Rijk stelt nieuwe sluizen uit

De ministerraad heeft begin juni op voorstel van demissionair minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat 100 miljoen euro uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) vrijgemaakt voor de aanpak van knelpunten in het verkeerssysteem voor de binnenvaart op hoofdvaarwegen. Een reeks maatregelen moet voorkomen dat, als gevolg van een toenemende ‘I/C ratio’ (verhouding Intensiteit/Capaciteit van sluizen) de scheepvaart teveel hinder krijgt van de beperkte schutcapaciteit, met name op het traject Rotterdam-Antwerpen. In de praktijk moeten de maatregelen leiden tot kortere wachttijden en uitstel van overheidsinvesteringen in nieuwe sluizen.

2

Door Dirk van der Meulen
Het geld was gereserveerd bij de formatie van het laatste kabinet Balkenende. Plannen voor de besteding waren er al langer; voormalig staatssecretaris Huizinga kwam er in 2007 al mee in haar binnenvaartbeleidsbrief ‘Varen voor een vitale economie’. Dat het geld niet eerder vrijkwam had te maken met gebrekkig geformuleerde voorstellen, die naar verluidt in de opvattingen van het kabinet onvoldoende blijk gaven van de betrokkenheid van het bedrijfsleven. Door de gebrekkige onderbouwing zijn twee eerdere pogingen gestrand, de laatste was succesvol.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rijk stelt nieuwe sluizen uit | Schuttevaer.nl

Rijk stelt nieuwe sluizen uit

De ministerraad heeft begin juni op voorstel van demissionair minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat 100 miljoen euro uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) vrijgemaakt voor de aanpak van knelpunten in het verkeerssysteem voor de binnenvaart op hoofdvaarwegen. Een reeks maatregelen moet voorkomen dat, als gevolg van een toenemende ‘I/C ratio’ (verhouding Intensiteit/Capaciteit van sluizen) de scheepvaart teveel hinder krijgt van de beperkte schutcapaciteit, met name op het traject Rotterdam-Antwerpen. In de praktijk moeten de maatregelen leiden tot kortere wachttijden en uitstel van overheidsinvesteringen in nieuwe sluizen.

2

Door Dirk van der Meulen
Het geld was gereserveerd bij de formatie van het laatste kabinet Balkenende. Plannen voor de besteding waren er al langer; voormalig staatssecretaris Huizinga kwam er in 2007 al mee in haar binnenvaartbeleidsbrief ‘Varen voor een vitale economie’. Dat het geld niet eerder vrijkwam had te maken met gebrekkig geformuleerde voorstellen, die naar verluidt in de opvattingen van het kabinet onvoldoende blijk gaven van de betrokkenheid van het bedrijfsleven. Door de gebrekkige onderbouwing zijn twee eerdere pogingen gestrand, de laatste was succesvol.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer