Romeins patrouillevaartuig als attractie

Lange spijkers die van buiten door de huidplank en het spant worden geslagen, daarna worden omgebogen en terug in het spant worden geslagen. Dat is volgens scheepsbouwmeester Kees Sars het meest bijzondere aan de bouw van de Millingse liburna, een replica van een Romeinse patrouillevaartuig uit het begin van onze jaartelling. De manier van bouwen met deze stevige kram-verbinding zorgt er volgens Sars voor dat zijn liburna hufterproof wordt.

Liburna

Door Erik van Huizen
Liburna is de Romeinse benaming voor oorlogsvaartuig. De Millingse liburna is een reconstructie van een wrak dat in de buurt van het Duitse Mainz werd gevonden. De liburna is 18,16 meter lang, 3,80 meter breed, weegt 10 ton en heeft een zeiloppervlakte van 55 vierkante meter. De Romeinen maakten de romp meestal uit het hout van de grove den, zilverspar, cipres of ceder. De boorden werden vervaardigd uit massief eiken. Dit type schip was niet voorzien van een ramspoor. De Romeinen gebruikten het schip voor patrouilles en kleine transporten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Romeins patrouillevaartuig als attractie | Schuttevaer.nl

Romeins patrouillevaartuig als attractie

Lange spijkers die van buiten door de huidplank en het spant worden geslagen, daarna worden omgebogen en terug in het spant worden geslagen. Dat is volgens scheepsbouwmeester Kees Sars het meest bijzondere aan de bouw van de Millingse liburna, een replica van een Romeinse patrouillevaartuig uit het begin van onze jaartelling. De manier van bouwen met deze stevige kram-verbinding zorgt er volgens Sars voor dat zijn liburna hufterproof wordt.

Liburna

Door Erik van Huizen
Liburna is de Romeinse benaming voor oorlogsvaartuig. De Millingse liburna is een reconstructie van een wrak dat in de buurt van het Duitse Mainz werd gevonden. De liburna is 18,16 meter lang, 3,80 meter breed, weegt 10 ton en heeft een zeiloppervlakte van 55 vierkante meter. De Romeinen maakten de romp meestal uit het hout van de grove den, zilverspar, cipres of ceder. De boorden werden vervaardigd uit massief eiken. Dit type schip was niet voorzien van een ramspoor. De Romeinen gebruikten het schip voor patrouilles en kleine transporten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer