Cao Waterbouw strandt op goedkope Filippijnen

De onderhandelingen over de cao Waterbouw zijn vastgelopen op het loon van de Filippijnen in de baggersector. De werkgevers willen volgens CNV Vakmensen dat baggerwerkzaamheden voor de Nederlandse kust buiten de Nederlandse cao vallen. CNV Vakmensen vindt dat oneerlijke concurrentie en wil de bedrijven verplichten meer loon te betalen aan hun buitenlandse werknemers.

Door Tessa Heerschop
De meeste Filippijnen werken in de baggerij op sleephopperzuigers. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu vallen deze schepen onder de wetgeving zeeschepen. Dit betekent dat de internationale spelregels gelden en de zeelieden een cao hebben via de International Labour Organisation (ILO), dat een minimumloon aanhoudt van 600 tot 800 dollar (400 tot 550 euro) per maand. De vorige Nederlandse cao bepaalde dat de Filippijnen 15% boven dit minimumloon zouden verdienen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Cao Waterbouw strandt op goedkope Filippijnen | Schuttevaer.nl

Cao Waterbouw strandt op goedkope Filippijnen

De onderhandelingen over de cao Waterbouw zijn vastgelopen op het loon van de Filippijnen in de baggersector. De werkgevers willen volgens CNV Vakmensen dat baggerwerkzaamheden voor de Nederlandse kust buiten de Nederlandse cao vallen. CNV Vakmensen vindt dat oneerlijke concurrentie en wil de bedrijven verplichten meer loon te betalen aan hun buitenlandse werknemers.

Door Tessa Heerschop
De meeste Filippijnen werken in de baggerij op sleephopperzuigers. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu vallen deze schepen onder de wetgeving zeeschepen. Dit betekent dat de internationale spelregels gelden en de zeelieden een cao hebben via de International Labour Organisation (ILO), dat een minimumloon aanhoudt van 600 tot 800 dollar (400 tot 550 euro) per maand. De vorige Nederlandse cao bepaalde dat de Filippijnen 15% boven dit minimumloon zouden verdienen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer