Laatste nieuws:
Zoek bedrijf

DORDRECHT, 25 november 2009 22:21

Onvermijdelijke boetes meer dan zat

Het tekort aan ligplaatsen in overnachtingshavens is zo groot geworden dat het voor schippersgezinnen vrijwel onmogelijk is aan de vaartijdenwet te voldoen. Dat stelt schipper-eigenaar Jacob Kuipers van het binnenvaartschip Vios (110 x 11,45 meter). Na de zoveelste boete in een eindeloze stroom was hij het zat en besloot hij de zaak voor de rechter te laten komen.

Door Hans Heynen

Kuipers legde de rechter in Dortmund uit dat hij de vaartijd wel moest overtreden, omdat er in de wijde omgeving geen afmeergelegenheid te bekennen was en hij voor anker gaan in het vaarwater onverantwoord vond. ‘We varen A2 en moeten ‘s nachts dus zes uur stilliggen’, zei Kuipers. ‘Maar op de Duitse Rijn zijn vrijwel geen ligplaatsen voor een 110-meterschip. Dan moet je dus op levensgevaarlijke plekken ankeren om aan de regels te voldoen.’

  • Schipper Kuipers maakt zich hard voor overnachtingsplaatsen
  • Advies: bellen naar Wasserschutzpolizei

Kuipers en zijn vrouw zijn beiden schipper en het schip mag per etmaal dus achttien uur varen. ‘We hebben nog een stuurman zonder papieren en een motordrijver, maar dat maakt voor de vaartijd niet uit. Ik mag zelf maar negen uur per dag varen’, zegt Kuipers. 'Wat mij daarbij steekt is dat mijn vijftienjarige zoon, die in Terneuzen op het internaat zit, geen schriftelijke matrozencursus meekrijgt van het Novacollege. Als mijn zoon een dienstboekje zou hebben, waren we dat weekend niet bekeurd voor 230 euro. Met een lichtmatroos mag ik wel 24 uur per dag varen. Het is toch raar, dat een jongen van vijftien, zestien jaar zo’n groot verschil maakt.’

Achtergebleven
Kuipers vertelde de rechter dat hij Duitsland, wat vluchthavens betreft, een achtergebleven gebied vindt. ‘Wij hebben, net als veel anderen, geïnvesteerd in de toekomst. We hebben een nieuw schip van vier miljoen euro. Dan mogen we toch wel verwachten dat de overheid zorgt voor voldoende overnachtingsplaatsen als we van die overheid ’s nachts niet mogen varen? Je kunt in Duitsland vrijwel nergens liggen. Tussen Nijmegen en Wesel zijn geen overnachtingshavens.’

De bij de rechtszaak aanwezige beambte van de Wasserschutzpolizei (WSP) beaamde dat je, als je om elf uur ‘s avonds een plek zoekt, nergens meer terecht kunt. ‘De oliehaven van Friedrichsfeld kom je ook niet meer in.’

Voor anker gaan op de rivier vindt Kuipers levensgevaarlijk. ‘Dat kan niet meer. Men moet afstoppen wanneer men een ankerligger nadert, maar vrijwel iedereen vaart volaan vlak langs je bolders. Dan zwaai je meters heen en weer en binnen een uur lig je twintig meter naar achteren. Als er dan een schip met spudpalen achter je ligt sla je er tegenaan. Zo doe je dus geen oog dicht. En we hebben echt goede ankers, ze zijn bemeten voor de vaart met drie bakken.’

Kuipers heeft geen tachograaf aan boord. ‘We houden de vaartijden bij in het vaartijdenboek. Met een tachograaf zou je ook overdag kunnen stoppen en ’s nachts doorvaren, maar dat vind ik geen optie. Dan moet je dat elke nacht doen en dan lig je nooit meer samen in bed.’

In Nederland overnachten, op weg naar Duitsland, is evenmin een optie voor Kuipers. ‘In Nijmegen en Lobith is te weinig ruimte voor 110-meterschepen en IJzendoorn ligt ’s avonds meestal al vol. Daar is ook geen ruimte voor de beoogde zestig schepen. Je mag maar 23 meter breed liggen. Als je daar dan toch buitenop gaat liggen ben je ook in overtreding.’

Weer bekeuring
Kuipers kreeg na de rechtszitting overigens wel een telefoonnummer van de WSP. Dat mag hij bellen zodra hij zijn schip, door het ontbreken van een ligplaats of veilige ankerplaats, niet op tijd kan stilleggen. ‘Maar dan kun je wel blijven bellen. Laatst arriveerde ik om 21.30 uur bij de sluizen van Friedrichsfeld. Omdat er geen ligplaats meer was, moest ik opschutten. Aangezien één van de twee kolken er al maanden uitligt, duurde dat anderhalf uur. Boven was ook geen plaats meer, dus moest ik wel doorvaren. Drie uur later kreeg ik controle en had ik de volgende bekeuring te pakken.’

Kuipers schat dat hij eens in de twee tot drie weken wordt gecontroleerd. ‘Bij de WSP in Datteln kennen ze me intussen bij naam.’

Over twee weken moet hij opnieuw voorkomen, voor een andere boete. ‘Ik kan die boetes wel gewoon betalen, maar ik vind dat er eindelijk eens iets moet gebeuren. Ik ben zo kwaad, dit is geen leven meer.’

Een oplossing zou mogelijk zijn om op zoveel mogelijk plaatsen palen te slaan waar schepen aan kunnen overnachten. ‘Het bunkerstation bij Lobith heeft zelf palen geslagen. Daar kunnen vier klanten overnachten. Wat zij doen moet de overheid toch ook kunnen?’

Reacties (22)

In de jaren 70 voer ik met een scheepje van 400 ton meestal richting Keulen. Ik lag overal ten anker, ook toen werd er dag-nacht gevaren. De schepen waren minder groot en toen hield men misschien meer rekening met de anker liggers. Of is het de mentaliteit van de huidige generatie schippers?

ex-binnenschipper

10-05-2010 op 10:44

Hallo allemaal... ik weet de oplossing wel voor goede lig plaatsen.... iedereen zo snel mogelijk aan een verplichte transponder.die rijken tot 30 km.dus kan je op tijd een goed ligplaats zoeken.en zeg nou niet dt het niet werkt want in wenen en linz kan ik vanuit de sluis al zien of er plaats is aan de milleniumtoren.(vlakbij de ubahn, dus kan nog mooi even de stad in.) of dat ik bijde prater een plaatje kan zoeken. heel het probleem is zo simpel. k zal mij voor stel met de kerst wel voorleggen aan de schuttevaer.kan ook gelijk even melden dat er iets in moet komen dat je vertrek tijden in kan vullen ... snappen jullie het een beetje??

ikke

30-11-2009 op 17:14

Misschien is het een goed plan de de overheden eens voldoende ligplaats gaan creeren met afloop voordat dat ze hun bonnenboekje gaan pakken.
Want ook aan de wal laat men zich niet om 6 uur opsluiten tot \'s morgens 6 uur.

Minne

30-11-2009 op 16:51

Leuke actie maar je bent en blijft gewoon fout.
Het is de wet, als je te hard rijd heb je dan ook je smoes klaar?
En wat de verenigingen betreft,als er een bestuurs plaats vrij komt is er NIEMAND.....
Want we hebben geen tijd....

Huip

28-11-2009 op 13:19

Als er wel plaats is word er door velen ook door gevaren! Dit moet over komen. Als er voldoende ligplaats is houd ik me wel aan de vaaruren! DUS NIET ?

gerrit

26-11-2009 op 21:33

waarom geen vast aantal uur per week?
bijv 98 uur per week ipv.de exact 14uur per dag?

optie 2
of de ene dag 15 minuten teveel gevaren,de volgende dag 15 minuten eerder stoppen?

rob

26-11-2009 op 18:54

ze hebben van dit jaar veel controle gedaan .en dit is niet meer normaal .bij ons al 11 keer en altijd vinden ze wel iets . en het jaar is nog niet om .als ze voor het eid nog eens komen krijgen ze een glasje prik om het te vieren je word er gek van .

sonseahray

26-11-2009 op 17:18

Allemaal heel leuk die uitspraak van \'dan moet je maar eerder gaan liggen\'. Maar hoe moet je weten dat, als je weet dat er over een uurtje ook een ligplaats is, je daar daadwerkelijk ook kan liggen. Ook al is er navraag gedaan bij diverse collega\'s. Laat ze maar meer ligplaatsen terplekke en op meer plaatsen maken. Zijn we gelijk van alle controle\'s af. O sorry dat mag ik niet zeggen, dan komt er te weinig geld binnen bij de overheid!!!!!!!!!!!!

schipperinnetje

26-11-2009 op 16:37

Je kan alles aankaarten tot je een ons weegt, maar er zitten viguren in besturen die alleen iets doen als ze erzelf iets bij winnen.

varensman

26-11-2009 op 16:21

Ik ben wel benieuwd naar de uitspraak van de rechter in Dortmund ...
K,ben zelf eens bekeurd ,was een boete van 3400 euro
Die hadden ze bij elkaar gesprokkeld door m`n vaartijden boek afgelopen 5 maanden uit te pluizen en zodoende alle kwartiertje half uurtjes uurtjes enz bij elkaar op te tellen de groottste overtreding was 2,5 uur te lang gevaren ,en ik mag 14 uur .
ik vul m`n boek naar waarheid in want ik heb `n tacho...
Ik heb geprobeerd de rechter uit te leggen dat ik ook wel eens moet stoppen om buren voorbij te laten ,dat de snelheid wel ens tegen valt en dat er te weinig plaatsen waren/zijn.
Hij reageerde doodleuk dat ik maar beter met 10 uur varen moest stoppen dan 20 min te lang,tja wat moet je dan nog met zulke onbenullen die de wet moeten handhaven.
Maar goed de boet wer terug geschroefd naar 1000 dat was voor de moeite en de dag stilliggen zeg maar.
ps dit is al een jaar of 5 geleden dus het is echt niets nieuws onder de regen....

grt

Bram,m/s westeind

26-11-2009 op 14:54

Volledig begrip voor dit artikel, hoewel het korter had gekund. Want het gaat niet over hoelang iemand mag varen , maar over ligplaatsen wanneer je niet langer wilt, of mag. Alleen al in Nederland rijdt er een wagenpark rond van zo'n negen miljoen voertuigen. We kunnen stellen dat bijna alles ergens wel een plaats vindt om te parkeren op enig moment. Dat komt omdat er plaats wordt gemaakt, punt!En dat komt weer omdat er een visie is, of moet zijn!

Dat overheden er niet even sluizen bij kunnen toveren is evident, maar ze kunnen weldegelijk dergelijke problematiek aanpakken. Want een fiks aantal palen met steigers aanleggen, net als wat havens heeft geen beargumentering nodig als "de schaalvergroting gaat zo snel....."

out insider

26-11-2009 op 14:02

Ankerplaatsen zijn geen overnachtingsplaatsen,bij een overnachtingsplaats behoort een goede afloop zodat tijdens calamiteiten mensen jouw uit je slaap wakker kunnen maken.
Ik wil de mensen aan de wal wel eens zien slapen in hun huis als de deur aan de buitenkant op slot gezet is(volgens mij doen ze geen oog dicht),dat is nu precies hetzelfde als voor anker gaan op de rivier. Als mensen daar geen moeite mee hebben is dat hun eigen keus. wij hebben zelf een zoon in een rolstoel en als hij aan boord is vermijden wij overnachtingsplaatsen waar hij niet van boord kan komen zoveel mogelijk,maar ik kan u wel vertellen dat valt niet mee zelfs al vaar je niet op de rivier,dus ik ben voor afschaffing van de vaartijden zodat iedereen een veilig heenkomen kan zoeken voor ieder wat wils(indien mogelijk natuurlijk)

G.J.Wijkstra m/s Grefo

26-11-2009 op 13:15

ik ben er al vele keren bezig geweest gehoor te krijgen in duitsland iedere wsp-man begrijpt mijn standpunt maar niemand doet er wat aan,ook onze bondsbestuurders blijken het niet te weten erger nog ze hebben er nooit nooit van gehoord.
hallo ver.Schuttevaer bent u wakker!!!
en wat betreft voor anker liggen in griet 2maanden terug iemand door een nachtvaarder aangevaren ook een 86mtr schip gelukkig geen lichamelijk letsel wel 250.000 euri schade waarschijnlijk einde verhaal voor de ankerligger in deze tijd.
maar het verwijt dat je met een dienstboekje meer waar alleen maar op staat leerling-matroos, en je wilt dan 24 uur willen varen is ook niet in de haak. m.a.w. ik kan het niet maar het mag.
veel sterkte allemaal ik ga wel een paar uur eerder slapen.

p.neska

26-11-2009 op 12:43

is jammer dat de zand gaten 835 en 800 dicht zijn gegooid, hadde mooie havens kunnen vormen. maar ja hellaas.

Dick

26-11-2009 op 12:25

respeckt moet je afdwingen

aap

26-11-2009 op 12:04

Ik vind het een goede zaak dat deze meneer voor overnachtingshavens pleit.Maar ik krijg het gevoel dat die meneer graag een smoes verzind om nachts te varen en dat is jammer want dat haalt de vracht naar beneden.
Je kunt in Millingen,Emmerich,
Grieth,Rees,Wesel op het kanaal ten anker en daar varen ze je echt niet weg met goed ankerspul.Maar als je toch tot elf uur wilt varen loop je het risico dat je niks vind en dan moet je op de blaren zitten.
MVG,
Theo.

Theo

26-11-2009 op 11:36

zit een vorm van waarheid in. aan de andere kant men mag 18 uur men hoeft geen 18 uur te varen.
Ik blijf of in ijzendoorn of vaar naar Millingeen. en vanaf daar komt men de andere dag wel op normale ankerplaatsen.
Wat is er tegen een dag van 12 uur varen. dat bereken je toch gewoon in je kostprijs mee????

john

26-11-2009 op 10:45

Hele goede actie respect! Het zou heel mooi zijn als vele, VELE collega\'s hier in mee zouden gaan en ook zaken aanhangig zouden maken. Ik ben het helemaal eens met de stelling dat ankeren niet meer van deze tijd is. Wat denkt U van een medisch ongeval tijdens het ten anker liggen, hoe denkt U van boord te geraken? En misschien hebben wij ook wel recht op een sociaal leven?

Otto

Otto Klinkenberg

26-11-2009 op 09:13

Op zich is het goed, dat op deze manier aandacht komt betreft ligplaats gebrek. Er zijn op de benedenrijn genoeg oude zandgaten als overnachtingschaven om te bouwen.

Maar wij liggen met onze 85 meter gewoon voor anker ook beneden de Ruhr. En omdat de vrouw ook een patent heeft persee 18 uur wil varen in deze slechte tijd????

subaru rijder

26-11-2009 op 08:05

Goede actie. Alleen jammer dat er nooit serieus op gereageerd wordt. Een telefoonnummer van de WSP?! Kunnen ze dan gelijk het bedrag en rekeningnummer doorgeven voor de bekeuring? of slaan ze terplekke even een paar palen? Of zeggen ze: Nou als er geen plek is vaas dan maar even door. We controleren vannacht niet??!

kanaalman

26-11-2009 op 04:54

Goed verhaal.
Goede actie van deze ondernemer.

Henk Ros

26-11-2009 op 01:15

helemaal mee eens. Ik heb ditzelfde meegemaakt, heb hiervoor wel een oplossing, die tankers op het wdk slapen toch niet dus ik heb maar een kegel gekocht, die palen zijn overal vrij bemneden dorsten boven hunxe en beneden friedrichsfeld mvg

johan

26-11-2009 op 00:22

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  Ik ga akkoord met de huisregels en de algemene voorwaarden.
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
Sao-Maï plooit tijdens laden... (8-2-12)
Boot Holland opent... (8-2-12)
Stuur uw ijsfoto's (104) (8-2-12)
Port Elizabeth is zesde tanker van... (8-2-12)
Belgische visser springt uit... (8-2-12)
Chartervaart » RSS
Enquete voor marketingcampagne... (27-1-12)
Sicko Heldoorn voorgedragen als... (22-12-11)
Onderzoek legt betekenis... (17-12-11)
Nieuwe internetverzekeraar (10-12-11)
Op zoek naar tonnen voor Balder (9-12-11)
Havens en vaarwegen » RSS
Stuwen Neder-Rijn en Lek open:... (8-2-12)
IJsbrekers actief op Vlaamse... (8-2-12)
Vorststremmingen tot in... (8-2-12)
Konvooivaart nog niet nodig (8-2-12)
Hijskraan doet zijn werk bij Eefde (8-2-12)
Offshore » RSS
Noors WWS bestelt 4 suppliers bij... (21-12-11)
Miljardeninvesteringen in... (25-11-11)
Offshore Energy 2011 'groot succes' (14-10-11)
Boskalis: steeds minder bagger (21-4-11)
Nieuwe offshorebeurs in Den Helder... (17-2-11)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Accent op innovatie bij... (8-2-12)
Groter dan Eeborg worden ze niet... (5-2-12)
‘Spuitisolatie is fantastisch' (2-2-12)
Versluis sr. verbouwt loodsboot en... (2-2-12)
Jan Luijt komt om het leven bij... (1-2-12)
Techniek » RSS
Greenstream Tanker superschoon (8-2-12)
14.000 teu containerschip op LNG (2-2-12)
VT wint Binnenvaart Brandstof... (2-2-12)
Argonon mag op LNG de Rijn op (1-2-12)
Daewoo bestelt watermakers bij... (28-1-12)
Telematica » RSS
Hartmann wint Telematica Award met... (4-1-12)
LIVE BLOG: Telematicadag Nijmegen... (30-12-11)
Het gemak van een tablet aan boord (29-12-11)
BTB: Problemen met mobiele dekking... (9-12-11)
Vaarwegbeheerders delen... (26-11-11)
Varend bestaan » RSS
Binnenvaart bij SGP op 2 maart (8-2-12)
Verbondenheid met... (5-2-12)
Binnenvaart welkom in Zeeuws... (29-1-12)
Twee schepen JR Shipping belanden... (27-1-12)
Kamer zwijgt over Transitiecomité (25-1-12)
Vervoermarkt » RSS
Actie Tegengas werkt (8-2-12)
Aan de reis: Moeilijke markt (8-2-12)
Rijn van A tot Z: ‘Hoe kom je er,... (8-2-12)
Sluizen Terneuzen breken record (4-2-12)
Verhoging Franse gasolieaccijns (2-2-12)
Visserij » RSS
NMa brengt visserijketen in kaart (7-2-12)
Nieuwe naam voor visserijbeurs Urk (2-2-12)
Bijvangstsorteersysteem in de... (26-1-12)
Hoe de kotter VD-28 verdween en net... (21-1-12)
Garnalenvissers investeren in... (13-1-12)
Zeevaart » RSS
Zeevrachtenmarkt: Vloot groeit nog... (8-2-12)
Kantonrechter legt zowel kapitein... (5-2-12)
Reünisten strijden voor behoud... (4-2-12)
Succes van piraten neemt af (3-2-12)
Zware Kees: Verbeteren (1-2-12)






Product van de maand RSS

Aanmelden nieuwsbrief

 

Wilt u ook 2x per week op de hoogte worden gehouden van nieuws uit de maritieme sector?

 

Meldt u zich dan nu aan voor de gratis nieuwsbrief van Schuttevaer.nl!

 

Klik hier voor het aanmeldformulier.

 

2x per week alle actualiteiten uit de branche in uw e-mailbox!

Proefabonnement

 

Een proefabonnement ter kennismaking!

 

Wilt u gedurende 8 weken kennismaken met Weekblad Schuttevaer?

 

Neem dan een proefabonnement voor

slechts € 17,50 (excl. BTW)