Waarschijnlijk stakingen bij Odfjell

De 300 medewerkers van de Odfjell-terminal in de Botlek gaan waarschijnlijk staken, als Odfjell niet instemt met nieuwe CAO-eisen. De leden van CNV Havens stemden vanochtend unaniem in met een ultimatum voor Odfjell. Vanavond volgt om 19.00 uur nog een vergadering, als meer dan 75% van de leden wederom instemt met een ultimatum, wordt een datum bepaald.

CNV Havens wil een drie-jarige CAO met een met loonsverhoging van 5,5% verdeeld over drie jaar, Odfjell biedt 3,5%. Ook onderwerpen als het pensioen, ATV- en levensfasedagen, functiewaardering, feestdagencompensatie en veiligheid zijn discussiepunten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • Dat schippers kankeren kan ik wel begrijpen maar ze moeten het niet op de steigerman botvieren.
    Dan kun je verwachten dat je een groote bek terug krijgt.
    Er gaat wel eens wat mis in de planning,lang wachten op controleurs,enz.
    Laten we elkaar niet afzeiken we moeten het toch samen doen.

    Geplaatst door: hubo op
  • odfjell heb er nog nooit problemen gehad en altijd corect behandeld en ook eerlijk ik vind het prima terminal kom er graag weet ik tenminste waar ik aan toe bent met laden en lossen .

    Geplaatst door: arie op
  • @karel
    Wat ben jij een simpel rekenwonder ik durf te wedden dat jij met die simpele gedachte je zo,n chinees superschip hep aan laten smeren door de bank
    en het is trouwens 7 dagen werken 3 dagen vrij

    Geplaatst door: vopakker op
  • dat komt omdat de schipper wel wat meer werkt dan die 5 uurtjes! en hebben geen 16 uur vrij naar die paar uur werken. we kunnen dus zelf bepalen wanneer er koffie wordt gedronken, nou ja bijna dan als we niet moet te schutten aan koppelen enz. maar er is geen enkele schipper die zegt effe wachten beatrix sluis ik moet effe douchen koffie drinken ploegen wisselen enz. ik kom met een half uurtje wel aan kakken wat dan in de werkelijkheid 1,5 uur is. die schipper staat altijd parraat om zijn “service”te geven. zou misschien een voorbeeld zijn.

    Geplaatst door: koffie op
  • Ik vind dat de Odfjellers gewoon dikke vette opslag verdienen voor al die grote muilen, gechagrijn, uren koffie drinken, uren douchen,uren ploegwisselen,ongeinteresseerdheid…

    Geplaatst door: Wouter Bos op
  • Het overgrote deel van het terminalpersoneel werkt 8 uren op 16 uren af en dat veel al in ploegediensten ofwel 6 dagen werken 4 vrij. Van die 8 uur die ze werken, moeten ze eten, koffie drinken en niet te vergeten douche! Ofwel er blijf iets van 5 uur effectieve werktijd over van de daad werkelijk 8 uren die ze werken moeten! Dus elke dag wordt er dan bij een terminal 9 uur aan werktijd verloren! Dus begrijp dan niet helemaal waarom ze dan wille staken voor meer geld! En Vopak Botlek is koploper in dit gebeuren die maken het nog bonter. Maar er zijn zat terminals die die zelfde insteek hebben.

    Geplaatst door: karel op
  • @Marco wie goed doet, goed ontmoet
    Ben het met je eens dat het gros simplistisch denkt, helaas is het juist deze groep die zich veel laat horen.
    Enige kanttekening is dat iedereen egoïstisch denkt. Zo ook de terminals.
    Het fenomeen “over de wacht tillen” is in de tankvaart in ieder geval alom bekend.

    @Vopakker
    Eenheid onder schippers is een illusie.

    Geplaatst door: SoepStengel op
  • Hee meneer klaver;
    Ik geloof dat jij vergeet dat een schipper tijdens het varen(is een deel van zijn werk)zoveel koffie kan drinken als hij wil.
    Een kraandrijver of ander terminal-personneel heeft die luxe dus niet,logisch dat die ook eens koffie willen drinken

    Geplaatst door: sjaak ebs op
  • nou zeg wordt er eens de waarheid gezegd dan wordt er weer gegooid met hoe jij hen behandeld behandelen zij jou ook OOOHHH daarom doen zij dat omdat zij hen zo benaderen
    Tjeh het is overal hetzelfde Of je nu in de tankvaart zit of droge lading 1 pot nat
    Van het weekend lag iemand bij de EBS Botlek te moeten laden Nou breek me de mond niet open Je wordt daar ook als een zak stront behandeld En als je dan eindelijk onder de kraan ligt gaan ze koffie drinken geen half uur nee geen uur Nee!!! een 1,5uur… Zou mooi zijn dat de bakker je maar een 3/4 brood geeft ipv een hele Er zou weer eens gewerkt moeten gaan worden in NL dan zouden we weer eens geld over kunnen gaan houden En maar roepen dat de binnenvaart onbetrouwbaar is Maar ja we zijn afhankelijk van anderen die hun werk eens zouden moeten gaan doen ipv meer geld willen hebben voor (bijna) niets doen

    Geplaatst door: Jan Klaver op
  • Kijk elijk al de marco jij snapt het helemaal!
    Als ik als steigerman bij vopak bij het afmeren van een lichter gelijk al de kat krijg dat het zolang moet duren voordat er een ligplaats is zakt bij mij de broek al af en zoekken ze het maar uit.
    Maar als ik ff helpt met het aanpakken van een touwtje en helpt met aansluiten hebben we er allemaal wat aan en hoor je niemand klagen.
    Er zijn ZEKER collega,s die inderdaad vreselijk de kantjes er aflopen ,maar dat is meer uitzondering dan regel.
    iets wat gelukkig bij de binnenvaarders ook zo is.
    Het is altijd nog zo dat we allemaal voor onze boterham werken dus elkaar helpen is beter (en makkelijker) dan elkaar afzeiken.

    Geplaatst door: vopakker op
  • ja het probleem met die meeste die hier commentaar geven op de odfjell of anderen terminals kunnen niet verder denken dan hun voormast.Ik vaar nu al een jaar of 20 en mijn ervaring is hoe jij tegen over de mensen bent zo zijn mensen tegen jou. Ben je vriendelijk zijn zij ook vriendelijk ben je een aso gedragen zij zich zo naar jou toe.Oke je heb er een of twee slechten bij. Maar een beetje mensen te gaan lopen afzeiken omdat deze voor hun geld vechten sorry hoor maar een beetje laag bij de grond.Van de odfjell en anderen bedrijfen kan de binnenvaart noig heel veel leren. groeten van een frisse pernis

    Geplaatst door: marco op
  • Jaaaa hooorrr en als de binnenvaarders eens een keertje niet elkaar lopen te katten en af te zeiken,hun verladers aan de beurt zijn geweest,nou dan maar het terminalpersoneel aanpakken
    Want ouwehoeren zullen ze die schippers die door hun eigen stomme hebberigheid een schuld hebben opgebouwd waar nooit van af te komen is.
    Zorg nou eerst eens dat jullie zelf allemaal op een lijn komen en zeik dan een andere sector af.

    Geplaatst door: vopakker op
  • @ODfjeller het is je duidelijk in de bol geslagen een goed en hardwerkend bedrijf. Respect sinds 1957 zozo. Ja jullie hebben respect voor jullie luiheid zal je bedoelen en vertikken om te werken. Eerst was het PLAKTANK en nu ROTFJELL de mentaliteit is nog steeds het zelfde. Zo weinig mogelijk werken in onze dienst want stel dat ik smerig word en bezweet raak! En nu willen jullie staken voorwat eigenlijks beter salaris? Moet die luiheid van jullie beter beloond worden? Het zou op zijn plaats zijn voor een loonsverlaging voor jullie!

    Geplaatst door: Remco op
  • @Eric: Jouw pleidooi raakt kant nog wal!

    Zitten de frustraties je hoog? De klant staat bij ons hoog in het vaandel en wij zijn allemaal goed opgeleide hardwerkende mensen. Respect hebben we al sinds 1957.

    Geplaatst door: ODfjeller op
  • Zijn ze bij de Odfjell niet te lui om te staken dan? Werken kunnen ze al niet, laat staan staken of hebben ze daar in eens wel tijd voor? De schipper blijft hoe je het wend of keert de gedupeerde!

    Geplaatst door: Karel op
  • loonsverlaging zou eerder op z,n plek zijn bij dat stel padvinders daar laat ze ook gelijk maar een onderzoek instellen naar de naleving van het adnr aan de scheepszijde moet alles voor elkaar zijn maar een veiligheidsverbinding naar de wal bij het lossen zit er niet in

    Geplaatst door: harm op
  • Ze doen al jaren niks anders bij de WachtFjell.

    Geplaatst door: Soepstengel op
  • staken,(gestaakt), doen stilstaan.

    Geplaatst door: Soepstengel op
  • kom regelmatig bij Odfell,en als je zelf normaal doet zijn de steiger en kantoor mensen vriendelijk en heel amicaal,dus begin bij jezelf!!

    Geplaatst door: grizzly op
  • Bron is CNV Havens

    Geplaatst door: Tessa op
  • Odfjell staat al jaren erg slecht bekend in de tankvaart, onvriendelijke steigermensen, nog onvriendelijkere wachtchefs die je maar wat voorliegen….
    Dus dat negatief in het licht stellen zijn jullie “Odfjellers” al jaren zelf mee bezig!!!

    Geplaatst door: Arno M op
  • Negatief in het licht gesteld.
    Vind je dat dan vreemd ODfjeller, nog nooit zo’n stelletje lamlendelingen gezien als bij de terminals in de zeehavens.
    Als jullie nou gewoon eens allemaal fatsoenlijk je werk doen (lees geinteresseerd je werk doen) i.p.v. onder werktijd gaan zitten ouwehoeren over prive zaken en allerlei andere niet terzake doende dingen, wellicht dat jullie dan wat meer respect krijgen. En respect krijg je niet, dat moet je verdienen.
    Maar aangezien heel links Nederland nog steeds denk overal recht op te hebben, weinig of geen plichten,maar wel zakkenvullen en daarmee dus het land grotendeels naar de klote geholpen hebben.
    Dus lekker doorgaan zo, dan kom je vanzelf een keer op straat terecht.

    Geplaatst door: eric op
  • Trouwens wie is jullie bron – via de media wordt onze terminal zeer negatief in het licht gesteld!!!

    Geplaatst door: ODfjeller op

Reageer

Waarschijnlijk stakingen bij Odfjell | Schuttevaer.nl

Waarschijnlijk stakingen bij Odfjell

De 300 medewerkers van de Odfjell-terminal in de Botlek gaan waarschijnlijk staken, als Odfjell niet instemt met nieuwe CAO-eisen. De leden van CNV Havens stemden vanochtend unaniem in met een ultimatum voor Odfjell. Vanavond volgt om 19.00 uur nog een vergadering, als meer dan 75% van de leden wederom instemt met een ultimatum, wordt een datum bepaald.

CNV Havens wil een drie-jarige CAO met een met loonsverhoging van 5,5% verdeeld over drie jaar, Odfjell biedt 3,5%. Ook onderwerpen als het pensioen, ATV- en levensfasedagen, functiewaardering, feestdagencompensatie en veiligheid zijn discussiepunten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • Dat schippers kankeren kan ik wel begrijpen maar ze moeten het niet op de steigerman botvieren.
    Dan kun je verwachten dat je een groote bek terug krijgt.
    Er gaat wel eens wat mis in de planning,lang wachten op controleurs,enz.
    Laten we elkaar niet afzeiken we moeten het toch samen doen.

    Geplaatst door: hubo op
  • odfjell heb er nog nooit problemen gehad en altijd corect behandeld en ook eerlijk ik vind het prima terminal kom er graag weet ik tenminste waar ik aan toe bent met laden en lossen .

    Geplaatst door: arie op
  • @karel
    Wat ben jij een simpel rekenwonder ik durf te wedden dat jij met die simpele gedachte je zo,n chinees superschip hep aan laten smeren door de bank
    en het is trouwens 7 dagen werken 3 dagen vrij

    Geplaatst door: vopakker op
  • dat komt omdat de schipper wel wat meer werkt dan die 5 uurtjes! en hebben geen 16 uur vrij naar die paar uur werken. we kunnen dus zelf bepalen wanneer er koffie wordt gedronken, nou ja bijna dan als we niet moet te schutten aan koppelen enz. maar er is geen enkele schipper die zegt effe wachten beatrix sluis ik moet effe douchen koffie drinken ploegen wisselen enz. ik kom met een half uurtje wel aan kakken wat dan in de werkelijkheid 1,5 uur is. die schipper staat altijd parraat om zijn “service”te geven. zou misschien een voorbeeld zijn.

    Geplaatst door: koffie op
  • Ik vind dat de Odfjellers gewoon dikke vette opslag verdienen voor al die grote muilen, gechagrijn, uren koffie drinken, uren douchen,uren ploegwisselen,ongeinteresseerdheid…

    Geplaatst door: Wouter Bos op
  • Het overgrote deel van het terminalpersoneel werkt 8 uren op 16 uren af en dat veel al in ploegediensten ofwel 6 dagen werken 4 vrij. Van die 8 uur die ze werken, moeten ze eten, koffie drinken en niet te vergeten douche! Ofwel er blijf iets van 5 uur effectieve werktijd over van de daad werkelijk 8 uren die ze werken moeten! Dus elke dag wordt er dan bij een terminal 9 uur aan werktijd verloren! Dus begrijp dan niet helemaal waarom ze dan wille staken voor meer geld! En Vopak Botlek is koploper in dit gebeuren die maken het nog bonter. Maar er zijn zat terminals die die zelfde insteek hebben.

    Geplaatst door: karel op
  • @Marco wie goed doet, goed ontmoet
    Ben het met je eens dat het gros simplistisch denkt, helaas is het juist deze groep die zich veel laat horen.
    Enige kanttekening is dat iedereen egoïstisch denkt. Zo ook de terminals.
    Het fenomeen “over de wacht tillen” is in de tankvaart in ieder geval alom bekend.

    @Vopakker
    Eenheid onder schippers is een illusie.

    Geplaatst door: SoepStengel op
  • Hee meneer klaver;
    Ik geloof dat jij vergeet dat een schipper tijdens het varen(is een deel van zijn werk)zoveel koffie kan drinken als hij wil.
    Een kraandrijver of ander terminal-personneel heeft die luxe dus niet,logisch dat die ook eens koffie willen drinken

    Geplaatst door: sjaak ebs op
  • nou zeg wordt er eens de waarheid gezegd dan wordt er weer gegooid met hoe jij hen behandeld behandelen zij jou ook OOOHHH daarom doen zij dat omdat zij hen zo benaderen
    Tjeh het is overal hetzelfde Of je nu in de tankvaart zit of droge lading 1 pot nat
    Van het weekend lag iemand bij de EBS Botlek te moeten laden Nou breek me de mond niet open Je wordt daar ook als een zak stront behandeld En als je dan eindelijk onder de kraan ligt gaan ze koffie drinken geen half uur nee geen uur Nee!!! een 1,5uur… Zou mooi zijn dat de bakker je maar een 3/4 brood geeft ipv een hele Er zou weer eens gewerkt moeten gaan worden in NL dan zouden we weer eens geld over kunnen gaan houden En maar roepen dat de binnenvaart onbetrouwbaar is Maar ja we zijn afhankelijk van anderen die hun werk eens zouden moeten gaan doen ipv meer geld willen hebben voor (bijna) niets doen

    Geplaatst door: Jan Klaver op
  • Kijk elijk al de marco jij snapt het helemaal!
    Als ik als steigerman bij vopak bij het afmeren van een lichter gelijk al de kat krijg dat het zolang moet duren voordat er een ligplaats is zakt bij mij de broek al af en zoekken ze het maar uit.
    Maar als ik ff helpt met het aanpakken van een touwtje en helpt met aansluiten hebben we er allemaal wat aan en hoor je niemand klagen.
    Er zijn ZEKER collega,s die inderdaad vreselijk de kantjes er aflopen ,maar dat is meer uitzondering dan regel.
    iets wat gelukkig bij de binnenvaarders ook zo is.
    Het is altijd nog zo dat we allemaal voor onze boterham werken dus elkaar helpen is beter (en makkelijker) dan elkaar afzeiken.

    Geplaatst door: vopakker op
  • ja het probleem met die meeste die hier commentaar geven op de odfjell of anderen terminals kunnen niet verder denken dan hun voormast.Ik vaar nu al een jaar of 20 en mijn ervaring is hoe jij tegen over de mensen bent zo zijn mensen tegen jou. Ben je vriendelijk zijn zij ook vriendelijk ben je een aso gedragen zij zich zo naar jou toe.Oke je heb er een of twee slechten bij. Maar een beetje mensen te gaan lopen afzeiken omdat deze voor hun geld vechten sorry hoor maar een beetje laag bij de grond.Van de odfjell en anderen bedrijfen kan de binnenvaart noig heel veel leren. groeten van een frisse pernis

    Geplaatst door: marco op
  • Jaaaa hooorrr en als de binnenvaarders eens een keertje niet elkaar lopen te katten en af te zeiken,hun verladers aan de beurt zijn geweest,nou dan maar het terminalpersoneel aanpakken
    Want ouwehoeren zullen ze die schippers die door hun eigen stomme hebberigheid een schuld hebben opgebouwd waar nooit van af te komen is.
    Zorg nou eerst eens dat jullie zelf allemaal op een lijn komen en zeik dan een andere sector af.

    Geplaatst door: vopakker op
  • @ODfjeller het is je duidelijk in de bol geslagen een goed en hardwerkend bedrijf. Respect sinds 1957 zozo. Ja jullie hebben respect voor jullie luiheid zal je bedoelen en vertikken om te werken. Eerst was het PLAKTANK en nu ROTFJELL de mentaliteit is nog steeds het zelfde. Zo weinig mogelijk werken in onze dienst want stel dat ik smerig word en bezweet raak! En nu willen jullie staken voorwat eigenlijks beter salaris? Moet die luiheid van jullie beter beloond worden? Het zou op zijn plaats zijn voor een loonsverlaging voor jullie!

    Geplaatst door: Remco op
  • @Eric: Jouw pleidooi raakt kant nog wal!

    Zitten de frustraties je hoog? De klant staat bij ons hoog in het vaandel en wij zijn allemaal goed opgeleide hardwerkende mensen. Respect hebben we al sinds 1957.

    Geplaatst door: ODfjeller op
  • Zijn ze bij de Odfjell niet te lui om te staken dan? Werken kunnen ze al niet, laat staan staken of hebben ze daar in eens wel tijd voor? De schipper blijft hoe je het wend of keert de gedupeerde!

    Geplaatst door: Karel op
  • loonsverlaging zou eerder op z,n plek zijn bij dat stel padvinders daar laat ze ook gelijk maar een onderzoek instellen naar de naleving van het adnr aan de scheepszijde moet alles voor elkaar zijn maar een veiligheidsverbinding naar de wal bij het lossen zit er niet in

    Geplaatst door: harm op
  • Ze doen al jaren niks anders bij de WachtFjell.

    Geplaatst door: Soepstengel op
  • staken,(gestaakt), doen stilstaan.

    Geplaatst door: Soepstengel op
  • kom regelmatig bij Odfell,en als je zelf normaal doet zijn de steiger en kantoor mensen vriendelijk en heel amicaal,dus begin bij jezelf!!

    Geplaatst door: grizzly op
  • Bron is CNV Havens

    Geplaatst door: Tessa op
  • Odfjell staat al jaren erg slecht bekend in de tankvaart, onvriendelijke steigermensen, nog onvriendelijkere wachtchefs die je maar wat voorliegen….
    Dus dat negatief in het licht stellen zijn jullie “Odfjellers” al jaren zelf mee bezig!!!

    Geplaatst door: Arno M op
  • Negatief in het licht gesteld.
    Vind je dat dan vreemd ODfjeller, nog nooit zo’n stelletje lamlendelingen gezien als bij de terminals in de zeehavens.
    Als jullie nou gewoon eens allemaal fatsoenlijk je werk doen (lees geinteresseerd je werk doen) i.p.v. onder werktijd gaan zitten ouwehoeren over prive zaken en allerlei andere niet terzake doende dingen, wellicht dat jullie dan wat meer respect krijgen. En respect krijg je niet, dat moet je verdienen.
    Maar aangezien heel links Nederland nog steeds denk overal recht op te hebben, weinig of geen plichten,maar wel zakkenvullen en daarmee dus het land grotendeels naar de klote geholpen hebben.
    Dus lekker doorgaan zo, dan kom je vanzelf een keer op straat terecht.

    Geplaatst door: eric op
  • Trouwens wie is jullie bron – via de media wordt onze terminal zeer negatief in het licht gesteld!!!

    Geplaatst door: ODfjeller op

Reageer