Knappende koppeldraden op Westerschelde

Knappende koppeldraden op een duwkonvooi en een binnenvaartschip dat vanwege hoge golven voor anker moest omdat water in de woning en brandstoftank kwam, waardoor de motor stilviel. De binnenvaart had vorige week opnieuw veel last van hinderlijke golfslag van de zeevaart op de Westerschelde.

Knappende koppeldraden en water in brandstoftanks

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (25)

  • AL DEZE GESPREKKEN HEBBEN TOCH GEEN ZIN WAS 10 JAAR GELEDEN ZO EN ZAL WEL ALTIJD ZO BLIJVEN UITDIEPEN NEE VOLGOOIEN TOT 5 METER DIEPGANG DAT HELPT ALS ENIGE

    Geplaatst door: ron op
  • Hierbij nodig ik de heren westerscheldeloodsen uit om een een reis over de westerschelde met ons mee te varen. Kunt u zelf eens voelen hoe het is als wij door uw collega’s opgelopen worden. Wie durft!!!

    Geplaatst door: A. Drost d.b. Matricaria op
  • Jaap,

    Ze mogen dan wel hun eerste rang hebben, wat inderdaad klopt. Maar dat is een papiertje. Ervaring is vele malen belangrijker. Dus dat papiertje zegt niks. En geloof me, ik weet waar ik het over heb. Ik heb zelf 7 jaar als kapitein in de zeevaart gevaren

    Geplaatst door: Mark op
  • m.b.t.reactie van
    Mark van 09-09 is het wel belangrijk
    de feiten goed weer
    te geven.Ten eerste
    moet een loods zijn
    eerste rang hebben
    of als gezagvoerder
    hebben gevaren.
    Heel lang geleden
    was het mogelijk bij
    het Rijksloodswezen
    met je tweede rang
    als rivierloods te
    varen.De Havenloodsen hebben
    altijd al hun eerste
    rang moeten voor deze functie
    Ik denk dat niemand
    er bij gebaat dat er
    onzin op side wordt
    geplaast.

    Jaap

    Geplaatst door: Jaap op
  • Ik heb eens een loods horen mopperen op een jacht aan Hansweert.voordat dat jacht in Terneuzen was lag er politie opzij.Dat zou nou ook eens moeten gebeuren als er een klacht tegen een loods is,gewoon erop af die Klpd!al die klachten die opgeschreven worden hangen ze volgens mij aan het eind van het jaar in Toilet ofzo!
    goede vaart!

    Geplaatst door: L. op
  • De Belgen maken er inderdaad vaker een puinhoop van dan de Nederlandse loodsen, zal wel aan de sollicitatie criteria liggen. Maar ook veel binnenmannen zijn lichtzinnig, heel vaak zie ik deuren openstaan, geen stekkers tussen de containers etc. Probleem is dat er alleen geoverlegd wordt tot we er bij neervallen en er geen of minimale sancties zijn tegen loodsen of schippers.

    Geplaatst door: Wasibi op
  • Het is nog steeds het zelfde gebleven op de westerschelde dan 5 jaar terug, ik ben in tussen al 4,5 jaar gestopt met varen maar lees graag nog de kranten, en ik kan jullie vertellen dat er zelf met wind stil nog golven staan van dik 2 tot 2,5 meter op de westerschelde, ooit dit bovenstaande meegemaakt maar dat is geen pretje, wij wereden toen opgelopen door een zeeschip vlak bij terneuzen en de golf die deze boot trok was enorm de loods reagerden niet op de marifoon, jammer genoeg kwam de golf binnen op het achterdek en liep door het gangboord zo naar het voorschip gelukkig waren de deuren dicht van de machine kamer maar de voor woning was nat, ik vind dat de vaar bevoegdheden aan gepast moeten worden voor loodsen op de westerschelde bij het veroorzaken van bijna of een volledige ongeluk met een binnenvaartschip en post hnasweert en terneuzen reageren wel degelijk op de verzoeken van de schippers maar de loodsen hebben malling aan de posten geven zelf nog een groete mond tegen de medewerker van de posten.

    Alle binnenvaart schippers succes en sterkte op de westerschelde

    P.S. laat die loodsen maar een paar reizen als opstapper meegaan dan voelen ze het van zelf

    Geplaatst door: P. Goedhart op
  • dat de politie er niks aan doet is niet helemaal waar. in het voorjaar dit jaar hebben we in de binnenvaartsluis een kleine aanvaring gehad door een passerende zeeboot die heel de sluis leegtrok omdat hij met te hoge snelheid met laagwater voorkwam, gevolg flink aantal touwen kapot van meerdere schepen en lichte beschadigingen aan kop en kont. op aandringen van de sluis en de post moesten we de politie erbij halen omdat er dan PV opgemaakt wordt en er een officiele klacht gemaakt kan worden dit duurt alleen wel enkele uren waardoor de meeste eieren voor hun geld kiezen en maar doorvaren.

    Geplaatst door: CvdW op
  • het is altijd wat op de westerschelde. ik kwam bij het invaren van hansweert ook een paar beste golven tegen van een zeeboot van een msc er.
    we dachten ook dat we ook de sluis niet zullen halen. want dat ging ook best te keer. je maakt een melding aan de post, die gaf het door aan de politie, en vervolgens hoor je helemaal niks meer van de politie. de post zei dat er veel meer schippers last van hebben, maar niemand meld het meer, want de gedachte is dat het toch niets uit haalt. dus komen er 40 meldingen perjaar dat is te verwaarlozen op het aantal passages per jaar.

    Geplaatst door: mvdb op
  • Er is nog steeds niets veranderd. Reeds in de jaren ’70 toen we met de ROBA duwboot nog via Hansweert naar Antwerpen voeren hadden we veel last van de zeeboten. Hoevaak we de LASHbakken en de BACATbakken bij elkaar moesten vissen als er weer eens een zeeboot passeerde. Daar kan zelfs een nieuwe koppeldraad niet eens tegen op. Dus laten we het niet over de kwaliteit van koppeldraden hebben. We waren dolblij toen in ’75 het RijnScheldekanaal geopend werd.

    Geplaatst door: Rob op
  • Onderbouwen met bewijs mensen.
    Zorg bij de volgende vaart op de westerschelde dat je videocamera klaarstaat.
    Dit is een onomstotelijk bewijs.
    Kun je meteen die opmerkingen van de loods opnemen. Sterker kun je niet staan in een zaak.

    Geplaatst door: cammy op
  • er is nog geen ene donder veranderd op die westerschelde.5 jaar geleden was dit al zo, het enige wat die loodsen kunnen is aan de kant want IK kom er aan en ik heb plaats nodig en kan niet langzamer varen anders heb ik het schip niet onder controle. ben bang dat dit NOOIT zal veranderen

    Geplaatst door: Fred op
  • De Politie doet niks met deze klachten, die hebben het te druk met andere zaken zoals vaartijden boeken e.d. te contrleren en verder mensen in nood verder de put in te duwen. heb ik zelf ondervonden na een incident, en ons het leven verder zuur te maken met wetjes en regeltjes,enz….

    Geplaatst door: edje op
  • @Mark

    09-09-2009 op 12:39

    Helemaal met je eens. Werk zelf bij de grootste rederij van Nederland en zie ze hier vertrekken naar het loodswezen omdat ze hier toch nooit meer wat worden wegens onvoldoende vaardigheden…

    Geplaatst door: Brutuzzz op
  • Verhaal heeft altijd 2 kanten.
    De Westerschelde is tenslotte groot vaarwater en de binnenvaart denkt en doet al vrij snel alsof het een kanaal is en klaagt al zodra er 1 golf het schip wat doet bewegen.
    Anderzijds lijkt het er wel eens sterk op dat hoe hoger de loods zit hoe minder hij erg heeft in het nederige gekrioel daar beneden.

    Ik zou mr Drost willen voorstellen dat hij regelmatig eens een loods aanboord probeert mee te nemen.
    Kun je onderweg eens rustig over praktijkzaken praten.

    Geplaatst door: Jan op
  • de geul uitdiepen voor antwerpen geen probleem maar een geul aan leggen voor de binnenvaart is teveel gevraagd dat zou op een hoop stukken een hoop problemen voorkomen

    Geplaatst door: fred op
  • beste meneer I,
    dat deze zeeboten met 44 km/uur minder gofslag maken gaat er bij mij niet in.
    Misschien dat de golven minder scherp zijn, dus ronder als u mij begrijpt, maar golfslag wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het water wat verdrongen word door het schip en bij een zeeboot is dat heel wat!
    Dus met 20 tot 40 km/uur blijft het met iedere rompvorm voor de binnenvaart ellendig! Ook bij de goede rompvormen, vaar eens mee met een binnenschip en ervaar dat wij vaak best slingeren ook als een zeeboot netjes voorbij komt!
    Met vr. groet Hans.

    Geplaatst door: hans op
  • Waarom laat u uw overkoepelende organisatie niet contakt opnemen met het loodswezen voor de rivierloodsen en bied ze aan om een trip van Vlissingen/Hansweer naar Antwerpen met een binnenvaartschip mee te varen, dan kunnen ze ervaren wat te hard varen tot gevolg heeft. Dit kan de ogen openen en begrip kweken.

    Geplaatst door: Geinteresseerde buitenstaander op
  • ik begrijp dat 19 km voor binnenvaartschepen al snel is, echter voor een transfennica-boot is dat al minder dan halve kracht. Die schepen lopen normaal 20 tot 24 knopen of tewel 37 tot 44 km/uur.

    Afhankelijk van het ontwerp van het schip maken zeeschepen vaak bij volle kracht minder golven dan bij halve kracht. Het effect van bv een bulbsteven wordt door de snelheid en beladingstoestand beinvloedt.

    Alleen focussen op minder snel varen is niet het antwoord voor de problemen.

    Begrip voor elkaar en elkaars schip lijkt mij meer de weg.

    Geplaatst door: i. op
  • De loodsen van tegenwoordig voelen zich heel wat. Ze voelen zich verheven boven de rest. Maar ze kunnen niks. Ze kunnen de golfslag van hun schip niet inschatten. En als ze een sluis invaren gaat het tergend langzaam, of ze hebben met een coaster van 100 meter al een sleepboot nodig.
    Dat krijg je als ze alleen maar ooit als 3de stuurman gevaren hebben op grote schepen, en daarna gelijk loods worden. Dan weet je niet wat een schip doet. In de meeste andere landen moet je minimaal 5 jaar als kapitein gevaren hebben. Hier niet. Hier mag je niet ouder zijn als 37.

    Geplaatst door: Mark op
  • Als ik dit artikel leest dan doet het mij overkomen dat de overheid de situatie op de Westerschelde gebruikt als enigste crisismaatregel nl. Laat maar wat schepen incl. schippers naar de kelder gaan dan is er wat capiciteitsvermindering. Want weer komen we bij de stelregel dat er eerst doden moeten vallen en dan is het opeens “zeer betreurenswaardig”.

    Geplaatst door: G. S. op
  • Wij voeren op het moment van dit voorval in het middelgat thv zaamslag en hoorde het voorval over de marifoon.
    toen de pulpca ons paseerde had hij een hekgolf van zeker 3 meter achter de kont en stuwde zijn schroefwater weg alsof het een speedboot was.
    Toen hij gepaseerd was met tog een goeie 350 meter tussen afstand gingen wij nog een goeie anderhalve meter op en neer.
    maar bij deze moet ik ook zeggen dat post terneuzen de zeevaart die daarna het duwstel moest passeren wel wees op het feit en dat ze langzaam moesten passeeren.
    Waarom is er een ongeval voor nodig om de zeevaart af te laten stoppen.

    Geplaatst door: Wesly Vermeulen op
  • Geachte heer E. Kraszewski,

    Indien bovenstaand artikel de waarheid correct weergeeft, is er wel sprake van een kleine tegenstelling. Indien er geen proces-verbaal wordt opgemaakt, is er dan in de statistieken wel een incident vastgelegd?

    Ik schrik van de conclusie dat hier bewust, na overleg met de dienstdoende agenten; geen proces-verbaal is opgemaakt. Er was in ieder geval sprake van schade, en de veroorzaker van de schade wordt ook op geen enkele wijze betwist.

    Wellicht had een proces-verbaal opmaken toch wel enigszins op zijn plaats geweest , in de hier beschreven gevallen.

    Mijn persoonlijke gevoel:
    Wellicht dat de hier betreffende (Belgische?)Loods zijn mond wel gebrand. Aan een in Anvers (zoals gebruikelijk in Anvers) veel te heet opgediende kopje soep(met/zonder Zeeuwse mosselen?). ..

    We zullen het de komende tijd wel weer met zijn alle gaan beleven,
    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: C.Janszn op
  • hoe zo geen gevaar geweest? Dit lijkt me geen goede beoordeling van de heer Kraszewski.
    zodra er iets kapot gaat wat je niet onder controle hebt. is er vaak sprake van gevaar. en zolang deze zogenaamde “loodsen” werksaam blijven zal het gevaar voor de binnenvaart alleen maar toenemen. en dat er de laatste tijd niks gebeurd is, is wat de politie zegt want er wordt toch niks genoteerd als er geen “gevaar” geweest is. bijna dagelijks is het raak daar door grote golf bewegingenen en inhaal actie’s. en door machio gedrag van loodsen, wie zal het eerste op zee zijn of andersom. en die paar scheepjes die houden de boel alleen maar op.

    Geplaatst door: jw op
  • Twee gevallen en dan dat schip voor die duwboot die het water over de luiken kreeg, misschien heeft die ook wel ladingschade.
    In ieder geval krijg je de schrik van je leven als je die grote golven op je af ziet komen die zeeboten denken naar dat ze alles mogen, de overheid helpt ze daar ook graag mee ze gaan rond voor je kop en jij moet maar ruimte maken of afstoppen, volgens mij moet hij gewoon wachten tot de vaarweg vrij is.
    En meneer van de politie als u het gezag tegen de loods niet kan laten gelden moet u dat ook niet meer bij ons komen doen als u het toch goed vindt dat het wild west is dan voor iedereen, tenslotte nu ziet u waarom er onder de schipperij ook tegenstanders zijn om de Westerschelde uit te diepen, ze beloven van alles we varen langzamer tot puntje bij paaltje komt.

    Geplaatst door: hagens op

Reageer

Knappende koppeldraden op Westerschelde | Schuttevaer.nl

Knappende koppeldraden op Westerschelde

Knappende koppeldraden op een duwkonvooi en een binnenvaartschip dat vanwege hoge golven voor anker moest omdat water in de woning en brandstoftank kwam, waardoor de motor stilviel. De binnenvaart had vorige week opnieuw veel last van hinderlijke golfslag van de zeevaart op de Westerschelde.

Knappende koppeldraden en water in brandstoftanks

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (25)

  • AL DEZE GESPREKKEN HEBBEN TOCH GEEN ZIN WAS 10 JAAR GELEDEN ZO EN ZAL WEL ALTIJD ZO BLIJVEN UITDIEPEN NEE VOLGOOIEN TOT 5 METER DIEPGANG DAT HELPT ALS ENIGE

    Geplaatst door: ron op
  • Hierbij nodig ik de heren westerscheldeloodsen uit om een een reis over de westerschelde met ons mee te varen. Kunt u zelf eens voelen hoe het is als wij door uw collega’s opgelopen worden. Wie durft!!!

    Geplaatst door: A. Drost d.b. Matricaria op
  • Jaap,

    Ze mogen dan wel hun eerste rang hebben, wat inderdaad klopt. Maar dat is een papiertje. Ervaring is vele malen belangrijker. Dus dat papiertje zegt niks. En geloof me, ik weet waar ik het over heb. Ik heb zelf 7 jaar als kapitein in de zeevaart gevaren

    Geplaatst door: Mark op
  • m.b.t.reactie van
    Mark van 09-09 is het wel belangrijk
    de feiten goed weer
    te geven.Ten eerste
    moet een loods zijn
    eerste rang hebben
    of als gezagvoerder
    hebben gevaren.
    Heel lang geleden
    was het mogelijk bij
    het Rijksloodswezen
    met je tweede rang
    als rivierloods te
    varen.De Havenloodsen hebben
    altijd al hun eerste
    rang moeten voor deze functie
    Ik denk dat niemand
    er bij gebaat dat er
    onzin op side wordt
    geplaast.

    Jaap

    Geplaatst door: Jaap op
  • Ik heb eens een loods horen mopperen op een jacht aan Hansweert.voordat dat jacht in Terneuzen was lag er politie opzij.Dat zou nou ook eens moeten gebeuren als er een klacht tegen een loods is,gewoon erop af die Klpd!al die klachten die opgeschreven worden hangen ze volgens mij aan het eind van het jaar in Toilet ofzo!
    goede vaart!

    Geplaatst door: L. op
  • De Belgen maken er inderdaad vaker een puinhoop van dan de Nederlandse loodsen, zal wel aan de sollicitatie criteria liggen. Maar ook veel binnenmannen zijn lichtzinnig, heel vaak zie ik deuren openstaan, geen stekkers tussen de containers etc. Probleem is dat er alleen geoverlegd wordt tot we er bij neervallen en er geen of minimale sancties zijn tegen loodsen of schippers.

    Geplaatst door: Wasibi op
  • Het is nog steeds het zelfde gebleven op de westerschelde dan 5 jaar terug, ik ben in tussen al 4,5 jaar gestopt met varen maar lees graag nog de kranten, en ik kan jullie vertellen dat er zelf met wind stil nog golven staan van dik 2 tot 2,5 meter op de westerschelde, ooit dit bovenstaande meegemaakt maar dat is geen pretje, wij wereden toen opgelopen door een zeeschip vlak bij terneuzen en de golf die deze boot trok was enorm de loods reagerden niet op de marifoon, jammer genoeg kwam de golf binnen op het achterdek en liep door het gangboord zo naar het voorschip gelukkig waren de deuren dicht van de machine kamer maar de voor woning was nat, ik vind dat de vaar bevoegdheden aan gepast moeten worden voor loodsen op de westerschelde bij het veroorzaken van bijna of een volledige ongeluk met een binnenvaartschip en post hnasweert en terneuzen reageren wel degelijk op de verzoeken van de schippers maar de loodsen hebben malling aan de posten geven zelf nog een groete mond tegen de medewerker van de posten.

    Alle binnenvaart schippers succes en sterkte op de westerschelde

    P.S. laat die loodsen maar een paar reizen als opstapper meegaan dan voelen ze het van zelf

    Geplaatst door: P. Goedhart op
  • dat de politie er niks aan doet is niet helemaal waar. in het voorjaar dit jaar hebben we in de binnenvaartsluis een kleine aanvaring gehad door een passerende zeeboot die heel de sluis leegtrok omdat hij met te hoge snelheid met laagwater voorkwam, gevolg flink aantal touwen kapot van meerdere schepen en lichte beschadigingen aan kop en kont. op aandringen van de sluis en de post moesten we de politie erbij halen omdat er dan PV opgemaakt wordt en er een officiele klacht gemaakt kan worden dit duurt alleen wel enkele uren waardoor de meeste eieren voor hun geld kiezen en maar doorvaren.

    Geplaatst door: CvdW op
  • het is altijd wat op de westerschelde. ik kwam bij het invaren van hansweert ook een paar beste golven tegen van een zeeboot van een msc er.
    we dachten ook dat we ook de sluis niet zullen halen. want dat ging ook best te keer. je maakt een melding aan de post, die gaf het door aan de politie, en vervolgens hoor je helemaal niks meer van de politie. de post zei dat er veel meer schippers last van hebben, maar niemand meld het meer, want de gedachte is dat het toch niets uit haalt. dus komen er 40 meldingen perjaar dat is te verwaarlozen op het aantal passages per jaar.

    Geplaatst door: mvdb op
  • Er is nog steeds niets veranderd. Reeds in de jaren ’70 toen we met de ROBA duwboot nog via Hansweert naar Antwerpen voeren hadden we veel last van de zeeboten. Hoevaak we de LASHbakken en de BACATbakken bij elkaar moesten vissen als er weer eens een zeeboot passeerde. Daar kan zelfs een nieuwe koppeldraad niet eens tegen op. Dus laten we het niet over de kwaliteit van koppeldraden hebben. We waren dolblij toen in ’75 het RijnScheldekanaal geopend werd.

    Geplaatst door: Rob op
  • Onderbouwen met bewijs mensen.
    Zorg bij de volgende vaart op de westerschelde dat je videocamera klaarstaat.
    Dit is een onomstotelijk bewijs.
    Kun je meteen die opmerkingen van de loods opnemen. Sterker kun je niet staan in een zaak.

    Geplaatst door: cammy op
  • er is nog geen ene donder veranderd op die westerschelde.5 jaar geleden was dit al zo, het enige wat die loodsen kunnen is aan de kant want IK kom er aan en ik heb plaats nodig en kan niet langzamer varen anders heb ik het schip niet onder controle. ben bang dat dit NOOIT zal veranderen

    Geplaatst door: Fred op
  • De Politie doet niks met deze klachten, die hebben het te druk met andere zaken zoals vaartijden boeken e.d. te contrleren en verder mensen in nood verder de put in te duwen. heb ik zelf ondervonden na een incident, en ons het leven verder zuur te maken met wetjes en regeltjes,enz….

    Geplaatst door: edje op
  • @Mark

    09-09-2009 op 12:39

    Helemaal met je eens. Werk zelf bij de grootste rederij van Nederland en zie ze hier vertrekken naar het loodswezen omdat ze hier toch nooit meer wat worden wegens onvoldoende vaardigheden…

    Geplaatst door: Brutuzzz op
  • Verhaal heeft altijd 2 kanten.
    De Westerschelde is tenslotte groot vaarwater en de binnenvaart denkt en doet al vrij snel alsof het een kanaal is en klaagt al zodra er 1 golf het schip wat doet bewegen.
    Anderzijds lijkt het er wel eens sterk op dat hoe hoger de loods zit hoe minder hij erg heeft in het nederige gekrioel daar beneden.

    Ik zou mr Drost willen voorstellen dat hij regelmatig eens een loods aanboord probeert mee te nemen.
    Kun je onderweg eens rustig over praktijkzaken praten.

    Geplaatst door: Jan op
  • de geul uitdiepen voor antwerpen geen probleem maar een geul aan leggen voor de binnenvaart is teveel gevraagd dat zou op een hoop stukken een hoop problemen voorkomen

    Geplaatst door: fred op
  • beste meneer I,
    dat deze zeeboten met 44 km/uur minder gofslag maken gaat er bij mij niet in.
    Misschien dat de golven minder scherp zijn, dus ronder als u mij begrijpt, maar golfslag wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het water wat verdrongen word door het schip en bij een zeeboot is dat heel wat!
    Dus met 20 tot 40 km/uur blijft het met iedere rompvorm voor de binnenvaart ellendig! Ook bij de goede rompvormen, vaar eens mee met een binnenschip en ervaar dat wij vaak best slingeren ook als een zeeboot netjes voorbij komt!
    Met vr. groet Hans.

    Geplaatst door: hans op
  • Waarom laat u uw overkoepelende organisatie niet contakt opnemen met het loodswezen voor de rivierloodsen en bied ze aan om een trip van Vlissingen/Hansweer naar Antwerpen met een binnenvaartschip mee te varen, dan kunnen ze ervaren wat te hard varen tot gevolg heeft. Dit kan de ogen openen en begrip kweken.

    Geplaatst door: Geinteresseerde buitenstaander op
  • ik begrijp dat 19 km voor binnenvaartschepen al snel is, echter voor een transfennica-boot is dat al minder dan halve kracht. Die schepen lopen normaal 20 tot 24 knopen of tewel 37 tot 44 km/uur.

    Afhankelijk van het ontwerp van het schip maken zeeschepen vaak bij volle kracht minder golven dan bij halve kracht. Het effect van bv een bulbsteven wordt door de snelheid en beladingstoestand beinvloedt.

    Alleen focussen op minder snel varen is niet het antwoord voor de problemen.

    Begrip voor elkaar en elkaars schip lijkt mij meer de weg.

    Geplaatst door: i. op
  • De loodsen van tegenwoordig voelen zich heel wat. Ze voelen zich verheven boven de rest. Maar ze kunnen niks. Ze kunnen de golfslag van hun schip niet inschatten. En als ze een sluis invaren gaat het tergend langzaam, of ze hebben met een coaster van 100 meter al een sleepboot nodig.
    Dat krijg je als ze alleen maar ooit als 3de stuurman gevaren hebben op grote schepen, en daarna gelijk loods worden. Dan weet je niet wat een schip doet. In de meeste andere landen moet je minimaal 5 jaar als kapitein gevaren hebben. Hier niet. Hier mag je niet ouder zijn als 37.

    Geplaatst door: Mark op
  • Als ik dit artikel leest dan doet het mij overkomen dat de overheid de situatie op de Westerschelde gebruikt als enigste crisismaatregel nl. Laat maar wat schepen incl. schippers naar de kelder gaan dan is er wat capiciteitsvermindering. Want weer komen we bij de stelregel dat er eerst doden moeten vallen en dan is het opeens “zeer betreurenswaardig”.

    Geplaatst door: G. S. op
  • Wij voeren op het moment van dit voorval in het middelgat thv zaamslag en hoorde het voorval over de marifoon.
    toen de pulpca ons paseerde had hij een hekgolf van zeker 3 meter achter de kont en stuwde zijn schroefwater weg alsof het een speedboot was.
    Toen hij gepaseerd was met tog een goeie 350 meter tussen afstand gingen wij nog een goeie anderhalve meter op en neer.
    maar bij deze moet ik ook zeggen dat post terneuzen de zeevaart die daarna het duwstel moest passeren wel wees op het feit en dat ze langzaam moesten passeeren.
    Waarom is er een ongeval voor nodig om de zeevaart af te laten stoppen.

    Geplaatst door: Wesly Vermeulen op
  • Geachte heer E. Kraszewski,

    Indien bovenstaand artikel de waarheid correct weergeeft, is er wel sprake van een kleine tegenstelling. Indien er geen proces-verbaal wordt opgemaakt, is er dan in de statistieken wel een incident vastgelegd?

    Ik schrik van de conclusie dat hier bewust, na overleg met de dienstdoende agenten; geen proces-verbaal is opgemaakt. Er was in ieder geval sprake van schade, en de veroorzaker van de schade wordt ook op geen enkele wijze betwist.

    Wellicht had een proces-verbaal opmaken toch wel enigszins op zijn plaats geweest , in de hier beschreven gevallen.

    Mijn persoonlijke gevoel:
    Wellicht dat de hier betreffende (Belgische?)Loods zijn mond wel gebrand. Aan een in Anvers (zoals gebruikelijk in Anvers) veel te heet opgediende kopje soep(met/zonder Zeeuwse mosselen?). ..

    We zullen het de komende tijd wel weer met zijn alle gaan beleven,
    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: C.Janszn op
  • hoe zo geen gevaar geweest? Dit lijkt me geen goede beoordeling van de heer Kraszewski.
    zodra er iets kapot gaat wat je niet onder controle hebt. is er vaak sprake van gevaar. en zolang deze zogenaamde “loodsen” werksaam blijven zal het gevaar voor de binnenvaart alleen maar toenemen. en dat er de laatste tijd niks gebeurd is, is wat de politie zegt want er wordt toch niks genoteerd als er geen “gevaar” geweest is. bijna dagelijks is het raak daar door grote golf bewegingenen en inhaal actie’s. en door machio gedrag van loodsen, wie zal het eerste op zee zijn of andersom. en die paar scheepjes die houden de boel alleen maar op.

    Geplaatst door: jw op
  • Twee gevallen en dan dat schip voor die duwboot die het water over de luiken kreeg, misschien heeft die ook wel ladingschade.
    In ieder geval krijg je de schrik van je leven als je die grote golven op je af ziet komen die zeeboten denken naar dat ze alles mogen, de overheid helpt ze daar ook graag mee ze gaan rond voor je kop en jij moet maar ruimte maken of afstoppen, volgens mij moet hij gewoon wachten tot de vaarweg vrij is.
    En meneer van de politie als u het gezag tegen de loods niet kan laten gelden moet u dat ook niet meer bij ons komen doen als u het toch goed vindt dat het wild west is dan voor iedereen, tenslotte nu ziet u waarom er onder de schipperij ook tegenstanders zijn om de Westerschelde uit te diepen, ze beloven van alles we varen langzamer tot puntje bij paaltje komt.

    Geplaatst door: hagens op

Reageer