Grote zorgen over Franse vaarwegen

Achterstallig onderhoud, stremmingen, een vaarwegbeheerder die niet of nauwelijks communiceert, ondeskundig personeel, veelvuldige stakingen en gebrek aan ligplaatsen. Het zijn slechts een paar zaken waar binnenschippers die gebruik maken van de Franse vaarwegen zich bijna dagelijks aan ergeren. Het rapport ‘Gebruikersproblemen Franse vaarwegen’ beschrijft de klachten uitvoerig. Koninklijke Schuttevaer bood het vorige week aan de Franse vaarwegbeheerder Voies Navigables de France (VNF) aan. Spitsenschipperse Annemarie van Oers leverde met haar praktijkervaring de basis voor het rapport.

Hoewel VNF in haar berichtgeving vooral het succes van de binnenvaart in Frankrijk benadrukt – in tien jaar tijd nam het vervoer over water in Frankrijk met een derde toe – ervaren de schippers de praktijk anders. Zij vrezen dat de Franse overheid het belang van de vaarwegen niet voldoende onderkent en maken zich grote zorgen over de toekomst van de Franse vaarwegen. En als de vaarwegbeheerders hier en daar de veiligheid, efficiëntie en betrokkenheid willen vergroten, gebeurt dat vaak zonder overleg met de belangrijkste belanghebbenden en zonder gedegen vooronderzoek.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Grote zorgen over Franse vaarwegen | Schuttevaer.nl

Grote zorgen over Franse vaarwegen

Achterstallig onderhoud, stremmingen, een vaarwegbeheerder die niet of nauwelijks communiceert, ondeskundig personeel, veelvuldige stakingen en gebrek aan ligplaatsen. Het zijn slechts een paar zaken waar binnenschippers die gebruik maken van de Franse vaarwegen zich bijna dagelijks aan ergeren. Het rapport ‘Gebruikersproblemen Franse vaarwegen’ beschrijft de klachten uitvoerig. Koninklijke Schuttevaer bood het vorige week aan de Franse vaarwegbeheerder Voies Navigables de France (VNF) aan. Spitsenschipperse Annemarie van Oers leverde met haar praktijkervaring de basis voor het rapport.

Hoewel VNF in haar berichtgeving vooral het succes van de binnenvaart in Frankrijk benadrukt – in tien jaar tijd nam het vervoer over water in Frankrijk met een derde toe – ervaren de schippers de praktijk anders. Zij vrezen dat de Franse overheid het belang van de vaarwegen niet voldoende onderkent en maken zich grote zorgen over de toekomst van de Franse vaarwegen. En als de vaarwegbeheerders hier en daar de veiligheid, efficiëntie en betrokkenheid willen vergroten, gebeurt dat vaak zonder overleg met de belangrijkste belanghebbenden en zonder gedegen vooronderzoek.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer