Binnenvaartbezwaren tegen snelheidsbeperking Rotterdam

De binnenvaartorganisaties Koninklijke Schuttevaer, CBRB en Kantoor Binnenvaart hebben gezamenlijk bezwaar aangetekend tegen de door het Havenbedrijf Rotterdam aangekondigde snelheidsbeperkingen voor de binnenvaart op de Oude Maas, de Nieuwe Maas en het Hartelkanaal.

Het gaat om een ‘pro forma’ bezwaar, waarvoor op 21 september de reactietermijn sluit. Ook tenminste twee varende ondernemers hebben bezwaar gemaakt. Havenbedrijf en binnenvaartorganisaties overleggen ondertussen over de mogelijkheid om tot aanpassing van de maatregel te komen.
Volgens de eerder gepubliceerde plannen moeten binnenvaartschepen van 2013 tot en met 2025 op drie verschillende trajecten in Rotterdam zo’n 20% langzamer gaan varen. De maatregel houdt verband met de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Door langzamer te varen neemt op deze trajecten de luchtverontreiniging als gevolg van de groei van de haven niet toe.
De snelheidsbeperking betekent dat op het Hartelkanaal tussen de Harmsenbrug en de splitsing Hartelkanaal-Oude Maas over een afstand van 10 kilometer nog maar 13 kilometer per uur mag worden gevaren. Op de Oude Maas tussen de Botlekbrug en de Beerenplaat gaat over een afstand van vijf kilometer een maximale snelheid van 14 kilometer per uur gelden. Op de Nieuwe Maas tussen kmr 998 en 1002 wordt dat 13 kilometer per uur.
Het bericht van het bezwaar op de Schuttevaer-website leverde tientallen reacties op, variërend van kritiek op ambtenaren tot suggesties om de Akte van Mannheim in te zetten tegen de snelheidsbeperking.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (43)

  • @Theo
    08-09-2010 op 19:25
    “Ambtenaren worden steeds gekker en daardoor gaat de kwaliteit verloren. Het milieu word echt een probleem ze hebben iets gevonden om werkgelegenheid te creëren. maar als alle ambtenaren hun adem inhouden besparen we veel meer co2.”

    Sinds wanneer heeft een Havenbedrijf NV ambtenaren in dienst?

    Geplaatst door: Vreemd op
  • @ Petra, ik denk aan mijn eigen portemonnee, want 1500 € daggeld daar kan ik goed van leven. En mijn opdrachtgever betaalt kadegeld, sluisgeld en havengeld. Mag mijn opdrachtgever ook iets verdienen? En dat is GEEN transportbureau maar een transportbedrijf. En ik verhuur mij op daggeld aan het transport bedrijf. Johan.

    Geplaatst door: Johan T. op
  • klopt gerrit dat was schipper oudakker van de ideaal 2 als ik me goed heb laten informeren, die lokte een proces uit en won op grond van de akte van mannheim dus als we straks gewoon de snelheden aanhouden die we altijd aanhouden, krijg je een proces verbaal laat je het voorkomen en beroep je je op de akte van mannheim

    Geplaatst door: harm op
  • C.Janszn

    Jusque a la mer, betekend: tot aan de zee, en de zee loopt toch niet tot Schoonhoven en Gorinchem, ook al loopt het getij wel tot zover. Bij mijn weten is destijds het Breeddiep ook vrij gevochten aan de hand van de Acte van Mannheim.

    Geplaatst door: Gerrit op
  • Wij met onze vaartuigen mogen in onze handen klappen als wij die snelheden halen. staan in de haven bekent als de langzame Roteb bootjes. Maar neemt niet weg dat veel mannen hun tijd hard nodig hebben om op tijd op de Terminal te verschijnen. Ik vind het absurd dat het verzonnen is. Zoals eerder vermeld, de diverse autoriteit schepen zouden dan wel vast mogen beginnen met normaal varen. Wij zijn laatst door onze koppeldraden gegaan dankzij een Polite vaartuig die aan het spelen varen was.

    Afijn ik denk dat we benadeelt worden als binnenvaart!

    Geplaatst door: r’damse haven werker op
  • snugger
    13-09-2010 op 11:40
    Lees dan hierboven wat de binnenvaartorganisaties hebben gedaan. Gelukkig hebben zij op tijd een pro forma bezwaar ingediend.

    Geplaatst door: Dinges op
  • @Harm,

    Even terug de geschiedenisboeken in en goed lezen (in het Frans nog wel liefst, want dat is de originele verdragstaal).

    Er staat namelijk ook: “A la Mar, jusque a la Mar.”

    Dit vertaald zich dat Schoonhoven (Lek), en Gorinchem (Merwede) de uiterste begrenzing van het Verdrag van Mannheim vormen. Hier is namelijk waar precies nog de invloed van de zee(zijnde getijdewerking) is te bespeuren.

    Ik ben bang dat je het dus eerder binnen de EU moet gaan zoeken, i.p.v. in Straatsburg bij het Rijnvaart-commité.

    Veel succes,

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Iemand al eens over nagedacht dat de termijn om beroep te doen vorige week is gesloten? Iedereen weet het allemaal zo goed te vertellen maar jullie zijn te simpel om een staatscourantje in de gaten te houden en daadwerkelijk je ergens tegen te verzetten door middel van bezwaarschriften.

    Neem nog maar een koffie en spuug slechts op fora uw gal, heel zinvol.

    Geplaatst door: snugger op
  • wordt het niet eens de hoogste tijd dat wij het niet meer pikken!!
    laat de overheid zelf maar als eerste het voorbeeld geven, leg maar eens 3/4 van de havenboten stil en dan nog een zooitje van van al die rijksvaartuigen die zo maar wat heen en weer varen voor de kat zijn …. en dan te bedenken aan de havenpolitie die met vijf man aan boord het presteren de dag vol te maken en het is er geen 1 hoor het stikt er van door heel nederland een kapitaalverslindend beleid en omdat ze zoveel van dat materiaal hebben gekocht huren we gewoon particulieren in voor het peilwerk.
    gek dat bij onze buren de wasserbauboten gewoon 30 jaar meegaan maar in nederland kan het niet op, kijk maar eens bij de grote sluizen wat een wagenparken daar staan.
    ja maar dat zijn meestal hybrideauto’s zeggen de heren, maar ze staan er wel 8 uur stil voor jan met zijn korte achternaam. allemaal weggegooid geld en zeer belastend voor het millieu want die troep moet ook nog overdadig onderhouden worden van ons geld.
    een plus heeft die beperking misschien wel dat achterlijke gejakker van al die taxi boten en ferry’s en loods en douane bootjes en speedboten die alleen voor bedrijfsuitjes worden gebruikt.
    en ik zou maar eens beginnen om op alle overheidgebouwen en monumenten de verlichting eens met 80% te verminderen,
    ja heren havengeleerden, jullie denken wel erg makkelijk in je luie stoel met volop elektronische gemakken door het werkende volk betaald, laat van de winter op al die kantoren de verwarming maar lager branden.
    en ik zou maar eens beginnen op jullie moderne stroomvoorziening aan de wal voor de schippers de verboden gloeilampen die er in zitten voor ledlampen te vervangen, ook weer zoiets van we doen maar wat!
    wat hebben jullie volgende maand weer, ik zou eens meer gaan werken dan heb je ook niet zoveel tijd om nonsens te bedenken.

    Geplaatst door: p.neska op
  • artikel 1 akte van mannheim:
    Artikel 1

    De vaart op de Rijn en zijn uitmondingen van Bazel tot in de open zee, hetzij stroomafwaarts hetzij stroomopwaarts, is vrij voor de schepen van alle naties voor het vervoer van goederen en personen, met inachtneming van de in dit Verdrag vervatte bepalingen en van de in het belang van de algemene veiligheid getroffen maatregelen.

    Behoudens deze voorschriften zal geen enkel beletsel hoegenaamd aan de vrije scheepvaart in de weg worden gelegd.

    De Lek en de Waal worden beschouwd deel uit te maken van de Rijn.

    Scheepvaart is dus vrij en mag geen enkel beletsel worden opgelegd met inachtneming maatregelen ten behoeve van veiligheid en dus NIET MAATREGELEN TEN BEHOEVE VAN MILLEU ik zou zeggen voor laten komen en kijken wie er aan het kortste eind trekt

    Geplaatst door: harm op
  • wat voor straffen zal er bedacht zijn voor de overtredingen??

    Geplaatst door: h de beuker op
  • Weer een voorbeeld van overdreven bemoeizucht door een overheid.
    Als de terminals in Rotterdam hun afspraken beter nakomen, kan de schipper zelf zijn snelheid aanpassen naar de voor zijn schip rendabele snelheid. Havenbedrijf Rotterdam, begin waar je moet beginnen als je alles zelf wil regelen.

    Geplaatst door: adje op
  • eerst gaan we met z`n allen aan de wal spanning en nu dit weer. ik meende dat rotterdam juist blij is met de binnenvaart, maar ik begin te denken dat ze juist de binnenvaart weg willen hebben uit rotterdam. maar dan wel iedere file op de ruit van rotterdam met stinkende vrachtwagens. en ook de A4 uitbreiden, is ook niet goed voor het milieu. maar nee die paar schepen die hier varen, laten we die gaan pesten.
    maar ik denk dat ik zo meteen met mijn hummer even een boodschap ga doen in de stad, al staan daar ook borden dat het een milieu zone is. maar ik heb geen idee wat dat inhoud. misschien betekend dit wel dat ik uit een goed milieu moet komen als ik de stad ingaat.

    Geplaatst door: kulletje op
  • Onze motoren zijn helemaal niet schoner dan van de vrachtauto.Alleen al door de lage belasting van de meeste motoren, zijn ze helemaal niet schoon. Doordat wij zoveel tonnen meenemen, ten opzichte van de vrachtauto, zijn wij per ton schoner. In de uitstoot.
    En de techniek bij de vrachtauto en vaak veel resente bouwjaar van de autoos, halen ze de binnenvaart snel in!
    Volgend jaar gaan we iets winnen door de betere brandstof EN 590
    Moeten we niet die oude gasolie krijgen met minder zwafel, schiet het nog niet op.
    Ik hoop dat Breukelen,Utrecht en Maarssen ook zo regeling willen op het ARK max 13kmh. Kunnen we over fatsoenlijk liggen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • ik vind het allemaal grote onzin en dat wij schoner zijn als de vrachtwagwns enz is wel duidelijk. maar jongens ik zie hier een stukje staan van johan t over het feit dat hij drie vrachtwagens vervangt met zijn schip en dat die drie vrachtwagens 4000 euro kosten en hij maar 1500 euro en die bevrachters en verladers vangen en echt niet minder als jij het voor minder weg kan brengen dus leuk dat we het mileu helpen door vrachtwagens vd weg te halen maar denk ook eens aan je eigen portemonneee in plaats vd die van de ontvangers en verladers.

    Geplaatst door: petra op
  • Er was me al iemand voor,bij het lezen van deze onzin dacht ik aan een vervroegde 1 April.

    Geplaatst door: J.van Megen op
  • Met onderhandelen over Maasvlakte twee is de Binnenvaart verkocht maar zij wisten het niet? Laat Rotterdam eens opening van zaken doen wat er nog meer op de binnenvaart afkomt!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Nu zie ik in het bericht 3 stukjes van een paar kilometer dat je langzaam aan moet doen ivm co2 reductie volgens mij vergeten de heren dat de motoren van tegenwoordig aan strengere eisen voldoen dan de vrachtwagens en auto’s en dat het gebaseerd is op een bepaald toerental/gasolieverbruik.
    Laat de schepen gewoon hun snelheid behouden dan draaien ze schoner en richt uw pijlen eens op de bedrijven rond uw havengebied.
    Wat betreft die omschakeling verspreid over dik 20 jaar is te belachelijk voor woorden dit kan veel sneller kwestie van strengere eisen aan de vervoerders stellen lijkt mij of ben ik nu weer een simpele boer.

    Geplaatst door: arnhemmer op
  • vraag eens aan die hoge pieten wat zij doen voor het milieu.laten ze ook hun auto staan als ze te voet verder kunnen .etc en als ze op vakantie gaan wat nemen ze .een vliegtuig of denken ze aan de uitstoot van de auto dan geen kwaad kan en al die havenboten moeten ook minder varen want dat is ook uitstoot voor het milieu .etc

    Geplaatst door: silversurfer op
  • O ja,
    En dan zo af en toe de vaarweg sperren omdat er een vliegwedstrijd wordt gehouden, of het stadscentrum wordt afgezet, kom je op de Coolsingel Formule 1 tegen.
    Daarnaast wordt met de wereldhavendagen ook wel wat uitstoot extra de lucht in geblazen.
    Ik vindt dit een beetje appels en peren vergelijken, maar het zullen ook wel verschillende functionarisen zijn die al die onzin bedenken.
    Let wel wij zijn absoluut niet tegen dit soort volksvermaak, maar geeft wel te denken.
    Dit geld evenzo voor de verplichting van walstroom afname.
    Ik ben benieuwd hoe ze dit soort dingen recht kunnen praten binnen de overleggroep WBR.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • goed idee belgica , vrachtwagens langzamer laten rijden , doen we 1 rit per dag ipv 2 , en toch de volle dag betaalt voor de helft werk
    hebben wij ook eens een makkie op de auto en john shipnet wij kennen elkaar ,jij ben ook goed bezig
    morgen een happy birthday jonge

    Geplaatst door: cees op
  • Ze hebben er in Rotterdam zo’n hoge pet op van het milieu, maar als ik op de rivier lig te lossen of laden en ik vraag de havendienst of ze kalmer willen passeren ivm de zuiging en golfslag zeggen ze of niks of ik moet em beter vastmaken (dat helpt tegen slingeren en stoten tegen de palen??!!) of niet zo diep liggen.
    Maar ja het blijft leuk, spelen met spullen van de baas..

    Geplaatst door: hans op
  • Volgens mij moeten er ambtenaren gewipt worden in Rotterdam.
    Weet je waarom???
    Ze hebben toch niks te doen!!!!
    Anders verzin je deze onzin niet.
    RHB & Gemeentebestuur GA je eens bezig houden waarvoor je bent aangesteld.
    Wereldhaven Nr1 voor wie eigelijk?
    De bewoners die aan het water willen wonen?
    Moet je je neus is de kost geven als je in de botlek ligt.Daar hoor je niemand over?

    Geplaatst door: John Shipnet op
  • Langzamer varen= meer schepen = meer uistoot CO2
    Langzaam varen = meer uitstoot CO2 per schip , omdat ongunstig verbranding
    Uitslag maatregel = meer CO2 uitstoot.

    Geplaatst door: belangstellende op
  • er is op de waal op de brug van zaltbommel een keer geprobeerd te meten hoeveel de binnenvaart uitstoot ondanks de grote aantallen schepen die passeerden kwam er geen meetbaar resultaat naar boven het is gewoon weer een enorme pr stunt over de rug van de binnenvaart, over de rug van de zeevaart riskeren ze zoiets niet

    Geplaatst door: harm op
  • i.p.v.de schepen langzamer te laten varen ….laat de auto’s en vrachtwagens EN de trein !! maar wat trager rijden ,wij zijn het milieuvriendelijkst!!! en trouwens , véél schepen als ze stroom meehebben zitten sowieso boven de 13 km/u, en het zou ongelukken met zich meebrengen om zo traag te draaien met je motor als je stroom mee hebt !!maar zouden ze dat begrijpen op een kantoor ??? het is complete waanzin .

    Geplaatst door: belgica op
  • Als ik 13 km tegen stroom haal hebben we toch echt andere uitstoot gassen dan voor stroom…!?

    Geplaatst door: Rob op
  • Hebben jullie wel eens het ccr2 raport van jullie motor bekeken???Hoe harder je draait ( tot ongeveer 65% vermogen ) hoe schoner de verbranding is?Dus als je stationair tot 20% vermogen draait,is die uitstoot dus meer haha,wat een sukkels zeg daar op kantoor

    Geplaatst door: johan op
  • Af en opbouwen over 23 jaar? Haha, en tegen die tijd zijn er geen schonere motoren? Wat een zoet houdertje!

    Geplaatst door: H2 op
  • @ Kantoor Binnenvaart en Johan T.
    De term modal shift is mij welbekend. De bijbehorende cijfers niet. Je kunt ook niet alles weten per slot van rekening. Dank voor de informatie.

    Geplaatst door: De Egel op
  • @ de egel. Mijn opdrachtgever haalt van de weg. Die zegt: 4 auto’s kosten mij € 4000.– per dag, jij met jou schip € 1500.– En je neemt hetzelfde mee per dag als 4 auto’s, en wat ik doe is echt regionaal werk. Doe 3 vrachten per dag, zijn wel 20 auto’s minder.

    Geplaatst door: Johan T. op
  • Het Hartelkanaal/2e Maasvlakte heeft nu wel wat weg van de A2 Utrecht Amsterdam.

    Eerst 2 rijstroken, 120 km/u, nu 5! rijstroken, en 100 km/u. Omwille van CO2 besparing!

    Geplaatst door: wegpiraat op
  • Zo, de economie trekt een heel klein beetje aan. We zijn er nog lang niet maar wat gaat politiek nederland doen: we gaan weer vrolijk verder met het melken van de ondernemers en jammer genoeg kunnen ze hun gang gaan in de lagere regionen van van het landelijjk bestuur omdat Den Haag nog aan het klooien is om een behoorlijk kabinet neer te zetten.
    Dus maar even recapituleren:In Rotterdam mag niet meer hard gevaren worden vanwege het milieu en in amsterdam zijn ze een denk-ronde aan ’t houden om het IJ vrij van de binnenvaart te houden zodat er meer “Wonen en Leisure” kan zijn. UItstekend!
    Wat de beste heren en dames zijn vergeten. Wie gaat dat betalen?
    Kijk, de transportsector, tuurlijk wij zijn het kwaad omdat wij in 1 keer het werk verzetten waar ze vroeger 50 man en tien paarden voor nodig hadden. Omdat wij met grote schepen, waar grote motoren in staan anders kom je niet vooruit, te hard varen, te veel varen en te veel werken.
    Maar wel om zonodig alles wat iedereen dagelijks doet en nodig heeft, aan te leveren en af te voeren. Dit is weer eens pure politieke onbenulligheid.
    Ze vergeten dat wij de economie aan de gang houden.
    Er zou beter aan gedaan worden als er meer financiele steun en ruimte komt om gewoon zuinig en snel te kunnen transporteren i.p.v. onzinnige regels te bedenken die eerder tegenwerken dan helpen.

    Geplaatst door: Leon op
  • @cootje. Die kolencentrales moeten harder draaien om al die binnenvaartschepen van walspanning te kunnen voorzien……

    Geplaatst door: Klaas op
  • Dat word lachen als je voor stroom vaart en je moet je aan de snelheids beperking houden , moet je dan achteruit gaan draaien…. Ze hebben een melkkoe gevonden het milieu en ja daar moeten wij dan maar eerst voor boeten , niet die grote bedrijven aan de botlek, olieraffinaderijen enz. en nog maar niet te spreken over de kolencentrales….

    Geplaatst door: cootje op
  • @De Egel

    Een van de concrete afspraken gaat over het vervoer naar het achterland. Nu gaat nog 58,5 procent van de vracht per vrachtwagen het havengebied uit. Dat mag in 2033 nog maar 35 procent zijn. Bedrijven moeten dus meer gaan vervoeren met schonere opties, zoals de trein en de binnenvaartschepen. Die verschuiving van het transport van vrachtwagens naar treinen en binnenvaartschepen wordt Modal Shift genoemd. Deze verschuiving leidt tot minder uitstoot van schadelijke stoffen.
    De afspraken zijn:
    Vrachtwagens: van 58,5 procent nu, naar 35 procent in 2033.
    Binnenvaartschepen: van 30,4 procent nu, naar 45 procent in 2033.
    Treinen: van 11,1 procent nu, naar 20 procent in 2033.

    Op uw wenken bediend dus.

    Geplaatst door: Kantoor Binnenvaart op
  • Is het nu alweer 1 april???

    Geplaatst door: Herman op
  • Willen de bestuurders maatregelen voor het milieu, dan is er wel iets beters te verzinnen. Bijvoorbeeld door de exploitanten op de 2e Maasvlakte de VERPLICHTING op te leggen dat een minimaal percentage van de aan- en afvoer per binnenschip MOET gebeuren. Dus weghalen bij het wegtransport en erbij bij de binnenvaart. Dat zou echt zoden aan de dijk zetten.
    Dat er meer vervuiling zou gaan optreden als gevolg van de aanleg van de 2e Maasvlakte kon iedereen van te voren op zijn vingers natellen. Passend zou geweest zijn ook het milieuvraagstuk integraal in te passen in die aanleg. Daarbij hoort de vraag wie er het meest staan te trappelen om daar iets te gaan exploiteren. Dat zijn waarschijnlijk ook de partijen die er het meest aan verdienen. Het is redelijk en billijk om dan ook daar de zwaarste eisen te leggen om de vervuiling niet te laten toenemen. Waarom deze voornemens nu pas bekend worden, geen idee. Een wantrouwig mens zou er van alles achter kunnen zoeken.

    Geplaatst door: De Egel op
  • Ambtenaren worden steeds gekker en daardoor gaat de kwaliteit verloren.
    Het milieu word echt een probleem ze hebben iets gevonden om werkgelegenheid te creéren. maar als alle ambtenaren hun adem inhouden besparen we veel meer co2.

    Geplaatst door: Theo op
  • Kan de zeevaart niet een tandje langzamer doen op de nieuwe waterweg?

    Geplaatst door: Jack op
  • Dan gaan we op de overige stukken lekker een stuk harder draaien om de verloren tijd in te halen. Lekker veel co2 reductie……..

    Geplaatst door: Not Amjoest op
  • vindt ik ook dat dit onzin is . kunnen we dan niet beter er weg blijven ? dan kunnen die daar goederen hebben voor de scheepvaart het in hun auto vervoeren .

    Geplaatst door: silversurfer op
  • wordt het niet eens tijd dat mensen die zoiets verzinnen onderzocht worden. (op bijvoorbeeld hun IQ)

    Geplaatst door: onzin op

Reageer

Binnenvaartbezwaren tegen snelheidsbeperking Rotterdam | Schuttevaer.nl

Binnenvaartbezwaren tegen snelheidsbeperking Rotterdam

De binnenvaartorganisaties Koninklijke Schuttevaer, CBRB en Kantoor Binnenvaart hebben gezamenlijk bezwaar aangetekend tegen de door het Havenbedrijf Rotterdam aangekondigde snelheidsbeperkingen voor de binnenvaart op de Oude Maas, de Nieuwe Maas en het Hartelkanaal.

Het gaat om een ‘pro forma’ bezwaar, waarvoor op 21 september de reactietermijn sluit. Ook tenminste twee varende ondernemers hebben bezwaar gemaakt. Havenbedrijf en binnenvaartorganisaties overleggen ondertussen over de mogelijkheid om tot aanpassing van de maatregel te komen.
Volgens de eerder gepubliceerde plannen moeten binnenvaartschepen van 2013 tot en met 2025 op drie verschillende trajecten in Rotterdam zo’n 20% langzamer gaan varen. De maatregel houdt verband met de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Door langzamer te varen neemt op deze trajecten de luchtverontreiniging als gevolg van de groei van de haven niet toe.
De snelheidsbeperking betekent dat op het Hartelkanaal tussen de Harmsenbrug en de splitsing Hartelkanaal-Oude Maas over een afstand van 10 kilometer nog maar 13 kilometer per uur mag worden gevaren. Op de Oude Maas tussen de Botlekbrug en de Beerenplaat gaat over een afstand van vijf kilometer een maximale snelheid van 14 kilometer per uur gelden. Op de Nieuwe Maas tussen kmr 998 en 1002 wordt dat 13 kilometer per uur.
Het bericht van het bezwaar op de Schuttevaer-website leverde tientallen reacties op, variërend van kritiek op ambtenaren tot suggesties om de Akte van Mannheim in te zetten tegen de snelheidsbeperking.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (43)

  • @Theo
    08-09-2010 op 19:25
    “Ambtenaren worden steeds gekker en daardoor gaat de kwaliteit verloren. Het milieu word echt een probleem ze hebben iets gevonden om werkgelegenheid te creëren. maar als alle ambtenaren hun adem inhouden besparen we veel meer co2.”

    Sinds wanneer heeft een Havenbedrijf NV ambtenaren in dienst?

    Geplaatst door: Vreemd op
  • @ Petra, ik denk aan mijn eigen portemonnee, want 1500 € daggeld daar kan ik goed van leven. En mijn opdrachtgever betaalt kadegeld, sluisgeld en havengeld. Mag mijn opdrachtgever ook iets verdienen? En dat is GEEN transportbureau maar een transportbedrijf. En ik verhuur mij op daggeld aan het transport bedrijf. Johan.

    Geplaatst door: Johan T. op
  • klopt gerrit dat was schipper oudakker van de ideaal 2 als ik me goed heb laten informeren, die lokte een proces uit en won op grond van de akte van mannheim dus als we straks gewoon de snelheden aanhouden die we altijd aanhouden, krijg je een proces verbaal laat je het voorkomen en beroep je je op de akte van mannheim

    Geplaatst door: harm op
  • C.Janszn

    Jusque a la mer, betekend: tot aan de zee, en de zee loopt toch niet tot Schoonhoven en Gorinchem, ook al loopt het getij wel tot zover. Bij mijn weten is destijds het Breeddiep ook vrij gevochten aan de hand van de Acte van Mannheim.

    Geplaatst door: Gerrit op
  • Wij met onze vaartuigen mogen in onze handen klappen als wij die snelheden halen. staan in de haven bekent als de langzame Roteb bootjes. Maar neemt niet weg dat veel mannen hun tijd hard nodig hebben om op tijd op de Terminal te verschijnen. Ik vind het absurd dat het verzonnen is. Zoals eerder vermeld, de diverse autoriteit schepen zouden dan wel vast mogen beginnen met normaal varen. Wij zijn laatst door onze koppeldraden gegaan dankzij een Polite vaartuig die aan het spelen varen was.

    Afijn ik denk dat we benadeelt worden als binnenvaart!

    Geplaatst door: r’damse haven werker op
  • snugger
    13-09-2010 op 11:40
    Lees dan hierboven wat de binnenvaartorganisaties hebben gedaan. Gelukkig hebben zij op tijd een pro forma bezwaar ingediend.

    Geplaatst door: Dinges op
  • @Harm,

    Even terug de geschiedenisboeken in en goed lezen (in het Frans nog wel liefst, want dat is de originele verdragstaal).

    Er staat namelijk ook: “A la Mar, jusque a la Mar.”

    Dit vertaald zich dat Schoonhoven (Lek), en Gorinchem (Merwede) de uiterste begrenzing van het Verdrag van Mannheim vormen. Hier is namelijk waar precies nog de invloed van de zee(zijnde getijdewerking) is te bespeuren.

    Ik ben bang dat je het dus eerder binnen de EU moet gaan zoeken, i.p.v. in Straatsburg bij het Rijnvaart-commité.

    Veel succes,

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Iemand al eens over nagedacht dat de termijn om beroep te doen vorige week is gesloten? Iedereen weet het allemaal zo goed te vertellen maar jullie zijn te simpel om een staatscourantje in de gaten te houden en daadwerkelijk je ergens tegen te verzetten door middel van bezwaarschriften.

    Neem nog maar een koffie en spuug slechts op fora uw gal, heel zinvol.

    Geplaatst door: snugger op
  • wordt het niet eens de hoogste tijd dat wij het niet meer pikken!!
    laat de overheid zelf maar als eerste het voorbeeld geven, leg maar eens 3/4 van de havenboten stil en dan nog een zooitje van van al die rijksvaartuigen die zo maar wat heen en weer varen voor de kat zijn …. en dan te bedenken aan de havenpolitie die met vijf man aan boord het presteren de dag vol te maken en het is er geen 1 hoor het stikt er van door heel nederland een kapitaalverslindend beleid en omdat ze zoveel van dat materiaal hebben gekocht huren we gewoon particulieren in voor het peilwerk.
    gek dat bij onze buren de wasserbauboten gewoon 30 jaar meegaan maar in nederland kan het niet op, kijk maar eens bij de grote sluizen wat een wagenparken daar staan.
    ja maar dat zijn meestal hybrideauto’s zeggen de heren, maar ze staan er wel 8 uur stil voor jan met zijn korte achternaam. allemaal weggegooid geld en zeer belastend voor het millieu want die troep moet ook nog overdadig onderhouden worden van ons geld.
    een plus heeft die beperking misschien wel dat achterlijke gejakker van al die taxi boten en ferry’s en loods en douane bootjes en speedboten die alleen voor bedrijfsuitjes worden gebruikt.
    en ik zou maar eens beginnen om op alle overheidgebouwen en monumenten de verlichting eens met 80% te verminderen,
    ja heren havengeleerden, jullie denken wel erg makkelijk in je luie stoel met volop elektronische gemakken door het werkende volk betaald, laat van de winter op al die kantoren de verwarming maar lager branden.
    en ik zou maar eens beginnen op jullie moderne stroomvoorziening aan de wal voor de schippers de verboden gloeilampen die er in zitten voor ledlampen te vervangen, ook weer zoiets van we doen maar wat!
    wat hebben jullie volgende maand weer, ik zou eens meer gaan werken dan heb je ook niet zoveel tijd om nonsens te bedenken.

    Geplaatst door: p.neska op
  • artikel 1 akte van mannheim:
    Artikel 1

    De vaart op de Rijn en zijn uitmondingen van Bazel tot in de open zee, hetzij stroomafwaarts hetzij stroomopwaarts, is vrij voor de schepen van alle naties voor het vervoer van goederen en personen, met inachtneming van de in dit Verdrag vervatte bepalingen en van de in het belang van de algemene veiligheid getroffen maatregelen.

    Behoudens deze voorschriften zal geen enkel beletsel hoegenaamd aan de vrije scheepvaart in de weg worden gelegd.

    De Lek en de Waal worden beschouwd deel uit te maken van de Rijn.

    Scheepvaart is dus vrij en mag geen enkel beletsel worden opgelegd met inachtneming maatregelen ten behoeve van veiligheid en dus NIET MAATREGELEN TEN BEHOEVE VAN MILLEU ik zou zeggen voor laten komen en kijken wie er aan het kortste eind trekt

    Geplaatst door: harm op
  • wat voor straffen zal er bedacht zijn voor de overtredingen??

    Geplaatst door: h de beuker op
  • Weer een voorbeeld van overdreven bemoeizucht door een overheid.
    Als de terminals in Rotterdam hun afspraken beter nakomen, kan de schipper zelf zijn snelheid aanpassen naar de voor zijn schip rendabele snelheid. Havenbedrijf Rotterdam, begin waar je moet beginnen als je alles zelf wil regelen.

    Geplaatst door: adje op
  • eerst gaan we met z`n allen aan de wal spanning en nu dit weer. ik meende dat rotterdam juist blij is met de binnenvaart, maar ik begin te denken dat ze juist de binnenvaart weg willen hebben uit rotterdam. maar dan wel iedere file op de ruit van rotterdam met stinkende vrachtwagens. en ook de A4 uitbreiden, is ook niet goed voor het milieu. maar nee die paar schepen die hier varen, laten we die gaan pesten.
    maar ik denk dat ik zo meteen met mijn hummer even een boodschap ga doen in de stad, al staan daar ook borden dat het een milieu zone is. maar ik heb geen idee wat dat inhoud. misschien betekend dit wel dat ik uit een goed milieu moet komen als ik de stad ingaat.

    Geplaatst door: kulletje op
  • Onze motoren zijn helemaal niet schoner dan van de vrachtauto.Alleen al door de lage belasting van de meeste motoren, zijn ze helemaal niet schoon. Doordat wij zoveel tonnen meenemen, ten opzichte van de vrachtauto, zijn wij per ton schoner. In de uitstoot.
    En de techniek bij de vrachtauto en vaak veel resente bouwjaar van de autoos, halen ze de binnenvaart snel in!
    Volgend jaar gaan we iets winnen door de betere brandstof EN 590
    Moeten we niet die oude gasolie krijgen met minder zwafel, schiet het nog niet op.
    Ik hoop dat Breukelen,Utrecht en Maarssen ook zo regeling willen op het ARK max 13kmh. Kunnen we over fatsoenlijk liggen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • ik vind het allemaal grote onzin en dat wij schoner zijn als de vrachtwagwns enz is wel duidelijk. maar jongens ik zie hier een stukje staan van johan t over het feit dat hij drie vrachtwagens vervangt met zijn schip en dat die drie vrachtwagens 4000 euro kosten en hij maar 1500 euro en die bevrachters en verladers vangen en echt niet minder als jij het voor minder weg kan brengen dus leuk dat we het mileu helpen door vrachtwagens vd weg te halen maar denk ook eens aan je eigen portemonneee in plaats vd die van de ontvangers en verladers.

    Geplaatst door: petra op
  • Er was me al iemand voor,bij het lezen van deze onzin dacht ik aan een vervroegde 1 April.

    Geplaatst door: J.van Megen op
  • Met onderhandelen over Maasvlakte twee is de Binnenvaart verkocht maar zij wisten het niet? Laat Rotterdam eens opening van zaken doen wat er nog meer op de binnenvaart afkomt!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Nu zie ik in het bericht 3 stukjes van een paar kilometer dat je langzaam aan moet doen ivm co2 reductie volgens mij vergeten de heren dat de motoren van tegenwoordig aan strengere eisen voldoen dan de vrachtwagens en auto’s en dat het gebaseerd is op een bepaald toerental/gasolieverbruik.
    Laat de schepen gewoon hun snelheid behouden dan draaien ze schoner en richt uw pijlen eens op de bedrijven rond uw havengebied.
    Wat betreft die omschakeling verspreid over dik 20 jaar is te belachelijk voor woorden dit kan veel sneller kwestie van strengere eisen aan de vervoerders stellen lijkt mij of ben ik nu weer een simpele boer.

    Geplaatst door: arnhemmer op
  • vraag eens aan die hoge pieten wat zij doen voor het milieu.laten ze ook hun auto staan als ze te voet verder kunnen .etc en als ze op vakantie gaan wat nemen ze .een vliegtuig of denken ze aan de uitstoot van de auto dan geen kwaad kan en al die havenboten moeten ook minder varen want dat is ook uitstoot voor het milieu .etc

    Geplaatst door: silversurfer op
  • O ja,
    En dan zo af en toe de vaarweg sperren omdat er een vliegwedstrijd wordt gehouden, of het stadscentrum wordt afgezet, kom je op de Coolsingel Formule 1 tegen.
    Daarnaast wordt met de wereldhavendagen ook wel wat uitstoot extra de lucht in geblazen.
    Ik vindt dit een beetje appels en peren vergelijken, maar het zullen ook wel verschillende functionarisen zijn die al die onzin bedenken.
    Let wel wij zijn absoluut niet tegen dit soort volksvermaak, maar geeft wel te denken.
    Dit geld evenzo voor de verplichting van walstroom afname.
    Ik ben benieuwd hoe ze dit soort dingen recht kunnen praten binnen de overleggroep WBR.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • goed idee belgica , vrachtwagens langzamer laten rijden , doen we 1 rit per dag ipv 2 , en toch de volle dag betaalt voor de helft werk
    hebben wij ook eens een makkie op de auto en john shipnet wij kennen elkaar ,jij ben ook goed bezig
    morgen een happy birthday jonge

    Geplaatst door: cees op
  • Ze hebben er in Rotterdam zo’n hoge pet op van het milieu, maar als ik op de rivier lig te lossen of laden en ik vraag de havendienst of ze kalmer willen passeren ivm de zuiging en golfslag zeggen ze of niks of ik moet em beter vastmaken (dat helpt tegen slingeren en stoten tegen de palen??!!) of niet zo diep liggen.
    Maar ja het blijft leuk, spelen met spullen van de baas..

    Geplaatst door: hans op
  • Volgens mij moeten er ambtenaren gewipt worden in Rotterdam.
    Weet je waarom???
    Ze hebben toch niks te doen!!!!
    Anders verzin je deze onzin niet.
    RHB & Gemeentebestuur GA je eens bezig houden waarvoor je bent aangesteld.
    Wereldhaven Nr1 voor wie eigelijk?
    De bewoners die aan het water willen wonen?
    Moet je je neus is de kost geven als je in de botlek ligt.Daar hoor je niemand over?

    Geplaatst door: John Shipnet op
  • Langzamer varen= meer schepen = meer uistoot CO2
    Langzaam varen = meer uitstoot CO2 per schip , omdat ongunstig verbranding
    Uitslag maatregel = meer CO2 uitstoot.

    Geplaatst door: belangstellende op
  • er is op de waal op de brug van zaltbommel een keer geprobeerd te meten hoeveel de binnenvaart uitstoot ondanks de grote aantallen schepen die passeerden kwam er geen meetbaar resultaat naar boven het is gewoon weer een enorme pr stunt over de rug van de binnenvaart, over de rug van de zeevaart riskeren ze zoiets niet

    Geplaatst door: harm op
  • i.p.v.de schepen langzamer te laten varen ….laat de auto’s en vrachtwagens EN de trein !! maar wat trager rijden ,wij zijn het milieuvriendelijkst!!! en trouwens , véél schepen als ze stroom meehebben zitten sowieso boven de 13 km/u, en het zou ongelukken met zich meebrengen om zo traag te draaien met je motor als je stroom mee hebt !!maar zouden ze dat begrijpen op een kantoor ??? het is complete waanzin .

    Geplaatst door: belgica op
  • Als ik 13 km tegen stroom haal hebben we toch echt andere uitstoot gassen dan voor stroom…!?

    Geplaatst door: Rob op
  • Hebben jullie wel eens het ccr2 raport van jullie motor bekeken???Hoe harder je draait ( tot ongeveer 65% vermogen ) hoe schoner de verbranding is?Dus als je stationair tot 20% vermogen draait,is die uitstoot dus meer haha,wat een sukkels zeg daar op kantoor

    Geplaatst door: johan op
  • Af en opbouwen over 23 jaar? Haha, en tegen die tijd zijn er geen schonere motoren? Wat een zoet houdertje!

    Geplaatst door: H2 op
  • @ Kantoor Binnenvaart en Johan T.
    De term modal shift is mij welbekend. De bijbehorende cijfers niet. Je kunt ook niet alles weten per slot van rekening. Dank voor de informatie.

    Geplaatst door: De Egel op
  • @ de egel. Mijn opdrachtgever haalt van de weg. Die zegt: 4 auto’s kosten mij € 4000.– per dag, jij met jou schip € 1500.– En je neemt hetzelfde mee per dag als 4 auto’s, en wat ik doe is echt regionaal werk. Doe 3 vrachten per dag, zijn wel 20 auto’s minder.

    Geplaatst door: Johan T. op
  • Het Hartelkanaal/2e Maasvlakte heeft nu wel wat weg van de A2 Utrecht Amsterdam.

    Eerst 2 rijstroken, 120 km/u, nu 5! rijstroken, en 100 km/u. Omwille van CO2 besparing!

    Geplaatst door: wegpiraat op
  • Zo, de economie trekt een heel klein beetje aan. We zijn er nog lang niet maar wat gaat politiek nederland doen: we gaan weer vrolijk verder met het melken van de ondernemers en jammer genoeg kunnen ze hun gang gaan in de lagere regionen van van het landelijjk bestuur omdat Den Haag nog aan het klooien is om een behoorlijk kabinet neer te zetten.
    Dus maar even recapituleren:In Rotterdam mag niet meer hard gevaren worden vanwege het milieu en in amsterdam zijn ze een denk-ronde aan ’t houden om het IJ vrij van de binnenvaart te houden zodat er meer “Wonen en Leisure” kan zijn. UItstekend!
    Wat de beste heren en dames zijn vergeten. Wie gaat dat betalen?
    Kijk, de transportsector, tuurlijk wij zijn het kwaad omdat wij in 1 keer het werk verzetten waar ze vroeger 50 man en tien paarden voor nodig hadden. Omdat wij met grote schepen, waar grote motoren in staan anders kom je niet vooruit, te hard varen, te veel varen en te veel werken.
    Maar wel om zonodig alles wat iedereen dagelijks doet en nodig heeft, aan te leveren en af te voeren. Dit is weer eens pure politieke onbenulligheid.
    Ze vergeten dat wij de economie aan de gang houden.
    Er zou beter aan gedaan worden als er meer financiele steun en ruimte komt om gewoon zuinig en snel te kunnen transporteren i.p.v. onzinnige regels te bedenken die eerder tegenwerken dan helpen.

    Geplaatst door: Leon op
  • @cootje. Die kolencentrales moeten harder draaien om al die binnenvaartschepen van walspanning te kunnen voorzien……

    Geplaatst door: Klaas op
  • Dat word lachen als je voor stroom vaart en je moet je aan de snelheids beperking houden , moet je dan achteruit gaan draaien…. Ze hebben een melkkoe gevonden het milieu en ja daar moeten wij dan maar eerst voor boeten , niet die grote bedrijven aan de botlek, olieraffinaderijen enz. en nog maar niet te spreken over de kolencentrales….

    Geplaatst door: cootje op
  • @De Egel

    Een van de concrete afspraken gaat over het vervoer naar het achterland. Nu gaat nog 58,5 procent van de vracht per vrachtwagen het havengebied uit. Dat mag in 2033 nog maar 35 procent zijn. Bedrijven moeten dus meer gaan vervoeren met schonere opties, zoals de trein en de binnenvaartschepen. Die verschuiving van het transport van vrachtwagens naar treinen en binnenvaartschepen wordt Modal Shift genoemd. Deze verschuiving leidt tot minder uitstoot van schadelijke stoffen.
    De afspraken zijn:
    Vrachtwagens: van 58,5 procent nu, naar 35 procent in 2033.
    Binnenvaartschepen: van 30,4 procent nu, naar 45 procent in 2033.
    Treinen: van 11,1 procent nu, naar 20 procent in 2033.

    Op uw wenken bediend dus.

    Geplaatst door: Kantoor Binnenvaart op
  • Is het nu alweer 1 april???

    Geplaatst door: Herman op
  • Willen de bestuurders maatregelen voor het milieu, dan is er wel iets beters te verzinnen. Bijvoorbeeld door de exploitanten op de 2e Maasvlakte de VERPLICHTING op te leggen dat een minimaal percentage van de aan- en afvoer per binnenschip MOET gebeuren. Dus weghalen bij het wegtransport en erbij bij de binnenvaart. Dat zou echt zoden aan de dijk zetten.
    Dat er meer vervuiling zou gaan optreden als gevolg van de aanleg van de 2e Maasvlakte kon iedereen van te voren op zijn vingers natellen. Passend zou geweest zijn ook het milieuvraagstuk integraal in te passen in die aanleg. Daarbij hoort de vraag wie er het meest staan te trappelen om daar iets te gaan exploiteren. Dat zijn waarschijnlijk ook de partijen die er het meest aan verdienen. Het is redelijk en billijk om dan ook daar de zwaarste eisen te leggen om de vervuiling niet te laten toenemen. Waarom deze voornemens nu pas bekend worden, geen idee. Een wantrouwig mens zou er van alles achter kunnen zoeken.

    Geplaatst door: De Egel op
  • Ambtenaren worden steeds gekker en daardoor gaat de kwaliteit verloren.
    Het milieu word echt een probleem ze hebben iets gevonden om werkgelegenheid te creéren. maar als alle ambtenaren hun adem inhouden besparen we veel meer co2.

    Geplaatst door: Theo op
  • Kan de zeevaart niet een tandje langzamer doen op de nieuwe waterweg?

    Geplaatst door: Jack op
  • Dan gaan we op de overige stukken lekker een stuk harder draaien om de verloren tijd in te halen. Lekker veel co2 reductie……..

    Geplaatst door: Not Amjoest op
  • vindt ik ook dat dit onzin is . kunnen we dan niet beter er weg blijven ? dan kunnen die daar goederen hebben voor de scheepvaart het in hun auto vervoeren .

    Geplaatst door: silversurfer op
  • wordt het niet eens tijd dat mensen die zoiets verzinnen onderzocht worden. (op bijvoorbeeld hun IQ)

    Geplaatst door: onzin op

Reageer