Oplopen in bochten W’schelde kan beter worden voorkomen

De Raad voor de Scheepvaart beveelt aan om artikel 13 van het Scheepvaartreglement Westerschelde zo aan te passen dat oplopen in nauwe bochten wordt vermeden. Dit naar aanleiding van de aanvaring op 5 december 2008, toen de 90 meter lange Nederlandse chemicaliëntanker Ardea van John T. Essberger in het Nauw van Bath werd opgelopen door het 183,28 meter lange Italiaanse RoRoschip Grande Mediterraneo.

Beide schepen waren onder loodsmansaanwijzing voorstrooms op weg naar Antwerpen. De Ardea was geladen met cyclohexane, gevarenklasse drie. Tijdens het oplopen en ronden van de bocht nabij boei 77 liep  het Grimaldi-schip uit haar roer en schampte de Ardea, die staalschade opliep over een lengte van 10 meter en 3 meter hoog. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor en er was geen uitstroom van lading.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Oplopen in bochten W’schelde kan beter worden voorkomen | Schuttevaer.nl

Oplopen in bochten W’schelde kan beter worden voorkomen

De Raad voor de Scheepvaart beveelt aan om artikel 13 van het Scheepvaartreglement Westerschelde zo aan te passen dat oplopen in nauwe bochten wordt vermeden. Dit naar aanleiding van de aanvaring op 5 december 2008, toen de 90 meter lange Nederlandse chemicaliëntanker Ardea van John T. Essberger in het Nauw van Bath werd opgelopen door het 183,28 meter lange Italiaanse RoRoschip Grande Mediterraneo.

Beide schepen waren onder loodsmansaanwijzing voorstrooms op weg naar Antwerpen. De Ardea was geladen met cyclohexane, gevarenklasse drie. Tijdens het oplopen en ronden van de bocht nabij boei 77 liep  het Grimaldi-schip uit haar roer en schampte de Ardea, die staalschade opliep over een lengte van 10 meter en 3 meter hoog. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor en er was geen uitstroom van lading.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer