Extreem klimaat maakt Rijnvaart duur

‘Het lage water valt in de praktijk erg mee. Dat is de afgelopen weken weer gebleken. Binnenschepen kunnen, desnoods half afgeladen, alle bestemmingen blijven bedienen.’ Dat zegt directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer in een eerste reactie op het laagwaterrapport vanuit het onderzoeksprogramma ‘Kennis voor Klimaat’. ‘Dat gaat over de zeer lange termijn, tot 2040 of 2050. De Rijn heeft geen onbereikbare bestemmingen, en naar mijn inschatting ook de komende 50 jaar niet.’

Extreem laag water

Onderzoekers presenteren onheilspellend rapport

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Meneer, de Subaru rijder, ik kom U al een poosje tegen op dit forum. U snapt het niet en zult het waarschijnlijk ook nooit begrijpen, hoe een markt werkt. Wat heb ik aan kreten de als: de vrachten zijn gewoon te laag. Zoek eens naar een oorzaak waarom de vrachten te laag zijn en waarom ons ladingaanbod daalt. U bent een schreeuwer en verder niets.

    Geplaatst door: veel over gedacht op
  • Waarom geen stuw/sluiscombinatie bij Sint Andries, Kop van Pannerden en een paar sluizen in Duitsland?

    Geplaatst door: Han Kersten op
  • Gelezen: dat een 4000 tonner van 380 cm. dpg. met 1000 ton gaat varen, met laag water. Dat de verlader dan over 4000 ton moet betalen????

    Okee die man had een schip laten bouwen op laagwater , met een dpg van 250 cm. Hoeveel in aanschaf was hij dan goedkoper geweest? Hij kan nooit meer laden dan 2200-2300 ton. Dus die 2000 tons partijen met hoog water, moeten dan net zoveel opbrengen als nu van 3500 ton. Dus dat maakt helemaal niet zoveel uit.
    Laad je een 1000 tonner bouwen met een dpg van 210 cm. Heb je ook 2 milj hypo. Met andere woorden lulkoek. De vrachten zijn gewoon te laag.

    Er blijft onderweg gewoon te veel hangen, en de bevrachters zijn net schippers, zijn altijd te bang, dat een ander met het werk er vandoor gaat. Daar leggen ze te veel de nadruk op.Waarom onderbieden?? Overbieden kan net zo goed werken.Door meer vracht verliezen we bijna niets aan vervoer.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Laat u toch alles lekker via het spoor lopen stationchef of via de vrachtwagens laat onze sector met rust met al die rare ideeen van die denktanken er zijn gewoon kosten aan een bedrijf en die worden tijdens lage waterperiode redelijk betaald.
    Je moet het zo zien iedereen is minimaal 18uur per dag in de weer met zijn tweeen, zou je werkelijk per uur uitrekenen wat je netto overhoudt na belastingen etc, komt u uw bed niet voor uit hoor! ook niet in goede tijden. Bijna iedereen heeft zich suf geinvesteerd om zo min mogelijk belasting te betalen en een multifunctioneel mogelijk schip naar zijn idee te laten bouwen of kopen (of het goed of slecht is laat ik in het midden) om bij te blijven met de tijd en eisen die bedrijven en overheden stellen. Transport kost niks, anders zou er niet zoveel geimporteerd worden uit china en andere lage loonlanden. Ik ben wel benieuwd nu de eerste babyboomers met pensioen gaan dus ook gaan stoppen met varen. Mijn idee is, dat er niet zoveel aanwas is omdat allemaal op te vangen.
    Of denkt u dat de oostblokkers dat allemaal gaan doen? Ik heb mijn twijfels ze zijn in europa steeds verder aan het nivelleren zie steun aan Griekenland, Spanje, Portugal, Ierland, Ijsland komt toch van al onze belastingcenten waardoor wij ook meer belastingen moeten betalen en minder overhouden. Die jongens zeggen dadelijk ook wij kunnen in onze eigen land net zoveel verdienen, doei! En gelijk hebben ze.
    Ik zou voor de binnenvaart maar is meer respect hebben anders hebben we dadelijk gewoon een transportsector minder want dan heeft niemand meer zin in deze hobby. Misschien denken wij wel meer aan een toekomst als u denkt!

    Geplaatst door: daniel op
  • Hallo zijn we even wakker, kijk even naar de opdrachtgevers.

    Haven Rotterdam wil graag een vlotte en goedkope doorstroming van de goederen.
    Arcadis wil graag de opdracht om iets moois voor op de Rijn te ontwikkelen.
    Deltares is een onafhankelijk kennisinstituut waar voornamelijk bouw/water gerelateerde zaken worden ontwikkeld. Met vestigingen in Singapore en de US zal dit wel vanuit de bouw/bagger gefinancierd worden.

    Kortom de opdrachtgevers hebben belang bij “werken”om de Rijn dieper te krijgen of “opdrachten”om dat te onderzoeken.

    Maar niettemin zou het de branche sieren als zij zelf het tegendeel, dat het wel meevalt met het lage water, ook door middel van onderzoek kan bevestigen.

    Maar al met al is dit gewoon een opwarmertje dat het binnenkort over is met de gewone tarieven

    Geplaatst door: ……… op
  • Wat wil je precies bewijzen met een link met een paar foto’s we baseren complete theorien op basis van gegevens van de laatste 100 jaar. Ja de wereld is niet statisch (vulkanen, warme/koude periodes) Het is iets wat de mens niet heeft veroorzaakt heeft nog kan oplossen het frapante is echter dat er wel wetgeving gebaseerd word op basisevan de aanname dat de mens de grote oorzaak is van een veranderend klimaat.

    Geplaatst door: harm op
  • Aardig dat de redactie de titel van dit artikel aangepast heeft. Het eerste deel van de gisteren door mij geplaatse reactie kan nu achterwege gelaten worden.

    Geplaatst door: Stationchef op
  • Verandering van klimaat
    We houden krampachtig vast dat het een probleem is van nu.
    We vergeten dat we op een levende planeet wonen die door de eeuwen heen veranderd.
    Ijstijd in het verleden Sahara die vroeger zee was.
    Uitstoot van vulkanen geven meer Co2 dan wij met onze motoren maken , over stof en fijnstof niet te praten
    Maar milieu is big business, dus rent iedereen er achter aan.
    Ja de rijn zal op termijn mogelijk opdrogen zoals meer rivieren, maar er ontstaan misschien weer anderen.
    Biobrandstof leuk, maar we vergeten dat aardolie duizenden jaren geleden ontstaan is uit planten resten
    Ja en die raken zo langzamerhand op.
    Misschien moeten we toch op een ander wijze tegen de aarde en zijn klimaat aankijken.

    Geplaatst door: peter op
  • Hallo Harm, ik geloof ook niet in sprookjes. Maar zouden deze foto’s genept zijn? Zie http://www.boston.com/bigpicture/2011/06/is_weather_becoming_more_extre.html

    Geplaatst door: Voor Harm op
  • Ja de redacteur van dit blad weet wel hoe hij zijn klanten scherp krijgt, je laat een woord weg in de titel en de boodschap krijgt een heel andere lading. Ik denk dat hij bewust het calimero gevoel van de binnenschippers aanspreekt om andere belangenorganisaties op achterstand te zetten (wat aardig lukt gelet op de reacties). Nu snap ik dat het lange termijn denken van de gemiddelde binnenschipper niet verder gaat dan de volgende reis, maar probeer het toch maar eens. Zoals ik het persbericht lees verwacht men bij een klimaat verandering langere periodes laag en hoog water. Dat is nadelig voor de binnenscheepvaart omdat men geen gebruik kan maken van de optimale capaciteit. Dat is juist erg vervevelend omdat in de strijd tegen de klimaat verandering de oplossing in de binnenvaart wordt gezien. (nee, niet lezen dat de binnenvaart de oorzaak is van de klimaat verandering!) Hoe meer vrachtvervoer van de weg naar de scheepvaart gaat, hoe beter voor het milieu. Nu lijkt het er op dat we de strijd tegen de klimaat verandering niet gaan winnen en toch te maken gaan krijgen met weer extremen die lange laag water periodes zal kennen. De voordelen van de modalshift worden dan deels teniet gedaan. Bij laag water heb je meer schepen nodig om dezelfde hoeveelheid lading te vervoeren en omdat de transportkosten per vervoerseenheid gelijk blijven zal de prijs per ton omhoog gaan. Hierdoor zal het weer aantrekkelijk worden om vracht per auto of trein te vervoeren. En dat is juist wat we (politiek, milieu organisaties, e.d. )niet willen. Het Nationale Klimaatonderzoekprogramma begint voorzichtig te pleiten voor investeringen om het vervoer over water concurrerend te houden ook tijdens lange laag water periodes.

    Geplaatst door: Stationchef op
  • scheepvaart te duur , hhahahahahahahaha

    de tussenpersonen ja , 2 weken geleden constructie gedaan van a naar b , hard gediscuteerd en waren tevreden over de reis, nu waren we aan het laden en liep de veranywoordelijke voor het transport ook aan boord bij ons , een praatje gemaakt en de bevrachter betaald wat hij betaalde , ik dacht nog amaai een eerlijke bevrachter maaaaaaar inneens was hij er trug , jij vraagt 3500€ extra voor brandstof !!! ze hadde niks verdiend op het transport op commissie na en rekende in mijn naam maar wat geld extra om te kas te vullen !!!!

    conclusie , scheepvaart is ni te duur maar alles er rond wel !!!!

    Geplaatst door: jefke op
  • Ach is het hersenspoelen weer begonnen?
    als iemand maar vaak tegen je zegt goh is er iets je ziet zo bleek uiteindelijk voel je je ook niet meer lekker.Kom op mensen binnenlands varen we nog steeds voor ongeveer de tarieven van 20 jaar geleden.Die tarieven waren toen kostprijsbasis uitgerekend door het Nea!Ik weet niet hoe het bij jullie is maar laat eens een monteur komen.Je hebt nu eenmaal geld nodig om de zaak draaiende te houden.Natuurlijk gaat die tussenhandelaar staan roepen logisch uit zijn oogpunt hoe makkelijk kon ie geld verdienen.Waar wel een kern van waarheid in bovenstaande geschreven stuk is.Dat nieuwere schepen, gezien de afgeladen diepgang ten op zichten van het langjarige gemiddelde vaardiepte op de Rijn, te diep gebouwd zijn.
    Want de “kostprijs” is berekend op de volle diepgang enige marche zal er niet zijn.
    Dit neemt niet weg dat bonden en betrokkenen instanties (die echt voor de schippers zijn) hier veel harder tegen in moeten gaan.
    Is het misschien niet verstandig om dit rapport naar waterstaat te sturen want die dragen met die moderne oevers(terug naar de natuur zie Maas..enz)er ook aan bij dat de boel verzand en wegspoelt.
    Laten we kort vaststellen klimaat verandering is niets nieuws dat is altijd al geweest op aarde ,maar het past niet meer in de huidige economie dat we afhankelijk zijn van de natuur!Het is maar net waar je belangen liggen.Zou de regen je geld zijn wilde je nooit dat het ophield met regenen en wilde je iedereen daarmee overtuigen.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Misschien zou men dit onderzoek gelijk verder moeten uitbreiden en stellen dat dit gelijktijdig grote impact heeft op de drinkwater voorziening en het grondwaterpeil in het Rijnstroom gebied.
    dan zou men kunnen concluderen dat er grote water bassins in de vorm van stuwen nodig zijn,dit voor de landbouw en drinkwatervoorziening en gelijktijdig een door het jaar heen zekere aflaad diepte voor de scheepvaart.
    Dan ziet zo een onderzoek er direct veel positiever uit.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • blijkbaar zijn er nog steeds mensen die ons in het klimaat sprookje willen laten geloven

    Geplaatst door: harm op
  • Weer een eenzijdig negatief verhaal over de binnenvaart.
    Waarom krijgen andere bonden het wel voor elkaar om een andere sector wel negatief in het daglicht te stellen en al onze bonden lukt helemaal niks! Subsidieer onze sector net als het spoor met laag water dat het interessanter wordt om het in een binnenvaartschip te laten vervoeren.
    Iedere bevrachter die denkt dat wij het voor minder kunnen doen, liegt gewoon tegen de klant.

    Geplaatst door: Daniel op
  • Vooral dat er ook mensen die er beroepsmatig gebruik van maken mee hebben mogen doen met het onderzoek dat maakt het ook allemaal geloofwaardig.
    En dat het ook zo breed uitgemeten word als waarheid terwijl het pertinente leugens zijn!
    Misschien word het tijd voor andere redactie die eens vóór de beroepsbevolking schippers is.
    Caroline de Ruiter

    Geplaatst door: caroline de ruiter op
  • beetje vreemd dat de olieprijs wel omhoog mag!

    Geplaatst door: barones von habennix op
  • Het is net als overal , geld is belangrijker dan millieu.
    Als het geld gaat kosten dan mag je gewoon weer doen wat je het beste uitkomt.
    We lijken wel amerikamen

    Geplaatst door: sipke op
  • Als je goed op let zie je bij rtlz altijs zo mooie kolom met de ton prijs van tarwe en mais.
    dat zo omgeveer een slordige 550euro kost.
    En wij nu voor een 2.2% het vervoeren als ik uit ga van mijn laatse afvarende reis met laag water.
    Dus zie ik niet in dat we nu met heel de vloot beschuldigt worden dat we duur zijn.

    Geplaatst door: willem op
  • @Jammer – even op google gezocht met wat kernwoorden: Voorwoord scriptie C. Bosschieter 2007 Momenteel wordt veel aandacht besteed aan het effect van uitstootgassen afkomstig van de binnenvaart op klimaatverandering. Maar wat is het effect van
    klimaatverandering op de binnenvaart? Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR), het
    Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en de TUD zien de noodzaak om
    hier meer inzicht in te krijgen…http://www.informatie.binnenvaart.nl/milieu/261-klimaatverandering-en-binnenvaart.html

    Geplaatst door: Rob op
  • Ik vind dit verschrikkelijk, ook vind ik het jammer dat de bonden de ondernemers hier niet meer voor hebben gewaarschuwd.
    We kunnen een ding vast stellen, we hebben de verkeerde vloot gebouwd. Dit is puur uit induvidualisme gebeurd. Hoe kun je een schip bouwen met een diepgang van 3,80mtr. en dan met een stalen gezicht zeggen, ik hoop dat het laag water word.
    Het lijkt leuk, voor de schipper, maar als je, als verlader een partij van 1000 ton wilt vervoeren en je moet over 4000 ton betalen, weet je dat je lading verspeelt aan een andere trafiek.

    Geplaatst door: jammer op
  • Als deze onderzoekers eens een onderzoek doen naar wat er bij de tussen handel blijft hangen! Dan kan de binnenschipper er wat mee? Maar roepen dat het vervoer over water te duur is zonder er bij te vermelden wat er betaald word (is)!Wat is er nu te duur de tussen handel of de vervoerder?

    Geplaatst door: gerrit op

Reageer

Extreem klimaat maakt Rijnvaart duur | Schuttevaer.nl

Extreem klimaat maakt Rijnvaart duur

‘Het lage water valt in de praktijk erg mee. Dat is de afgelopen weken weer gebleken. Binnenschepen kunnen, desnoods half afgeladen, alle bestemmingen blijven bedienen.’ Dat zegt directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer in een eerste reactie op het laagwaterrapport vanuit het onderzoeksprogramma ‘Kennis voor Klimaat’. ‘Dat gaat over de zeer lange termijn, tot 2040 of 2050. De Rijn heeft geen onbereikbare bestemmingen, en naar mijn inschatting ook de komende 50 jaar niet.’

Extreem laag water

Onderzoekers presenteren onheilspellend rapport

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Meneer, de Subaru rijder, ik kom U al een poosje tegen op dit forum. U snapt het niet en zult het waarschijnlijk ook nooit begrijpen, hoe een markt werkt. Wat heb ik aan kreten de als: de vrachten zijn gewoon te laag. Zoek eens naar een oorzaak waarom de vrachten te laag zijn en waarom ons ladingaanbod daalt. U bent een schreeuwer en verder niets.

    Geplaatst door: veel over gedacht op
  • Waarom geen stuw/sluiscombinatie bij Sint Andries, Kop van Pannerden en een paar sluizen in Duitsland?

    Geplaatst door: Han Kersten op
  • Gelezen: dat een 4000 tonner van 380 cm. dpg. met 1000 ton gaat varen, met laag water. Dat de verlader dan over 4000 ton moet betalen????

    Okee die man had een schip laten bouwen op laagwater , met een dpg van 250 cm. Hoeveel in aanschaf was hij dan goedkoper geweest? Hij kan nooit meer laden dan 2200-2300 ton. Dus die 2000 tons partijen met hoog water, moeten dan net zoveel opbrengen als nu van 3500 ton. Dus dat maakt helemaal niet zoveel uit.
    Laad je een 1000 tonner bouwen met een dpg van 210 cm. Heb je ook 2 milj hypo. Met andere woorden lulkoek. De vrachten zijn gewoon te laag.

    Er blijft onderweg gewoon te veel hangen, en de bevrachters zijn net schippers, zijn altijd te bang, dat een ander met het werk er vandoor gaat. Daar leggen ze te veel de nadruk op.Waarom onderbieden?? Overbieden kan net zo goed werken.Door meer vracht verliezen we bijna niets aan vervoer.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Laat u toch alles lekker via het spoor lopen stationchef of via de vrachtwagens laat onze sector met rust met al die rare ideeen van die denktanken er zijn gewoon kosten aan een bedrijf en die worden tijdens lage waterperiode redelijk betaald.
    Je moet het zo zien iedereen is minimaal 18uur per dag in de weer met zijn tweeen, zou je werkelijk per uur uitrekenen wat je netto overhoudt na belastingen etc, komt u uw bed niet voor uit hoor! ook niet in goede tijden. Bijna iedereen heeft zich suf geinvesteerd om zo min mogelijk belasting te betalen en een multifunctioneel mogelijk schip naar zijn idee te laten bouwen of kopen (of het goed of slecht is laat ik in het midden) om bij te blijven met de tijd en eisen die bedrijven en overheden stellen. Transport kost niks, anders zou er niet zoveel geimporteerd worden uit china en andere lage loonlanden. Ik ben wel benieuwd nu de eerste babyboomers met pensioen gaan dus ook gaan stoppen met varen. Mijn idee is, dat er niet zoveel aanwas is omdat allemaal op te vangen.
    Of denkt u dat de oostblokkers dat allemaal gaan doen? Ik heb mijn twijfels ze zijn in europa steeds verder aan het nivelleren zie steun aan Griekenland, Spanje, Portugal, Ierland, Ijsland komt toch van al onze belastingcenten waardoor wij ook meer belastingen moeten betalen en minder overhouden. Die jongens zeggen dadelijk ook wij kunnen in onze eigen land net zoveel verdienen, doei! En gelijk hebben ze.
    Ik zou voor de binnenvaart maar is meer respect hebben anders hebben we dadelijk gewoon een transportsector minder want dan heeft niemand meer zin in deze hobby. Misschien denken wij wel meer aan een toekomst als u denkt!

    Geplaatst door: daniel op
  • Hallo zijn we even wakker, kijk even naar de opdrachtgevers.

    Haven Rotterdam wil graag een vlotte en goedkope doorstroming van de goederen.
    Arcadis wil graag de opdracht om iets moois voor op de Rijn te ontwikkelen.
    Deltares is een onafhankelijk kennisinstituut waar voornamelijk bouw/water gerelateerde zaken worden ontwikkeld. Met vestigingen in Singapore en de US zal dit wel vanuit de bouw/bagger gefinancierd worden.

    Kortom de opdrachtgevers hebben belang bij “werken”om de Rijn dieper te krijgen of “opdrachten”om dat te onderzoeken.

    Maar niettemin zou het de branche sieren als zij zelf het tegendeel, dat het wel meevalt met het lage water, ook door middel van onderzoek kan bevestigen.

    Maar al met al is dit gewoon een opwarmertje dat het binnenkort over is met de gewone tarieven

    Geplaatst door: ……… op
  • Wat wil je precies bewijzen met een link met een paar foto’s we baseren complete theorien op basis van gegevens van de laatste 100 jaar. Ja de wereld is niet statisch (vulkanen, warme/koude periodes) Het is iets wat de mens niet heeft veroorzaakt heeft nog kan oplossen het frapante is echter dat er wel wetgeving gebaseerd word op basisevan de aanname dat de mens de grote oorzaak is van een veranderend klimaat.

    Geplaatst door: harm op
  • Aardig dat de redactie de titel van dit artikel aangepast heeft. Het eerste deel van de gisteren door mij geplaatse reactie kan nu achterwege gelaten worden.

    Geplaatst door: Stationchef op
  • Verandering van klimaat
    We houden krampachtig vast dat het een probleem is van nu.
    We vergeten dat we op een levende planeet wonen die door de eeuwen heen veranderd.
    Ijstijd in het verleden Sahara die vroeger zee was.
    Uitstoot van vulkanen geven meer Co2 dan wij met onze motoren maken , over stof en fijnstof niet te praten
    Maar milieu is big business, dus rent iedereen er achter aan.
    Ja de rijn zal op termijn mogelijk opdrogen zoals meer rivieren, maar er ontstaan misschien weer anderen.
    Biobrandstof leuk, maar we vergeten dat aardolie duizenden jaren geleden ontstaan is uit planten resten
    Ja en die raken zo langzamerhand op.
    Misschien moeten we toch op een ander wijze tegen de aarde en zijn klimaat aankijken.

    Geplaatst door: peter op
  • Hallo Harm, ik geloof ook niet in sprookjes. Maar zouden deze foto’s genept zijn? Zie http://www.boston.com/bigpicture/2011/06/is_weather_becoming_more_extre.html

    Geplaatst door: Voor Harm op
  • Ja de redacteur van dit blad weet wel hoe hij zijn klanten scherp krijgt, je laat een woord weg in de titel en de boodschap krijgt een heel andere lading. Ik denk dat hij bewust het calimero gevoel van de binnenschippers aanspreekt om andere belangenorganisaties op achterstand te zetten (wat aardig lukt gelet op de reacties). Nu snap ik dat het lange termijn denken van de gemiddelde binnenschipper niet verder gaat dan de volgende reis, maar probeer het toch maar eens. Zoals ik het persbericht lees verwacht men bij een klimaat verandering langere periodes laag en hoog water. Dat is nadelig voor de binnenscheepvaart omdat men geen gebruik kan maken van de optimale capaciteit. Dat is juist erg vervevelend omdat in de strijd tegen de klimaat verandering de oplossing in de binnenvaart wordt gezien. (nee, niet lezen dat de binnenvaart de oorzaak is van de klimaat verandering!) Hoe meer vrachtvervoer van de weg naar de scheepvaart gaat, hoe beter voor het milieu. Nu lijkt het er op dat we de strijd tegen de klimaat verandering niet gaan winnen en toch te maken gaan krijgen met weer extremen die lange laag water periodes zal kennen. De voordelen van de modalshift worden dan deels teniet gedaan. Bij laag water heb je meer schepen nodig om dezelfde hoeveelheid lading te vervoeren en omdat de transportkosten per vervoerseenheid gelijk blijven zal de prijs per ton omhoog gaan. Hierdoor zal het weer aantrekkelijk worden om vracht per auto of trein te vervoeren. En dat is juist wat we (politiek, milieu organisaties, e.d. )niet willen. Het Nationale Klimaatonderzoekprogramma begint voorzichtig te pleiten voor investeringen om het vervoer over water concurrerend te houden ook tijdens lange laag water periodes.

    Geplaatst door: Stationchef op
  • scheepvaart te duur , hhahahahahahahaha

    de tussenpersonen ja , 2 weken geleden constructie gedaan van a naar b , hard gediscuteerd en waren tevreden over de reis, nu waren we aan het laden en liep de veranywoordelijke voor het transport ook aan boord bij ons , een praatje gemaakt en de bevrachter betaald wat hij betaalde , ik dacht nog amaai een eerlijke bevrachter maaaaaaar inneens was hij er trug , jij vraagt 3500€ extra voor brandstof !!! ze hadde niks verdiend op het transport op commissie na en rekende in mijn naam maar wat geld extra om te kas te vullen !!!!

    conclusie , scheepvaart is ni te duur maar alles er rond wel !!!!

    Geplaatst door: jefke op
  • Ach is het hersenspoelen weer begonnen?
    als iemand maar vaak tegen je zegt goh is er iets je ziet zo bleek uiteindelijk voel je je ook niet meer lekker.Kom op mensen binnenlands varen we nog steeds voor ongeveer de tarieven van 20 jaar geleden.Die tarieven waren toen kostprijsbasis uitgerekend door het Nea!Ik weet niet hoe het bij jullie is maar laat eens een monteur komen.Je hebt nu eenmaal geld nodig om de zaak draaiende te houden.Natuurlijk gaat die tussenhandelaar staan roepen logisch uit zijn oogpunt hoe makkelijk kon ie geld verdienen.Waar wel een kern van waarheid in bovenstaande geschreven stuk is.Dat nieuwere schepen, gezien de afgeladen diepgang ten op zichten van het langjarige gemiddelde vaardiepte op de Rijn, te diep gebouwd zijn.
    Want de “kostprijs” is berekend op de volle diepgang enige marche zal er niet zijn.
    Dit neemt niet weg dat bonden en betrokkenen instanties (die echt voor de schippers zijn) hier veel harder tegen in moeten gaan.
    Is het misschien niet verstandig om dit rapport naar waterstaat te sturen want die dragen met die moderne oevers(terug naar de natuur zie Maas..enz)er ook aan bij dat de boel verzand en wegspoelt.
    Laten we kort vaststellen klimaat verandering is niets nieuws dat is altijd al geweest op aarde ,maar het past niet meer in de huidige economie dat we afhankelijk zijn van de natuur!Het is maar net waar je belangen liggen.Zou de regen je geld zijn wilde je nooit dat het ophield met regenen en wilde je iedereen daarmee overtuigen.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Misschien zou men dit onderzoek gelijk verder moeten uitbreiden en stellen dat dit gelijktijdig grote impact heeft op de drinkwater voorziening en het grondwaterpeil in het Rijnstroom gebied.
    dan zou men kunnen concluderen dat er grote water bassins in de vorm van stuwen nodig zijn,dit voor de landbouw en drinkwatervoorziening en gelijktijdig een door het jaar heen zekere aflaad diepte voor de scheepvaart.
    Dan ziet zo een onderzoek er direct veel positiever uit.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • blijkbaar zijn er nog steeds mensen die ons in het klimaat sprookje willen laten geloven

    Geplaatst door: harm op
  • Weer een eenzijdig negatief verhaal over de binnenvaart.
    Waarom krijgen andere bonden het wel voor elkaar om een andere sector wel negatief in het daglicht te stellen en al onze bonden lukt helemaal niks! Subsidieer onze sector net als het spoor met laag water dat het interessanter wordt om het in een binnenvaartschip te laten vervoeren.
    Iedere bevrachter die denkt dat wij het voor minder kunnen doen, liegt gewoon tegen de klant.

    Geplaatst door: Daniel op
  • Vooral dat er ook mensen die er beroepsmatig gebruik van maken mee hebben mogen doen met het onderzoek dat maakt het ook allemaal geloofwaardig.
    En dat het ook zo breed uitgemeten word als waarheid terwijl het pertinente leugens zijn!
    Misschien word het tijd voor andere redactie die eens vóór de beroepsbevolking schippers is.
    Caroline de Ruiter

    Geplaatst door: caroline de ruiter op
  • beetje vreemd dat de olieprijs wel omhoog mag!

    Geplaatst door: barones von habennix op
  • Het is net als overal , geld is belangrijker dan millieu.
    Als het geld gaat kosten dan mag je gewoon weer doen wat je het beste uitkomt.
    We lijken wel amerikamen

    Geplaatst door: sipke op
  • Als je goed op let zie je bij rtlz altijs zo mooie kolom met de ton prijs van tarwe en mais.
    dat zo omgeveer een slordige 550euro kost.
    En wij nu voor een 2.2% het vervoeren als ik uit ga van mijn laatse afvarende reis met laag water.
    Dus zie ik niet in dat we nu met heel de vloot beschuldigt worden dat we duur zijn.

    Geplaatst door: willem op
  • @Jammer – even op google gezocht met wat kernwoorden: Voorwoord scriptie C. Bosschieter 2007 Momenteel wordt veel aandacht besteed aan het effect van uitstootgassen afkomstig van de binnenvaart op klimaatverandering. Maar wat is het effect van
    klimaatverandering op de binnenvaart? Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR), het
    Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en de TUD zien de noodzaak om
    hier meer inzicht in te krijgen…http://www.informatie.binnenvaart.nl/milieu/261-klimaatverandering-en-binnenvaart.html

    Geplaatst door: Rob op
  • Ik vind dit verschrikkelijk, ook vind ik het jammer dat de bonden de ondernemers hier niet meer voor hebben gewaarschuwd.
    We kunnen een ding vast stellen, we hebben de verkeerde vloot gebouwd. Dit is puur uit induvidualisme gebeurd. Hoe kun je een schip bouwen met een diepgang van 3,80mtr. en dan met een stalen gezicht zeggen, ik hoop dat het laag water word.
    Het lijkt leuk, voor de schipper, maar als je, als verlader een partij van 1000 ton wilt vervoeren en je moet over 4000 ton betalen, weet je dat je lading verspeelt aan een andere trafiek.

    Geplaatst door: jammer op
  • Als deze onderzoekers eens een onderzoek doen naar wat er bij de tussen handel blijft hangen! Dan kan de binnenschipper er wat mee? Maar roepen dat het vervoer over water te duur is zonder er bij te vermelden wat er betaald word (is)!Wat is er nu te duur de tussen handel of de vervoerder?

    Geplaatst door: gerrit op

Reageer