Marktwerking onstuitbaar, veilingen uit den boze

Het is inmiddels te laat voor ingrijpen in de marktwerking, maar in de toekomst zou het anders moeten. Zoveel werd duidelijk tijdens de forumdiscussie ‘Marktwerking, tot (w)elke prijs?’ tijdens de jubileumvergadering van de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB), afgelopen maandag in Rotterdam. ‘Onze pech is dat we dit altijd op hele ongelukkige momenten bespreken’, zei forumlid en scheepsmakelaar Frank Galle.

Frank Galle

Bodemtarieven en capaciteitsbeperking maken volgens de zaal weinig kans. Er is hoop dat staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) iets doet met de suggestie om de aflossing van staatsgarantieleningen tijdelijk te versoepelen. ‘Als de banken van de Staat toestemming krijgen de aflossing iets uit te stellen, zijn we al een stuk verder’, zei directeur Wim Onderdelinden van administratiekantoor Stichting Abri. ‘Dan hoeven de schepen niet te worden geveild, om het maar eens heel plat en negatief te zeggen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • ja mooi gesproken van Frank, kletsen kan hij goed maar dit hele zielige verhaal van hem levert totaal niets op sterker nog hij schijnt zelf niet goed te beseffen dat hij en zijn kornuiten mede hoofdschuldig zijn aan deze wanorde.
    natuurlijk ook een lofode aan de alom in de vakbladen geprezen ondernemers die het toch maar waarmaakten de mooisten en afkijkende van andere geluksbroeders net nog wel ff beter konden.
    ja en dan die superbankmanegers met jel in hun haren en met modern uitgedoste kleding, van een schip en varen hadden ze geen verstand, maar hun (vriendjes) makelaar wisten ze toch maar mooi om de tuin te leiden met allerlei slimme en gladde praatjes.
    en nu dan maar gaan varen met verliesgevende vrachten waardoor je de mark nog meer naar de …. helpt.
    ONDERNEMERS los het nu maar op en laat de simpele ziel hier niet aan mee hoeven te betalen.

    Geplaatst door: p.neska op
  • We gaan niet vragen voor een ruggensteun.Geen afspraken voor een bodem tarief.Want dat gaat men toch ondermijnen.Dat was met het beurs systeem en werd toch ondermijnt.
    Banken en overheid moeten ons gewoon zelf voor een opossing laten zorgen.Want de gene die dan op een dag over blijven hebben weer een goede toekomst.
    Dus we gaan ons kop van ons romp draaien dat is het meest eerlijke.groetjes peter

    Geplaatst door: Peter op
  • arme schippers toch 4 maanden wat minder vervoer en nu al met de bank praten over uitstel .

    Geplaatst door: j.r.e. op
  • Een feit is dat die zelfde nieuwbouw nu ten onder dreigt te gaan door de snelheid en groot,groter en grootst te bouwen schepen.Het lijkt of men probeert elkaar steeds meer te overtroeven.Ooit van markt onderzoek en marketing gehoord. Nou, zie nu het resultaat.
    Het spreekwoord zegt ook weleens, aan je eigen succes ten onder gaan.
    De vaarwegen in europa dreigen zelfs te bezwijken door de grote krachten die worden uit geoefend op de kunstwerken.
    Helaas worden schippers die al jaren varen mede de dupe van de overcapaciteit die hiermee gepaard gaat. Als deze nieuwbouw golf zich in het huidige tempo voortzet zullen diezelfde nieuwbouwschepen er last van krijgen.
    En hoe zit het met de schippers die hun schepen niet meer kunnen verkopen omdat de markt op een te snelle manier vermoderniseerd, wordt het dan geen tijd om de nog steeds bestaande gelden van de sloopregeling die door een hoop schippers nog is betaald weer in leven te roepen.
    Ik ben van mening dat we ons niet alleen moeten bekommeren om ons zelf maar ook om onze mede collega’s die de scheepvaart overeind hebben gehouden.

    Jacob

    Geplaatst door: Jacob op
  • Allemaal geneuzel o.a. van de beste Galle, wie vulde zijn zakken het meeste met nieuwbouw o.a. Galle ,en nu is het ellende want er is overcapaciteit!!
    ja het is nu alleen als we pech hebben zo dat de gezonde bedrijven kapot gaan en de bedrijven met mega hypotheken blijven, want die schepen liggen nu met marktwaarde omnder hypotheek waarde. en ja de gezonde mensen die kunnen hun schip nu goedkoop in de hoek leggen omdat daar wel een gezond stuk eigen kapitaal in zit.
    Hulde voor de makelaars en banken en maar hopen dat de gezonde weten te overleven

    Geplaatst door: oude rot op
  • als je God niet meer nodig heeft en als maar groter gaat en schatrijk wil worden komt de straf,wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen ,de zondag in ere houden is er niet meer bij varen geld dat is het ,, mensen en collega.s let op ,,vraag HEM om hulp

    Geplaatst door: jan op
  • Als blijkt dat de bonden de snelle jongens gaan helpen van het lidmaatschapsgeld van de trouwe bondsleden. Moeten wij massaal on lidmaatschap opzeggen.

    Geplaatst door: kees op
  • het strik volgen van de regels in verband met staatsgarantie is nodig om de markt gezond te maken met executie tot gevolg anders krijg je vervalsing van concurentie.slopen met die handel !!!

    Geplaatst door: devrachtenkraker op
  • goed omschreven huidige markt situatie van dhr.Galle.Echter in deze vergadering komt naar voren dat er er nog steeds niets uit het verleden is geleerd.Het voorstel in eerst genoemde stuk(staatsgarantie…enz)komt toch weer over als kortzichtigheid en egoistisch.
    Dit voorstel komt niet ten goede aan heel de binnenvaart terwijl we deze crisis allemaal te boven willen komen.Zolang er geen goede capiciteitsbeheersing is en er onverantwoord wordt geinvesteerd zal de binnenvaart voorlopig niet meer gezond worden.
    Echter de lachende derde zal het groot kapitaal zijn die straks goedkoop matriaal kan kopen en goedkoop kan gaan vervoeren.Er zal een goed systeem opgezet moeten worden voor iedereen waarin goede tarieven en iedereen aan mee moet doen.Dit is samen een oplossing zoeken.Zoniet dan is het gewoon hoe hard het ook klinkt ieder voor zich en een keiharde sanering(de markt zal dan zijn werking doen).
    Mvg.C. le Sage

    Geplaatst door: C le sage op
  • Mooie woorden allemaal vooral dat stukje over staatsgaranties.
    We hebben eerst mensen met te weinig eigen vermogen op een te duur schip gezet met behulp van de staatsgarantie.
    Uw en mijn belastinggeld.
    Nu hebben we tegenwind en dan gaan we die mensen nog een keer helpen, aflossing staatsgarantie opschorten ?
    Weer Uw en mijn belasting geld.
    De staatsgarantie is ervoor als men het niet meer kan betalen, rente en aflossing, dat de banken samen met de opbrengst schip en staatsgarantie het verlies tot een minimum kunnen beperken, maar als we nu deze regeling gaan ombouwen tot een aflossingsevrije hypotheek dan is dit gewoon subsidie.
    Dit is verboden door Brussel vraag maar aan Mevr Neelie Smit Kroes.
    Waar kan de ondernemer die altijd met een normaal eigen vermogen dus zonder staatsgarantie zijn subsidie op gaan halen.
    Ik hoop niet dat dit voorstel, aflossingsvrije staatsgarantie, het haalt.
    Ik weet nog niet hoe dat moet maar het is zeker de moeite waard om dit ter beoordeling voor te leggen aan onze Mevr Neelie Smit Kroes als oneerlijke staatssteun aan een gedeelte van de binnenvaart.
    Als Den Haag voor alle binnenvaartondernemers dezelfde steun verleend heb ik er geen moeite mee.
    Nog een kanttekening voor de Hr. F. Galle het woord samenwerken bestaat niet in de dikke van Dale speciale uitgave binnenvaart.

    MVG
    CDW

    Geplaatst door: cdw op
  • het is mooi om te horen dat men hetzelf erkent, dat het een en ander anders gelopen is als men dacht .Ik vind dit netjes van Frank

    Geplaatst door: a.j.vissers op
  • Geweldige analyse van Frank.
    Maar ja die spreekt meestal verstandige taal

    Groet uit Amstelveen, Jan

    Geplaatst door: J R de Jonge op

Reageer