‘Vertrouwen in bediening op afstand’

De bediening op afstand van vier kleine sluizen in Zeeland is vorige zomer veilig verlopen, meldt minister Eurlings (VenW) in een tussentijdse evaluatie aan de Tweede Kamer.

Door Dirk van der Meulen
Het drukke recreatieverkeer leverde niet meer incidenten op dan andere jaren. Wel waren er veel technische storingen door kinderziektes, maar die hadden geen invloed op de veiligheid. Van de gebruikers zegt 70% tevreden te zijn met bediening op afstand.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (6)

  • Voor een oplettende lezer:

    Volkerak wordt niet met name genoemd maar, ik lees toch echt hier:
    ‘Dit geeft mij voldoende vertrouwen om de uitvoering van de pilot-projecten met grote sluizen in Zeeland en Zuid-Limburg door te laten gaan.’

    En elders gelezen:
    “De bediening op afstand van deze vier kleinere sluizen en bruggen is het begin van
    het automatiseringsproces van alle Zeeuwse sluizen. En de rest van Nederlands zal
    volgen, tenminste als het aan Rijkswaterstaat ligt.”
    ..
    “Directeur Cor Venema van het Scheepvaartverkeerscentrum bij Rijkswaterstaat, stelt
    dat de Nautische Centrale Neeltje Jans als voorbeeld dien voor de rest van Nederland.
    ‘Door een standaard uit te werken voor de bediening op afstand, kunnen de
    sluisoperators straks vanuit de verschillende Nautische Centrales zonodig ook sluizen
    buiten hun werkgebied bedienen. ..’ ”
    .. en ..
    “Rijkswaterstaat werkt nu aan de bediening op afstand van de grote noordelijke sluizen
    en bruggen in het deltagebied. Die gaan ook vanuit het Topshuis bediend worden. De
    zuidelijke sluizen en bruggen worden vanaf 2011 vanuit Terneuzen bediend.”
    Bron DEVENTER, 29 april 2009;
    http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid11034-op-afstand-ziet-sluismeester-meer-dan-ooit.html
    =====

    Kreekrak (2 kolken),
    Krammer(2 kolken + 1 jachtensluis),
    Hansweert (2 kolken),
    Maasbracht (3 kolken),
    en Born (2 kolken +monumentale oude sluis)
    Al deze grotere sluizencomplexen zijn wél al met name genoemd ..

    Krijgen wij hier een warm gevoel bij? Al deze sluizen zijn toch al 24/7 bediend? (Nou ja, maasbracht en born zijn nog geen 24-uurs sluizen in het weekend).
    Wat wordt dan ‘ons’ voordeel?

    U mag het zeggen,

    Geplaatst door: c. Janszn. op
  • @c.jans_zn

    Ik begrijp uw drift niet helemaal. Er staat nergens dat de Volkerak op afstand bedient gaat worden.
    Er staat nergens dat we binnen nu en 3 jaar 1 centrale op 1 lokatie zullen hebben.

    Ik vaar veel met ons jacht, maar ervaar vooral in Brabant veel service en lekker doorvaren ook met grote aantallen recreanten in een sluis.

    Geplaatst door: oplettende lezer op
  • Alles is mogelijk.
    En na de bruggen kunnen we nu ook hele sluizen(-complexen) op afstand gaan bedienen in Nederland. (In NL opnieuw bedacht, werkt in buitenland al jaren!)

    Maar waarom wil je het dan in één keer, helemaal centraal; voor héél Nederland op één centrale locatie.

    (B.T.W.: Topshuis centraal gelegen in NL?)
    —-
    Eventueel de Kreekrak bedienen vanaf Hansweert (15,5 km afstand in vogelvlucht). En maak dan wellicht ‘s-nachts ook nog de Krammer op afstand bediend vanaf de Volkeraksluizen(17,5 km, in vogelvlucht).

    Maar wat is de meerwaarde om héél Zeeland te gaan bedienen van Neeltje Jans?!? Als je met clustering zoals ik net hier schreef, het al niet weet te bereiken dat je het met hooguit; een, twee, etc. mannetjes(m/v) minder afkan. Waarom dan alles naar ’t Topshuis.

    1.
    Zijn er bij Burg-Haamstede dan bussen werkeloze sluiswachters te vinden???
    2.
    Ben je pas een vent: Als je als RWS-Manager in één gebouw met 37 kijkbuis(kinderen)/alle sluiswachters van heel Zeeland en/of Nederland bij elkaar hebt zitten?
    3.
    En dan zit Neeltje Jans ook nog zo lekker centraal. Mocht er toch nog besloten worden tot decentrale bediening. Dan duurt het ‘even’ voor men lokaal op de sluizen aanwezig is!

    Kan iemand (bij voorkeur óók van RWS); mij uitleggen wat de ultieme meerwaardes zijn van één centrale bedienplek(voor op termijn heel Nederland??):
    Bóven een te verwachte(en nog wel eerder, en rationeel te begrijpen) locale concentratie als bijvoorbeeld.; Volkerak, Hansweert(?), Beatrixsluis Vreeswijk, Heel, etc. ..
    —-
    Nog een vraag:
    Wij mogen bij mooi weer niet de gordijnen dichttrekken en 100% op radar gaan varen(zonder maar nog één keer naar buiten te kijken). Tòch??!?

    Mag RWS dan zonder verlies van meerwaarde (direct uitzicht, dieptezicht) alle posten gaan sluiten bij (als zomaar een voorbeeld) de Volkerak-sluizen voorhaven Noord en Zuid.

    Óf begrijp ik het helemaal verkeerd:
    De Volkeraksluizen(de sluiswachters, statistiek schrijven, etc.) bedienen van Neeltje-Jans, maar de verkeersposten wel lokaal bemand(voor het directe uitzicht)?

    Wie het weet mag het zeggen! (of überhaupt meer weet).
    En nog een vraagje aan de Schuttevaer redactie:
    Ik ben echt niet de eerste die deze vragen stelt. Waarom lees ik in dit stukje op dit moment(kennelijk een nieuwswaardig moment?); niet wat antwoorden op het kaliber vragen zoals hierboven??

    Of; Is het klakkeloos copy/past van een stukje aangeleverde tekst uit het ministerie in Den Haag wel voldoende. Beetje knippen en bijscheren en klaar is Kees?
    Een beetje vakblad kan hier toch een beter stukje nieuws van dit soort ‘nieuwsmomenten’ maken!

    In afwachting van antwoorden,

    Geplaatst door: C. Jans_zn. op
  • wij varen regelmatig op de main maar krijg op die sluis al regelmatig tehoren van sorrie uw oproep niet gehoord ik was op de andere sluis bezig.of zelfs dat de sluispersoneel op het verkeerde kanaal aant trug roepen is.tis gewoon wachten op een incident als er snel gehandeld moet worden .

    Geplaatst door: blub op
  • Men stond in Bruinisse met vier man sterk touwtjes aan te pakken.
    Dus het is niet verwonderlijk dat alles veilig verlopen is.
    Krijgt de beroepsvaart straks ook deze service,dat erin het geval van een incident personeel terplekke is?
    Of is het leven van een pleziervaarder meer waard dan een beroepsschipper?

    Geplaatst door: Eric op
  • De bediening op afstand is technisch realiseerbaar maar wat als er dan bijv brand uitbreekt op een schip, dan zijn er geen bhv ers meer op de sluis,
    Terwijl die nu als
    onontbeerlijk worden
    beschouwd, de proef is uitgevoerd in sluizen waar hoofdzakelijk recreatievaart plaatsvind en naar mijn idee niet te vergelijken met de
    grote sluizen.

    Geplaatst door: arno op

Reageer

‘Vertrouwen in bediening op afstand’ | Schuttevaer.nl

‘Vertrouwen in bediening op afstand’

De bediening op afstand van vier kleine sluizen in Zeeland is vorige zomer veilig verlopen, meldt minister Eurlings (VenW) in een tussentijdse evaluatie aan de Tweede Kamer.

Door Dirk van der Meulen
Het drukke recreatieverkeer leverde niet meer incidenten op dan andere jaren. Wel waren er veel technische storingen door kinderziektes, maar die hadden geen invloed op de veiligheid. Van de gebruikers zegt 70% tevreden te zijn met bediening op afstand.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (6)

  • Voor een oplettende lezer:

    Volkerak wordt niet met name genoemd maar, ik lees toch echt hier:
    ‘Dit geeft mij voldoende vertrouwen om de uitvoering van de pilot-projecten met grote sluizen in Zeeland en Zuid-Limburg door te laten gaan.’

    En elders gelezen:
    “De bediening op afstand van deze vier kleinere sluizen en bruggen is het begin van
    het automatiseringsproces van alle Zeeuwse sluizen. En de rest van Nederlands zal
    volgen, tenminste als het aan Rijkswaterstaat ligt.”
    ..
    “Directeur Cor Venema van het Scheepvaartverkeerscentrum bij Rijkswaterstaat, stelt
    dat de Nautische Centrale Neeltje Jans als voorbeeld dien voor de rest van Nederland.
    ‘Door een standaard uit te werken voor de bediening op afstand, kunnen de
    sluisoperators straks vanuit de verschillende Nautische Centrales zonodig ook sluizen
    buiten hun werkgebied bedienen. ..’ ”
    .. en ..
    “Rijkswaterstaat werkt nu aan de bediening op afstand van de grote noordelijke sluizen
    en bruggen in het deltagebied. Die gaan ook vanuit het Topshuis bediend worden. De
    zuidelijke sluizen en bruggen worden vanaf 2011 vanuit Terneuzen bediend.”
    Bron DEVENTER, 29 april 2009;
    http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid11034-op-afstand-ziet-sluismeester-meer-dan-ooit.html
    =====

    Kreekrak (2 kolken),
    Krammer(2 kolken + 1 jachtensluis),
    Hansweert (2 kolken),
    Maasbracht (3 kolken),
    en Born (2 kolken +monumentale oude sluis)
    Al deze grotere sluizencomplexen zijn wél al met name genoemd ..

    Krijgen wij hier een warm gevoel bij? Al deze sluizen zijn toch al 24/7 bediend? (Nou ja, maasbracht en born zijn nog geen 24-uurs sluizen in het weekend).
    Wat wordt dan ‘ons’ voordeel?

    U mag het zeggen,

    Geplaatst door: c. Janszn. op
  • @c.jans_zn

    Ik begrijp uw drift niet helemaal. Er staat nergens dat de Volkerak op afstand bedient gaat worden.
    Er staat nergens dat we binnen nu en 3 jaar 1 centrale op 1 lokatie zullen hebben.

    Ik vaar veel met ons jacht, maar ervaar vooral in Brabant veel service en lekker doorvaren ook met grote aantallen recreanten in een sluis.

    Geplaatst door: oplettende lezer op
  • Alles is mogelijk.
    En na de bruggen kunnen we nu ook hele sluizen(-complexen) op afstand gaan bedienen in Nederland. (In NL opnieuw bedacht, werkt in buitenland al jaren!)

    Maar waarom wil je het dan in één keer, helemaal centraal; voor héél Nederland op één centrale locatie.

    (B.T.W.: Topshuis centraal gelegen in NL?)
    —-
    Eventueel de Kreekrak bedienen vanaf Hansweert (15,5 km afstand in vogelvlucht). En maak dan wellicht ‘s-nachts ook nog de Krammer op afstand bediend vanaf de Volkeraksluizen(17,5 km, in vogelvlucht).

    Maar wat is de meerwaarde om héél Zeeland te gaan bedienen van Neeltje Jans?!? Als je met clustering zoals ik net hier schreef, het al niet weet te bereiken dat je het met hooguit; een, twee, etc. mannetjes(m/v) minder afkan. Waarom dan alles naar ’t Topshuis.

    1.
    Zijn er bij Burg-Haamstede dan bussen werkeloze sluiswachters te vinden???
    2.
    Ben je pas een vent: Als je als RWS-Manager in één gebouw met 37 kijkbuis(kinderen)/alle sluiswachters van heel Zeeland en/of Nederland bij elkaar hebt zitten?
    3.
    En dan zit Neeltje Jans ook nog zo lekker centraal. Mocht er toch nog besloten worden tot decentrale bediening. Dan duurt het ‘even’ voor men lokaal op de sluizen aanwezig is!

    Kan iemand (bij voorkeur óók van RWS); mij uitleggen wat de ultieme meerwaardes zijn van één centrale bedienplek(voor op termijn heel Nederland??):
    Bóven een te verwachte(en nog wel eerder, en rationeel te begrijpen) locale concentratie als bijvoorbeeld.; Volkerak, Hansweert(?), Beatrixsluis Vreeswijk, Heel, etc. ..
    —-
    Nog een vraag:
    Wij mogen bij mooi weer niet de gordijnen dichttrekken en 100% op radar gaan varen(zonder maar nog één keer naar buiten te kijken). Tòch??!?

    Mag RWS dan zonder verlies van meerwaarde (direct uitzicht, dieptezicht) alle posten gaan sluiten bij (als zomaar een voorbeeld) de Volkerak-sluizen voorhaven Noord en Zuid.

    Óf begrijp ik het helemaal verkeerd:
    De Volkeraksluizen(de sluiswachters, statistiek schrijven, etc.) bedienen van Neeltje-Jans, maar de verkeersposten wel lokaal bemand(voor het directe uitzicht)?

    Wie het weet mag het zeggen! (of überhaupt meer weet).
    En nog een vraagje aan de Schuttevaer redactie:
    Ik ben echt niet de eerste die deze vragen stelt. Waarom lees ik in dit stukje op dit moment(kennelijk een nieuwswaardig moment?); niet wat antwoorden op het kaliber vragen zoals hierboven??

    Of; Is het klakkeloos copy/past van een stukje aangeleverde tekst uit het ministerie in Den Haag wel voldoende. Beetje knippen en bijscheren en klaar is Kees?
    Een beetje vakblad kan hier toch een beter stukje nieuws van dit soort ‘nieuwsmomenten’ maken!

    In afwachting van antwoorden,

    Geplaatst door: C. Jans_zn. op
  • wij varen regelmatig op de main maar krijg op die sluis al regelmatig tehoren van sorrie uw oproep niet gehoord ik was op de andere sluis bezig.of zelfs dat de sluispersoneel op het verkeerde kanaal aant trug roepen is.tis gewoon wachten op een incident als er snel gehandeld moet worden .

    Geplaatst door: blub op
  • Men stond in Bruinisse met vier man sterk touwtjes aan te pakken.
    Dus het is niet verwonderlijk dat alles veilig verlopen is.
    Krijgt de beroepsvaart straks ook deze service,dat erin het geval van een incident personeel terplekke is?
    Of is het leven van een pleziervaarder meer waard dan een beroepsschipper?

    Geplaatst door: Eric op
  • De bediening op afstand is technisch realiseerbaar maar wat als er dan bijv brand uitbreekt op een schip, dan zijn er geen bhv ers meer op de sluis,
    Terwijl die nu als
    onontbeerlijk worden
    beschouwd, de proef is uitgevoerd in sluizen waar hoofdzakelijk recreatievaart plaatsvind en naar mijn idee niet te vergelijken met de
    grote sluizen.

    Geplaatst door: arno op

Reageer