘vermakelijkheidsretributie te water’ betaald worden. De gemeente geeft als reden dat gebruikers van het water, die vermaak bieden aan passagiers, moeten meebetalen aan het onderhoud van waterwerken en in stand houden van diensten. In eerste instantie werd de verordening 14 jaar lang toegepast op het binnenwater van Amsterdam (grachtengordel), sinds 1 januari 2009 kwam de evenementenvaart op het havenwater erbij. Niet voor de cruises en de chartervaart (waaronder de bruine vloot), want daar zou het primair om vervoer gaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Vermakelijkheidsretributie is een gedrocht’ | Schuttevaer.nl

‘Vermakelijkheidsretributie is een gedrocht’

Ocean Diva BV heeft namens De Vereniging Passagiersvaart Amsterdams Havenwater (VPAH) donderdag 28 juli een tweede rechtszaak gevoerd tegen de gemeente Amsterdam over de ‘vermakelijkheidsretributie te water’. De VPAH vindt het onverteerbaar dat de leden, meest eigenaren van partyschepen, moeten meebetalen aan het onderhoud van de waterwegen, terwijl andere partijen worden uitgezonderd. Een eerste zaak was al 3 december vorig jaar, maar de rechter vond het nodig zaak aan meervoudige kamer voor te leggen, hetgeen de 28e heeft plaatsgevonden.

Door Tessa Heerschop
In Amsterdam moet sinds 1995 ‘vermakelijkheidsretributie te water’ betaald worden. De gemeente geeft als reden dat gebruikers van het water, die vermaak bieden aan passagiers, moeten meebetalen aan het onderhoud van waterwerken en in stand houden van diensten. In eerste instantie werd de verordening 14 jaar lang toegepast op het binnenwater van Amsterdam (grachtengordel), sinds 1 januari 2009 kwam de evenementenvaart op het havenwater erbij. Niet voor de cruises en de chartervaart (waaronder de bruine vloot), want daar zou het primair om vervoer gaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer