‘Vijfdaagse werkweek is dé oplossing’

Een verplichte vijfdaagse werkweek van maximaal zeventig uur varen voor iedereen die zijn rente en/of aflossing niet kan betalen, gecombineerd met een vorm van adviesbodemtarieven. Onder leiding van de banken is dat volgens scheepsmakelaar George Rensen dé oplossing voor de lage tarieven en de overcapaciteit in de binnenvaart.

‘Heel Nederland heeft bijna een vijfdaagse werkweek. Als de binnenvaart hier ook naartoe gaat, zijn we in één klap bevrijd van de overcapaciteit, want dan is dertig procent capaciteit uit de markt. En als je het dan combineert met een toegestane vorm van bodem- of adviestarieven ben je klaar. Het grote voordeel van mijn plan is, dat het ook kan werken als regulateur. Als het bijvoorbeeld laagwater is en er zijn te weinig schepen, dan zou je de vloot zes dagen kunnen laten varen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (37)

  • Hoge bomen, vangen veel wind.
    Het vertrouwen in de heer Rensen was groot, aangezien vele ondernemers hier een nieuwbouw schip besteld hebben. Ideeën zijn altijd positief en met een toevoeging van circa 900.000 ton, weet iedere ondernemer dat men MOET anticiperen. Hoeveel ondernemers hiervan, heeft er tijd voor gemaakt om te praten met verladers, expediteurs, container depots of barge operators. Bij het opstarten van een bedrijf aan de wal, wordt er stelselmatig om een marktanalyse gevraagd voordat er iets gefinancierd wordt. Met de huidige communicatie middelen die we aan boord hebben, zou je toch denken dat we `verder´ kijken. Jammer dat er mensen zijn die zo omgaan met initiatieven die gepresenteerd worden. Misschien is het wel het uitzoeken waard en komt er een goede conclusie naar voren of een haalbare kaart voor de markt. We worden er toch niet dommer van? Vele negatieve reacties en uitlatingen zijn echt niet positief voor onze branche! Succes met het initiatief!

    Geplaatst door: Roosje op
  • Ik vraag mij af wat de reacties zouden zijn geweest als George Rensen zijn ideeën anoniem had ingediend. Er tegenaan schoppen is de meest simpele vorm van reageren. De meest ingewikkelde vorm van reageren is met nóg betere ideeën te komen, maar die heb ik in de onderstaande 35 reacties nog niet ontdekt.
    Overcapaciteit is niet veroorzaakt door George Rensen en niet door de schippers. Het is echter wel een feit en het levert grote problemen op. Er zijn twee hoofdproblemen: 1 er is een sterke afname van de goederenstroom en hierdoor ontstaat overcapaciteit en dat drukt de prijs. Ook wel bekend als marktwerking. Probleem 2 is dat er grote schepen in de vaart zijn gekomen die met veel te weinig eigen vermogen zijn gefinancierd. De financiële problemen zijn bij deze groep zo groot geworden dat stelselmatig onder de kostprijs wordt gevaren – ook op gezag van de accountmanagers bij de banken – en daarmee wordt een nieuwe, niet kostendekkende, vrachtprijs geïntroduceerd. Oplossing zou kunnen zijn om aan deze scheepseigenaren (en de banken weten wel wie dat zijn)geen uitstel van aflossing en geen verlenging van de hypotheek te verlenen. Laat ze maar failliet gaan en haal deze capaciteit voor nu uit de markt. Nee! de banken gaan deze ingenomen schepen nu NIET veilen, maar leggen ze tegen de kant. Financier het verlies desnoods met de Staatsgarantie en breng ze terug in de vaart nadat de markt is hersteld. Het zou ook nog wel eens beter kunnen zijn voor de waarde van de schepen. Maar misschien denk ik nu te simpel. En de nieuwe schepen die er aan komen? Tja, ook mijn fantasie heeft grenzen.
    Wijsheid gewenst,
    Roelof Kingma, scheepsmakelaar

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • nee henriette. ook de contract schepen moeten twee dagen stil. anders heeft het nog geen zin. daarom moet je zoiets wettelijk maken, zodat je jiet verplicht bent volgens je contract constant door te varen. nogmaals dit is best een leuk plan, maar dan moet je inderdaad ophouden met elkaar af te branden. en nogmaals, zoals jan het al zei, geen buffer creëren voor eventuele droogte om meer schepen in te zetten. zo gaan de vrachten noit omhoog.

    Geplaatst door: pietje op
  • In principe lijkt het mij geen gek plan. Het is eenvoudig te realiseren en te controleren op de tachograaf. Contractschepen moeten uiteraard vrijstelling kunnen aanvragen. Ik zou deze oplossing niet gelijk afbranden. Laat het ze maar uitwerken. Het is alleen maar goed als een sector kan kiezen uit meerdere mogelijkheden, dat dempt het regelgevingdoordestrotgedruktgevoel een beetje.

    Geplaatst door: henriette op
  • Eigenlijk schrijft dhr. Rensen dit stuk als handvest voor banken, die graag zien dat hun over-de-top-investering toch weer wat gaat renderen. Het heeft immers weinig zin om dat te doen voor ondernemers in de binnenvaart, want die zijn historisch verdeeld. En het inzichtelijk niveau onderling verschilt dan ook weer enorm. Leg het werktijdverkortingsplan maar eens voor aan een vakbond als de FNV om het aantal arbeidsplaatsen op peil te houden en ze zullen volmondig instemmen. En juist doordat er in praktijk logistiek e.e.a minder goed doorstroomt zal er vertraging ontstaan waardoor prijzen oplopen. Is het werkelijk zo moeilijk? Welnee, alleen Rensen verzint dit nu, voor zichzelf, maar zeker ook voor de binnenvaart. De “vos” draagt de binnenvaart een hart toe, want hij lust graag kip. Zo snijdt het mes aan twee zijden.

    Welke wijsgeer onderwees dat minder meer betekent?

    Geplaatst door: united op
  • Yes, Ik vaar week op week af…. en nu dus ook nog 2 dagen stilliggen in mijn werkweek. Wat hebben we het toch goed in de binnenvaart…..

    Geplaatst door: kj op
  • Las dit artkel,en dacht gelijk,hier komen veel reacties en inderdaad. Je kan wel veel varianten bedenken,maar vissen in een lege vijver is niet leuk.Het is crisis en daar komen we ook weer uit hoe dan ook.Het Samen Sterk Team is volgens mij de beste variant tot nu toe. Zonder hulp van de regering,door de schipper zelf bedacht. Wens ze veel succes ! En maandagmorgen in de file hoeft voor mij ook niet.En Rensen treft geen blaam,goede zakenman.Het zijn zelf de ondernemers die hun handtekening geplaatst hebben met $tekens in hun ogen.

    Geplaatst door: Martin op
  • volkomen met de mening van W. Kleine eens, zolang die “cowboys” in deze markt blijven veranderd er niks, en kunnen de ONDERNEMERS onder ons niks bereiken.

    Geplaatst door: P. Sensen op
  • Was reuze benieuwd geweest,naar de reactie’s als dit plan anoniem was ingezonden.
    Ik blijf vooralsnog achter de CAB

    Sjaak.

    Geplaatst door: J. van Wijk op
  • Onvoorstelbaar als je de commentaren leest dan zijn er maar heel weinig ondernemers,ieder weldenkend mens zou toch voor deze groep absoluut niets doen,ze zijn het niet waard.

    Geplaatst door: Peter op
  • Leuk verhaal van die Rensen, maar gaat zeker niet werken.

    Geplaatst door: Remco op
  • Naar mijn mening: Geen nachtvaart. Sluizen op zondag en in de nacht dicht. Nieuwbouw schepen niet meer laten komen. Maar wel bodemtarieven anders kan het lang stil liggen niet uit.

    Geplaatst door: Bertus op
  • om te beginnen een goed dat er mensen meedenken om onze mooie binnenvaart te redden het plan van het samen sterk team werd jammerlijk de grond in geduwd bodemprijzen zullen er moeten komen, eventueel ook plafond prijzen als wisselgeld als dit dan wettelijk en europees is geregeld is er niks aan de hand want als we dan varen (wat bij een volle rivier wel eens wachten word)varen we in ieder geval kostendekkend elk idee wat bevorderd tot winst is toch goed? en wat zie ik nu !zijn er een aantal collega,s compleet gefrustreerd en het op de man spelen laag zeer laag wat hier gebeurd ieder goed idee aannemen en onderzoeken van wie dan ook is mijn mening.

    Geplaatst door: w.kleine op
  • Ik zie het al voor me. Op maandag begint iedereen tegelijk. Filemeldingen in de scheepvaart. Allemaal gelijk melden om te lossen. Allemaal gelijk met stress aan de sluis waardoor we zo wie zo wachttijd krijgen. Nog even door gaan?

    Geplaatst door: Nicolette op
  • Jee wat een praatjes op dit forum.

    Tis geloof ik nog echt waar ook dat stomste stuurlui aan boord staan.

    George doet het uit eigenbelang,nou goed?!
    Die heeft hele kuddes schapen op het droge en dan zou het misschien best kunnen zijn dat iemand zou willen meedenken over een probleem?

    En dan volgen zulke reakties.
    Ik schaam me gewoon voor het egoïsme en de kortzichtigheid van mijn branchegenoten.

    Geplaatst door: binnenschipper op
  • Ben gek op oude spreekwoorden en vind deze wel heel toepasselijk:Als de vos de passie preekt,boer pas op je kippen!

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • Dit zou een goede oplossing kunnen zijn , de druk om voor normale prijzen te varen zal toch van overheid of banken moeten komen , alle andere ( vrijwillige ) oplossingen zullen niet gaan werken !
    Verder vindt ik het laag , dom en onfatsoenlijk hoe sommige mensen hier reageren .
    Vergeet niet dat dhr. Rensen niemand gedwongen heeft om een nieuw schip te kopen , dat hebben desbetreffende personen ZELF gedaan

    Geplaatst door: J.J.G. op
  • beste roos, niet zo kort door de bocht graag, als jullie op zondag altijd al stil lagen verlies je in verhouding tot zondagsvaarders maar in dag inkomsten in de week, en daarbij is het voordaal dat hetzelfde tonnage weggebracht moet van A nar B dus stijgen de vracht prijzen en hebben jullie er ook profijt van, En nog een voordeel als zondaghouder wordt je dan ook niet meer voorbij gevaren door andere schepen. En door de vaartijd beperking op 14 uur te zetten is het misschien ook prettig want menig zondaghouder begint de maandagmorgen zeeeeeeeeeeeer vroeg.

    Geplaatst door: P. op
  • Sjongejongejonge, hieraan kan je dus zien wat bepaalde mensen een plaat voor hun kop hebben, laten meneer Rensen en Driessen eerst maar eens stoppen met schepen te bouwen en op de markt te slingeren om de overcapaciteit niet nog groter te maken, voor het geld hoeven zij het al lang niet meer te doen ( ook pensioen zit wel goed ) daarna mogen ze met plannen komen om de binnen,-rijnvaart te redden………….

    Geplaatst door: Richard Megens op
  • jongens jongens is dan ook nooit goed!wees blij dat ze kijken naar oplossingen!weten jullie het beter dan kom dan zelf met iets! dan elke keer mopperen

    gr m

    Geplaatst door: m op
  • inderdaad roos zo is het! laat rensen maar in zijn kantoor zijn laatste jaren uitzingen!
    zijn pensioen zit wel snor…..

    Geplaatst door: annie op
  • Ja natuulijk laat meneertje rensen ook even gaan bemoeien!! ik geef hem geen schuld van de nieuwe schepen dat hebben wij zelf gewild…
    Maar laat hem daar blijven en verkooppraatjes houden!
    Trouwens wij varen noooooooit op zondag dus worden de zondagvaarders harder gestraft dan wij! ook onrechtvaardig…… stom plan nr 10!!

    Geplaatst door: roos op
  • Niet een beetje laag collega’s om Rensen zo af te kraken hier? Hij komt teminste met een idee. En als jullie zo mooi commentaar kunnen leveren wees dan ook zo sterk om uw naam er bij te zetten.

    Geplaatst door: Van gent Amice op
  • jongens jongens. jullie waren eerst allemaal de grote jongens met jullie grote schepen. oplossingen willen jullie wel maar wat inleveren wil niemand gek dat de prijzen laag blijven he. blijf nu ook lekker op die grote schepen en blijf eens net zo stoer doen.niet klagen maar dragen zegge we dan maar

    Geplaatst door: louw op
  • wel vreemd. eerst een berg schepen leveren en nu met een plan komen. dit lees ik het zelfde als dat een drugsdealer eerst dope levert aan de mensen en later een afkickplan gaat geven om van de rotzooi af te komen. opzich wel een mooi verhaal. maar dan moet je het wel wettelijk regelen. en dan natuurlijk voor alle schepen en alle branche`s. en laat dit plan niet als een soort regulateur werken. want een paar jaar geleden hadden we ook geen schepen op de reservelijst (als buffer) staan om opeens mee te kunnen varen. de bevrachters hebben nu alle tijd om hun zakken te vullen. dan moet je ze niet de gelegenheid geven om bij laag water schepen er bij te kunnen pakken. zo gaat de vrachtprijs nooit omhoog. en medelijden met de banken moet je helemaal niet hebben. die spelen nu al onder 1 hoedje.

    Geplaatst door: jan op
  • Natuurlijk is dit een heel goed uitgedacht plan. Wij varen al 10 jaar alleen van maandagochtend tot vrijdagavond en ook 14 uur per dag. Uiteindelijk ik toch je priveleven met de bijbehorende contacten veel belangrijker dan varen tot je neervalt. Het rare is dat het voor ons nu ook nog steeds geen crisis is…..Als we de verhalen van veel grotere schepen horen die per dag nog niet aan ons daggeld zitten prijzen we ons NOG gelukkig.

    Geplaatst door: Jaantje op
  • Is wel een goed doordacht plan, gaan werknemers die in een ploegensysteem werken ook zo mee akkoord. En lost ook gelijk overcapaciteit in de havens op. Sterker nog: ‘smaandagsmorgens zullen er tekorten en files ontstaan. De zeevaart, loodsdienst en vastmakers gaan dit zeker een fijn plan vinden, omdat ze dan ook niet meer bij nacht en ontij hoeven werken. Waarom maken we er niet gelijk 8-urige werkdagen van en dan ook voor het spoor, wegtransport en industrie.
    Sjors heeft de schaapjes op het droge en misschien iets te lang doorgegaan met Happy Hour toen dit plan bedacht is…

    Geplaatst door: Brutuzzz op
  • Leuk maar er moeten gewoon schepen tegen de kant. Ieder is toch ondernemer en nu zullen de hardste schreeuwers weer worden geholpen. Het lijkt wel of alleen de scheepvaart het moeilijk heeft en de resterende ondernemers niet. Stop toch gewoon met al die hulp ? het is de markt en hier moet iedere ondernemer mee om zien te gaan.Strohalmen bestaan niet om je aan op te hangen.

    Geplaatst door: ron op
  • Het is een idee dat het bekijken waard =
    Ik denk niet dat een makelaar iemand gedwongen heeft om een nieuw te bestellen hij heeft misschien wel een leuk verkooppraatje gehouden maar dat doen ze bij een mercedesgarage ook en ik rij geen mercedes dus niemand had iets hoeven te bestellen,maar deze meneer heeft waarschijnlijk goede zaken gedaan, maar dat zijn er meer en niet allen makelaar. Wat zou je zelf doen als er iemand bij je komt die zo graag wil en overal mee accoord gaat
    Wie zegt dan nee dat moet je niet doen, zo zit de mens niet in elkaar

    Geplaatst door: sipke op
  • Leuk, dan kunnen de rederijen die week op week af varen de helft van hun personeel ontslaan!
    Wat een oplossing.

    Geplaatst door: Pedro op
  • Het pensioen van Dhr Rensen zal wel gewaarborgd zijn,dat van veel schippers is of gaat op deze manier echt wel naar de kloten dankzij figuren als Rensen!Triest dat zo iemand nu gaat vertellen hoe wij het moeten oplossen.

    Geplaatst door: Adri op
  • ik vaar mijn hele leven al alleen doordeweeks.wij zijn vrij het weekend ,ook het personeel,,ik ga ook niet zo opgefokt doen om ook het weekend te werken om de bank te betalen voor een stuk ijzer wat als je komt te overlijden toch echt niet in je kist past,,,,mensen lees de 10 geboden in de bijbel eens door ,,6 dagen zult gij arbeiden,,,en de 7 de dag HEM loven en prijzen en hem dankbaar zijn dat je die 6 dagen weer heb mogen werken

    Geplaatst door: jan op
  • Hahaha, eindelijk weer eens iets om te lachen. Al weer een zogenaamd goed bedoeld advies,en nu nog wel uit de mond van good old George. Hij wil het zelfs nog wel even gedetailleerd uitleggen ook haha, wat zou dat dan weer gaan kosten? Zit al te wachten op de volgende, misschien dan nu eens een bevrachter? Die zullen het ook wel goed weten allemaal. Ik denk eigenlijk dat wij als schippers, van wat voor schip dan ook, het zelf het beste zouden moeten weten, en dit ook daadwerkelijk doen. De vrachten, betaald in 2008, waren eindelijk op een niveau dat door de beugel kon. Dat dit niet meer kan momenteel weten we waarschijnlijk ook wel. Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk om die bevrachters te laten betalen wat wij willen. Het enige probleem indeze is het feit dat er totaal geen saamhorigheid is in de binnenvaart. Dit moet veranderen, willen we allemaal blijven bestaan. We zouden per een bepaalde datum met zijn allen moeten gaan varen voor de prijs die betaald werd in 2008 minus 20 procent. (is voorbeeld, niet gelijk aanvallen, mag ook 15 procent zijn ofzo)Als een ieder zich er aan zou houden en niet voor minder gaat varen zou dit kunnen werken. Hier kan geen EVO of NMA wat aan doen.

    Groetjes en goede vaart, Frans

    Geplaatst door: FraFra op
  • Had een paar maanden geleden al gesugereerd om 6 dagen van 14 uur te varen behalve goederen die just in time moeten zijn,
    Snap toch al niet dat de prijzen met het lage water zo weing stijgen, kan iemand mij dit is uitleggen.
    Heb toch nog steeds het idee dat we ook wel wat bij de neus worden genomen door de bevrachters.
    Moet toch echt een bodemtarief komen en niet allemaal aan mekaars werk komen dus bij. een 3000 tonner moet 75 % van zijn beladingsgraad meenemen en zo daar gestaffeld.
    Nou ja iedereen heeft een idee maar er gebeurd niets waarom met ze allen niet een pot gemaakt met geld voor een advocaat die uit kon zoeken of er geen bodemtarievenlijst mag komen.
    Ben trouwens wel benieuwd hoe we dat gaan doen met de Ost Europese collegas.
    Misschien de sluizen op Zondag maar dicht op de Duitse kanalen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Zal 1 van de boeven nu vertellen hoe het moet? Ga zo door Rensen!

    Geplaatst door: a op
  • Goh, hypocritie is hem niet vreemd…

    Geplaatst door: G. van Winssen op
  • dit hele verhaal klinkt een beetje als iemand eerst kapot slaan en dan toch nog wel even naar het ziekenuhuis brengen mensen laat je niet gek maken wat kun je van een bank verwachten?? het hele verhaal gaat ook voorbij aan het feit dat je vaak afhangkelijk bent van de zeevaart met laden en overlag gaan die ook meedoen?????? en met die vrijstellingsregel kom je in een administratief oerwoud terecht wat niet meer te controleren is het enige wat nut heeft is de nieuwbouw opleggen en die tarieven lijsten laten rouleren onderling

    Geplaatst door: h op

Reageer

‘Vijfdaagse werkweek is dé oplossing’ | Schuttevaer.nl

‘Vijfdaagse werkweek is dé oplossing’

Een verplichte vijfdaagse werkweek van maximaal zeventig uur varen voor iedereen die zijn rente en/of aflossing niet kan betalen, gecombineerd met een vorm van adviesbodemtarieven. Onder leiding van de banken is dat volgens scheepsmakelaar George Rensen dé oplossing voor de lage tarieven en de overcapaciteit in de binnenvaart.

‘Heel Nederland heeft bijna een vijfdaagse werkweek. Als de binnenvaart hier ook naartoe gaat, zijn we in één klap bevrijd van de overcapaciteit, want dan is dertig procent capaciteit uit de markt. En als je het dan combineert met een toegestane vorm van bodem- of adviestarieven ben je klaar. Het grote voordeel van mijn plan is, dat het ook kan werken als regulateur. Als het bijvoorbeeld laagwater is en er zijn te weinig schepen, dan zou je de vloot zes dagen kunnen laten varen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (37)

  • Hoge bomen, vangen veel wind.
    Het vertrouwen in de heer Rensen was groot, aangezien vele ondernemers hier een nieuwbouw schip besteld hebben. Ideeën zijn altijd positief en met een toevoeging van circa 900.000 ton, weet iedere ondernemer dat men MOET anticiperen. Hoeveel ondernemers hiervan, heeft er tijd voor gemaakt om te praten met verladers, expediteurs, container depots of barge operators. Bij het opstarten van een bedrijf aan de wal, wordt er stelselmatig om een marktanalyse gevraagd voordat er iets gefinancierd wordt. Met de huidige communicatie middelen die we aan boord hebben, zou je toch denken dat we `verder´ kijken. Jammer dat er mensen zijn die zo omgaan met initiatieven die gepresenteerd worden. Misschien is het wel het uitzoeken waard en komt er een goede conclusie naar voren of een haalbare kaart voor de markt. We worden er toch niet dommer van? Vele negatieve reacties en uitlatingen zijn echt niet positief voor onze branche! Succes met het initiatief!

    Geplaatst door: Roosje op
  • Ik vraag mij af wat de reacties zouden zijn geweest als George Rensen zijn ideeën anoniem had ingediend. Er tegenaan schoppen is de meest simpele vorm van reageren. De meest ingewikkelde vorm van reageren is met nóg betere ideeën te komen, maar die heb ik in de onderstaande 35 reacties nog niet ontdekt.
    Overcapaciteit is niet veroorzaakt door George Rensen en niet door de schippers. Het is echter wel een feit en het levert grote problemen op. Er zijn twee hoofdproblemen: 1 er is een sterke afname van de goederenstroom en hierdoor ontstaat overcapaciteit en dat drukt de prijs. Ook wel bekend als marktwerking. Probleem 2 is dat er grote schepen in de vaart zijn gekomen die met veel te weinig eigen vermogen zijn gefinancierd. De financiële problemen zijn bij deze groep zo groot geworden dat stelselmatig onder de kostprijs wordt gevaren – ook op gezag van de accountmanagers bij de banken – en daarmee wordt een nieuwe, niet kostendekkende, vrachtprijs geïntroduceerd. Oplossing zou kunnen zijn om aan deze scheepseigenaren (en de banken weten wel wie dat zijn)geen uitstel van aflossing en geen verlenging van de hypotheek te verlenen. Laat ze maar failliet gaan en haal deze capaciteit voor nu uit de markt. Nee! de banken gaan deze ingenomen schepen nu NIET veilen, maar leggen ze tegen de kant. Financier het verlies desnoods met de Staatsgarantie en breng ze terug in de vaart nadat de markt is hersteld. Het zou ook nog wel eens beter kunnen zijn voor de waarde van de schepen. Maar misschien denk ik nu te simpel. En de nieuwe schepen die er aan komen? Tja, ook mijn fantasie heeft grenzen.
    Wijsheid gewenst,
    Roelof Kingma, scheepsmakelaar

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • nee henriette. ook de contract schepen moeten twee dagen stil. anders heeft het nog geen zin. daarom moet je zoiets wettelijk maken, zodat je jiet verplicht bent volgens je contract constant door te varen. nogmaals dit is best een leuk plan, maar dan moet je inderdaad ophouden met elkaar af te branden. en nogmaals, zoals jan het al zei, geen buffer creëren voor eventuele droogte om meer schepen in te zetten. zo gaan de vrachten noit omhoog.

    Geplaatst door: pietje op
  • In principe lijkt het mij geen gek plan. Het is eenvoudig te realiseren en te controleren op de tachograaf. Contractschepen moeten uiteraard vrijstelling kunnen aanvragen. Ik zou deze oplossing niet gelijk afbranden. Laat het ze maar uitwerken. Het is alleen maar goed als een sector kan kiezen uit meerdere mogelijkheden, dat dempt het regelgevingdoordestrotgedruktgevoel een beetje.

    Geplaatst door: henriette op
  • Eigenlijk schrijft dhr. Rensen dit stuk als handvest voor banken, die graag zien dat hun over-de-top-investering toch weer wat gaat renderen. Het heeft immers weinig zin om dat te doen voor ondernemers in de binnenvaart, want die zijn historisch verdeeld. En het inzichtelijk niveau onderling verschilt dan ook weer enorm. Leg het werktijdverkortingsplan maar eens voor aan een vakbond als de FNV om het aantal arbeidsplaatsen op peil te houden en ze zullen volmondig instemmen. En juist doordat er in praktijk logistiek e.e.a minder goed doorstroomt zal er vertraging ontstaan waardoor prijzen oplopen. Is het werkelijk zo moeilijk? Welnee, alleen Rensen verzint dit nu, voor zichzelf, maar zeker ook voor de binnenvaart. De “vos” draagt de binnenvaart een hart toe, want hij lust graag kip. Zo snijdt het mes aan twee zijden.

    Welke wijsgeer onderwees dat minder meer betekent?

    Geplaatst door: united op
  • Yes, Ik vaar week op week af…. en nu dus ook nog 2 dagen stilliggen in mijn werkweek. Wat hebben we het toch goed in de binnenvaart…..

    Geplaatst door: kj op
  • Las dit artkel,en dacht gelijk,hier komen veel reacties en inderdaad. Je kan wel veel varianten bedenken,maar vissen in een lege vijver is niet leuk.Het is crisis en daar komen we ook weer uit hoe dan ook.Het Samen Sterk Team is volgens mij de beste variant tot nu toe. Zonder hulp van de regering,door de schipper zelf bedacht. Wens ze veel succes ! En maandagmorgen in de file hoeft voor mij ook niet.En Rensen treft geen blaam,goede zakenman.Het zijn zelf de ondernemers die hun handtekening geplaatst hebben met $tekens in hun ogen.

    Geplaatst door: Martin op
  • volkomen met de mening van W. Kleine eens, zolang die “cowboys” in deze markt blijven veranderd er niks, en kunnen de ONDERNEMERS onder ons niks bereiken.

    Geplaatst door: P. Sensen op
  • Was reuze benieuwd geweest,naar de reactie’s als dit plan anoniem was ingezonden.
    Ik blijf vooralsnog achter de CAB

    Sjaak.

    Geplaatst door: J. van Wijk op
  • Onvoorstelbaar als je de commentaren leest dan zijn er maar heel weinig ondernemers,ieder weldenkend mens zou toch voor deze groep absoluut niets doen,ze zijn het niet waard.

    Geplaatst door: Peter op
  • Leuk verhaal van die Rensen, maar gaat zeker niet werken.

    Geplaatst door: Remco op
  • Naar mijn mening: Geen nachtvaart. Sluizen op zondag en in de nacht dicht. Nieuwbouw schepen niet meer laten komen. Maar wel bodemtarieven anders kan het lang stil liggen niet uit.

    Geplaatst door: Bertus op
  • om te beginnen een goed dat er mensen meedenken om onze mooie binnenvaart te redden het plan van het samen sterk team werd jammerlijk de grond in geduwd bodemprijzen zullen er moeten komen, eventueel ook plafond prijzen als wisselgeld als dit dan wettelijk en europees is geregeld is er niks aan de hand want als we dan varen (wat bij een volle rivier wel eens wachten word)varen we in ieder geval kostendekkend elk idee wat bevorderd tot winst is toch goed? en wat zie ik nu !zijn er een aantal collega,s compleet gefrustreerd en het op de man spelen laag zeer laag wat hier gebeurd ieder goed idee aannemen en onderzoeken van wie dan ook is mijn mening.

    Geplaatst door: w.kleine op
  • Ik zie het al voor me. Op maandag begint iedereen tegelijk. Filemeldingen in de scheepvaart. Allemaal gelijk melden om te lossen. Allemaal gelijk met stress aan de sluis waardoor we zo wie zo wachttijd krijgen. Nog even door gaan?

    Geplaatst door: Nicolette op
  • Jee wat een praatjes op dit forum.

    Tis geloof ik nog echt waar ook dat stomste stuurlui aan boord staan.

    George doet het uit eigenbelang,nou goed?!
    Die heeft hele kuddes schapen op het droge en dan zou het misschien best kunnen zijn dat iemand zou willen meedenken over een probleem?

    En dan volgen zulke reakties.
    Ik schaam me gewoon voor het egoïsme en de kortzichtigheid van mijn branchegenoten.

    Geplaatst door: binnenschipper op
  • Ben gek op oude spreekwoorden en vind deze wel heel toepasselijk:Als de vos de passie preekt,boer pas op je kippen!

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • Dit zou een goede oplossing kunnen zijn , de druk om voor normale prijzen te varen zal toch van overheid of banken moeten komen , alle andere ( vrijwillige ) oplossingen zullen niet gaan werken !
    Verder vindt ik het laag , dom en onfatsoenlijk hoe sommige mensen hier reageren .
    Vergeet niet dat dhr. Rensen niemand gedwongen heeft om een nieuw schip te kopen , dat hebben desbetreffende personen ZELF gedaan

    Geplaatst door: J.J.G. op
  • beste roos, niet zo kort door de bocht graag, als jullie op zondag altijd al stil lagen verlies je in verhouding tot zondagsvaarders maar in dag inkomsten in de week, en daarbij is het voordaal dat hetzelfde tonnage weggebracht moet van A nar B dus stijgen de vracht prijzen en hebben jullie er ook profijt van, En nog een voordeel als zondaghouder wordt je dan ook niet meer voorbij gevaren door andere schepen. En door de vaartijd beperking op 14 uur te zetten is het misschien ook prettig want menig zondaghouder begint de maandagmorgen zeeeeeeeeeeeer vroeg.

    Geplaatst door: P. op
  • Sjongejongejonge, hieraan kan je dus zien wat bepaalde mensen een plaat voor hun kop hebben, laten meneer Rensen en Driessen eerst maar eens stoppen met schepen te bouwen en op de markt te slingeren om de overcapaciteit niet nog groter te maken, voor het geld hoeven zij het al lang niet meer te doen ( ook pensioen zit wel goed ) daarna mogen ze met plannen komen om de binnen,-rijnvaart te redden………….

    Geplaatst door: Richard Megens op
  • jongens jongens is dan ook nooit goed!wees blij dat ze kijken naar oplossingen!weten jullie het beter dan kom dan zelf met iets! dan elke keer mopperen

    gr m

    Geplaatst door: m op
  • inderdaad roos zo is het! laat rensen maar in zijn kantoor zijn laatste jaren uitzingen!
    zijn pensioen zit wel snor…..

    Geplaatst door: annie op
  • Ja natuulijk laat meneertje rensen ook even gaan bemoeien!! ik geef hem geen schuld van de nieuwe schepen dat hebben wij zelf gewild…
    Maar laat hem daar blijven en verkooppraatjes houden!
    Trouwens wij varen noooooooit op zondag dus worden de zondagvaarders harder gestraft dan wij! ook onrechtvaardig…… stom plan nr 10!!

    Geplaatst door: roos op
  • Niet een beetje laag collega’s om Rensen zo af te kraken hier? Hij komt teminste met een idee. En als jullie zo mooi commentaar kunnen leveren wees dan ook zo sterk om uw naam er bij te zetten.

    Geplaatst door: Van gent Amice op
  • jongens jongens. jullie waren eerst allemaal de grote jongens met jullie grote schepen. oplossingen willen jullie wel maar wat inleveren wil niemand gek dat de prijzen laag blijven he. blijf nu ook lekker op die grote schepen en blijf eens net zo stoer doen.niet klagen maar dragen zegge we dan maar

    Geplaatst door: louw op
  • wel vreemd. eerst een berg schepen leveren en nu met een plan komen. dit lees ik het zelfde als dat een drugsdealer eerst dope levert aan de mensen en later een afkickplan gaat geven om van de rotzooi af te komen. opzich wel een mooi verhaal. maar dan moet je het wel wettelijk regelen. en dan natuurlijk voor alle schepen en alle branche`s. en laat dit plan niet als een soort regulateur werken. want een paar jaar geleden hadden we ook geen schepen op de reservelijst (als buffer) staan om opeens mee te kunnen varen. de bevrachters hebben nu alle tijd om hun zakken te vullen. dan moet je ze niet de gelegenheid geven om bij laag water schepen er bij te kunnen pakken. zo gaat de vrachtprijs nooit omhoog. en medelijden met de banken moet je helemaal niet hebben. die spelen nu al onder 1 hoedje.

    Geplaatst door: jan op
  • Natuurlijk is dit een heel goed uitgedacht plan. Wij varen al 10 jaar alleen van maandagochtend tot vrijdagavond en ook 14 uur per dag. Uiteindelijk ik toch je priveleven met de bijbehorende contacten veel belangrijker dan varen tot je neervalt. Het rare is dat het voor ons nu ook nog steeds geen crisis is…..Als we de verhalen van veel grotere schepen horen die per dag nog niet aan ons daggeld zitten prijzen we ons NOG gelukkig.

    Geplaatst door: Jaantje op
  • Is wel een goed doordacht plan, gaan werknemers die in een ploegensysteem werken ook zo mee akkoord. En lost ook gelijk overcapaciteit in de havens op. Sterker nog: ‘smaandagsmorgens zullen er tekorten en files ontstaan. De zeevaart, loodsdienst en vastmakers gaan dit zeker een fijn plan vinden, omdat ze dan ook niet meer bij nacht en ontij hoeven werken. Waarom maken we er niet gelijk 8-urige werkdagen van en dan ook voor het spoor, wegtransport en industrie.
    Sjors heeft de schaapjes op het droge en misschien iets te lang doorgegaan met Happy Hour toen dit plan bedacht is…

    Geplaatst door: Brutuzzz op
  • Leuk maar er moeten gewoon schepen tegen de kant. Ieder is toch ondernemer en nu zullen de hardste schreeuwers weer worden geholpen. Het lijkt wel of alleen de scheepvaart het moeilijk heeft en de resterende ondernemers niet. Stop toch gewoon met al die hulp ? het is de markt en hier moet iedere ondernemer mee om zien te gaan.Strohalmen bestaan niet om je aan op te hangen.

    Geplaatst door: ron op
  • Het is een idee dat het bekijken waard =
    Ik denk niet dat een makelaar iemand gedwongen heeft om een nieuw te bestellen hij heeft misschien wel een leuk verkooppraatje gehouden maar dat doen ze bij een mercedesgarage ook en ik rij geen mercedes dus niemand had iets hoeven te bestellen,maar deze meneer heeft waarschijnlijk goede zaken gedaan, maar dat zijn er meer en niet allen makelaar. Wat zou je zelf doen als er iemand bij je komt die zo graag wil en overal mee accoord gaat
    Wie zegt dan nee dat moet je niet doen, zo zit de mens niet in elkaar

    Geplaatst door: sipke op
  • Leuk, dan kunnen de rederijen die week op week af varen de helft van hun personeel ontslaan!
    Wat een oplossing.

    Geplaatst door: Pedro op
  • Het pensioen van Dhr Rensen zal wel gewaarborgd zijn,dat van veel schippers is of gaat op deze manier echt wel naar de kloten dankzij figuren als Rensen!Triest dat zo iemand nu gaat vertellen hoe wij het moeten oplossen.

    Geplaatst door: Adri op
  • ik vaar mijn hele leven al alleen doordeweeks.wij zijn vrij het weekend ,ook het personeel,,ik ga ook niet zo opgefokt doen om ook het weekend te werken om de bank te betalen voor een stuk ijzer wat als je komt te overlijden toch echt niet in je kist past,,,,mensen lees de 10 geboden in de bijbel eens door ,,6 dagen zult gij arbeiden,,,en de 7 de dag HEM loven en prijzen en hem dankbaar zijn dat je die 6 dagen weer heb mogen werken

    Geplaatst door: jan op
  • Hahaha, eindelijk weer eens iets om te lachen. Al weer een zogenaamd goed bedoeld advies,en nu nog wel uit de mond van good old George. Hij wil het zelfs nog wel even gedetailleerd uitleggen ook haha, wat zou dat dan weer gaan kosten? Zit al te wachten op de volgende, misschien dan nu eens een bevrachter? Die zullen het ook wel goed weten allemaal. Ik denk eigenlijk dat wij als schippers, van wat voor schip dan ook, het zelf het beste zouden moeten weten, en dit ook daadwerkelijk doen. De vrachten, betaald in 2008, waren eindelijk op een niveau dat door de beugel kon. Dat dit niet meer kan momenteel weten we waarschijnlijk ook wel. Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk om die bevrachters te laten betalen wat wij willen. Het enige probleem indeze is het feit dat er totaal geen saamhorigheid is in de binnenvaart. Dit moet veranderen, willen we allemaal blijven bestaan. We zouden per een bepaalde datum met zijn allen moeten gaan varen voor de prijs die betaald werd in 2008 minus 20 procent. (is voorbeeld, niet gelijk aanvallen, mag ook 15 procent zijn ofzo)Als een ieder zich er aan zou houden en niet voor minder gaat varen zou dit kunnen werken. Hier kan geen EVO of NMA wat aan doen.

    Groetjes en goede vaart, Frans

    Geplaatst door: FraFra op
  • Had een paar maanden geleden al gesugereerd om 6 dagen van 14 uur te varen behalve goederen die just in time moeten zijn,
    Snap toch al niet dat de prijzen met het lage water zo weing stijgen, kan iemand mij dit is uitleggen.
    Heb toch nog steeds het idee dat we ook wel wat bij de neus worden genomen door de bevrachters.
    Moet toch echt een bodemtarief komen en niet allemaal aan mekaars werk komen dus bij. een 3000 tonner moet 75 % van zijn beladingsgraad meenemen en zo daar gestaffeld.
    Nou ja iedereen heeft een idee maar er gebeurd niets waarom met ze allen niet een pot gemaakt met geld voor een advocaat die uit kon zoeken of er geen bodemtarievenlijst mag komen.
    Ben trouwens wel benieuwd hoe we dat gaan doen met de Ost Europese collegas.
    Misschien de sluizen op Zondag maar dicht op de Duitse kanalen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Zal 1 van de boeven nu vertellen hoe het moet? Ga zo door Rensen!

    Geplaatst door: a op
  • Goh, hypocritie is hem niet vreemd…

    Geplaatst door: G. van Winssen op
  • dit hele verhaal klinkt een beetje als iemand eerst kapot slaan en dan toch nog wel even naar het ziekenuhuis brengen mensen laat je niet gek maken wat kun je van een bank verwachten?? het hele verhaal gaat ook voorbij aan het feit dat je vaak afhangkelijk bent van de zeevaart met laden en overlag gaan die ook meedoen?????? en met die vrijstellingsregel kom je in een administratief oerwoud terecht wat niet meer te controleren is het enige wat nut heeft is de nieuwbouw opleggen en die tarieven lijsten laten rouleren onderling

    Geplaatst door: h op

Reageer