Laatste nieuws:
Zoek bedrijf

HAMBURG, 18 februari 2011 22:55

Oeltrans lijkt niet meer te redden

Tankvaartbevrachter Oeltrans in Hamburg was niet meer te redden. Vorige week woensdag al niet meer, toen er op een besloten vergadering in Düsseldorf, met schippers - die samen nog 14 miljoen euro tegoed hebben - en hun adviseurs, weinig animo bleek voor een reddingsplan. Een voor zaterdag belegde vervolgvergadering werd vrijdagmiddag 11 februari afgeblazen. Diezelfde dag werd het faillissement aangevraagd.

Het is voorbij voor Oeltrans en de zusterbedrijven Tankfracht en Max Sötje, zo viel vorige week steeds sterker te beluisteren onder gedupeerden en ingewijden in de tankvaartmarkt. De bevrachterscombinatie laat naar eigen zeggen 28 miljoen euro schuld achter, maar betrokkenen schatten dat bedrag hoger. Behalve de 14 miljoen euro schuld aan de ruim 100 Nederlandse, Belgische en Duitse particuliere tankschippers, rekent Oeltrans met 8 miljoen euro aan vorderingen van bunkerstations en andere toeleveranciers, en een bankschuld van 6 miljoen euro.

Hoffnungsschrei
De tijd dringt, meldden de bewindvoerders Stefan Gerken en Jan Willem Schöning in hun ‘letzte Hoffnungsschrei' die vrijdagmorgen kort na middernacht van de boordfaxen rolde. Vanwege wettelijke verplichtingen moesten zij - bij gebrek aan redding - uiterlijk maandag 21 februari het faillissement aanvragen.

Nog één keer riepen de directeuren van Oeltrans en de beide andere bevrachtingskantoren ‘hun' schippers op achter het woensdag gepresenteerde continuïteitsplan te gaan staan. Kern van dat plan: de vorderingen omzetten in achterstallige leningen die ooit, bij een positieve kasstroom, met 4% rente worden terugbetaald; verlaging van de timecharter-contracten, waarbij gasolie, kanaalrechten en loodsen voortaan voor rekening van de schippers komen.

De charterdagtarieven zouden fluctueren met de Reuters-index en gelden met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2011. Een controlecommissie met een vertegenwoordiger van een Nederlandse en een Duitse bank, een financieel specialist en een vertegenwoordiger van de gecontracteerde schippers zou daar toezicht op houden.

Van de contractschippers had 95% moeten tekenen om het plan te doen slagen, maar de gedupeerden, die nog voor tonnen aan vorderingen hebben uitstaan, noemden de tariefvoorstellen ‘absoluut onaanvaardbaar' en ‘pure zelfmoord'. De vergadering in Düsseldorf duurde de hele woensdag. Volgens enkele aanwezigen werd er vooral 's ochtends behoorlijk pressie uitgeoefend op de schippers. Toen die daar niet erg gevoelig voor bleken werd de middagvergadering over een andere boeg gegooid. Aan het eind hield VeKa-directeur Peter Versluis nog een sterk bevlogen pleidooi om het plan, waar hij de laatste maanden zelf aan had meegewerkt, er alsnog door te krijgen. Dat mocht niet baten.

Lijken in de kast

VeKa nam als gemeld een belang in Oeltrans en de zusterbedrijven Tankfracht en Max Sötje, en stak via een relatie drie miljoen euro in het bedrijf. In januari werd een manager aangesteld om te proberen de zaken op orde te krijgen. Omdat Oeltrans, op zijn zachtst gezegd, een weinig transparante boekhouding voerde, verkeken de Werkendammers zich op de ernst van de zaak. Pas toen serieus met alle betrokkenen over een herstructurering moest worden gepraat, lukte het om in Hamburg alle feiten op een rijtje te zetten. ‘En daarbij rolde het ene na het ander lijk uit de kast', aldus een betrokkene.

De gedupeerden hopen niet dat Oeltrans en aanverwanten straks via een omweg een doorstart maken, zoals eerder met het failliete Ruud Trans gebeurde. Eigenaar Ruud de Gruyter stapte toen met zijn personeel over naar het kantoor van Vinotra en startte RTR Barging.

Een aantal tankvaartondernemers heeft zijn schip gefinancierd met een aanvullende lening van Oeltrans. Wanneer ze die kunnen wegstrepen tegen de uitstaande vorderingen zijn zij uiteindelijk het beste af. Voor een aantal enkelwandige tankers zou het doek wel eens kunnen vallen door het faillissement. De eigenaren blijven met een hoge schuld zitten, terwijl de schepen niet meer zoveel waard zijn.

Oorsprong 1895

De oorsprong van de bevrachterscombinatie reikt tot 1895 toen als eerste Max Sötje GmbH werd opgericht. In de geschiedenis is 1964 het volgende noemenswaardige jaartal; toen werd Johann H. Gerken directeur van Gefo Hamburg. In 1971 richtte hij Oeltrans GmbH & Co op.

Werner Kortmann, die in 1968 het boek ‘Analyse der Binnentankschiffahrt' schreef, richtte in 1974 Tankfracht Werner Kortmann GmbH op. Vier jaar later werd hij tevens eigenaar van Max Sötje GmbH. In 1987 treedt Stefan Gerken bij Oeltrans GmbH & Co in dienst; twee jaar later volgt hij zijn vader op als directeur. Stefan en Johann H. Gerken nemen in 2001 90% van de aandelen Tankfracht Werner Kortmann GmbH over. Gerken senior treedt in 2010 af als aandeelhouder van de ondernemingen, waarna in 2011 de VeKa Group als nieuwe aandeelhouder haar intrede doet. (DvdM)

In Weekblad Schuttevaer van 26 februari (vanaf woensdag 23/2 online) uitgebreid aandacht voor de problemen bij Öltrans, Tankfracht en Max Sötje. Eigen ervaringen en reacties melden? Mail redactie@schuttevaer.nl

 

Reacties (41)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kun u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

ik heb me nog nooit verhuurd waarschijnlijk omdat ze niet betalen ik vraag meer dan 1euro per ton per dag ik vaar dit jaar 25 jaar en ja zelfs nu verdien ik nog steeds geld ik voel me ook niet op mn gemak als ik verhuurd ben al die regels en dag en nacht varen niks voor mij een nieuw schip moet op zn minst 20% bruto windst maken anders red je het niet financering op 20 jaar is onmogenlijk alles wat je aflost ben je weer kwijt aan onderhoud van je schip hellaas is dit voor heel weinig schippers logisch een goeie schipper en een goeie ondernemer gaan heel vaak niet samen dat is al heel lang bewezen (helaas)de oplossing heel simpel SAMENWERKEN

jan

25-02-2011 op 11:06

In het begin hebben wij het betalingsgedrag aanvaard met het oog dat het toch misschien iets zou beteren, maar helaas. Uiteindelijk hebben wij de nodige stappen ondernomen en zoals jullie ook zeggen, de durf is heel belangrijk. Het is erop of eronder. We hebben na vele onderhandelingen, communicatie en er druk onder te zetten toch al onze vrachten betaald gekregen. Het is heel spijtig dat alles zo moet lopen maar laat de binnenvaart niet kapot maken door de bevrachters en kom op voor je zaak.

st.rita

22-02-2011 op 23:08

Reactie op dit van dude (zie hier onder),

Wat denk jij dat deze zogenaamde werkgever aan schade toe heeft gebracht bij werknemers en hun gezinnen en alle particulieren die voor hem voeren?
En weet je wat het ergste is,wij hebben het uit de krant,nooit horen wij wat,nooit zijn ze bereikbaar.
en iedere maand weer afwachten of je geld komt.
Ik ga morgen weer naar boord voor 3 weken,gewoon mn werk doen,en hoop dat mijn werkgever gewoon ons loon uitbetaald.
En als ik dit hier zo zeg,wat voor schade doe ik hem dan aan.???
Als u werknemer bent. Wees dan maar voorzichtig met uitspraken. Geld trouwens ook voor andere werknemers van betrokkenen. Je hebt waarschijnlijk wel gehoord van geheimhoudingsplicht. Breng je werkgever dan ook geen verdere schade toe.

dude

22-02-2011 op 05:21

Opie

22-02-2011 op 12:52

@ adje
1Euro/Ton/dag is het minimaal dat een tankschip moet verdienen om uit de kosten te geraken+ reserve voor klasse aanleggen+ WALDHOF toestanden of andere stremmingen op te vangen enz..,
Indien iemand het voor mekaar krijgt om 1.33Euro/Ton/dag te bekomen kan ik dit alleen maar toejuichen. Ik heb deze prijs in time-charter echter nog niet gehad.
Er is gewoon een overcapaciteit gecreéerd waardoor
iedere gezonde ondernemer onderdrukt word omdat de goedkoopste het werk mag doen.
De enige oplossing is deze monky-business te stoppen doch zal dit niet kunnen zonder collegialiteit.
Waar haald men het vandaan om met behulp van staatsgaranties 100% te financieren of zelfs meer dan 70 gepensioneerden voor te spiegelen dat er goud te verdienen valt in de binnentankvaart zodat ze hun centjes in één BVtje stoppen om toch maar schepen op de markt te gooien?
Al vrees ik voor deze laatsten dat ze nooit één cent winstuitkering zullen ontvangen en bij verkoop van deze projecten de aandeelhouders hun investering grotendeels kwijt zijn!

EC

22-02-2011 op 11:56

@EC: 1 eu/t is normaal ja maar hoe kan het dat ze een schip in charter nemen voor 60.000 euro mk vrij en die niet eens 1500 ton groot is dus 40.000 euro normaal zou zijn geweest?
Zijn gewoon veel te hoge bedragen daar afgesproken bij die nieuwbouwschepen.
Voor de crisis was het geen probleem maar nu met de lage vrachttarieven kunnen ze de gaten niet meer opvullen dus is het zo gedaan.

Adje

22-02-2011 op 10:49

@opie

Als u werknemer bent. Wees dan maar voorzichtig met uitspraken. Geld trouwens ook voor andere werknemers van betrokkenen. Je hebt waarschijnlijk wel gehoord van geheimhoudingsplicht. Breng je werkgever dan ook geen verdere schade toe.

dude

22-02-2011 op 05:21

@ranne
De schepen worden eerder niet beladen omdat de verladers bang zijn dat ze niet meer gelost worden. Er liggen al meerdere schepen her en der die weigeren te lossen tot geld overgemaakt word. Kwaliteitssysteem is denk ik eerder een smoes, en bij bevrachterwissel moet er altijd een nieuwe ebis gemaakt worden.

Bas

21-02-2011 op 22:53

Oeltrans failliet, en BP blokkeert per direct alle schepen omdat \"er ineens geen kwaliteitssysteem meer bestaat\". Alsof al het scheepspersoneel zoals ik ineens achterlijk is geworden. Nu krijg je al geen geld, moet je ook nog eens weken wachten voordat er een ebis-figuur een keertje tijd heeft. En zo moeten er straks 80 schepen ineens worden gekeurd, lekker als je de laatste bent, dan lig je nog een paar weken extra. Schande. In Amerika de boel voor miljarden vervuilen en hier beetje braafste jongetje uit de klas spelen.

Roanne

21-02-2011 op 22:12

Veka probeerde de schulden te laten omzetten in leningen. Jaja, alsof eigenaren zich dat kunnen veroorloven. Versluis had beter als veka een lening aan Oeltrans kunnen geven en de eigenaren gewoon betalen. Maar ja, daar moet je bij VK niet mee aankomen, geld aan een ander geven doen ze niet eens als het moet, laat staan als het niet hoeft.

Bever

21-02-2011 op 22:05

Als werknemer van deze club,en voorheen varende voor hun (in charter)al meer dan een jaar in de gaten dat er iets net lekker liep.
Iedere mnd weer achter je geld aan,met heel veel lose beloftes dat het verstuurd/overgemaakt was.
Afgelopen mnd als pressie middel het schip geladen op het lossteiger laten liggen.
met de mededeling eerst loon dan lossen,zelfs toen probeerde Gerken het nog met een smoes klaar te krijgen.
Misschien een klein geluk voor mij en mijjn collega`s dat wij op een charterschip zitten en deze met ons verder wil.

sterkte aan alle,en zeker de particulieren in charter.

Opie Mts "Westland"

Opie

21-02-2011 op 20:16

@ Jan,
Deze schepen waren niet verhuurt voor veel te veel! 1 Euro/t machinekamer vrij is de prijs dat een schip minimaal zou moeten opvaren, zelfs een ouder enkelwandig schip. Zit je daaronder dan werk je met verlies zoals wij nu allemaal aan het doen zijn. Maar zolang de overheid(staatsgaraties), makelaars(allerlei contructies), bevrachters (die ook op slinkse manieren slachtoffers maken) hun gang kunnen blijven gaan met al de nieuwbouw zullen we zonder akties nog verder zakken.
Het is echt niet normaal dat de hele markt in handen zit van een paar geldwolven!
Vraag je tegenwoordig een normale vrachtprijs dan mag je tegen de wal blijven liggen.

EC

21-02-2011 op 18:28

... hier word je wel een beetje stil van...

iedereen die getroffen is sterkte en hopelijk kun je het hoofd boven water houden na deze tegenslag

michael

21-02-2011 op 17:05

en nu ? zijn al die tankers faiete of? nergens zal geld tehalen zijn.

ikke

21-02-2011 op 14:56

De kogel is door de kerk.....het is afgelopen.
ik wens alle betrokkene heel veel sterkte

betrokkene

21-02-2011 op 12:58

nog een paar uurtjes en dan weten we het.

ik zeg niks

21-02-2011 op 00:08

er zijn op dit moment heel veel schepen verhuurd voor veel te veel geld er moet 100% meer geld bij ik snap niet dat zoiets kan volgens mij zijn er veel meer bevrachters die er niet goed bij zitten en veel problemen hebben daar worden de grote hypoteken de duppe van want die hebben al geld tekort waar gaat dit heen dit jaar ik ben heel benieuwd

jan

20-02-2011 op 21:40

tuurlijk kan men dat concluderen maar wie zijn schuld is het dan en wat voor construkties waren het ik zie het hoofdzakelijk dat ze geprobeerd hebben een markt overheersing te krijgen en dat dat niet gelukt is met de oorzaak schepen te duur gekocht maar wel met een contract en de bank zegt toemaar wel toevallig dat het er nu bijmekaar 3 zijn en allemaal wat met mekaar te maken hebben hier zijn weer bepaalde mensen rijk van geworden mar wie niet de schippers eigenaren die werden kort gehouden er zal wel weer een firma komen die het probeert maar het je komt het nooit te weten denk nog maar eens aan transol

rob

20-02-2011 op 20:54

Nou Rob, dat document van Marco is best interessant. Ruud Trans is niet echt geholpen Oeltrans. Blijkbaar had Oeltrans en nog een paar anderen (Transafe, Somtrans,Rygo en Moseltank) wat centen tegoed van hen. Mag je daaruit de conclusie hebben dat de ene bevrachter de andere mede omver getrokken heeft?

arend

20-02-2011 op 20:01

http://www.veldlaw.nl/files/RuudTrans+BV+-+Faillissementsverslag+1.pdf

marco

20-02-2011 op 14:05

nou hans dat hadden er meer moeten doen maar meestal is het te laat want iemand helpt altijd wel als het niet te ver gegaan is.

rob

20-02-2011 op 13:45

wie heeft ruthrans aan een doorstart geholpen? in de wandelgangen wordt vertelt dat oltrans geholpen heeft met welk geld en hoe zit het dan met de aandeelhouders? het is weer een contructie waar niemand het fijne van weet,hoe spelen deze mensen met de banken die wij aan het einde moeten betalen er staat nog te weinig controlle op mensen die een eigen schip willen begingen met of zonder eigen geld dat gecreeerd moet worden. als een bevrachter er geld in gaat stoppen met vaste contrakten of kapitaal Of te proberen een markt overheersing te krijgen, dan weet bijna iedereen dat na een paar slechte jaren er andere bevrachters,scheepseigenaren er ook onder te leiden hebben.

rob

20-02-2011 op 13:43

Hans wens je sterkte de komende tijd.
en je heb gelijk bouwen zonder verstand en zakkelijk inzicht.
En maar klagen en roepen dat het weer aan een ander licht,maar ja de binnenvaart veranderd nooit.

marco

20-02-2011 op 13:34

Dit hebben we allemaal te danken aan het bouwen zonder verstand in een snel tempo van dubbelwandige tankers.Time charter erbij van een paar jaar en naar de bank voor geld.Ik ben ook een van de gedupeerde van tankfracht,ik gooi het spul in de hoek en wil nooit meer iets te maken hebben met de binnenvaart.Veel succes collegas.

hans

20-02-2011 op 13:23

Een grote bevrachter wil niet zeggen dat die beter is Gerrit. Wat zoek je, een bemiddelaar die voor jou op commissiebasis onderhandelt tussen de scheepseigenaar en verlader? Of een grote bevrachter die, juist vanwege zijn omvang, veel contractwerk binnenhaalt (door waarschijnlijk de goedkoopste te zijn) en probeert dat binnengehaalde werk zo goedkoop mogelijk weg te zetten bij een scheepseigenaar (zoals waarschijnlijk ook bij Oeltrans maar daar heeft het waarschijnlijk slecht gewerkt vanwege 'dure' timecharters die ze ingehuurd hadden). Daarnaast, BFT is niet extreem groot en met VOPAK bedoel je Interstream.

arend

20-02-2011 op 08:18

Feit blijft dat er een hoop mensen problemen hebben, en bij de meeste werken ook personeel. Een simpel rekensommetje 100 schepen, minimaal 3 man personeel, varen veelal 14/14 of ander systeem is 6 man per schip. Dan praat je al snel over 600 mensen, pak eens een gemiddelde van 1500 euro netto per maand, dan is dit 900.000 euro te samen. Het zal waarschijnlijk wel hoger liggen.
Maar goed wat nu, er is al zo weinig werk, zegt men, en van de 100 zullen er toch minimaal 75 terug komen, waarschijnlijk bij een andere bevrachter. Nou zijn die natuurlijk ook niet gek, die kunnen de komende weken wel extra koffie in slaan, want zullen wel plat gelopen worden door scheepseigenaren. Hopelijk zijn deze bevrachters eerlijk tegen deze gedupeerde mensen. Hebben wij in Nederland grote bevrachters? Ik ken er maar 2 BFT in Zwijndrecht en VOPAK in Geertruidenberg, dit zijn toch al jaren grote jongens en hebben een gerot aantal schepen voor zich varen. Kijk ik tegenwoordig in de binnenvaart of scheepvaartkrant, dan staan deze namen toch vaak bij de nieuwbouwschepen, al valt het me op dat de BFT vlag op meer schepen wappert.
Laten we hopen dat iedereen weer onderdak vind, hoe erg de situatie ook is.

Gerrit

G.Verstand

20-02-2011 op 06:43

wacht even met commentaar tot de schuttevaer uitkomt. Veka kan hier niets aan doen, die proberen enkel hun geld terug te halen.
wat trouwens niet van hun was.
Gerken houd niets meer over,
dit word een lang verhaal.

graag geen veroordelingen tot alles duidelijk is.

henk

19-02-2011 op 22:39

De vervoerder heeft voor alle op de vervoersovereenkomst gebaseerde vorderingen alsmede voor
onbetwiste vorderingen uit andere met de afzender afgesloten vervoers?, expeditie? of
opslagovereenkomsten een retentierecht of pandrecht op de goederen. Het retentierecht of pandrecht
geldt ook voor de begeleidende documenten.
Ach het is niet zo moeilijk gewoon je rechten kennen

marco

19-02-2011 op 21:07

Helaas is het niet zo makkelijk als 'we gaan ons verenigen en het geld terughalen'
Waar geen geld is... valt niks te halen. en meneer Gerken is ook niet helemaal achtelijk geweest, die zal zich echt wel zo ingedenkt hebben zodat er bij hem persoonlijk niks te halen valt, tenzij ze tijdens een grondig onderzoek naar eventueel fraude, witwassen of wat voor illegaals dan ook, ze iets vinden waar ze m aan op kunnen hangen.
Maar of dat uberhaupt het geval is, is nog maar de vraag.

en uiteraard is VEKA ook niet dom geweest om erin te investeren, VEKA heeft natuurlijk bij een aardig aantal schepen zelf ook geld in zitten dus die zullen niet veel keus hebben(denk ik) om bij de doorstart daarbij te blijven. plus dat VEKA in eigen beheer (relatief) goedkoop schepen kan gaan bouwen, en die dan zelf te gaan bevrachten. (voor hun) natuurlijk perfect. maar wij (schippers/de werkende mens) zal er niet veel beter op worden denk ik.

en ook Gerken zal bij al zijn 'eigen' schepen wel een andere bv hebben opgericht zodat alles los van elkaar staat. zodat hij wel de baas kan blijven spelen, maar het niet in 1 keer zal verliezen.

maargoed. eerst maar eens zien wat er nu allemaal zal gaan gebeuren.
het zal in ieder geval niet beter op worden.

anoniem

19-02-2011 op 20:17

Tankvaart
-breng in kaart wie er geld tegoed hebben
-verenig u in een stichting
-breng in kaart welke verladers er betrokken zijn
-ga vervolgens met de verladers in onderhandeling over de vorderingen.
-of is die 100 miljoen verdwenene aan wanbeleid ?
bedenk dat dezelfde verlader die te weinig betaald heeft nu nog steeds uw diensten nodig heeft

........

19-02-2011 op 19:30

iedereen kan wel van alles roepen maar wij als personeel zitten in de shit.
moet je wat anders zoeken of loyaal blijven tot alles klapt door die klotzakken van een barofka en gerken(met zijn privevliegtuig en oldtimers).
wie het weet mag het zeggen!

martin

19-02-2011 op 19:05

@chris,Ken jij een bevrachter die er niet beter van wil worden???Idd die zijn er niet!!
De financiele problemen bij Oeltrans,Tankfracht en Max sotje spelen al van voor Veka erin is gestapt.
Er is een hoop mis gegaan bij het beleid dat Oeltrans voerde,waar nu de \"scheepseigenaren\" die de schuld op hebbben laten lopen voor bloeden.
Met z\'n allen de koppen bij elkaar steken en met z\'n allen een goede advocaat nemen en geld proberen terug te krijgen zou nog te proberen zijn.
Ik wens de gedupeerden allen veel sterkte en wijsheid de komende tijd.

blabla

19-02-2011 op 19:01

Ik vindt het diep tries dat één zo'n persoon een hele hoop mensen naar de verdomenis kan trekken.
mensen die er hard voor hebben moeten werken worden zo de afgrond in gewerk.
En staan nu met lege handen.
alleen de grote heren gaan met hun gevulde tasje naar huis.
Jammer dat dit zo kan en mag.
en wij moeten dan maar zien hoe we het veder redden.

B

Betrokken

19-02-2011 op 18:56

Veka heeft alleen maar een belang genomen om bij een doorstart op de 1 ste rang te zitten en zo werk veilig te stellen voor de schepen waar hij een financiël belang in heeft of schepen die nog in de vaart komen en waar geen werk voor is.
Kijk je op de Veka site dan zie je dat kort geleden J de Bot (transboot failliet)is aangenomen als directeur logistiek(Toeval!!)

Tom

19-02-2011 op 16:39

Dit \"hing\" al een tijdje in de lucht. Schepen die er voor voeren kwamen niet altijd of te laat een betalingsverplichting na. Als het van de ene kant niet binnenkomt, kan je het aan de andere kant niet uitgeven.
Op zijn zachtst gezegd vervelend. Maar niet alleen de tankereigenaren zijn gedupeerd, dit heeft een ketting reactie.
Over de bevrachtingszijde spreek ik niet, die zagen dit al lang aankomen maar kennelijk steekt men de kop in het zand. Hetzelfde is gebeurd bij Ruudtrans, ook kop in het zand. Onder het mom van laat maar varen en bij gezeur om achterstallig geld, gewoon pappen en nat houden.
Maar werkte Ruudtrans en Oeltrans niet samen? Toeval?
Zal er ook een doorstart komen? Toeval?
Dat Veka onlangs een aandeel nam in Oeltrans, ook toeval?
Wie het weet mag het zeggen....
Maar al met al is het te triest voor woorden dat vele ondernemers nu hun geld mis lopen en de gevolgen hiervan.

Lisa

19-02-2011 op 14:33

Dit is nou een bevrachter en zo maar geen kleintje die Oiltrans, maar in de droge lading is er ook problemen hij bevracht veel kunstmest.
Maar dat er schippers zijn die zulke grote bedragen open hebben staan, het klinkt hart maar is eigen schuld, deze schippers hadden veel eerder in moeten grijpen dan had het leed niet zo groot geweest.

Peter

19-02-2011 op 14:24

O'ja het ligt weer aan iemand anders. volgens mij bespreek de bevrachter met de majors.zoooo dus zij bespreken de vrachtprijzen en zij zijn de tussenpersonen voor de tankeigennaar om deze prijzen omhoog te krijgen.
Maar als deze mensen bang zijn om over vrachten te praten omdat mischien het werk wel naar een ander gaat (die nog goedkoper is) dan houd het op denk ik.

marco

19-02-2011 op 13:28

Ook dit is weer een gevolg van de belachelijke tarieven van de majors.
Wij met z,n allen zijn gewoon een stelletje sukkels dat we door blijven varen tot we er bij neer vallen.

de paauw

19-02-2011 op 12:17

ik denk dat juist meneertje veka heel slim is geweest ( al doet het me zeer om te zeggen) om een belang in deze club te nemen. nu gaat naar alle waarschijnlijkheid de stekker er uit en komen een hoop schepen stil te liggen. nu wil ik niet zeggen dat het door hem komt, maar een belang nemen in een bedrijf dat heel slecht er voor staat doe je niet zonder rede. maar de vloot van oeltrans en max sotje bevatten een hoop enkelwandige schepen. die komen nu zonder werk te liggen en komen waarschijnlijk niet zo makkelijk aan de bak. de dubbelwandige die over blijven komen we weer ergens aan de bak. misschien dat 1 van de drie bevrachtings kantoren wel een doorstart maken ( net zo misselijk als bij ruudtrans, weten jullie nog?) iedereen roept om een sanering en die komt er nu dus. en als je nu nog een stapje verder denkt. alle enkelwandige er uit, worden de dubbelwandige casco`s misschien weer verkocht. hij heeft er nog een hoop liggen her en der.

jannemannetje

19-02-2011 op 11:52

zo dat is weer een bevrachter minder er zullen er nog wel een paar meer gaan omvallen ...
het is te belachelijk voor woorden dat de bevrachters niet nauwelijks of veel te laat betalen en dat wij schippers het eigenlijk nog accepteren .

het word hoognodig tijd dat de eigenaren voor 1 x in hun vaar carriere als een eenheid een streep trekken en DURVEN trekken zonder elkaar de hersens in te slaan.
om de bevrachters te laten betalen en dan pas te gaan varen ... wij moeten het verdienen voor hun en wie komt als laatste in de rij om zn centen te krijgen juist wij ... als we dit betalings gedrag van de bevrachters blijven accepteren dan is het heel gauw afgelopen met de particuliere markt


is dat wat wij willen ????


michael

19-02-2011 op 11:51

Er was geen voordeel dus zijn ze opgestapt!

Leon

19-02-2011 op 09:23

tis maandje later en de veka trekt de stekker ernu al uit dan?wat zou zijn voordeel er nu weer bij geweest zijn?

ikke

19-02-2011 op 08:31

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
Roeier vermist op Oostenrijkse... (28-7-14)
Blizzard sleept Costa Concordia... (27-7-14)
OCB ontslaat onderwijscoördinator (25-7-14)
Heffing 7,50 op gasolie gaat omlaag (23-7-14)
Laatste vaart Costa Concordia VIDEO (23-7-14)
Cruise- en chartervaart » RSS
Zeilen op Bounty (22-7-14)
Oude Wadwaai wint (1-7-14)
Holland America Line: 92 miljoen... (27-6-14)
Chartervaart in neerwaartse spiraal (30-5-14)
Zeilschip Eendracht 25 jaar in de... (28-5-14)
Havens en vaarwegen » RSS
Doorstart ACT met Brits afval en... (29-7-14)
Klassieke salonboot Dudok voor... (28-7-14)
RWS raadt zwemmen tussen de kribben... (27-7-14)
Duitse milieuactivisten eisen... (26-7-14)
Vijftig man extra bij HHLA in... (26-7-14)
Offshore » RSS
Van Oord baggert voor Braziliaanse... (25-7-14)
Afbouw Pieter Schelte in Rotterdam (14-7-14)
Poolse werf bouwt 13 bevoorraders... (2-7-14)
Fugro zoekt naar vermiste Boeing (23-6-14)
HMC verkoopt zeeslepers aan WAV in... (23-6-14)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Boete voor Damen Shipyards (23-7-14)
Britten bouwen vliegdekschip met... (18-7-14)
Order van 1,6 miljard voor Meyer... (16-7-14)
Veka wijzigt bedrijfsstrategie (11-7-14)
Curator Peters Kampen bereidt... (11-7-14)
Techniek » RSS
Elektrische Hypertherm Powermax... (26-7-14)
Opvouwcontainer wint innovatieprijs (25-7-14)
Subsidie voor SCR-katalysator van... (16-7-14)
Ontroesten zonder schuren (12-7-14)
Wärtsilä ontslaat 149 man in... (9-7-14)
Telematica » RSS
Schippers testen nieuwe BICS-versie (3-7-14)
Veel strafbare fouten in AIS (2-7-14)
Vlaamse walstroom gaat online (5-5-14)
Beurs app voor Maritime Industry (30-4-14)
BICS-update nodig voor juiste... (10-1-14)
Varend bestaan » RSS
Premie rechtsbijstand EOC met 20%... (25-7-14)
INGEZONDEN Chapeau voor La... (25-7-14)
Oudakker voorzitter ledengroep... (25-7-14)
Open huis René Siegfried (22-7-14)
Noord-Frans museum eert de... (20-7-14)
Vervoermarkt » RSS
ILT verheldert ADN regels laden en... (29-7-14)
‘Overcapaciteit is fact of life' (23-7-14)
Contargo voert congestietoeslag... (23-7-14)
Aan de Reis: Weinig vraag naar... (23-7-14)
Zeevrachtenmarkt: P3-alliantie... (23-7-14)
Visserij » RSS
Aluminium handkokkelaar (25-7-14)
Eerste Zuidwestervis in Agrimarkt (23-7-14)
Mosselen klein maar fijn (23-7-14)
Als de mussen dood van het dak... (18-7-14)
SRF bouwt nieuwe garnalenkotter (15-7-14)
Zeevaart » RSS
Helikopter redt jachtbemanning (25-7-14)
Zware Kees: Actie! (24-7-14)
Flaminia weer in de vaart (23-7-14)
100 slepers in Amerikaanse... (18-7-14)
Dronken kapitein ramt kade in... (16-7-14)






Product van de maand RSS

Nieuwsbrief ontvangen?

 

NieuwsbriefWilt u ook 2x per week op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector?

Meldt u zich dan nu hier aan voor de gratis nieuwsbrief van Schuttevaer.nl!