Hybride voortstuwing spaart energie

Siemens Marine Solutions heeft een compact voortstuwingssysteem op de markt gebracht voor de dieselelektrische en hybride aandrijving van grote jachten, patrouilleschepen en binnenvaartschepen. Het Siship-Eco Prop-systeem gebruikt een combinatie van generatoren, frequentieomvormers, elektromotoren en tandwielkasten op een manier die tot nu toe vrijwel alleen werd toegepast op grote cruiseschepen of ijsbrekers en voor industriële aandrijvingen.

Hybride voortstuwing spaart energie

De elektromotoren zijn zeer compact. ‘Dat kan omdat we watergekoelde omvormers en motoren gebruiken. Door het hoge toerental wordt bij een kleine omvang van de motoren een relatief hoog vermogen opgewekt’, zegt Martien Koornneef van Siemens Nederland. De elektromotoren werken op 400 Volt wisselstroom (drie fasen). Het toerental wordt met frequentieomvormers geregeld. ‘Ook die zijn watergekoeld en compact.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Hybride voortstuwing spaart energie | Schuttevaer.nl

Hybride voortstuwing spaart energie

Siemens Marine Solutions heeft een compact voortstuwingssysteem op de markt gebracht voor de dieselelektrische en hybride aandrijving van grote jachten, patrouilleschepen en binnenvaartschepen. Het Siship-Eco Prop-systeem gebruikt een combinatie van generatoren, frequentieomvormers, elektromotoren en tandwielkasten op een manier die tot nu toe vrijwel alleen werd toegepast op grote cruiseschepen of ijsbrekers en voor industriële aandrijvingen.

Hybride voortstuwing spaart energie

De elektromotoren zijn zeer compact. ‘Dat kan omdat we watergekoelde omvormers en motoren gebruiken. Door het hoge toerental wordt bij een kleine omvang van de motoren een relatief hoog vermogen opgewekt’, zegt Martien Koornneef van Siemens Nederland. De elektromotoren werken op 400 Volt wisselstroom (drie fasen). Het toerental wordt met frequentieomvormers geregeld. ‘Ook die zijn watergekoeld en compact.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer