Spookschip bij Werkendam lijkt losse AIS-transponder

Schipper Kris Verschraeghen van het ms Calcit 5 heeft onlangs meerdere malen een AIS spookschip gesignaleerd op de Nieuwe Merwede ter hoogte van Werkendam. Het ging om scheepsposities die werden ontvangen via de AIS-transponder, maar er in werkelijkheid niet waren. ‘Dit kan ontzettend gevaarlijke verkeerssituaties veroorzaken’, zegt Verschraeghen.

Door Tobias Pieffers
Het signaal droeg de identiteit van duwboot Ram, die echt bestaat. ‘Ik kreeg dit signaal binnen ter hoogte van de Beatrixhaven van Werkendam. Ik voer daar overdag en kon dus zien dat het schip er in werkelijkheid niet was. Maar als je hier ’s nachts of met slecht zicht vaart is er grote kans dat schippers actie gaan ondernemen op dit signaal, waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan’, zegt Verschraeghen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (33)

  • Getuigt de schipper alleen van slecht vakmanschap,
    het niet correct gebruiken van zijn bedienings certificaat, dat hij niet op de hoogte is wat er in de CCR regelementering in staat. Het is dus een domme vraag “buurman ik zie u niet op AIS?”

    Geplaatst door: Berry AIS & RF adviser op
  • al dat gezeur over het ais.
    roepen ze me vorige week op:buurman ik kan je niet zien op ais!!!
    nou collega moet ik wel ais hebben.
    en zolang ik het af kan houden blijft die rotzooi weg.
    in de zeevaart werkt het alleen goed met internet met de schotel

    Geplaatst door: noorden op
  • Een scheepnaam is niet heilig het is ook maar een fantasie naam, er zijn schepen met dezelfde naam, waarom niet de callsign gebruiken, (bestaande uit prefix door ITU bepaald (ff googelen lijsten genoeg)(3 eerste tekens. PA(A) t/m PI(Z) voor NL, ON(A), t/m OT(Z) voor BE) 3de Prefix teken wordt in NL en BE niet gebruikt) uit deze reeks mogen de lokale overheden wel kiezen) en een suffix (door lokale overheden AT BIPT te bepalen hierin komt de ITU niet in tussen).Callsign (prefix-suffix) dit format maakt ieder callsign wereldwijd uniek. Dit gelt ook voor MMSI bestaat uit 9cijfers
    MID123456 MID is landgebonden MID NL 244-246 MID BE 205 er zijn 2 uitzonderingen nl a: 00MID1234 kust/walstations b: 0MID12345 dit zijn schepen die in reeks een MMSI nr hebben verkregen
    vb 002050001 is is dus een kust/walstation in belgie; op AIS valt meestal de eerte 0 of 00 weg zodat het MMSI korter lijkt dus op ecdis begint het dus met MID. Veel erkende installateurs zijn van dit format niet op de hoogte en kiezen zelf maar wat. (bezitten zij een maritiem bedienings certificaat? Hebben zij hun transponder wel al aangemeld AT BIPT? met als doel vaste (demo/on air reclame)opstelling aan wal?) Hiervoor zal men GEEN vergunnig (AT) voor kunnen verkrijgen.
    Voor navigatie doeleinden mag men het callsign ook gebruiken maar het grote gevaar is dat de meeste schippers hun callsign niet kennen. Als ik er om vraag moet men eerst de vergunning naar boven halen (soms duurt dan wel tot een half uur). Dit is een kwalijkelijk zaak. Roepnaam moet zonder twijfel onmiddellijk genoemt kunnen worden alsook het internationaal spellings alphabet gekent.

    ´73 ON4KKP
    AIS@ON4KKP.BE

    Geplaatst door: Berry AIS & RF Adviser op
  • Kortom samengevat:

    Vertrouw op uw eigen ogen, oren en eventueel Radar de rest van de nautische hulpmiddilen zijn een aardige aanvulling op deze.

    En bij melden over de VHF altijd je scheepsnaam gebruiken dit voorkomt ook veel verwarring.

    Marten

    Geplaatst door: Marten op
  • Beste binnenvaartschippers,
    Ik ben hogelijk verbaast over het feit dat een aantal van u het nut van AIS niet ziet. De techniek is inmiddels behoorlijk uit ontwikkeld en vrijwel storingsvrij. Wat hier gebeurd is komt echt niet voort uit valse echo’s of dergelijke onzin. Hier is duidelijk iemand bezig geweest bewust valse AIS data op de transponder te zetten, en dat is degene die de transponder op het moment van de transmissie in zijn bezit had. Voor zover ik heb begrijp was dat Werkina. Als dat zo is zal men daar de dader moeten zoeken.
    De reactie van Berry AIS & RF adviser geeft mijns insziens correct weer wat er gebeurd is.
    Iemand heeft gewoon de AIS transponder met valse GPS data gevoed, waarschijnlijk om de apparatuur te demonstreren aan een geïnteresseerde.

    Geplaatst door: Ger op
  • zal het dan toch waar zijn dat het niet pluis is bij werkendam , er staat immers in het boek in het laatst der dagen zult gij vreemde gezichten zien , het begint er toch aardig op te lijken , gezien de kranten koppen .

    Geplaatst door: b.v.nes op
  • Koop een tomtom heb ik nooit problemen mee, ahhaah.
    En dan nog kijk ik zelf inplaats van blind in te gaan bij de volgende rotonde linksaf.
    Allemaal heel mooi en fijn die nieuwe techniek, maar zelf kijken en waarnemen blijf een kunst.

    Geplaatst door: Hans op
  • Op het journaal hadden ze het over een spookschip op de radar, en niet op de tresco.. Het nieuws van tegenwoordig..

    Geplaatst door: Robert op
  • mischien is het wel een onderzeeer..die testen doet in `t diepst geheim

    Geplaatst door: kees op
  • Mijnziens als deskundige zou het volgend gebeurt kunnen zijn: Werkina heeft AIS test gedaan op de Ram, tijdens die test zal men daar zal ook de GPS data gelogt tijdens de proefvaart, In de schowroom zal hij deze GPS data aangesloten hebben op een transponter, (Waarbij de vergissing gemaakt om de transponder ipv op deen dummyload op een echte antenne), niet wetend dat dit signaal niet alleen op de Ecdis kaart in de schowroom maar ook op de ecdis van alle schippers binnen de rijkwijke van de zijn antenne. Afhankelijk van de plaats antenne kan dit tot wel 50km rondom het bedrijf te zien zijn geweest. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling was, verder getuigd dit wel van niet weten waar men mee bezig is. Verder had de transponder zowie zo niet op antenne werkend mogen zijn daar ik niet verwacht dat men daar een vergunning voor heeft. De overheid zou ik zeer voorzichting met het uitgeven van vergunning omtrend dat.
    Indien er handhaving was geweest was dit ook nooit gebeurt geweest natuurlijk.
    Jammer dat met zo in de negatieve belangstelling komt natuurlijk als Erkend CCR gecertificeerd bedrijf.

    Blijft de vraag waarom was deze test noodzakelijk? misschien dat zij zelf met een verklaring komen.

    Berry AIS en RF Adviser

    AIS@ON4KKP.BE

    We blijven allemaal mensen natuurlijk.

    Geplaatst door: Berry AIS & RF adviser op
  • @ Edwin:

    Oren en ogen veel betrouwbaarder?
    Vroeger ja, tegenwoordig staan de oren op VHF 77 ipv een blokkanaal of VHF 10, en de ogen op de 42″ plasma televisie………

    Geplaatst door: Peter op
  • Op 28 Juni zijn wij om 21.30 op de ankerplaats tegen over werkendam gaan liggen.
    Toen we alles aan het uitschaken waren zagen wij een AIS signaal op de radar en kaart maar geen schip. Het ging vanaf de haven in de afvaart.

    Geplaatst door: P Ketelaar op
  • AIS.
    levensgevaarlijk.
    oren en ogen veel betrouwbaarder.

    Geplaatst door: edwin op
  • @ Martijn
    Onder dat motto varen ze tegenwoordig naar Sneek volgens mij.

    Geplaatst door: Another Brother op
  • Nu vraag ik me toch af hoe alle schippers die hier commentaar geven tot 2 jaar geleden gevaren hebben? Hoe kwamen jullie allemaal de haven uitvaren voordat er AIS aan boord was? Ogen dicht, pook aan dek en op goed geluk?

    Geplaatst door: Martijn op
  • hé Duh,

    hoelang moet ik dan blijven wachten?

    Geplaatst door: Peter op
  • Dat spooksignaal is vast van een weggelopen Filippijn uit de Werkendamse haven die een transponder gejat heeft om z’n loon te compenseren.

    Geplaatst door: Big Brother op
  • Hans, je slaat de spijker op z,n kop!
    Dit is nu het hele probleem, als je niet zeker weet wat er om het hoekje vaart moet je gewoon wachten. Er zijn dadelijk ook vaarweggebruikers zonder AIS. bijv. pleziervaart of een gebruiker met een defecte AIS. Wat ga je dan vertellen bij een aanvaring? Ik heb geen schuld omdat ik de ander niet op de AIS gezien heb?
    Alles heeft zijn grenzen en het is de mens die het in handen heeft en er mee om moet gaan. Als je een haven uitkomt moet je een uitkijk voorop hebben, maar dit doet niemand meer omdat we zo verwend zijn. En ik ook!
    wat keuring betreft is het een verwijzing naar het belachelijke verhaal hierboven, dat een “erkend” installateur inbouwd is geen garantie dat het morgen ook nog werkt.

    Voor de zeevaart heeft de IMO regelgeving gemaakt dat je AIS niet mag gebruiken als nav middel om te plotten bv., hier zijn al ongelukken gebeurd door oneigelijk gebruik.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Hans, als jij zo vaart, dan kan je beter in de haven blijven!!!!Met of zonder AIS!!!

    Geplaatst door: roosje op
  • @Duh! 21-07-2010 op 11:18
    ‘Je ziet regelmatig spook signalen of AIS targets die 500m of meer uit de pas lopen. Live with it!

    Het is een hulpmiddel en geen navigatiemiddel!’

    Dit is een kwalijke zaak mocht deze bewering waar zijn. Een target dat 500 m uit de pas loopt is bij de binnenvaart voor hulpmiddelen ontoelaatbaar. Een hulpmiddel met een afwijking van een halve kilometer of meer is geen hulpmiddel te noemen.

    Geplaatst door: henriette op
  • aan duh,

    Elk jaar weer keuren is ook zinloos, wat vandaag goed is kan morgen kapot zijn, kost alleen weer extra keurings-geld leuk voor installateurs die jij zo netjes betiteld.

    Geplaatst door: hans op
  • Hulpmiddel of niet, als je een ais-melding ziet en buiten of op radar niet ga je toch twijfelen!
    Daarnaast heb ik steeds gelezen dat ais zooo handig is om om een hoekje te kunnen kijken!
    En dát kan een radar niet, dus moet ik wel op ais kunnen vertrouwen, want je kunt het ook omdraaien:
    Ik hoor geen schip op de marifoon (staat zacht ofzo bij de buurman) ik zie niks op ais (achter het hoekje)
    Radar kan niet om de hoek kijken , dus ik vaar ( voorzichtig) de haven uit en….. klats-boem!!

    Geplaatst door: hans op
  • I see , I see ………..”THE FLYING DUTCHMAN ”

    ik bibber nu al.

    Wie wordt de volgende die ik ga zien op mijn AIS transponder???

    Geplaatst door: angsthaas op
  • Maandag, 12 juli, hebben we hetzelfde fenomeen gezien, maar lager op de Nieuwe Merwede, terhoogte van Dubbeldam. Dit kan volgens mij niet zomaar toevallig gebeuren. De target van het zogenaamde spookschip volgt precies de vaarroute, enkel de snelheid komt niet overéén met de realiteit. Wanneer dit voor de eerste keer op 7 juli werd waargenomen vind ik het toch een beetje nalatig dat het op 12 juli terug te zien is . Of is hier toch echt een professional bezig. AIS kan wel een hulpmiddel zijn maar hoef toch niet misbruikt te worden.

    Geplaatst door: m op
  • Misschien ook wel een beetje stemmingmakerij door bepaalde installateurs die tot de ondekking komen dat hun product een beetje duur uitvalt t.o.v. de concurrent.

    Geplaatst door: Zandstra op
  • Lol!
    Zijn marifooninstallaties gekeurd dan?
    Is de radar gekeurd?
    Is de piloot gekeurd?
    over de rest zullen we het maar niet hebben..

    Typegoedkeur heeft het allemaal maar ik nog nooit op enig binnenschip een jaarlijks keurings certificaat van radio, radar of watvoor nav. apparatuur dan ook gezien.
    DIT zou geregeld moeten worden en niet het gejank van installateurs die hun centjes mislopen!

    En lulletjes zoals u zijn een groter risico voor aanvaring doordat ze hun onkunde/onbekwaamheid compenseren met hulpmiddelen!

    Geplaatst door: Duh! op
  • AIS is idd een hulpmiddel en je gebruikt het, maar je vertrouwt er niet blindelings op. Je hebt toch een radar waar je op kijkt in dichte mist of in de nacht? Zie je een contact, dan loop je naar de AIS en kijk je welke het is en niet andersom.
    Vergeet ook niet dat er een standaard fout in zit, want hoe je het went of keert, de CPA wordt gegeven op de antenne en niet op de daadwerkelijk dichtste naderingsafstand, dat verscheelt per schip, maar dan kan het dus al snel een 100 meter schelen op een kruisende koers.
    Snap al niet wat je in de binnenvaart met zo’n ding moet.

    Geplaatst door: Martijn op
  • SPOOKSCHIP!????????
    KOLDER!! JE MOET TOCH ERGENS IN DEZE WARME LOME ZOMER JE KRANT MEE VOL KRIJGEN!! DAN MAAR MET LARI!

    Geplaatst door: andrea op
  • AIS is een hulpmiddel!!!
    Vertrouw er niet op, wij varen weleens te berg en dan blijft hij halverwege gewoon ergens hangen!!
    En wij varen dan echt door….
    Het hele systeem is nog niet af, en als je het hebt, LEUK! Het wordt verplicht, maar het blijft een HULPMIDDEL! tjonge dat gezeur over dat AIS….. we moeten toch ergens onze tijd mee vullen….!

    Geplaatst door: roosje op
  • Ik vind ook dat dergelijke verhalen schromelijk overdreven en opgeblazen worden. Zoals eerder geschreven is de AIS een hulpmiddel en geen navigatiemiddel. Dat is een elektronische kaart zoals veel mensen aan boord hebben ook niet. OOk dat is een hulpmiddel en geen navigatie-instrument. De krant weet er weer een “sappig” verhaal van te maken. Stemmingmakerij.

    Geplaatst door: D. Savelkoul op
  • Een aantal jaren geleden heb ik hetzelfde mee gemaakt op de Westerschelde voor de Sloehaven. Daar was ook een schip zichtbaar met een AIS signaal. Later bleek dat zeeschip in het dok te liggen in de Sloehaven. Na uitzetten van de AIS verdween de echo. Destijds werd gezegd dat het signaal een afwijking kreeg door de hal waarin het schip lag.

    Geplaatst door: H. Bergsma op
  • en als je nu daadwerkerlijk een aanvaring krijgt in dichte mist, wat dan? lulletjes als jij laten het er maar op aan komen? niet goed bezig alle hulpmiddelen die ze toelaten en gecertificeerd hebben zijn toch dingen om serieus te nemen.

    Geplaatst door: shipper op
  • Wanneer stopt dit simpele gelul over AIS nou een keer, in de zeevaart is het al jaren in gebruik en ja als je TV zit te kijken en niet op je radar of naar buiten kan je wel eens verrast worden.

    Je ziet regelmatig spook signalen of AIS targets die 500m of meer uit de pas lopen. Live with it!

    Het is een hulpmiddel en geen navigatiemiddel!

    Geplaatst door: Duh! op

Reageer

Spookschip bij Werkendam lijkt losse AIS-transponder | Schuttevaer.nl

Spookschip bij Werkendam lijkt losse AIS-transponder

Schipper Kris Verschraeghen van het ms Calcit 5 heeft onlangs meerdere malen een AIS spookschip gesignaleerd op de Nieuwe Merwede ter hoogte van Werkendam. Het ging om scheepsposities die werden ontvangen via de AIS-transponder, maar er in werkelijkheid niet waren. ‘Dit kan ontzettend gevaarlijke verkeerssituaties veroorzaken’, zegt Verschraeghen.

Door Tobias Pieffers
Het signaal droeg de identiteit van duwboot Ram, die echt bestaat. ‘Ik kreeg dit signaal binnen ter hoogte van de Beatrixhaven van Werkendam. Ik voer daar overdag en kon dus zien dat het schip er in werkelijkheid niet was. Maar als je hier ’s nachts of met slecht zicht vaart is er grote kans dat schippers actie gaan ondernemen op dit signaal, waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan’, zegt Verschraeghen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (33)

  • Getuigt de schipper alleen van slecht vakmanschap,
    het niet correct gebruiken van zijn bedienings certificaat, dat hij niet op de hoogte is wat er in de CCR regelementering in staat. Het is dus een domme vraag “buurman ik zie u niet op AIS?”

    Geplaatst door: Berry AIS & RF adviser op
  • al dat gezeur over het ais.
    roepen ze me vorige week op:buurman ik kan je niet zien op ais!!!
    nou collega moet ik wel ais hebben.
    en zolang ik het af kan houden blijft die rotzooi weg.
    in de zeevaart werkt het alleen goed met internet met de schotel

    Geplaatst door: noorden op
  • Een scheepnaam is niet heilig het is ook maar een fantasie naam, er zijn schepen met dezelfde naam, waarom niet de callsign gebruiken, (bestaande uit prefix door ITU bepaald (ff googelen lijsten genoeg)(3 eerste tekens. PA(A) t/m PI(Z) voor NL, ON(A), t/m OT(Z) voor BE) 3de Prefix teken wordt in NL en BE niet gebruikt) uit deze reeks mogen de lokale overheden wel kiezen) en een suffix (door lokale overheden AT BIPT te bepalen hierin komt de ITU niet in tussen).Callsign (prefix-suffix) dit format maakt ieder callsign wereldwijd uniek. Dit gelt ook voor MMSI bestaat uit 9cijfers
    MID123456 MID is landgebonden MID NL 244-246 MID BE 205 er zijn 2 uitzonderingen nl a: 00MID1234 kust/walstations b: 0MID12345 dit zijn schepen die in reeks een MMSI nr hebben verkregen
    vb 002050001 is is dus een kust/walstation in belgie; op AIS valt meestal de eerte 0 of 00 weg zodat het MMSI korter lijkt dus op ecdis begint het dus met MID. Veel erkende installateurs zijn van dit format niet op de hoogte en kiezen zelf maar wat. (bezitten zij een maritiem bedienings certificaat? Hebben zij hun transponder wel al aangemeld AT BIPT? met als doel vaste (demo/on air reclame)opstelling aan wal?) Hiervoor zal men GEEN vergunnig (AT) voor kunnen verkrijgen.
    Voor navigatie doeleinden mag men het callsign ook gebruiken maar het grote gevaar is dat de meeste schippers hun callsign niet kennen. Als ik er om vraag moet men eerst de vergunning naar boven halen (soms duurt dan wel tot een half uur). Dit is een kwalijkelijk zaak. Roepnaam moet zonder twijfel onmiddellijk genoemt kunnen worden alsook het internationaal spellings alphabet gekent.

    ´73 ON4KKP
    AIS@ON4KKP.BE

    Geplaatst door: Berry AIS & RF Adviser op
  • Kortom samengevat:

    Vertrouw op uw eigen ogen, oren en eventueel Radar de rest van de nautische hulpmiddilen zijn een aardige aanvulling op deze.

    En bij melden over de VHF altijd je scheepsnaam gebruiken dit voorkomt ook veel verwarring.

    Marten

    Geplaatst door: Marten op
  • Beste binnenvaartschippers,
    Ik ben hogelijk verbaast over het feit dat een aantal van u het nut van AIS niet ziet. De techniek is inmiddels behoorlijk uit ontwikkeld en vrijwel storingsvrij. Wat hier gebeurd is komt echt niet voort uit valse echo’s of dergelijke onzin. Hier is duidelijk iemand bezig geweest bewust valse AIS data op de transponder te zetten, en dat is degene die de transponder op het moment van de transmissie in zijn bezit had. Voor zover ik heb begrijp was dat Werkina. Als dat zo is zal men daar de dader moeten zoeken.
    De reactie van Berry AIS & RF adviser geeft mijns insziens correct weer wat er gebeurd is.
    Iemand heeft gewoon de AIS transponder met valse GPS data gevoed, waarschijnlijk om de apparatuur te demonstreren aan een geïnteresseerde.

    Geplaatst door: Ger op
  • zal het dan toch waar zijn dat het niet pluis is bij werkendam , er staat immers in het boek in het laatst der dagen zult gij vreemde gezichten zien , het begint er toch aardig op te lijken , gezien de kranten koppen .

    Geplaatst door: b.v.nes op
  • Koop een tomtom heb ik nooit problemen mee, ahhaah.
    En dan nog kijk ik zelf inplaats van blind in te gaan bij de volgende rotonde linksaf.
    Allemaal heel mooi en fijn die nieuwe techniek, maar zelf kijken en waarnemen blijf een kunst.

    Geplaatst door: Hans op
  • Op het journaal hadden ze het over een spookschip op de radar, en niet op de tresco.. Het nieuws van tegenwoordig..

    Geplaatst door: Robert op
  • mischien is het wel een onderzeeer..die testen doet in `t diepst geheim

    Geplaatst door: kees op
  • Mijnziens als deskundige zou het volgend gebeurt kunnen zijn: Werkina heeft AIS test gedaan op de Ram, tijdens die test zal men daar zal ook de GPS data gelogt tijdens de proefvaart, In de schowroom zal hij deze GPS data aangesloten hebben op een transponter, (Waarbij de vergissing gemaakt om de transponder ipv op deen dummyload op een echte antenne), niet wetend dat dit signaal niet alleen op de Ecdis kaart in de schowroom maar ook op de ecdis van alle schippers binnen de rijkwijke van de zijn antenne. Afhankelijk van de plaats antenne kan dit tot wel 50km rondom het bedrijf te zien zijn geweest. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling was, verder getuigd dit wel van niet weten waar men mee bezig is. Verder had de transponder zowie zo niet op antenne werkend mogen zijn daar ik niet verwacht dat men daar een vergunning voor heeft. De overheid zou ik zeer voorzichting met het uitgeven van vergunning omtrend dat.
    Indien er handhaving was geweest was dit ook nooit gebeurt geweest natuurlijk.
    Jammer dat met zo in de negatieve belangstelling komt natuurlijk als Erkend CCR gecertificeerd bedrijf.

    Blijft de vraag waarom was deze test noodzakelijk? misschien dat zij zelf met een verklaring komen.

    Berry AIS en RF Adviser

    AIS@ON4KKP.BE

    We blijven allemaal mensen natuurlijk.

    Geplaatst door: Berry AIS & RF adviser op
  • @ Edwin:

    Oren en ogen veel betrouwbaarder?
    Vroeger ja, tegenwoordig staan de oren op VHF 77 ipv een blokkanaal of VHF 10, en de ogen op de 42″ plasma televisie………

    Geplaatst door: Peter op
  • Op 28 Juni zijn wij om 21.30 op de ankerplaats tegen over werkendam gaan liggen.
    Toen we alles aan het uitschaken waren zagen wij een AIS signaal op de radar en kaart maar geen schip. Het ging vanaf de haven in de afvaart.

    Geplaatst door: P Ketelaar op
  • AIS.
    levensgevaarlijk.
    oren en ogen veel betrouwbaarder.

    Geplaatst door: edwin op
  • @ Martijn
    Onder dat motto varen ze tegenwoordig naar Sneek volgens mij.

    Geplaatst door: Another Brother op
  • Nu vraag ik me toch af hoe alle schippers die hier commentaar geven tot 2 jaar geleden gevaren hebben? Hoe kwamen jullie allemaal de haven uitvaren voordat er AIS aan boord was? Ogen dicht, pook aan dek en op goed geluk?

    Geplaatst door: Martijn op
  • hé Duh,

    hoelang moet ik dan blijven wachten?

    Geplaatst door: Peter op
  • Dat spooksignaal is vast van een weggelopen Filippijn uit de Werkendamse haven die een transponder gejat heeft om z’n loon te compenseren.

    Geplaatst door: Big Brother op
  • Hans, je slaat de spijker op z,n kop!
    Dit is nu het hele probleem, als je niet zeker weet wat er om het hoekje vaart moet je gewoon wachten. Er zijn dadelijk ook vaarweggebruikers zonder AIS. bijv. pleziervaart of een gebruiker met een defecte AIS. Wat ga je dan vertellen bij een aanvaring? Ik heb geen schuld omdat ik de ander niet op de AIS gezien heb?
    Alles heeft zijn grenzen en het is de mens die het in handen heeft en er mee om moet gaan. Als je een haven uitkomt moet je een uitkijk voorop hebben, maar dit doet niemand meer omdat we zo verwend zijn. En ik ook!
    wat keuring betreft is het een verwijzing naar het belachelijke verhaal hierboven, dat een “erkend” installateur inbouwd is geen garantie dat het morgen ook nog werkt.

    Voor de zeevaart heeft de IMO regelgeving gemaakt dat je AIS niet mag gebruiken als nav middel om te plotten bv., hier zijn al ongelukken gebeurd door oneigelijk gebruik.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Hans, als jij zo vaart, dan kan je beter in de haven blijven!!!!Met of zonder AIS!!!

    Geplaatst door: roosje op
  • @Duh! 21-07-2010 op 11:18
    ‘Je ziet regelmatig spook signalen of AIS targets die 500m of meer uit de pas lopen. Live with it!

    Het is een hulpmiddel en geen navigatiemiddel!’

    Dit is een kwalijke zaak mocht deze bewering waar zijn. Een target dat 500 m uit de pas loopt is bij de binnenvaart voor hulpmiddelen ontoelaatbaar. Een hulpmiddel met een afwijking van een halve kilometer of meer is geen hulpmiddel te noemen.

    Geplaatst door: henriette op
  • aan duh,

    Elk jaar weer keuren is ook zinloos, wat vandaag goed is kan morgen kapot zijn, kost alleen weer extra keurings-geld leuk voor installateurs die jij zo netjes betiteld.

    Geplaatst door: hans op
  • Hulpmiddel of niet, als je een ais-melding ziet en buiten of op radar niet ga je toch twijfelen!
    Daarnaast heb ik steeds gelezen dat ais zooo handig is om om een hoekje te kunnen kijken!
    En dát kan een radar niet, dus moet ik wel op ais kunnen vertrouwen, want je kunt het ook omdraaien:
    Ik hoor geen schip op de marifoon (staat zacht ofzo bij de buurman) ik zie niks op ais (achter het hoekje)
    Radar kan niet om de hoek kijken , dus ik vaar ( voorzichtig) de haven uit en….. klats-boem!!

    Geplaatst door: hans op
  • I see , I see ………..”THE FLYING DUTCHMAN ”

    ik bibber nu al.

    Wie wordt de volgende die ik ga zien op mijn AIS transponder???

    Geplaatst door: angsthaas op
  • Maandag, 12 juli, hebben we hetzelfde fenomeen gezien, maar lager op de Nieuwe Merwede, terhoogte van Dubbeldam. Dit kan volgens mij niet zomaar toevallig gebeuren. De target van het zogenaamde spookschip volgt precies de vaarroute, enkel de snelheid komt niet overéén met de realiteit. Wanneer dit voor de eerste keer op 7 juli werd waargenomen vind ik het toch een beetje nalatig dat het op 12 juli terug te zien is . Of is hier toch echt een professional bezig. AIS kan wel een hulpmiddel zijn maar hoef toch niet misbruikt te worden.

    Geplaatst door: m op
  • Misschien ook wel een beetje stemmingmakerij door bepaalde installateurs die tot de ondekking komen dat hun product een beetje duur uitvalt t.o.v. de concurrent.

    Geplaatst door: Zandstra op
  • Lol!
    Zijn marifooninstallaties gekeurd dan?
    Is de radar gekeurd?
    Is de piloot gekeurd?
    over de rest zullen we het maar niet hebben..

    Typegoedkeur heeft het allemaal maar ik nog nooit op enig binnenschip een jaarlijks keurings certificaat van radio, radar of watvoor nav. apparatuur dan ook gezien.
    DIT zou geregeld moeten worden en niet het gejank van installateurs die hun centjes mislopen!

    En lulletjes zoals u zijn een groter risico voor aanvaring doordat ze hun onkunde/onbekwaamheid compenseren met hulpmiddelen!

    Geplaatst door: Duh! op
  • AIS is idd een hulpmiddel en je gebruikt het, maar je vertrouwt er niet blindelings op. Je hebt toch een radar waar je op kijkt in dichte mist of in de nacht? Zie je een contact, dan loop je naar de AIS en kijk je welke het is en niet andersom.
    Vergeet ook niet dat er een standaard fout in zit, want hoe je het went of keert, de CPA wordt gegeven op de antenne en niet op de daadwerkelijk dichtste naderingsafstand, dat verscheelt per schip, maar dan kan het dus al snel een 100 meter schelen op een kruisende koers.
    Snap al niet wat je in de binnenvaart met zo’n ding moet.

    Geplaatst door: Martijn op
  • SPOOKSCHIP!????????
    KOLDER!! JE MOET TOCH ERGENS IN DEZE WARME LOME ZOMER JE KRANT MEE VOL KRIJGEN!! DAN MAAR MET LARI!

    Geplaatst door: andrea op
  • AIS is een hulpmiddel!!!
    Vertrouw er niet op, wij varen weleens te berg en dan blijft hij halverwege gewoon ergens hangen!!
    En wij varen dan echt door….
    Het hele systeem is nog niet af, en als je het hebt, LEUK! Het wordt verplicht, maar het blijft een HULPMIDDEL! tjonge dat gezeur over dat AIS….. we moeten toch ergens onze tijd mee vullen….!

    Geplaatst door: roosje op
  • Ik vind ook dat dergelijke verhalen schromelijk overdreven en opgeblazen worden. Zoals eerder geschreven is de AIS een hulpmiddel en geen navigatiemiddel. Dat is een elektronische kaart zoals veel mensen aan boord hebben ook niet. OOk dat is een hulpmiddel en geen navigatie-instrument. De krant weet er weer een “sappig” verhaal van te maken. Stemmingmakerij.

    Geplaatst door: D. Savelkoul op
  • Een aantal jaren geleden heb ik hetzelfde mee gemaakt op de Westerschelde voor de Sloehaven. Daar was ook een schip zichtbaar met een AIS signaal. Later bleek dat zeeschip in het dok te liggen in de Sloehaven. Na uitzetten van de AIS verdween de echo. Destijds werd gezegd dat het signaal een afwijking kreeg door de hal waarin het schip lag.

    Geplaatst door: H. Bergsma op
  • en als je nu daadwerkerlijk een aanvaring krijgt in dichte mist, wat dan? lulletjes als jij laten het er maar op aan komen? niet goed bezig alle hulpmiddelen die ze toelaten en gecertificeerd hebben zijn toch dingen om serieus te nemen.

    Geplaatst door: shipper op
  • Wanneer stopt dit simpele gelul over AIS nou een keer, in de zeevaart is het al jaren in gebruik en ja als je TV zit te kijken en niet op je radar of naar buiten kan je wel eens verrast worden.

    Je ziet regelmatig spook signalen of AIS targets die 500m of meer uit de pas lopen. Live with it!

    Het is een hulpmiddel en geen navigatiemiddel!

    Geplaatst door: Duh! op

Reageer