Aquapol traint op stabiliteitscontroles

Aquapol, de Europese organisatie voor de waterpolitie, hield van 8 tot 10 februari een internationale politietraining in Rotterdam over stabiliteitscontroles in de binnenvaart. Tijdens praktijkoefeningen zijn 20 geladen containerschepen gecontroleerd. Op 14 schepen waren berekeningen en stabiliteitsdocumenten in orde, vier kregen een waarschuwing voor kleine overtredingen, één schip een ernstige waarschuwing en één een tijdelijk vaarverbod.

Fabien Muckensturm

Door Hans Heynen
Het laatstgenoemde schip was overbeladen, waarbij de maximale stabiliteitsnorm was overschreden. Pas nadat drie containers uit de bovenste laag waren verwijderd, was de stabiliteit in orde en mocht het verder varen. ‘Een kleine fout bij een stabiliteitsberekening kan grote gevolgen hebben’, zegt nautisch specialist Jan Huitema van de Rotterdamse Zeehavenpolitie. ‘Uit de controles blijkt dat op een derde van de containerschepen iets niet in orde is.’ Vorige week werden nog geen tankers gecontroleerd. ‘Maar er is alle aanleiding om dat in de toekomst wel te doen. Wanneer een ramp, zoals met de Waldhof, in Rijnmond plaatsvindt, zijn de gevolgen voor de scheepvaart niet te overzien.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Aquapol traint op stabiliteitscontroles | Schuttevaer.nl

Aquapol traint op stabiliteitscontroles

Aquapol, de Europese organisatie voor de waterpolitie, hield van 8 tot 10 februari een internationale politietraining in Rotterdam over stabiliteitscontroles in de binnenvaart. Tijdens praktijkoefeningen zijn 20 geladen containerschepen gecontroleerd. Op 14 schepen waren berekeningen en stabiliteitsdocumenten in orde, vier kregen een waarschuwing voor kleine overtredingen, één schip een ernstige waarschuwing en één een tijdelijk vaarverbod.

Fabien Muckensturm

Door Hans Heynen
Het laatstgenoemde schip was overbeladen, waarbij de maximale stabiliteitsnorm was overschreden. Pas nadat drie containers uit de bovenste laag waren verwijderd, was de stabiliteit in orde en mocht het verder varen. ‘Een kleine fout bij een stabiliteitsberekening kan grote gevolgen hebben’, zegt nautisch specialist Jan Huitema van de Rotterdamse Zeehavenpolitie. ‘Uit de controles blijkt dat op een derde van de containerschepen iets niet in orde is.’ Vorige week werden nog geen tankers gecontroleerd. ‘Maar er is alle aanleiding om dat in de toekomst wel te doen. Wanneer een ramp, zoals met de Waldhof, in Rijnmond plaatsvindt, zijn de gevolgen voor de scheepvaart niet te overzien.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer