‘Zelfbedieningsboot’ als vluchtweg Godorf

De Shell-terminal in Godorf (bij Keulen) beschikt sinds kort over een reddingsboot waarin bemanningen van binnenvaarttankers bij calamiteiten kunnen vluchten. De boot is uitgerust met een sproeisysteem en overdrukcabine. Tankerbemanningen moeten vanaf 1 mei de procedures kennen voor het neerlaten en wegvaren met deze reddingsboot. Die dient dan als tweede vluchtweg. Schippers krijgen ter instructie in Godorf een voorlichtings-cd uitgereikt.

‘Zelfbedieningsboot' als vluchtweg Godorf

‘Die cd kan op elke pc worden bekeken’, zegt een medewerker van de haven van Godorf. ‘Daarop is te zien hoe de reddingsboot werkt en te water moet worden gelaten.’ Schipper en bemanning moeten de cd goed bekijken. Waarna de schipper een schriftelijke test moet afleggen om te laten zien dat hij weet hoe de reddingsboot werkt. ‘De test kan in het Duits of Nederlands worden afgelegd en bestaat uit 27 multiple-choice vragen, waarvan de schipper er twintig goed moet beantwoorden.’ Dat levert bij goed resultaat een certificaat op met een geldigheidsduur van een jaar. Bij elke aankomst in Godorf moet de schipper straks het certificaat kunnen tonen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Hallo Piet paniek
    je heb juist gesproken maar de mensen zijn net schapen want als ze zeggen springen dan springen ze, hoet moet voor de bevrachters
    In het ADNR staat er heel duidelijk in dat wij niet als schipper voor de vluchtwegen moeten zorgen ( zie deel 1.4…..)
    Wij kunnen beter onze eigen motor aanzetten en er uit varen zo heb je ook je bemanning mee
    hopen dat er nooit iets gebeurt
    succes er mee
    Jacky

    Geplaatst door: jacky op
  • Ik vaar niet op een tanker kan dus ook niet de situatie, weet wel dat de tankers op het DEK bij Lingen in een fuik varen en de boom achter hun dicht gaat, waarom kan de Shell iets soortgelijks niet maken van staal met aan de buitenkant een steiger met twee land verbindingen dan kan je altijd weg wel de steiger aan de kant van de rivier de brand zal richting land gaan.
    Je slaat naar mijn mening twee vliegen in een klap er is minder of geen kans op een aanvaring met een tanker die ligt te lossen tenslotte wordt deze beschermd door de steiger en je kan constant een oliescherm laten liggen.

    Geplaatst door: hagens op
  • ik vind het een idioot idee met een bootlaten ze een behoorlijke vluchtmweg maken maar ja voor dat je boven dan ben je al bijna dood en voor je nog eens over pijpen ‘heen geklommen ben sjonge wat doen ze bij shell aan veilig heid voor 35 jaar was het zelfde lekker met die slangen met die kettingen wat een modern bedrijf maar nu hebben ze een boot lekker goed koop volgens mij is wsp ook om gekocht.dat die dat goed keuren is ook een wonder.laten die domboos op het kantoor maar eens uit proberen hoe het werkt maar dat doen ze niet.nou succes met de boot

    Geplaatst door: johan op
  • Ja ik lees nog een keer het verhaal en die reactie van die Shell meneer. “Hoe moeilijk kan het zijn schrijft hij”:
    1.Deurtje openen.
    2. Op de stoel gaan zitten.
    3.Touwtje trekken.
    4. Wegvaren

    Maar als dat zo simpel is waarom hebben ze daar dan 27 multipel choice vragen voor nodig???

    Geplaatst door: Schipper Jan op
  • Ja, ja, die heer “medewerker” zeker van Shell, is geïrriteerd omdat zijn speeltje wordt bekritiseerd. Dan mag men in godorf wel de steigers aan het vernieuwen zijn maar de situatie die Bert Visser beschrijft blijft gewoon zo. Het is niet meer van deze tijd dat je letterlijk tussen de pijpen, leidingen en afsluiters met gevaarlijke produkten door moet lopen om aan de wal te komen. Shell weet niet beter en denkt dat zoals het 50 jaar geleden bedacht is nog steeds goed is. Die haven barst uit zijn voegen. Het voorschip bungelt vaak buiten het steiger en je kan vaak niet eens fatsoenlijk een voordraad zetten. Maar oh wee als iemand even zijn bril niet op heeft. Dan kan hij een enkele reis met de zelfbedieningsboot krijgen.

    Geplaatst door: Schipper Jan op
  • Met verbazing lees ik dit verslag met bijbehorende reacties
    Er word al jaren een bijboot aan de kop van het schip als vluchtweg gebruikt,en bij sommige is het mij een raadsel hoe men bij een callimiteit in de boot kan komen vanaf 4 meter hoog in de boot springen lijkt mij ook niet zo goed idee een trapje hangen kost bij sommige schijnbaar moeite of zijn bang de verf te beschadigen .
    En mijnheer Bert visser
    Of u bent slecht geinformeerd of u heb nog nooit een kijkje genomen in Godorf Want er is daar een enorme inhaalslag aan de gang in de zin van vernieuwing van laad en lossteigers, ook aan de wal word er druk vernieuwd
    Wij hebben bij vele laad en lossteigers de vluchtwegen gerealiseerd ,en hebben die nog nooit zo solide uitgevoerd als in Godorf Volledig gericht op grote tankers.
    En wat betreft de Zelfbedieningsboot
    hoe moeilijk kan het zijn ,en deurtje openen, op de stuurstoel plaatsnemen, aan een touwtje trekken om het geheel te laten zakken, sleutel omdraaien ,en weg varen
    thats it, en ik spreek uit ervaring
    Dus als iedereen het cd tje en bijbehorende test bestudeerd kan ik mij niet voorstellen dat dat een probleem opleverd
    Als je vaart op hypermoderne Schepen met ongekende elektronica snufjes kan dat geen probleem zijn
    Maar laten we met z’n allen hopen er nooit gebruik van hoeven te maken

    Een medewerker

    Geplaatst door: Wout Mks Frans op
  • Wees blij dat er in de binnenvaart nog geen TWIC card is. Zonder kaart mag je niet verder dan 14 voet van je schip komen. KUN JE NIET EENS VLUCHTEN.

    Geplaatst door: Kees op
  • Prachtig, geweldig, heb er geen ander mooi woord voor !!!!

    Idioten zijn het die grapjassen met die stropdassen. Als er iets gebeurd wil je vluchten, dat is een normalen menselijke reactie, ook menselijk is dan ikke ikke de rest kan stikke. Wil je vluchten dan wil je weg, of moet je dan eerst wachten tot het bootje vol zit!! Dat zal ook echt gaan gebeuren in een noodsituatie. Kijk voor de pers en het imago van Shell is dit prachtig, kijk eens hoe goed…..

    Ik hoop voor iedereen die wel eens in Godorf komt dat er nooit wat gebeurd, ook niet voor die idioot met zijn stropdas op kantoor, want die heeft dan de rest van zijn leven een schuldgevoel en denkt had ik maar gekozen voor een vluchtweg, maar ja die zal zelf dan wel vlug weg zijn bij shell.

    Ik denk dat schippers beter een vuist kunnen maken en eens niet allemaal ja knikken naar zulke idioten ideeën.

    Succes allemaal en een veilige laad los procedure in Godorf.

    Geplaatst door: Piet Paniek op

Reageer

‘Zelfbedieningsboot’ als vluchtweg Godorf | Schuttevaer.nl

‘Zelfbedieningsboot’ als vluchtweg Godorf

De Shell-terminal in Godorf (bij Keulen) beschikt sinds kort over een reddingsboot waarin bemanningen van binnenvaarttankers bij calamiteiten kunnen vluchten. De boot is uitgerust met een sproeisysteem en overdrukcabine. Tankerbemanningen moeten vanaf 1 mei de procedures kennen voor het neerlaten en wegvaren met deze reddingsboot. Die dient dan als tweede vluchtweg. Schippers krijgen ter instructie in Godorf een voorlichtings-cd uitgereikt.

‘Zelfbedieningsboot' als vluchtweg Godorf

‘Die cd kan op elke pc worden bekeken’, zegt een medewerker van de haven van Godorf. ‘Daarop is te zien hoe de reddingsboot werkt en te water moet worden gelaten.’ Schipper en bemanning moeten de cd goed bekijken. Waarna de schipper een schriftelijke test moet afleggen om te laten zien dat hij weet hoe de reddingsboot werkt. ‘De test kan in het Duits of Nederlands worden afgelegd en bestaat uit 27 multiple-choice vragen, waarvan de schipper er twintig goed moet beantwoorden.’ Dat levert bij goed resultaat een certificaat op met een geldigheidsduur van een jaar. Bij elke aankomst in Godorf moet de schipper straks het certificaat kunnen tonen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Hallo Piet paniek
    je heb juist gesproken maar de mensen zijn net schapen want als ze zeggen springen dan springen ze, hoet moet voor de bevrachters
    In het ADNR staat er heel duidelijk in dat wij niet als schipper voor de vluchtwegen moeten zorgen ( zie deel 1.4…..)
    Wij kunnen beter onze eigen motor aanzetten en er uit varen zo heb je ook je bemanning mee
    hopen dat er nooit iets gebeurt
    succes er mee
    Jacky

    Geplaatst door: jacky op
  • Ik vaar niet op een tanker kan dus ook niet de situatie, weet wel dat de tankers op het DEK bij Lingen in een fuik varen en de boom achter hun dicht gaat, waarom kan de Shell iets soortgelijks niet maken van staal met aan de buitenkant een steiger met twee land verbindingen dan kan je altijd weg wel de steiger aan de kant van de rivier de brand zal richting land gaan.
    Je slaat naar mijn mening twee vliegen in een klap er is minder of geen kans op een aanvaring met een tanker die ligt te lossen tenslotte wordt deze beschermd door de steiger en je kan constant een oliescherm laten liggen.

    Geplaatst door: hagens op
  • ik vind het een idioot idee met een bootlaten ze een behoorlijke vluchtmweg maken maar ja voor dat je boven dan ben je al bijna dood en voor je nog eens over pijpen ‘heen geklommen ben sjonge wat doen ze bij shell aan veilig heid voor 35 jaar was het zelfde lekker met die slangen met die kettingen wat een modern bedrijf maar nu hebben ze een boot lekker goed koop volgens mij is wsp ook om gekocht.dat die dat goed keuren is ook een wonder.laten die domboos op het kantoor maar eens uit proberen hoe het werkt maar dat doen ze niet.nou succes met de boot

    Geplaatst door: johan op
  • Ja ik lees nog een keer het verhaal en die reactie van die Shell meneer. “Hoe moeilijk kan het zijn schrijft hij”:
    1.Deurtje openen.
    2. Op de stoel gaan zitten.
    3.Touwtje trekken.
    4. Wegvaren

    Maar als dat zo simpel is waarom hebben ze daar dan 27 multipel choice vragen voor nodig???

    Geplaatst door: Schipper Jan op
  • Ja, ja, die heer “medewerker” zeker van Shell, is geïrriteerd omdat zijn speeltje wordt bekritiseerd. Dan mag men in godorf wel de steigers aan het vernieuwen zijn maar de situatie die Bert Visser beschrijft blijft gewoon zo. Het is niet meer van deze tijd dat je letterlijk tussen de pijpen, leidingen en afsluiters met gevaarlijke produkten door moet lopen om aan de wal te komen. Shell weet niet beter en denkt dat zoals het 50 jaar geleden bedacht is nog steeds goed is. Die haven barst uit zijn voegen. Het voorschip bungelt vaak buiten het steiger en je kan vaak niet eens fatsoenlijk een voordraad zetten. Maar oh wee als iemand even zijn bril niet op heeft. Dan kan hij een enkele reis met de zelfbedieningsboot krijgen.

    Geplaatst door: Schipper Jan op
  • Met verbazing lees ik dit verslag met bijbehorende reacties
    Er word al jaren een bijboot aan de kop van het schip als vluchtweg gebruikt,en bij sommige is het mij een raadsel hoe men bij een callimiteit in de boot kan komen vanaf 4 meter hoog in de boot springen lijkt mij ook niet zo goed idee een trapje hangen kost bij sommige schijnbaar moeite of zijn bang de verf te beschadigen .
    En mijnheer Bert visser
    Of u bent slecht geinformeerd of u heb nog nooit een kijkje genomen in Godorf Want er is daar een enorme inhaalslag aan de gang in de zin van vernieuwing van laad en lossteigers, ook aan de wal word er druk vernieuwd
    Wij hebben bij vele laad en lossteigers de vluchtwegen gerealiseerd ,en hebben die nog nooit zo solide uitgevoerd als in Godorf Volledig gericht op grote tankers.
    En wat betreft de Zelfbedieningsboot
    hoe moeilijk kan het zijn ,en deurtje openen, op de stuurstoel plaatsnemen, aan een touwtje trekken om het geheel te laten zakken, sleutel omdraaien ,en weg varen
    thats it, en ik spreek uit ervaring
    Dus als iedereen het cd tje en bijbehorende test bestudeerd kan ik mij niet voorstellen dat dat een probleem opleverd
    Als je vaart op hypermoderne Schepen met ongekende elektronica snufjes kan dat geen probleem zijn
    Maar laten we met z’n allen hopen er nooit gebruik van hoeven te maken

    Een medewerker

    Geplaatst door: Wout Mks Frans op
  • Wees blij dat er in de binnenvaart nog geen TWIC card is. Zonder kaart mag je niet verder dan 14 voet van je schip komen. KUN JE NIET EENS VLUCHTEN.

    Geplaatst door: Kees op
  • Prachtig, geweldig, heb er geen ander mooi woord voor !!!!

    Idioten zijn het die grapjassen met die stropdassen. Als er iets gebeurd wil je vluchten, dat is een normalen menselijke reactie, ook menselijk is dan ikke ikke de rest kan stikke. Wil je vluchten dan wil je weg, of moet je dan eerst wachten tot het bootje vol zit!! Dat zal ook echt gaan gebeuren in een noodsituatie. Kijk voor de pers en het imago van Shell is dit prachtig, kijk eens hoe goed…..

    Ik hoop voor iedereen die wel eens in Godorf komt dat er nooit wat gebeurd, ook niet voor die idioot met zijn stropdas op kantoor, want die heeft dan de rest van zijn leven een schuldgevoel en denkt had ik maar gekozen voor een vluchtweg, maar ja die zal zelf dan wel vlug weg zijn bij shell.

    Ik denk dat schippers beter een vuist kunnen maken en eens niet allemaal ja knikken naar zulke idioten ideeën.

    Succes allemaal en een veilige laad los procedure in Godorf.

    Geplaatst door: Piet Paniek op

Reageer