‘Binnenvaart over dieptepunt heen’

De binnenvaart heeft, wat betreft het ladingaanbod de moeilijkste maanden in de economische crisis achter de rug. Volgens het economische bureau van de ING lag het dieptepunt in de volumedaling in het eerste kwartaal van dit jaar en stijgt het aanbod in de binnenvaart de komende maanden weer.

‘Binnenvaart over dieptepunt heen'

Voor 2010 verwachten de ING-economen een beter jaar voor de binnenvaart. Het ladingaanbod in de binnenvaart stijgt dan 4,4 procent. ‘Herstel van de transportsector is vooral afhankelijk van de export en moet dus komen van een aantrekkende wereldhandel’, schrijven de economen van de ING in hun Voorspellingen Transport & Logistiek 2009. ‘Door de impact van de economische crisis is het voorlopig nog even wachten op herstel. Positief is wel dat de grootste volumedaling naar verwachting in het eerste kwartaal van dit jaar heeft plaatsgevonden. Naast dat dit traditiegetrouw het minste kwartaal is, speelt hierbij mee dat voorraden van veel verladers na dit kwartaal grotendeels zijn afgebouwd. Wanneer de economie in de loop van 2010 weer voorzichtig aantrekt, profiteren het vervoer over water en door de lucht hiervan het eerst, gevolgd door de logistieke dienstverlening en het wegvervoer.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Lekker makkelijk om iemand de schuld toe te schuiven als het slecht gaat en er wienig werk is.
    Waarom niet ons verstand gebruiken en het probleem met zijn allen oplossen in plaats van naar elkaar te gaan wijzen.
    Misschien iedereen er beter van.

    Geplaatst door: Martien op
  • Over een dieptepunt heen is een sprookje als er nog bij gebouwd word waar al te veel van is!In het verleden werd er gesloopt en niet in massa bijgebouwd!Een (sloop) afbouw van tonnen is gewenst om uit het dal te komen?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Volgens mij spreek je altijd met u aan en niet jou meneer jacob

    Geplaatst door: ik op
  • Reactie op Roos.
    In Nederland hebben we het over moraal en respect, maar dat iemand de schippers sukkels noemt wordt geaccepteerd. Daarover hoor ik je niet, jammer genoeg leven we in een maatschappij die steeds meer verhard.
    Dit is het laatste wat ik er van zeg.

    Geplaatst door: Jacob op
  • @ Jacob die zeurt over de schrijfkunsten van ‘ik’; Het gaat hier toch om wat iemand schrijft en niet hoe, je begrijpt het toch? En kijk anders eerst even naar jezelf…. collega\’s, dreigd, probeerd….

    Geplaatst door: Roos op
  • wat een wijsheid van zo n bank , is dat die zelfde persoon die zij je kan beter een nieuwbouwschip kopen dan een schip van 10 jaar oud, is niet zo geloofwaardig he al die uitspraken

    Geplaatst door: j.r.e. op
  • Nieuwbouwen kunnen we allemaal,kan iedereen financieren.Maar je gezond verstand gebruiken ivm de overcapaciteit denken veel mensen niet aan.Nieuwbouwers maken samen met de makelaars en banken heel onze markt naar de kloten.En kom nou niet meer met lulpraat want daar worden we ae allemaal ziek van.Afz eigenaar van schip 2100 ton bj 1973.

    Geplaatst door: rob op
  • Reactie op ik, jouw taal gebruik is ver beneden peil.
    Je collega’s sukkels noemen, zegt heel veel over jou.
    Een beetje gerespecteerde schipper zou niet met dit soort termen moeten gooien, kom met feiten.En let ook een beetje op je schrijf kunst, maak jij je daar maar druk om!
    Een feit is dat die zelfde nieuwbouw nu ten onder dreigd te gaan door de snelheid en groot,groter en grootst te bouwen schepen.Het lijkt of men probeerd elkaar steeds meer te overtroeven.Ooit van markt onderzoek en marketing gehoord. Nou, zie nu het resultaat.
    Het spreekwoord zegt ook weleens, aan je eigen succes ten onder gaan.
    De vaarwegen in europa dreigen zelfs te bezwijken door de grote krachten die worden uit geoefend op de kunstwerken.
    Helaas worden schippers die al jaren varen mede de dupe van de overcapaciteit die hiermee gepaard gaat. Als deze nieuwbouw golf zich in het huidige tempo voortzet zullen diezelfde nieuwbouwschepen er last van krijgen.
    En hoe zit het met de schippers die hun schepen niet meer kunnen verkopen omdat de markt op een te snelle manier vermoderniseerd, wordt het dan geen tijd om de nog steeds bestaande gelden van de sloopregeling die door een hoop schippers nog is betaald weer in leven te roepen.
    Ik ben van mening dat we ons niet alleen moeten bekommeren om ons zelf maar ook om onze mede collega’s die de scheepvaart overeind hebben gehouden.

    Geplaatst door: Jacob op
  • Wat een kometaar over over nieuwbouw als er geen nieuwe schepen waren gebouwdt dan was het nog erger geweest dan nu met het werk allen maar afgeven over nieuwbouw sukkels

    Geplaatst door: ik op
  • Inversteren in nieuwbouw schepen is een goede zaak.
    Niet inversteren is stil staan of achteruitgaan.
    Je moet wel de markt stabiel houden.
    Het is gezond om in nieuwbouw te investeren en nieuweontwikkeling toe te passen.
    We moeten wel mee met de markt.
    Die gene die zegt geen nieuw bouw die is gewoon jaloers diep in zijn hart wil hij dat ook.
    Maar ze willen niet toe geven.
    De diepte punt hebben we gehad
    De regering moet ook een steentje bij dragen dat de vaar wegen beter wordt opgeknapt
    Het verhogen van bruggen.
    Lage bruggen is niet meer van deze tijd
    Brussel moet ook wakker worden geschudt
    Er zijn nog genoeg mogelijkheden.
    Even genoeg nadenken.
    Ik weet zeker dat we met een paar maanden weer zonnig vooruit gaan.
    Januari februari maart waren altijd de slechte maanden
    Een voordeel is wel van deze economie je komt nu ook aan andere dingen toe.
    Je vrouw verwennen,je kinderen of onderhoud aan schip
    Het is niet altijd werken
    Wens jullie allemaal een goedevaart vaart.

    Geplaatst door: jacobmack op
  • ze moeten eens op houden met al die nieuwbouwers en koppelverbanden, die hebben wel voor deze ellende gezorgt.en niemand durft ook maar iets te doen . we gaan er nog liever onderdoor als dat we er wat aan doen.!!

    Geplaatst door: schipper op
  • En wat kopen wij voor zo’n voorspelling?
    Als banken in het algemeen en ING in het bijzonder één ding hebben bewezen is het wel dat ze het óók niet weten en niet erg veel verder kijken dan de eigen neus lang is!

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • Komt dat even mooi uit,mijn twee koppelverbanden komen bijna in de vaart,kan ik direkt voor 3euro naar mannheim varen,bedankt!!

    Geplaatst door: Jannes op
  • Stop AUB met op de markt brengen van nieuwbouwschepen.Overcapaciteit aan tonnen is de doodsteek van onze onderneming. Helaas worden we dan gestraft met vrachtprijzen die niet meer serieus zijn te nemen.Onder de kostprijs varen kan toch niet de bedoeling zijn.

    Geplaatst door: Jacob op
  • over het dieptepunt heen, maar het trekt in de loop van 2010 weer aan??? Dus niet over hat dieptepunt heen. Ik verwacht geen verbetering tot Mei.

    Geplaatst door: A. Noniem op
  • ohh,dan kunnen we weer bouwen

    Geplaatst door: herman op

Reageer

‘Binnenvaart over dieptepunt heen’ | Schuttevaer.nl

‘Binnenvaart over dieptepunt heen’

De binnenvaart heeft, wat betreft het ladingaanbod de moeilijkste maanden in de economische crisis achter de rug. Volgens het economische bureau van de ING lag het dieptepunt in de volumedaling in het eerste kwartaal van dit jaar en stijgt het aanbod in de binnenvaart de komende maanden weer.

‘Binnenvaart over dieptepunt heen'

Voor 2010 verwachten de ING-economen een beter jaar voor de binnenvaart. Het ladingaanbod in de binnenvaart stijgt dan 4,4 procent. ‘Herstel van de transportsector is vooral afhankelijk van de export en moet dus komen van een aantrekkende wereldhandel’, schrijven de economen van de ING in hun Voorspellingen Transport & Logistiek 2009. ‘Door de impact van de economische crisis is het voorlopig nog even wachten op herstel. Positief is wel dat de grootste volumedaling naar verwachting in het eerste kwartaal van dit jaar heeft plaatsgevonden. Naast dat dit traditiegetrouw het minste kwartaal is, speelt hierbij mee dat voorraden van veel verladers na dit kwartaal grotendeels zijn afgebouwd. Wanneer de economie in de loop van 2010 weer voorzichtig aantrekt, profiteren het vervoer over water en door de lucht hiervan het eerst, gevolgd door de logistieke dienstverlening en het wegvervoer.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Lekker makkelijk om iemand de schuld toe te schuiven als het slecht gaat en er wienig werk is.
    Waarom niet ons verstand gebruiken en het probleem met zijn allen oplossen in plaats van naar elkaar te gaan wijzen.
    Misschien iedereen er beter van.

    Geplaatst door: Martien op
  • Over een dieptepunt heen is een sprookje als er nog bij gebouwd word waar al te veel van is!In het verleden werd er gesloopt en niet in massa bijgebouwd!Een (sloop) afbouw van tonnen is gewenst om uit het dal te komen?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Volgens mij spreek je altijd met u aan en niet jou meneer jacob

    Geplaatst door: ik op
  • Reactie op Roos.
    In Nederland hebben we het over moraal en respect, maar dat iemand de schippers sukkels noemt wordt geaccepteerd. Daarover hoor ik je niet, jammer genoeg leven we in een maatschappij die steeds meer verhard.
    Dit is het laatste wat ik er van zeg.

    Geplaatst door: Jacob op
  • @ Jacob die zeurt over de schrijfkunsten van ‘ik’; Het gaat hier toch om wat iemand schrijft en niet hoe, je begrijpt het toch? En kijk anders eerst even naar jezelf…. collega\’s, dreigd, probeerd….

    Geplaatst door: Roos op
  • wat een wijsheid van zo n bank , is dat die zelfde persoon die zij je kan beter een nieuwbouwschip kopen dan een schip van 10 jaar oud, is niet zo geloofwaardig he al die uitspraken

    Geplaatst door: j.r.e. op
  • Nieuwbouwen kunnen we allemaal,kan iedereen financieren.Maar je gezond verstand gebruiken ivm de overcapaciteit denken veel mensen niet aan.Nieuwbouwers maken samen met de makelaars en banken heel onze markt naar de kloten.En kom nou niet meer met lulpraat want daar worden we ae allemaal ziek van.Afz eigenaar van schip 2100 ton bj 1973.

    Geplaatst door: rob op
  • Reactie op ik, jouw taal gebruik is ver beneden peil.
    Je collega’s sukkels noemen, zegt heel veel over jou.
    Een beetje gerespecteerde schipper zou niet met dit soort termen moeten gooien, kom met feiten.En let ook een beetje op je schrijf kunst, maak jij je daar maar druk om!
    Een feit is dat die zelfde nieuwbouw nu ten onder dreigd te gaan door de snelheid en groot,groter en grootst te bouwen schepen.Het lijkt of men probeerd elkaar steeds meer te overtroeven.Ooit van markt onderzoek en marketing gehoord. Nou, zie nu het resultaat.
    Het spreekwoord zegt ook weleens, aan je eigen succes ten onder gaan.
    De vaarwegen in europa dreigen zelfs te bezwijken door de grote krachten die worden uit geoefend op de kunstwerken.
    Helaas worden schippers die al jaren varen mede de dupe van de overcapaciteit die hiermee gepaard gaat. Als deze nieuwbouw golf zich in het huidige tempo voortzet zullen diezelfde nieuwbouwschepen er last van krijgen.
    En hoe zit het met de schippers die hun schepen niet meer kunnen verkopen omdat de markt op een te snelle manier vermoderniseerd, wordt het dan geen tijd om de nog steeds bestaande gelden van de sloopregeling die door een hoop schippers nog is betaald weer in leven te roepen.
    Ik ben van mening dat we ons niet alleen moeten bekommeren om ons zelf maar ook om onze mede collega’s die de scheepvaart overeind hebben gehouden.

    Geplaatst door: Jacob op
  • Wat een kometaar over over nieuwbouw als er geen nieuwe schepen waren gebouwdt dan was het nog erger geweest dan nu met het werk allen maar afgeven over nieuwbouw sukkels

    Geplaatst door: ik op
  • Inversteren in nieuwbouw schepen is een goede zaak.
    Niet inversteren is stil staan of achteruitgaan.
    Je moet wel de markt stabiel houden.
    Het is gezond om in nieuwbouw te investeren en nieuweontwikkeling toe te passen.
    We moeten wel mee met de markt.
    Die gene die zegt geen nieuw bouw die is gewoon jaloers diep in zijn hart wil hij dat ook.
    Maar ze willen niet toe geven.
    De diepte punt hebben we gehad
    De regering moet ook een steentje bij dragen dat de vaar wegen beter wordt opgeknapt
    Het verhogen van bruggen.
    Lage bruggen is niet meer van deze tijd
    Brussel moet ook wakker worden geschudt
    Er zijn nog genoeg mogelijkheden.
    Even genoeg nadenken.
    Ik weet zeker dat we met een paar maanden weer zonnig vooruit gaan.
    Januari februari maart waren altijd de slechte maanden
    Een voordeel is wel van deze economie je komt nu ook aan andere dingen toe.
    Je vrouw verwennen,je kinderen of onderhoud aan schip
    Het is niet altijd werken
    Wens jullie allemaal een goedevaart vaart.

    Geplaatst door: jacobmack op
  • ze moeten eens op houden met al die nieuwbouwers en koppelverbanden, die hebben wel voor deze ellende gezorgt.en niemand durft ook maar iets te doen . we gaan er nog liever onderdoor als dat we er wat aan doen.!!

    Geplaatst door: schipper op
  • En wat kopen wij voor zo’n voorspelling?
    Als banken in het algemeen en ING in het bijzonder één ding hebben bewezen is het wel dat ze het óók niet weten en niet erg veel verder kijken dan de eigen neus lang is!

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • Komt dat even mooi uit,mijn twee koppelverbanden komen bijna in de vaart,kan ik direkt voor 3euro naar mannheim varen,bedankt!!

    Geplaatst door: Jannes op
  • Stop AUB met op de markt brengen van nieuwbouwschepen.Overcapaciteit aan tonnen is de doodsteek van onze onderneming. Helaas worden we dan gestraft met vrachtprijzen die niet meer serieus zijn te nemen.Onder de kostprijs varen kan toch niet de bedoeling zijn.

    Geplaatst door: Jacob op
  • over het dieptepunt heen, maar het trekt in de loop van 2010 weer aan??? Dus niet over hat dieptepunt heen. Ik verwacht geen verbetering tot Mei.

    Geplaatst door: A. Noniem op
  • ohh,dan kunnen we weer bouwen

    Geplaatst door: herman op

Reageer