Kamervragen over crisis

Het Tweede Kamerlid Emile Roemer (SP) heeft aan staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat vragen gesteld over de crisis in de binnenvaart.

1. Kent u de berichten over de gevolgen van de crisis in de Binnenvaart?2. Wat is uw oordeel over het feit dat schippers ver onder de kostprijs vrachten moeten accepteren en elkaar daarmee steeds verder in de misère drijven?3. Bent u van mening dat de crisis, waarin de transportvraag keldert, niet tot gevolg mag hebben dat kleine (familie)bedrijven failliet gaan en dat daarmee de veelal kleine binnenvaartschepen voor transport over water verloren gaan? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u hieraan doen?4. Is het u bekend dat er op korte termijn nog ca 100 tot 200 nieuwe binnenvaartschepen aan de vloot worden toegevoegd die nog eens extra concurrentie vormen op de teruglopende transportvraag?5. Bent u bereid te onderzoeken hoe deze ‘nieuwe vloot’ voorlopig aan de wal is te houden totdat de economie weer aantrekt en de transportvraag weer voldoende groot is om deze extra concurrentie aan te houden? Zo ja, bent u bereid te onderzoeken hoe het wel haalbaar is?6. Bent u bereid met de branchevertegenwoordigers in overleg te treden over hun voorstel voor coöperatieve solidariteit en een vrijwillige toerbeurt, zodat meer binnenschippers de crisis beter kunnen doorstaan? Zo nee, waarom niet? 7. Bent u bereid met verladers in overleg te treden over minimum prijzen van transport om te voorkomen dat het korte termijnvoordeel dat binnenschippers het faillissement in drijven op lange termijn leidt tot grote transportproblemen vanwege gebrek aan binnenschippers? Zo nee, waarom niet?8. Bent u bereid de Kamer, gezien de ernst van de crisis, voor 1 mei de Kamer uitgebreid te informeren over de acties die u heeft ondernomen en wat dat heeft opgeleverd? Zo nee, waarom niet?
Lees ook:
– Binnenvaart doet crisisberoep op rijksoverheid
– Coöperatie tegen crisis

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kamervragen over crisis | Schuttevaer.nl

Kamervragen over crisis

Het Tweede Kamerlid Emile Roemer (SP) heeft aan staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat vragen gesteld over de crisis in de binnenvaart.

1. Kent u de berichten over de gevolgen van de crisis in de Binnenvaart?2. Wat is uw oordeel over het feit dat schippers ver onder de kostprijs vrachten moeten accepteren en elkaar daarmee steeds verder in de misère drijven?3. Bent u van mening dat de crisis, waarin de transportvraag keldert, niet tot gevolg mag hebben dat kleine (familie)bedrijven failliet gaan en dat daarmee de veelal kleine binnenvaartschepen voor transport over water verloren gaan? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u hieraan doen?4. Is het u bekend dat er op korte termijn nog ca 100 tot 200 nieuwe binnenvaartschepen aan de vloot worden toegevoegd die nog eens extra concurrentie vormen op de teruglopende transportvraag?5. Bent u bereid te onderzoeken hoe deze ‘nieuwe vloot’ voorlopig aan de wal is te houden totdat de economie weer aantrekt en de transportvraag weer voldoende groot is om deze extra concurrentie aan te houden? Zo ja, bent u bereid te onderzoeken hoe het wel haalbaar is?6. Bent u bereid met de branchevertegenwoordigers in overleg te treden over hun voorstel voor coöperatieve solidariteit en een vrijwillige toerbeurt, zodat meer binnenschippers de crisis beter kunnen doorstaan? Zo nee, waarom niet? 7. Bent u bereid met verladers in overleg te treden over minimum prijzen van transport om te voorkomen dat het korte termijnvoordeel dat binnenschippers het faillissement in drijven op lange termijn leidt tot grote transportproblemen vanwege gebrek aan binnenschippers? Zo nee, waarom niet?8. Bent u bereid de Kamer, gezien de ernst van de crisis, voor 1 mei de Kamer uitgebreid te informeren over de acties die u heeft ondernomen en wat dat heeft opgeleverd? Zo nee, waarom niet?
Lees ook:
– Binnenvaart doet crisisberoep op rijksoverheid
– Coöperatie tegen crisis

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer